تعداد زیادی از مردان و برخی از زنان در طول زندگی خود، ریزش موها، کم‌پشتی‌ و طاسی را تجربه می‌کنند. ریزش موها و طاسی، افراد در تمام سنین را درگیر خود می‌کند. با این حال ریزش موها در مردان، در آغاز دهه سوم زندگی، می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. ریزش مو با الگوی مردانه، به علت تاثیر هورمون‌های جنسی مردانه در افرادی که زمینه‌ ژنتیکی لازم را دارند ایجاد می‌شود. و با ریزش و کم‌پشتی موها در ناحیه مرکز سر یا تاج سر آغاز می‌شود. باگذشت زمان، ریزش موها بیشتر شده و به سایر نواحی سر نیز گسترش پیدا می‌کند. علاوه‌بر علل هورمونی، مواردی مانند: داروها، شیمی‌درمانی، حوادث و برخی بیماری‌ها نیز در ایجاد طاسی و کم‌پشتی موها نقش دارند.

بسیار از مردان، به‌خصوص مردان جوان، از تاثیر ریزش موها بر ظاهر خود نگرانند. ریزش و کم‌پشتی موها، می‌تواند، بر اعتماد بنفس، و دیگر جنبه‌های روانی شخص نیز موثر باشد. بسیاری از افراد با آغاز ریزش موها، به‌دنبال راه‌حل مناسب آن می‌روند. داروها، و محصولات گیاهی، تا ترکیبات شیمیایی متفاوتی برای درمان ریزش موها تبلیغ می‌شوند. اما این محصولات، در بهترین حالت، تنها سرعت ریزش موها را کاهش می‌دهند.

تنها راه‌حل قطعی و دائمی برای ریزش موها، جراحی کاشت مو است.

انواع روش‌های جراحی‌ کاشت مو، از دهه‌ها قبل توسعه پیدا کرده‌اند، و امروزه، روش‌های نوینی، مانند کاشت مو به روش SUT برای درمان ریزش موها در دسترس هستند. روش‌های کاشت مو، توانایی کاشت موها با ظاهری بسیار نزدیک به موهای طبیعی شخص را فراهم می‌کنند. به‌همین دلیل، محبوبیت این روش درمانی، امروزه بسیار در حال افزایش است. اما آیا می‌توان جراحی کاشت مو را برای تمام سنین پیشنهاد کرد؟

در ادامه به شرایط مناسب برای جراحی کاشت مو، مانند: حداقل و حداکثر سن مناسب برای کاشت مو، بیشتر می‌پردازیم.

روند بازیابی موهای از دست رفته و کاشت مو چگونه است؟

جراحی کاشت مو، شامل انتقال موها از قسمتی از سر، که نسبت به تاثیر هورمون‌ها مقاوم‌تر است، به‌ نواحی مبتلا به کم‌پشتی و طاسی است. به ناحیه‌ای که فولیکول‌های مو از آن‌جا برداشته می‌شوند، مخزن گفته‌ می‌شود. مخزن اغلب ناحیه پشت و کناره‌های سر است. افرادی، که دارای حجم موی مناسبی در ناحیه پشت و کنار سر نیستند، نمی‌توانند، کاندید مناسبی برای کاشت مو به روش معمول باشند. در این موارد، نیاز است که از موهای بدن، به‌عنوان ناحیه مخزن استفاده شود، در این موارد، ممکن است، هزینه‌ کاشت مو افزایش پیدا کند.

فولیکول‌های مو در ناحیه پشت سر، نسبت به اثر هورمون‌ها مقاوم هستند، و درنتیجه، هنگامی که به قسمت دیگری از سر یا بخشی از بدن منتقل می‌شوند، باعث ایجاد نتیجه دائمی می‌شوند. پروسه کاشت و پیوند فولیکول‌های مو، شامل قرار دادن هر فولیکول، به‌شکل جداگانه در ناحیه پیوند است. تعداد فولیکول‌های موردنیاز برای پیوند، به عواملی مانند: ویژگی‌های صورت، شدت ریزش مو، روش کاشت مو انتخاب شده، وسعت ناحیه درگیر و وضعیت قسمت مخزن دارد.

بهترین سن برای کاشت مو

بهترین سن برای کاشت مو چه سنی است؟

با وجود این که، کاشت مو را می‌توان در هر سنی، پس از ۱۸ سالگی انجام داد، اما به طور کلی، توصیه می‌شود، که جراحی کاشت مو را تا سن ۲۵ سالگی عقب انداخت. افراد زیر ۲۵ سال، کاندید مناسبی برای کاشت مو به حساب نمی‌آیند، زیرا هنوز، الگوی ریزش موی آن‌ها، به شکل مناسب مشخص نشده است. بسیاری از افرادی، که از طاسی رنج می‌برند، می‌توانند در صورت داشتن شرایط مناسب، مانند: مشخص بودن دلیل و الگوی ریزش مو، مناسب بودن شرایط شخص برای جراحی و اطمینان از ریسک و خطر پایین، از این جراحی سود ببرند.

چرا باید برای کاشت مو بیشتر منتظر ماند؟

برای یک جوان ۲۰ ساله، که احساس می‌کند، موهایش در حال ریزش هستند، جراحی کاشت مو یه آپشن بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد، زیرا می‌تواند در همان نقطه آغاز ریزش موی خود را متوقف کند و موهایی پرپشت‌تر داشته باشد. اما، ممکن است، با گذشت زمان، ریزش موها پیشرفت کرده و در سال‌های بعد، با ریزش موهای طبیعی اطراف قسمت کاشته شده،‌ تنها نواری از موهای کاشته شده، که نسبت به ریزش موها مقاوم هستند، باقی‌مانده، و ظاهری بسیار غیرطبیعی ایجاد شود.

در این شرایط نیاز به انجام دادن دوباره جراحی کاشت مو، برای اصلاح مجدد ریزش موها است‌. اگر در سنی کمتر از ۲۵ سال قرار دارید، و نگران ریزش موهای خود هستید، می‌توانید، از روش‌های افزودن حجم مو بهره ببرید. اما به احتمال زیاد، سال‌ها بعد نیاز به درمان‌های اضافی برای اصلاح وضعیت موهای خود خواهید داشت. همچنین برای پیشنهاد بهترین روش کاشت مو و رسیدن به بهترین نتیجه ممکن، نیاز به درنظر گرفتن عوامل فراوانی، از جمله الگو و علت دقیق ریزش موها، کیفیت ناحیه مخزن و اهدا کننده فولیکول و وسعت ناحیه درگیر است.

روش‌های رایج کاشت مو، امروزه، شامل روش FUE، که در آن با برداشت فولیکول‌های منفرد از ناحیه مخزن، کاشت و پیوند موها انجام می‌شود، و همچنین روش‌ FUT، که در آن نواری شامل فولیکول‌های مو از قسمت مخزن برداشته می‌شود، است. در سنین قبل از ۲۵ سال هیچکدام از ویژگی‌های لازم برای انتخاب روش مناسب کاشت مو به‌ خوبی مشخص نشده‌اند‌.

درنتیجه افراد با سنین جوانتر از ۲۵ سال باید تا مشخص شدن الگو، علت و شدت ریزش موهای خود صبر کنند‌‌. تا نتیجه طبیعی‌تر و عوارض کمتری از جراحی کاشت مو حاصل شود.

تا چه سنی می‌توان جراحی کاشت مو را انجام داد؟

توصیه می‌شود، که اگر قصد انجام جراحی کاشت مو و درمان ریزش موهای خود را دارید، این کار را، تا قبل از پایان دهه ۵ زندگی خود انجام دهید. زیرا، به تاخیر انداختن کاشت مو، بیشتر از این سنین، می‌تواند بر نتیجه و حتی قابل انجام بودن جراحی، اثر بگذارد. هنگام برداشت فولیکو‌ل‌های مو از ناحیه مخرن، تنها می‌توان تعداد مشخص و محدودی از فولیکو‌ل‌ها را برداشت کرد‌. استخراج تعداد بیشتر یا کمتری فولیکول از ناحیه مخزن، بر ظاهر و طبیعی بودن موهای کاشته شده تاثیر می‌گذارد.

همچنین، باید به این نکته دقت داشته باشید، که امکان پیوند موها، از شخص دیگری به شما وجود ندارد، زیرا به علت تفاوت‌های ژنتیکی، فولیکول‌‌های پیوند شده، اغلب توسط فرد گیرنده پس‌زده می‌شوند. به تاخیر انداختن کاشت مو، مخصوصا در افرادی که طاسی پیش‌رونده دارند، می‌تواند باعث ظاهر غیرطبیعی و حتی عدم امکان انجام شدن جراحی کاشت مو در سنین بالا شود. همچنین تحمل و احتمال درمان عوارض ناشی از کاشت مو، با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.

جراحی کاشت مو

برای درمان ریزش مو در سنین پایین باید چه کرد؟

همان‌طور که گفته شد، جراحی کاشت مو در سنین کمتر از ۲۵ سال توصیه نمی‌شود. درصورتی که ریزش موهای شما شدید است، و کاندید مناسبی برای جراحی کاشت مو نیستید، می‌توان از روش‌هایی برای کاهش سرعت ریزش موها و بهبود ظاهر موها استفاده کرد. بهترین کار، مشاوره با یک جراح کاشت مو باتجربه است. جراح ممکن است، سوالاتی درباره روند ریزش موهای شما، سن آغاز ریزش موها و سابقه خانوادگی شما بپرسد. براساس وضعیت موها و اطلاعات بدست آمده، می‌توان از روش‌های بسیاری، از جمله استفاده از شامپوهای خاص لیزر و برخی داروها و روش‌های طبیعی برای کاهش سرعت ریزش موها استفاده کرد‌. با این حال ممکن است در سال‌های بعد، نیاز به کاشت مو داشته باشید.

کلینیک نگارین، یکی از پیشرفته‌ترین مراکز کاشت و ترمیم موها، با جدیدترین دستگاه‌ها، مجرب‌ترین جراح‌ها و مدرن‌ترین روش‌های روز دنیا است. بهتر است، اگر درباره ریزش موهای خود نگرانی دارید، با تماس با کارشناسان کلینیک نگارین؛ راهنمایی مناسب برای درمان ریزش موها را دریافت کنید.