اگر قطعه زمینی دارید و به دنبال کسب درآمد هستید وقت آن رسیده که راه اصولی کسب درآمد از طریق پرورش سبزیجات را یاد بگیرید. در دکتر چک می خواهیم تمام مراحل این کار، از کاشت و پرورش سبزیجات گرفته تا نحوه فروش و عرضه صحیح آن به بازار را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید…

گام اول: درست کردن باغ برای پرورش سبزیجات

1. کاشت سبزیجات در تخته کاشت سبزیجات

اگر می خواهید باغ پر محصولی داشته باشید و به پرورش سبزیجات بپردازید، باید بذر ها را در یک تخته کاشت بکارید. تجربه باغداران حرفه ای نشان داده است که محصول باغ هایی که از جعبه کاشت سبزیجات استفاده می کنند چهار برابر بیشتر از باغ های عادی است. با این کار علاوه بر اینکه خاک درون جعبه ها را از کودها و مواد عالی پر می کنید، دیگر نیازی به درست کردن راه در میان سبزیجات نخواهید داشت. 

می توانید خاک کمپوست که بهترین نوع خاک است را از فروشگاه محصولات کشاورزی تهیه کنید یا این خاک را خودتان درست کنید و آن را در تخته کاشتتان بریزید. این خاک بسیار حاصلخیز است و رشد و کیفیت محصولتان را تضمین می کند.

نحوه کاشت سبزیجات

تخته های کاشت سبزیجاتی موجود در فروشگاه ها، حداقل 6 اینچ ارتفاع دارند. دقت داشته باشید که هر چه ارتفاع تخته بیشتر باشد سبزیجاتتان بهتر رشد می کنند و محصول بهتری خواهید داشت. می توانید با گذاشتن آجر و سنگ های بتنی در زیر تخته ها ارتفاع آن ها را بیشتر کنید.

2. به فاصله سبزیجات دقت کنید.

یکی از راه هایی که فاصله مناسب سبزیجات را حفظ کرده و در عین حال محصول بیشتری به شما می دهد، پرورش سبزیجات به صورت زیگزاگی است. به جای اینکه سبزیجاتتان را در هر ردیف، روبروی ردیف های کناری بکارید، آنها را طوری بکارید که ردیف ها یک درمیان شبیه به هم قرار بگیرند. با این کار 10 الی 14٪ محصول بیشتری می کارید. اگر گیاهان نزدیک به هم کاشته شوند، ریشه و ساقه آن ها به خوبی رشد نمی کند و در نتیجه درآمد شما کم خواهد بود.

قبل از کاشت هر نوع سبزی بهتر است از قبل در مورد روش کاشت و فاصله استاندارد آن تحقیق کنید. معمولا این اطلاعات بر روی بسته های بذر نوشته شده است.

نکته تخصصی: بهترین راه برای یادگیری کاشت محصولات و پرورش سبزیجات ، تجربه است. بعد از چند بار کاشتن یک نوع محصول و امتحان کردن راه های مختلف، می توانید فاصله مناسب را به راحتی تخمین بزنید.

3. محصولاتی که با هم سازگاری دارند را در کنار همدیگر بکارید.

بعضی از گیاهان وقتی در نزدیکی سایر محصولات زراعی کاشته می شوند، بهتر رشد می کنند؛ برای مثال: گیاهانی مانند: ذرت، لوبیا و کدو در نزدیکی هم کاشته می شوند؛ زیرا ساقه های ذرت می توانند پایه ای مناسب برای گیاه لوبیا باشند و سایه ذرت سایه ای مناسب برای رشد برگ های کدوست و از طرف دیگر رشد کدو از رشد علف های هرز هم جلوگیری می کند.

محصولات دیگری که به خوبی با هم سازگاری دارند؛ شامل: گوجه فرنگی، ریحان و پیاز هستند.

4. سبزیجاتتان را به طور منظم و سر وقت آبیاری کنید.

باید حواستان باشد که گیاهتان از کم آبی خشک نشود! اول از همه باید گیاهان را به صورت عمقی و سپس به صورت سطحی آبیاری کنید.

البته باید حواستان باشد که هر محصول به چه مقدار آب نیاز دارد. بعضی از محصولات مانند: خیار و کاهو با بیشتر شدن آبیاری طعم تلخی می گیرند.

بهترین راه برای آبیاری باغ سبزیجات، نصب سیستم آبیاری قطره ای و تنظیم آن بر روی تایمر است تا گیاهان هر روز و در همان زمان، به صورت اتوماتیک آبیاری شوند.

5. حواستان به علف های هرز باشد.

اگر می خواهید سبزیجاتتان از آب، نور خورشید، فضای رشد و مواد معدنی کافی برخوردار باشند، نباید به علف های هرز اجازه رشد کردن بدهید. علف هرز تمام امکاناتی را که گیاهتان برای رشد نیاز دارد، می گیرد. پس اگر می خواهید محصول خوبی داشته باشید هر چند روز یکبار، باغتان را بررسی کنید و هر جا علف هرز دیدید آن را بکنید. اینکار به موفقیت در پرورش سبزیجات کمک خواهد کرد.

آموزش کاشت و برداشت هویج

در اوایل بهار، زمانی که علف های هرز هنوز کوچک هستند، یکبار در هفته وجین کردن( از بین بردن علف های هرز با دستگاه های مکانیکی) ضروری است. با فرا رسیدن تابستان و گرم شدن هوا تعداد علف های هرز کمتر می شود و می توانید هر روز در باغتان قدم بزنید و اگر علف هرزی دیدید آن را از بین ببرید.

هر چه علف هرز کوچکتر باشد کندن آن از ریشه راحت تر است. از طرفی زمانی که علف هرز بزرگ می شود بذر می کند و بعد از ریختن این بذر در خاک، علف های هرز سال بعد هم مهمان باغ شما می شوند؛ پس بهتر است وقتی هنوز کوچک هستند آن ها را از بین ببرید.

گام دوم: فروش سبزیجات به مشتری به صورت مستقیم و بدون واسطه

1. به دنبال بازار های محلی باشید

یکی از راه های کسب درآمد از طریق پرورش سبزیجات این است که محصول خودتان را در بازار های محلی به مشتری بفروشید. از این طریق می توانید مشتریان ثابتی برای خودتان پیدا کنید و از طرف دیگر مجبور نیستید محصولتان را با قیمت کمتر به دلالان بفروشید. برای این کار می توانید از افرادی که در بازار محلی به صورت مستقیم محصولشان را می فروشند سوال کنید و از راه های فروش قانونی در این بازارها پیروی کنید.

یکی از ویژگی های بازار های محلی این است که می توانید فروشتان را هیجان انگیز تر کنید! بسته بندی های آماده غذا برای افرادی که عجله دارند و یا پخش موسیقی و رقص محلی در کنار فروش محصول، یکی از کارهایی است که مشتریان زیادی را برای بازدید از غرفه شما تشویق می کند.

بنابراین مهم است که بازار محلی مناسبتان را پیدا کنید و از خلاقیتتان برای فروش استفاده کنید.

2. فروش محصولات در بازار محلی

بعد از اینکه محلی برای فروش محصولاتتان پیدا کردید نوبت به برنامه ریزی برای فروش می رسد. برای این کار، بعضی قوانین وجود دارد که باید در شروع کارتان به آن ها توجه کنید:

  • از قدم های كوچك شروع كنید: وقتی که برای اولین بار در بازار شروع به فروش محصولتان می كنید، بهتر است سرمایه گذاری زیادی نداشته باشید و محصولات زیادی را عرضه نکنید. قبل از هر چیزی باید بازارتان را امتحان کنید و اندازه چیدمان غرفه و مشتریانتان را برآورد کنید.
  • سبزیجات خود را به صورت گروهی به نمایش بگذارید تا رنگ شان چشم نواز باشد؛ به عنوان مثال: سبزیجاتی با رنگ های روشن و جذاب، مانند: فلفل قرمز چشم مشتری را به خود جلب می کنند و باید مرتب در کنار هم چیده شوند.
  • به غرفه تان نظم دهید: برای هر محصول یک نوشته نصب کنید تا نام و قیمت آن مشخص باشد. یک دستمال سفره رنگارنگ را روی میزتان پهن کنید و وسایل اضافی را در زیر میز پنهان کنید تا غرفه تان مرتب تر به نظر برسد.  
  • می توانید غذاهایی که با محصولتان درست می شوند را در زیر نوشته ای که حاوی نام و قیمت است بنویسید تا مشتری تان اطلاعات بیشتری درباره محصول کسب کرده و در پختن غذایش از آن استفاده کند.
  • نحوه بسته بندی و عرضه محصول را بدانید. بعضی اوقات بعضی محصولات به روش خاصی عرضه می شوند؛ مثلا: سیر ها را به هم می بافند و یا توت فرنگی را در بسته بندی های کوچک قرار می دهند تا له نشوند. بسته بندی درست نشان می دهد که از محصولتان آگاهی دارید و می دانید چه چیزی را عرضه می کنید.
  • با مشتریان ارتباط برقرار کنید: با مشتریانتان صمیمی باشید و اگر لازم شد درباره نحوه تولید محصولتان با آن ها صحبت کنید یا عکس باغتان را به آن ها نشان دهید. جلب اعتماد یکی از راه های مطمئن برای داشتن فروش بیشتر و رضایت مشتری است.  

3. افتتاح غرفه در کنار جاده

اگر مزرعه تان در کنار جاده ای شلوغ است می توانید غرفه تان را در کنار جاده درست کنید. با این کار نه تنها دیگر نیازی به صرف هزینه حمل و نقل ندارید، بلکه فروشتان بهتر خواهد شد. قبل از این کار باید در مورد قوانین و مقررات مربوط به فروش میوه و سبزیجات در کنار جاده اطلاع داشته باشید.

روش فروش سبزیجات

برای داشتن فروش بیشتر در کنار جاده این نکات را در نظر داشته باشید:

  • بهتر است غرفه تان در مکانی باشد که رانندگان در حالت رانندگی، آن را به راحتی مشاهده کنند.
  • غرفه تان باید در جایی باشد که خودروها بتوانند در آن نزدیکی به راحتی پارک کنند و مانعی برای خودروهای دیگر نباشند.
  • غرفه به باغتان نزدیک باشد تا اگر مشتری قصد دیدن باغتان را داشت، بتواند به راحتی آن را ببیند.
  • غرفه تان را با گل، محصولات با برچسب های مناسب و ابزار باغداری جذاب تر کنید.
  • می توانید محصولاتی که کیفیت پایین تری دارند را با قیمت کمتری بفروشید. فروش محصولاتی که دارای لکه های جزئی هستند در بازار های محلی بسیار دشوار است و مشتری کمتری دارد؛ اما اگر همین محصولات در کنار جاده با تابلوی تخفیف مناسب دیده شوند، خریداران زیادی خواهند داشت.
  • برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید از اعضای خانواده یا دوستانتان برای فروش در کنار جاده کمک بگیرید.

4. از مشتریانتان بخواهید خودشان سبزیجات مورد نظرشان را انتخاب و برداشت کنند.

این نوع خرید برای اکثر خریداران معقولانه تر است. اکثر افراد می خواهند خریدشان را خودشان انجام دهند. حتی بسیاری از خریدارانی که به صورت عمده خرید می کنند هم مایل به انتخاب و برداشت محصولات توسط خودشان هستند. می توانید باغتان را برای فروش محصولتان مرتب کنید و از وسایل تزئینی در گوشه و کنار آن بهره ببرید.

قبل از این نوع فروش بهتر است درباره قوانین آن هم بدانید؛ چرا که در بعضی کشورها استفاده از این نوع فروش مستلزم نصب محلی برای شستشوی دست برای مشتریان است.

زمانی که مشتریان خودشان محصولشان را انتخاب می کنند در هزینه بسته بندی نیروی کار صرفه جویی و از طرف دیگر اعتماد آن ها را جلب می کنید.

  • بهتر است نحوه برداشت محصول را به آن ها یاد دهید تا به گیاهانتان آسیبی نرسانند.
  • اطمینان حاصل کنید که پارکینگ و علائم کافی برای راحتی مشتریان وجود داشته باشد.

5. به مشتریان همیشگی کارت اشتراک طولانی مدت بدهید.

این روش نوعی بازاریابی است که به کشاورزان کمک می کند که علاوه بر ترغیب مشتریانشان به خرید، پیش پرداخت محصولاتشان را در اختیار داشته باشند. با داشتن این کارت مشتری می تواند هر هفته، محصول مورد نظرش را از فروشگاه مشخص و یا از خود مزرعه دریافت و از تخفیفات ویژه آن استفاده کند.

می توانید برای تبلیغ کارت اشتراک محصولاتتان، از بازار های محلی شروع کنید و یا در خبرنامه ها و کانال های تلگرامی شهرتان آن را تبلیغ کنید.

روش پرورش سبزیجات

می توانید دستورالعمل پخت غذا با محصولاتتان را در اختیار مشتریان قرار دهید تا با این کار فروشتان را بیشتر کنید.

گام سوم: کسب درآمد از طریق فروش محصولات به فروشگاه ها و رستوران ها

1. محصولاتتان را به فروشگاه های تعاونی یا مواد غذایی بفروشید.

اگر مزرعه تان بزرگ است و تولید زیادی دارید می توانید محصولاتتان را با قیمت کمتری به فروشگاه های تعاونی یا فروشگاه های مواد غذایی بفروشید.

این کار برای افرادی که قادر به برقراری ارتباط با مشتریان نیستند و یا در یک منطقه روستایی کوچک زندگی می کنند و خریداران مستقیم زیادی ندارند، بسیار مناسب است و به آن ها اجازه می دهد که بر روی مزرعه و کاشت محصولاتشان تمرکز کنند و فروش را به شخص ثالث بسپارند.

2. با یک آشپز محلی صحبت کنید.

می توانید با سرآشپزها و رستوران های محلی صحبت کنید و ببینید که آیا مایل به خرید محصولات تازه هستند یا خیر. اکثر رستوران داران علاقه مند به خرید مستقیم از کشاورزان هستند؛ بنابراین نه تنها در هزینه های حمل و نقلشان صرفه جویی می شود، بلکه همیشه مواد غذایی سالم و تازه را تحویل می گیرند.

از سرآشپز یا صاحب رستوران بخواهید که اگر مایل است در مزرعه تان گشت و گذار کند و خودش محصولات را انتخاب و برداشت کند. در ادامه از او بپرسید که به چه محصولاتی نیاز دارد تا در صورت امکان، آن محصولات را به مقدار کافی پرورش دهید.

3. مربا، ترشی و کالاهای پخته شده با سبزیجات باغتان را بفروشید.

بسیاری از مغازه ها و بازارهای محلی، غذاهای خانگی ساخته شده با محصولات و مواد محلی را می فروشند. اگر در فروش و یا نگه داری سبزیجات تازه مشکل دارید، می توانید آن ها را بپزید و به غذاهای مختلف تبدیل کنید.

با این کار زمان بیشتری برای فروششان خواهید داشت و از طرف دیگر عدم استفاده از مواد افزودنی و نگهدارنده، مشتریان را به غرفه تان سرازیر می کند.

منبع: wikihow