همه زنان کمابیش با مشکلاتی مانند گرفتگی شکم سمت چپ، گرفتگی شکم سمت راست  و ترشحات واژن دست و پنجه نرم می کنند. منظور از گرفتگی، همان درد در ناحیه شکم و اطراف ناف می باشد.

این مشکل ممکن است به دلیل قاعدگی، اندومتریوز، عفونت های واژن و دیگر عوامل رخ دهد. بسیاری از افراد این مشکلات را در حد بسیار محدودی تجربه می کنند و پس از مدتی، دیگر چنین علائمی را ندارند. اما در برخی از افراد، این مشکلات شدید تر می شود و آنان گرفتگی شدید و مداوم، ترشحات یا خونریزی را تجربه می کنند.

ترشح از واژن و دهانه رحم کاملا طبیعی است. این ترشحات به دلیل هورمون هایی که در چرخه قاعدگی تولید می شوند، دیده می شوند. ترشحات واژن، باعث تمیز نگه داشتن واژن و جلوگیری از عفونت می شوند.

در صورتی که رنگ، بو یا قوام این ترشحات غیر معمول به نظر برسد و مخصوصا اگر با خارش، سوزش یا درد شکم همراه باشد، احتمال اینکه دچار عفونت یا بیماری دیگری شده باشید وجود دارد. بنابراین، در صورت مشاهده موارد غیر معمول، باید سریعا به فکر درمان باشید.

همچنین اگر باردار باشید باید بدانید که گرفتگی شکم در بارداری کاملا طبیعی می باشد.

در این مقاله از سایت دکتر چک، قصد داریم شایع ترین علت های گرفتگی شکم و ترشحات واژن را بررسی کنیم و همچنین به معرفی درمان، پیشگیری و زمان مراجعه به پزشک بپردازیم. با ما همراه باشید…

گرفتگی شکم نشانه چیست؟

 

این مشکل به دلایل زیادی می تواند رخ دهد. در این قسمت، می خواهیم رایج ترین دلایل گرفتگی شکم و ترشحات واژن را معرفی کنیم:

قاعدگی

قاعدگی

به طور معمول، زنان در طول یک دوره ماهانه و قبل از شروع قاعدگی، گرفتگی شکم و ترشحات واژن را تجربه می کنند و این درد کاملا طبیعی است. این درد که به “دیسمنوره” معروف است، باعث گرفتگی شکم می شود و دلیل این گرفتگی این است که لایه داخلی رحم ریزش می کند و از رحم جدا می شود.

بسته به مرحله تخمک گذاری، رنگ و قوام ترشحات واژن در طول چرخه ماهانه فرق می کند.

بارداری

زنان در دوران بارداری، درد شکم زیادی را تجربه می کنند. دلیل این درد این است که رباط های داخل شکم کشیده می شوند تا نوزاد درون رحم جا بگیرد.

همچنین، گاز، نفخ یا یبوست نیز می توانند باعث گرفتگی شکم در دوران بارداری شوند.

اگر در دوران بارداری دچار درد شدیدی در قسمت شکم شده اید و خون یا ترشحات غیرطبیعی از واژن شما خارج گشت، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم می تواند نشانه حاملگی خارج رحمی، از دست دادن حاملگی یا زایمان زودرس باشند.

اندومتریوز

گرفتگی دردناک قبل و در طول قاعدگی، درد در هنگام مقاربت و خونریزی نامنظم در طول دوره های مختلف، از علائم اندومتریوز و علت تیر کشیدن شکم در زنان است.

آندومتریوز یک بیماری مزمن است که برای مدت زمان طولانی، ممکن است فرد را درگیر کند. زنانی که وارد دوران یائسگی می شوند، کمتر از دیگران در معرض درد ناشی از اندومتریوز قرار می گیرند.

واژینوز باکتریایی (BV)

BV یک عفونت باکتریایی در واژن است که می تواند علائمی نظیر گرفتگی شکم و ترشحات واژن با بوی نامطبوع را ایجاد کند.

30 درصد از زنان در دوران بارداری BV را تجربه می کنند. این بیماری، شایع ترین نوع عفونت واژن در زنان بین 15 تا 44 سال است. برخی از دلایل ابتلا به این عفونت عبارتند از رابطه جنسی با فرد آلوده، دوش گرفتن و استفاده از مواد و شوینده های معطر برای شست و شوی واژن.

بیماری های مقاربتی (STDs)

یکی دیگر از علت گرفتگی عضلات شکم در زنان بیماری های مقاربتی است. در برخی از مواقع، بیماری مقاربتی جنسی مانند سوزاک، کلامیدیا و تریکومونیازیس، علائمی مانند گرفتگی شکم و ترشحات واژن غیر معمولی دارند. در صورتی که در واژن تان تغییرات غیر معمولی را مشاهده کرده اید، ممکن است دچار چنین بیماری هایی شده باشید. در نتیجه، پس از داشتن رابطه پر خطر و مشاهده چنین علائمی، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

البته در برخی مواقع، بیماری های مقاربتی هیچ علائمی ندارند.

بیماری التهابی لگن (PID)

یکی از علت های ابتلا به بیماری التهابی لگن، عفونت دستگاه تناسلی فوقانی است. این بیماری، رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها را درگیر می کند و علائمی شبیه به BV و STD دارد. برخی از علائم بیماری التهابی لگن عبارتند از:

  • درد های مبهم و گرفتگی شکم؛
  • افزایش ترشحات واژن؛
  • درد در ناحیه واژن.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم، می تواند بر اثر ابتلا و درمان نکردن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) رخ دهد. این بیماری در ابتدا علائمی ندارد اما پس از مدتی، فرد علائمی مانند ترشحات غیر عادی واژن، خونریزی غیر طبیعی و درد در لگن را تجربه می کند.

درمان گرفتگی شکم و ترشحات واژن

گرفتگی شکم و ترشحات واژن

درمان این مشکل، به این بستگی دارد که علت به وجود آمدنش چیست. اگر می خواهید دیگر گرفتگی شکم و ترشحات غیر معمول نداشته باشید، با توجه به علت آن، باید راه درمانی خاصی را دنبال کنید. اگر به پزشک متخصص مراجعه کنید وی قرص برای گرفتگی عضلات شکم را برای شما تجویز خواهد کرد.

در قسمت زیر، راه های درمانی هر یک از علت های گرفتگی شکم و ترشحات واژن را با هم بررسی می کنم:

قاعدگی

در این مورد، می توانید علائم را با مصرف دارو های ضد درد و استفاده از کیسه آب گرم بر طرف کنید.

بارداری

قبل از اینکه به فکر خود درمانی باشید، باید با پزشکتان مشورت کنید. از آن جایی که در دوران بارداری نمی توانید با تشخیص و میل خودتان دارو مصرف کنید، باید از پزشک یا ماما بخواهید با توجه به وضعیت و شرایط شما، بهترین و کم خطر ترین راه درمان را نشان دهد.

علاوه براین، راه های دیگری برای تسکین درد در دوران بارداری وجود دارد. برخی ازین راه ها عبارتند از ماساژ، تمرینات ورزشی و حرکات کششی مخصوص دوران بارداری.

اندومتریوز

پس از مشورت با پزشک، می توانید داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن را برای درد و گرفتگی شکم مصرف کنید.

واژینوز باکتریایی

یکی از راه های درمان این بیماری، مصرف آنتی بیوتیک است. پزشکان با توجه به شرایط بیمار، ممکن است داروهای متفاوتی را تجویز کنند. در صورتی که داروی خاصی دریافت کردید، باید مصرف آن را تا زمانی که پزشک توصیه کرده، ادامه دهید. در غیر این صورت، احتمال بازگشت بیماری وجود دارد.

علاوه براین، استفاده از ژل ضد باکتریایی واژن نیز می تواند موثر باشد. هنگام استفاده از ژل، مطمئن شوید که دستانتان تمیز و خشک هستند.

همچنین، غذاهای پروبیوتیک (حاوی باکتری لاکتوباسیلوس) می توانند در درمان و جلوگیری از عفونت های واژن موثر واقع شوند.

یادتان باشد که در هنگام شستشو، باید از صابون ملایم و بدون عطر استفاده کنید. پوشیدن لباس های زیر گشاد و نخی نیز در درمان این بیماری تاثیر زیادی دارد، زیرا لباس های زیر تنگ، باعث عرق کردن و تجمع باکتری ها می شوند.

STD و PID

در صورتی که درد شدید همراه با ترشحات غیر معمول و تب یا احساس ناخوشی را تجربه می کنید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. در صورت تشخیص STD و یا PID، پزشک با تجویز آنتی بیوتیک، درمان شما را شروع می کند.

با داشتن رابطه جنسی ایمن و سالم، استفاده از کاندوم و انتخاب دقیق شریک جنسی، می توانید از ابتلا به بیماری های مقاربتی جلوگیری کنید.

HPV

در صورتی که به HPV یا سرطان دهانه رحم مبتلا هستید، پزشک از شما می خواهد که سریعا درمان را شروع کنید. همچنین، از شما می خواهد که هر چند وقت یکبار، برای آزمایش اسمیر دهانه رحم اقدام کنید.

جلوگیری از گرفتگی شکم و ترشحات واژن

راه های جلوگیری از ترشحات واژن

با انجام کارهای زیر، می توانید از گرفتگی شکم و ترشحات واژن جلوگیری کنید:

شاید بپرسید که برای برای گرفتگی شکم چه بخوریم؟ خوردن غذاهای سرشار از پروبیوتیک، مانند ماست طبیعی یا ماست های حاوی پروبیوتیک.

استفاده از لباس زیر تمیز و نخی و استفاده نکردن از لباس زیری که از پارچه های نایلون تنگ و مصنوعی ساخته شده است.

تمیز نگه داشتن ناحیه واژن با استفاده از صابون های غیر معطر و ساده.

نوشیدن آب کافی در طول روز.

استفاده از منابعی که حاوی فیبر است. مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی.

در صورتی که قصد بارداری ندارید، از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید و در صورت ابتلا به عفونت یا STD مراقبت لازم را انجام دهید تا شریکتان مبتلا نشود.

در صورتی که بیش از یک شریک جنسی دارید، برای جلوگیری از ابتلا و انتقال بیماری های مقاربتی، از کاندوم استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

هر زمان که دچار گرفتگی، درد، ترشحات یا خونریزی غیرمعمول شکمی شدید، باید سریعا به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنید.