۳ ماه اول بارداری ، که از روز اول بارداری شروع و آخر هفته دوازدهم، تمام می شود، بسیار مهم و چالش بر انگیز است . شما با اضافه وزن، تنبلی و بیماری صبحگاهی در کنار سایر علائم بارداری، مواجه می شوید.

در این دوره جنین به سرعت رشد می کند و چندین اندام حیاتی او مانند: سیستم عصبی، ستون فقرات و دستگاه گوارش او شروع شکل گرفتن می کند. خود جنین نیز تا پایان این ۳ ماه، شکل انسانی اش را به دست می آورد.

برای اطمینان از رشد سالم جنین در این دوره ی حساس، باید سبک زندگی و رژیم غذایی سالمی داشته باشید. در این مطلب از دکتر چک، روش های سالم ماندن در ۳ ماه اول بارداری را به شما می آموزیم .

14 توصیه مهم در 3 ماه اول بارداری

۱.هیدراته بمانید

از آنجایی که حجم خون برای تأمین اکسیژن و مواد مغذی جنین افزایش می یابد، بدن شما به مایعات بیشتری نیاز خواهد داشت. تغییرات ناگهانی در بدن، باعث نیاز بیشتر بدن برای مصرف مایعات می شود. برای هیدراته ماندن در این دوران باید از آب، آب میوه های طبیعی و اسموتی ها ی زیادی استفاده کنید.

۲. از ویتامین در دوران بارداری خود استفاده کنید

این ویتامین ها را طبق توصیه پزشکتان مصرف کنید. اوایل دوره ی بارداری هم برای مادر و هم برای جنین، دوره ی بسیار حساسی است. برای جلوگیری از نقص مادر زادی باید از مکمل های فولیک اسید در بارداری بهره ببرید و برای جلوگیری از کم خونی از آهن، استفاده کنید.

۳. سیگار را ترک کنید

اگر سیگار را به صورت تفریحی می کشید، الان زمان ترک آن فرا رسیده است. سیگار کشیدن خطر ابتلا به چندین عارضه، مانند: کم ایمنی، کم وزنی نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس، سقط جنین و بارداری خارج رحمی را افزایش می دهد.

همچنین مصرف دخانیات خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را نیز به دنبال دارد؛ بنابراین برای داشتن بارداری سالم، به دخانیات نه بگویید و از مصرف آن خودداری کنید!

۴. الکل را کنار بگذارید و مصرف کافئین را کاهش دهید

الکل و کافئین نیز همانند سیگار، مادر و جنین را در معرض خطر قرار می دهند.

مصرف الکل هنگام بارداری بر عملکرد شناختی جنین تاثیر می گذارد و در آینده باعث ناتوانی او در یادگیری می شود.

مصرف زیاد کافئین باعث زایمان زودرس و ناتوانی مادر زادی نوزاد می شود. مصرف نوشابه، سودا، شکلات، چای سبز و چای سیاه را به حداقل برسانید؛ چون حاوی کافئین هستند.

۵. پرخوری نکنید

  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و غذاهای سالم مصرف کنید. با رعایت این دو نکته، می‌ توانید وزن خود را مدیریت کنید.

سه ماه اول بارداری چی بخوریم

  • برای افزایش دریافت امگا ۳  که برای رشد مغز، چشم ها و اعصاب جنین نیاز است، از مغز و آجیل بیشتری استفاده کنید.
  • از زرده تخم مرغ، شیر، تن ماهی، ماهی سالمون و روغن کبد ماهی استفاده کنید؛ چون سرشار از ویتامین D هستند. همچنین در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.
  • بروکلی، اسفناج و پنیر توفو در کنار لبنیات، در رژیم غذایی خود جای دهید؛ زیرا کلسیم بدنتان را افزایش می دهند.
  • از همه ی گروه های غذایی استفاده کنید. در مورد کالری با دکتر خود مشورت کنید و رژیم غذایی خود را تنظیم کنید.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید؛ چون حاوی نیترات سدیم هستند که بر رشد جنین تاثیر می گذارد.
  • از مصرف غذاهایی که حاوی مواد نگهدارنده یا رنگ مصنوعی هستند، خودداری کنید.
  • میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید تا باقی مانده سموم و آفت کش های روی آن، از بین برود.

۶. ماهی و غذاهای دریایی

اگرچه ماهی و غذاهای دریایی منابع سالمی برای پروتئین و چربی هستند، برخی از آنها ممکن است حاوی مقدار زیادی جیوه باشد که برای جنین خطرناک است.

جیوه باعث آسیب مغزی و تاخیر در رشد جنین می شود؛ به همین دلیل باید با احتیاط از غذاهای دریایی استفاده کنید و قبل از قرار دادن آن در رژیم غذاییتان، با پزشکتان مشورت کنید.

  • از ماهی تن کمتر استفاده کنید و از ماهی های خال مخالی ، ماهی شمشیری و تاج ماهی اصلا استفاده نکنید.
  • از مصرف ماهی هایی که منشأ ناشناس دارند، خودداری کنید.
  •  غذاهایی مثل سوشی را که ماهی خام دارد، مصرف نکنید.
  • از مصرف ماهی ها و غذاهای دریایی که توسط اداره بهداشت مواد غذایی تایید نشده اند، خودداری کنید.

۷. قرار ملاقات با پزشک OB / GYN

بعد از اینکه از باردار بودنتان مطمئن شدید، وقت هایی را برای مراجعه به پزشکتان تنظیم کنید . دیدن و مشاوره گرفتن از یک متخصص زنان و زایمان بسیار حائز اهمیت است. پزشک برای اینکه وضعیت سلامتی شما را بهتر بشناسد، از شما سوال هایی در مورد سابقه ی بیماری هایتان می پرسد تا با توجه به آنها، برایتان دارو تجویز کند.

به طور مرتب با پزشکتان ارتباط برقرار کنید و با او صادق باشید. هر وقت احساس کردید که درد یا ناراحتی دارید، با او مشورت کنید.

۸. وزنتان را کنترل کنید

سعی کنید زندگی سالمی داشته باشید و قبل از بارداری BMI تان سالم باشد. چاقی باعث افزایش خطرات بارداری می شود.

همچنین، اضافه کردن وزن زیاد به صورت ناگهانی، به خصوص در ۳ ماه اول و هفته های اول بارداری تان ، زیان آور است. برای داشتن یک برنامه ی سالم با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

۹. ورزش

تمرینات خفیف و متوسط، باعث فعال بودن شما می شود و سوخت و ساز بدنتان را افزایش می‌دهد؛ اما باید از تمرینات سنگین و شدید، مثل: خم شدن به پشت، حرکات کششی و حرکات پیشرفته شکمی خودداری کنید.

ورزش در بارداری

همچنین از انجام تمریناتی که در آنها باید به پشت بخوابید، به شکمتان فشار وارد کنید یا تمریناتی که منجر به گرمای زیاد بدن و کم آبی آن می شود، خودداری کنید.

در دوران بارداری قبل از ثبت نام در کلاس هایی مانند: یوگا، مدیتیشن، تمرینات تنفسی، با پزشکتان مشورت کنید.

۱۰. از بعضی از گیاهان و داروها استفاده نکنید

مصرف برخی از داروها و مکمل های گیاهی در دوران بارداری، ضرر دارد. هرگز از داروها و قرص های تاریخ گذشته، استفاده نکنید. این داروها ممکن است خطرناک باشند و باعث سقط جنین، زایمان زودرس یا انقباضات دردناک شوند. همیشه قبل از مصرف هر دارویی، با پزشک خود مشورت کنید تا هم خودتان و هم کودکتان سالم بمانید.

۱۱. از وان گرم و سونا استفاده نکنید

ماندن در دماهای بالا برای مدت طولانی، خطر نقص لوله عصبی (NTD) را در جنین افزایش می دهد.

نشستن در وان و سونا گرم باعث می شود که دمای بدن شما از دمای پایه، بیشتر شود؛ بنابراین در این مدت از آنها استفاده نکنید و برای تسکین کمر درد و درد مفصل از کمپرس گرم استفاده کنید.

حتما بخوانید: آیا زنان باردار می توانند از وان حمام استفاده کنند؟ فواید و مضرات استفاده از وان حمام در بارداری

12. از بو کردن مواد با بوهای قوی، خودداری کنید

برخی از زنان باردار، به خصوص در ۳ ماه اول بارداری، حس بویاییشان بسیار قوی می شود؛ بنابراین این اتفاق می تواند علائمی مانند: بیماری صبحگاهی و حالت تهوع در بارداری را به همراه داشته باشد. از بوییدن موادی که باعث تهوع و استفراغ می شوند، خودداری کنید.

۱۳. کمتر در معرض حیوانات قرار بگیرید

اگر حیوان خانگی دارید، کمتر با آن تماس داشته باشید؛ چون آنها انگل « توکسوپلاسما گوندی» دارند که برای رشد جنین مضر است و ممکن است بر مغز او تاثیر بگذارد و باعث کاهش رشد و همچنین ایجاد نقص در چشم جنین شود.

شوره حیوانات نیز باعث آلرژی می شود.

۱۴. آزمایش بیماری های مقاربتی

زنان باردار در مراحل اول بارداری، باید از نظر ابتلا به بیماری های HIV و STD بررسی شوند. این عفونت ها تاثیر زیادی بر بارداری، سلامتی مادر و جنین می گذارند؛ بنابراین برای جلوگیری از خطر بیماری، باید از راه های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

آیا سفر هوایی در ۳ ماه اول ایمن است؟

بله، سفر هوایی در ۳ ماه اول معمولا بی خطر است؛ اما بهتر است بدانید که بیشترین احتمال سقط جنین در ۳ ماه اول اتفاق می افتاد. همچنین پرواز بیشتر از ۴ ساعت، خطر ترومبوز (لخته شدن خون) را افزایش می دهد.

رعایت نکات مناسب مثل: نوشیدن آب کافی، پوشیدن لباس راحت، تمرینات ساق پا و پیاده روی در هواپیما (درصورت امکان) به ایمن بودن سفرتان کمک می کند.

رعایت نکات زیر به شما کمک می کند تا ۳ ماه اول بارداریتان را بدون خطر پشت سر بگذارید:

  • به یاد داشته باشید که ترس و افکار منفی شما می تواند بر سلامت کودک تاثیر بگذارد؛
  • خوشحال باشید و استرس نداشته باشید؛
  • غذاهای سالم بخورید؛
  • از خود و فرزندتان مراقبت کنید؛
  • در صورت بروز علائم غیر معمولی، نترسید و با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر شما هم تجربه ای در سه ماه اول بارداری تان دارید که دوست داشته باشید با ما در میان بگذارید؟ می‌ توانید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.