به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که سرطان ملانوما معمولا دیرتر در افراد با رنگ پوست های تیره تر تشخیص داده شده و پیامدهای ویران کننده ای به همراه دارد.

سرطان ملانوما، جنسیت و نژاد؛ پیش زمینه

سرطان ملانوما یک نوع سرطان پوست تهاجمی می باشد. این سرطان مسئول مرگ بیش از 75 درصد از موارد ابتلا به سرطان های مرتبط با پوست است.

معمولا افرادی که رنگ پوست شان تیره تر است، کمتر از افراد سفید پوست به سرطان ملانوما مبتلا می شوند. با این حال، هر فردی ممکن است به این سرطان مبتلا شود.

سرطان ملانوما، جنسیت و نژاد

درباره مطالعه

492.597 نفر مبتلا به سرطان ملانوما در این مطالعه حضور داشتند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “ما بیماران سیاه پوست غیرلاتین تبار را با بیماران سفید پوست مقایسه کردیم. بررسی هایمان نشان داد که این سرطان به طور متفاوتی در بدن بیماران دیده می شود. در بیمارانی که پوست تیره تری دارند، معمولا شاهد نوع پیچیده تر سرطان ملانوما هستیم.”

در نوع شدیدتر این سرطان، معمولا علائم را در بازوها، پاها، دست ها و انگشتان پا می توان مشاهده کرد. فاکتورهای مختلف، مثل فاکتورهای خطرناک اجتماعی و بیولوژیکی در این زمینه نقش دارند. اما به گفته محققان، باید مطالعات بیشتری انجام میشد تا دلیل نقش داشتن این فاکتورها مشخص شود.

یافته های مطالعه

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که در تصویربرداری های اولیه برای تشخیص این نوع سرطان، به ویژه در مردان سیاه پوست، حتما باید به موارد دیگری هم توجه شود.

معمولا در مردان سیاه پوست در مقایسه با بیماران سفید پوست، این سرطان در مراحل آخر تشخیص داده شده و پیامدهای بسیار خطرناکی برای بیمار دارد.

به گفته محققان، بیماران خانم سیاه پوست در مقایسه با بیماران آقا سیاه پوست بهتر می توانند ملانوما را تحمل کنند.

در مقایسه با خانم ها، این سرطان در مردان دیرتر تشخیص داده شده و معمولا به غده های لنفاوی شان هم می رسد. بنابراین، نرخ بقا در این دسته کمتر است.

علاوه بر این، بررسی های محققان نشان داد که نرخ بقا در مردان سیاه پوست که در مرحله 3 این سرطان قرار دارند، فقط 42 درصد است. نرخ بقا در خانم های سیاه پوست 71 درصد است.

به گفته محققان، این اولین مطالعه ای است که تایید می کند جنسیت بر بروز پیامدهای سرطان ملانوما تاثیر می گذارد.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “چندین سیگنال ایمنی نشان می دهد که بدن خانم ها بهتر از آقایان به ایمنی درمانی واکنش نشان می دهد.”

وی در ادامه به پزشکان توصیه می کنند که به منظور تشخیص این سرطان، حتما قسمت هایی از بدن بیمار مثل کف دست، کف پا و زیر ناخن های دست باید بررسی شوند.

منبع