شما در صف فروشگاه مواد غذایی ایستاده اید که شخص پشت سر شما سرفه میکند، و در این لحظه شما نمیدانید که آیا موی سر شما به ذرات کرونا ویروس آلوده شده است یا خیر. به این فکر خواهید کرد که به محض رسیدن به خانه علاوه بر شستن دستانتان باید موهای خود را هم به وسیله شامپو بشورید.

اما آیا کووید 19 میتواند روی مو زنده بماند؟ و به طور دقیق تر، آیا ویروس ناشی از کووید 19 می تواند با برخورد به گیس های شخص دیگری شیوع پیدا کند؟

متخصصان بر این باورند که بعید به نظر میرسد.

هر ویروسی از جمله ویروس سارس میتواند به موهای انسان بچسبد. اما فقط انباشته شدن روی دسته ای از مو بدین معنی نیست که میتواند شما را مریض کند. کرونا ویروس به محض اینکه خارج از بدن باشد به سرعت ضعیف میشود. به عبارت دیگر، ویروس میتواند روی یک سطح به طور مثال موی شما وجود داشته باشد اما به اندازه لازم قوی نیست که بتواند شما را بیمار کند، حتی اگر آن را به داخل بدن خود منتقل کنید.

اگر شما عادت به جویدن موهای خود دارید، ممکن است در اثر وجود ویروس روی مو، شما را آلوده کند. بنابراین، موهای خود را نجوید.

برای بقیه ما، امکان این اتفاق وجود دارد ولی محتمل نیست که ویروس از روی مو شما وارد بدنتان شود زیرا موهای شما چه بر روی صورتتان باشند و چه بر روی سرتان، به طور منظم یک پوششی از روغن را از پوست شما برای محافظت از آن دریافت میکنند. این پوشش لغزنده نه تنها چسبیدن میکروب به دسته های مو را دشوار میکند، بلکه یک تاثیر ضد میکروب دارد که باعث میشود میکروب ها به سرعت از بین بروند.

بنابراین، به طور کلی، شما نباید در مورد چسبیدن کرونا ویروس به موهای خود به بدنتان نگران باشید. اما اگر نگران هستید، میتوانید موهای خود را مکررا با شامپو بشورید و یا اینکه حمام کنید. ( و همچنین کودکان خود را مجبور کنید موهای خود را بیشتر بشورند، اگر آنها به مدرسه باز گشته اند.)

برای جلوگیری از انتشار این ویروس، اگر توجه خود را روی پوشیدن ماسک هنگام رفتن به بیرون متمرکز کنید و همچنین از تماس نزدیک با افراد بیرون از خانه اجتناب کنید، موثرتر خواهد بود. حداقل 2 متر (حتی بیشتر بهتر) زمانی که بیرون از خانه هستید از افراد فاصله بگیرید. و بله، دستان خود را مکررا بشویید، اما نگران شامپو کردن موهای خود هر زمان که از فروشگاه به خانه برگشتید نباشید.

 

منبع: webmd