اگر تا امروز برای تان پیش آمده که در هنگام برقراری رابطه جنسی یا بعد از آن گریه می کنید، باید این را بدانید که این عکس العمل کاملا طبیعی است و تنها شما نیستید که این گونه رفتار می کنید. گریه کردن بعد از رابطه جنسی ممکن است اشک شوق، آسودگی یا کمی از سر ناراحتی باشد که عکس العمل کاملا طبیعی و جسمانی است.

در این مقاله از سایت دکتر چک به 10 دلیل اشاره می کنیم که به شما ثابت می کند که گریه کردن حین یا بعد از رابطه جنسی امری کاملا طبیعی است. همچنین اگر نیاز به مشاوره با متخصص روانشناسی دارید، میتوانید از خدمات مشاوره آنلاین ما بهره مند شوید…

علت گریه کردن بعد از رابطه جنسی از نظر پزشکی

اگر بخواهیم از نظر علمی و بالینی صحبت کنیم، گریه کردن بعد از رابطه جنسی با نام postcoital dysphoria } PCD} یا گاهی اوقات postcoital tristesse {PCT} شناخته می شود. علائم و نشانه های ناشی از PCT شامل: گریه کردن، احساس ناراحتی و آزار بعد از داشتن رابطه جنسی پی در پی است؛ حتی اگر این رابطه کاملا آرامش بخش بوده باشد.

حتما لازم نیست که PCT با رسیدن به ارگاسم همراه باشد. هر فردی ممکن است با این احساس مواجه شود و جنسیت یا محوریت جنسی در این امر دخیل نیست.

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، محدود هستند و از این رو نمی توان گفت که چند نفر گریبان گیر این مشکل هستند.

در مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد، تعداد 230 خانم علاقمند به جنس مخالف بررسی شدند که مشخص شد که این عارضه کاملا شایع است.

حتما بخوانید: آندومتریوز و رابطه جنسی ؛ روش هایی برای کاهش درد

در مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد، محققان از یک پرسش نامه استفاده کردند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که از 1.208 مردی که در این مطالعه حضور داشتند، 41 درصد با عارضه PCT مواجه بودند.

در ادامه به شایع ترین دلایلی اشاره می کنیم که باعث می شود فرد در حین یا بعد از رابطه جنسی گریه کند. همین طور به شما می گوییم که چگونه باید با آن مقابله کنید.

چرا گریه کردن بعد از رابطه جنسی طبیعی است؟

شادی

تنها ناراحتی و غم و غصه نیست که باعث گریه کردن می شود. حتما تا امروز از سر خوشحالی گریه کرده اید؛ مثلا وقتی که در یک عروسی حضور داشته یا وقتی که نوزادی به دنیا آمده باشد. همین اتفاق ممکن است در هنگام برقراری رابطه جنسی یا بعد از آن هم پیش بیاید.

شاید بعد از مدت ها توانسته اید به وصال فردی که دوستش دارید، دست یابید یا شاید حتی بهترین رابطه جنسی را تا آن لحظه داشتید. اگر مدت زمان زیادی است که رابطه جنسی نداشته اید، همین مسئله خود باعث می شود که هنگام برقراری رابطه جنسی گریه کنید.

به این مسئله فکر می کنید

آیا این لحظه کاملا مسحورتان کرده است؟ آیا تمارض می کنید یا در هنگام برقراری رابطه جنسی کاملا رویا پردازی می کنید؟

توجه کردن به این مسائل باعث می شود که تنش بیشتر شود و شما را احساساتی کند.

حتی ممکن است بعد از تجربه رابطه جنسی خوب، حس ترس تان به خوشحالی بیش از اندازه تبدیل شود.در این مواقع، گریه کردن کاملا به این معناست که از این مسئله هیجان زده شده اید.

اگر این عکس العمل آزارتان می دهد، توصیه می کنیم که کمتر به این موضوع فکر کنید. سپس ببینید که آیا باز هم برای تان اتفاق می افتد یا خیر.

از عکس العمل بدن تان متعجب شده اید

گریه بعد از نزدیکی

به تازگی لذت بخش ترین و بهترین ارگاسم تمام عمرتان را تجربه کرده اید؟ آیا اولین باری است که دو بار به ارگاسم رسیدید؟

لذت های شدید جسمانی در هنگام برقراری رابطه جنسی می توانند بسیار شگفت انگیز باشند؛ در نتیجه، گریه کردن تان اصلا چیز عجیبی نیست. در عین حال، ممکن است از این که بدن تان هیچ عکس العملی نشان نمی دهد هم تعجب کنید.

اگر انتظار دارید که یک رابطه جنسی خوب داشته باشید، اما در نهایت این طور نمی شود، ممکن است مضطرب شوید و حتی دل تان بخواهد که گریه کنید.

پاسخ های بیولوژیک

یکی دیگر از دلایل گریه بعد از نزدیکی پاسخ های بیولوژیکی است. بعضی از برآوردها نشان داده است که چیزی بین 32 تا 46 درصد از خانم ها دچار PCT می شوند. اما در عین حال، تحقیقات انجام شده به اندازه کافی زیاد نیستند که بتوان دلیل این مسئله را مشخص کرد.

ممکن است تغییرات هورمونی که در هنگام برقراری رابطه جنسی اتفاق می افتد، باعث گریه کردن شود. این تغییرات هورمونی با بروز شدید احساسات همراه خواهد بود.

البته مسئله دیگری که وجود دارد، این است که گریه کردن می تواند مکانیسم بدن برای کم کردن تنش و شدت برانگیختگی جسمانی هم باشد. اگر مدت زمان زیادی است که رابطه جنسی نداشته و یک دفعه این انرژی جنسی فراموش شده فوران کند، مسلما باعث می شود که گریه کنید. گاهی اوقات دلیل گریه کردن کاملا به مسائل جسمانی مربوط می شود.

احساس درد

به دلایل متعدد، ممکن است که در هنگام برقراری رابطه جنسی احساس درد کنید. احساس درد در هنگام نزدیکی با نام «دیسپارونی» شناخته می شود که شامل درد در هنگام برقراری رابطه جنسی یا پس از آن می شود. دلایل زیر باعث احساس درد در هنگام برقراری رابطه جنسی می شوند:

  • خشک بودن آلت تناسلی؛
  • صدمه دیدن یا سوزش و تحریک نواحی تناسلی؛
  • عفونت مجرای ادراری یا واژن؛
  • وجود اگزما یا دیگر مشکلات پوستی در نواحی نزدیک به ناحیه تناسلی؛
  • گرفتگی عضلات واژن (واژینیسموس)؛
  • ناهنجاری مادرزادی.

درد در هنگام برقراری رابطه جنسی را می توان درمان کرد؛ پس توصیه می کنیم که حتما با یک پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید: علت درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی چیست ؟

اگر در هنگام برقراری رابطه جنسی باید جلوگیری کنید یا احساس درد نمی گذارد راحت باشید، با همسر خود صحبت کنید و راه هایی پیدا کنید که بدون ایجاد درد بتوانید از رابطه جنسی تان لذت ببرید. سطحی از رابطه جنسی را پیدا کنید که برای هر دوی تان موثر باشد.

اضطراب

کاملا طبیعی است که انسان در هنگام اضطراب، ترس و استرس شروع به گریه کند.

وقتی که کلا مضطرب هستید، به سختی می توانید از رابطه جنسی لذت ببرید. در این مواقع درست است که جسم تان در حال فعالیت است، ذهن تان جای دیگری است. از این رو، امکان دارد که گریه کنید.

ممکن است از این مسئله نگران باشید که آیا همسرتان از این رابطه لذت می برد یا خیر یا این که به اندازه انتظارات همسرتان خوب هستید یا خیر. تمام این نگرانی ها ممکن است باعث گریه کردن در حین یا بعد از رابطه جنسی شود.

احساس شرم یا گناه

علت گریه بعد از رابطه جنسی

دلایل بسیاری برای احساس گناه یا شرم در هنگام برقراری رابطه جنسی وجود دارد که ممکن است باعث شود که انسان شروع به گریه کند.

ممکن است به شما بگویند که برقراری رابطه جنسی در بعضی از زمان های عمرتان خوب نیست، مخصوصا در موارد خاص. نباید به این افکار اشتباه اجازه دهید که وارد ذهن تان شوند و لحظات بدی برای تان رقم بزنند.

شاید احساس کنید که این یک رفتار حیوانی و رابطه جنسی عجیب و غریب است یا چیزی است که نمی توان آن را کنترل کرد. شاید فردی از این که برهنه شود، می ترسد یا این که اندام خوبی نداشته باشد.

احساس شرم و گناه می تواند نتیجه ناشی از وجود مشکلات دیگری در روابط باشد که شما را به سمت تختخواب هدایت کند.

سردرگمی

احساس سردرگمی بعد از رابطه جنسی یک مسئله کاملا طبیعی است و خود رابطه جنسی می تواند عامل آن باشد.

آیا احساس می کنید که همه چیز در یک مسیر جریان دارد در حالی که این طور نیست؟

گفتید که به چیزی علاقه ندارید اما شریک جنسی تان به این موضوع بی اهمیت بوده است؟ فکر می کنید که فرد مقابل تان لذت می برد در حالی که کاملا واضح است که ناراضی یا ناراحت است؟

عدم حل مشکلات و سردرگمی های عاطفی در روابط می تواند بر زندگی جنسی تان سایه بیفکند. شاید به طور قاطع نمی دانید روابط تان در چه نقطه ای قرار دارد یا این که طرف مقابل واقعا چه حسی نسبت به شما دارد.

برقراری رابطه جنسی همیشه مسئله رضایت بخش یا خوبی نیست. گاهی اوقات پیش می آید که هر دو طرفین احساس سردرگمی و ناراحتی می کنند که در نتیجه باعث می شود که به گریه کردن روی بیاورند.

افسردگی

اگر گریه کردن به یک عادت برای تان تبدیل شده است، ممکن است نشانه ای ناشی از افسردگی یا در خطر بودن سلامت روحی روانی تان باشد که حتما باید به پزشک اطلاع دهید.

از جمله علائم دیگر افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس ناراحتی؛
  • عصبانیت یا تند مزاجی؛
  • اضطراب؛
  • به سختی خوابیدن یا خستگی مفرط؛
  • از دست دادن تمرکز یا حافظه؛
  • تغییر در اشتها؛
  • دردهای بدون دلیل؛
  • بی علاقگی به انجام فعالیت های طبیعی، مانند برقراری رابطه جنسی.

PCT در خانم هایی که از افسردگی بعد از زایمان رنج می برند، بیشتر گزارش شده است. بالا و پایین شدن سطح هورمون ها می تواند عامل این مسئله باشد.

یادآوری حوادث گذشته

اگر از قربانیان خشونت جنسی هستید، بعضی از حرکات و پوزیشن های رابطه جنسی می تواند خاطرات زجر آوری را برای تان زنده کند. از این رو، گریه کردن به یک مسئله کاملا قابل درک تبدیل می شود.

اگر این مسئله برایتان به یک مشکل همیشگی تبدیل شده است، شاید بخواهید که برای مدتی اصلا رابطه جنسی نداشته باشید. توصیه می کنیم که حتما با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا به شما در مقابله با این مشکل کمک کند.

اگر این اتفاق برای خودتان افتاد، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر قبل از برقراری رابطه جنسی، در حین و پس از آن احساس درد یا ناراحتی دارید، توصیه می کنیم که به پزشک مراجعه کنید. اکثر عواملی که باعث ایجاد این مشکل می شوند را می توانید درمان کنید.

اما اگر احساس درد و مسائل جسمانی عامل گریه کردن تان نیست، توصیه می کنیم که به دلایل گریه کردن های تان فکر کنید. در این لحظه می توانید چندین سئوال از خود بپرسید، از جمله:

  • آیا من کاملا گریه کردم یا فقط چند قطره اشک ریختم؟
  • آیا احساساتی شدم؟
  • وقتی که رابطه جنسی شروع شد، به چه چیزی فکر می کردم؟ به موارد لذت بخشی فکر می کردم یا مسائل آزار دهنده؟
  • تا حالا دچار سوء استفاده جنسی شده ام؟
  • وقتی که گریه می کنم، تنش برطرف می شود یا آن را بدتر می کند؟

اگر جواب تان به این سوالات بیشتر به حس لذت جسمانی یا عشق مربوط می شود، نیازی نیست که در این باره نگران باشید. چندین قطره اشک ریختن یا گریه کردن همیشه نشان دهنده یک تغییر نیست.

اگر جواب تان به این سوالات بیشتر به مسائل احساسی در رابطه تان یا در تختخواب مربوط می شود، می توانید این چند کار گفته شده را امتحان کنید:

  • به خودتان کمی زمان بدهید: روز بعد وقتی که فرصت کردید، برای بار دیگر این پرسش ها را از خود بپرسید و تمام احساسات خود را به دقت بررسی کنید.
  • با همسر خود صحبت کنید: اگر در خصوص مشکلاتی که در روابط تان وجود دارد با همسرتان صحبت کنید، نه تنها شرایط تان بهتر می شود، بلکه زندگی جنسی تان هم بهتر خواهد شد.
  • درباره رابطه جنسی صحبت کنید: مواردی که در رابطه جنسی به آن ها علاقه دارید و علاقه ندارید را بگویید. به هیچ وجه خودتان را نقد نکنید، بلکه با این هدف احساسات و نظرات خود را به اشتراک بگذارید تا بتوانید تجربه خوبی از زندگی جنسی تان به دست آورید. شاید به نظرتان این کار خوبی نباشد؛ اما باید بگوییم که ارزش این کار را دارد.

اگر در نتیجه این مراحل، مسائل احساسی تان برطرف نشد یا آسیب دیدید، فکر نکنید که گریه کردن بی اهمیت است.

اگر این اتفاق برای همسرتان افتاد، چه کاری باید انجام دهیم؟

این که ببینید همسرتان در هنگام برقراری رابطه جنسی گریه می کند، گمی نگران کننده است. پس توصیه می کنیم که این کارها را انجام دهید:

  • بپرسید که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر، اما به هیچ وجه مانند متهم ها صحبت نکنید.
  • او را به آرامش دعوت کنید، اما اگر می خواهد از شما فاصله بگیرد، حتما به خواسته اش احترام بگذارید.
  • در موقع مناسب و در زمان دیگری، درباره این موضوع صحبت کنید. به حرف های او گوش دهید. اگر تمایلی به صحبت در این باره ندارد او را مجبور نکنید.
  • برقراری رابطه جنسی را به او اجبار نکنید.
  • بپرسید که چگونه می توانید به او کمک کنید.

به طور کلی، باید بگوییم که باید در کنار همسرتان باشید و به خواسته هایش توجه کنید.

سخن آخر

گریه کردن در هنگام برقراری رابطه جنسی یا بعد از آن کاملا طبیعی است. با وجود این که این مسئله مهمی نیست، ممکن است نشانه ای دال بر وجود مشکلات دیگری باشد که حتما باید بررسی شوند.

اگر با این مسئله چندین مرتبه مواجه شدید، توصیه می کنیم که مواردی که تجربه می کنید را با پزشک متخصص در میان بگذارید. پزشک به شما کمک می کند تا دلیل این مسئله را بشناسید و نگرانی های اصلی را برطرف کنید.