زندگی هزینه های زیادی دارد! به نظر میرسد قیمت همه اجناس بیشتر از آن است که باید باشد، و قبل از آنکه متوجه این موضوع بشوید ، کل چک حقوق ماهیانه شما تمام شده است. اگر شما به دنبال راههایی هستید که حقوق خود را مدیریت کنید، مقاله ” کاهش هزینه های زندگی دکتر چک ” برای شما مفید خواهد بود.

شما می توانید با کاهش هزینه های زندگی یا یافتن میانبرهای کم هزینه در زمینه های مختلف زندگی تان صرفه جویی زیادی کنید. چه کل سبک زندگی خود را تغییر دهید و چه بخواهید تغییرات کوچکی ایجاد کنید، صرفه جویی در هزینه ها برای شما و آینده تان سودمند خواهد بود.

29 روش برای کاهش هزینه های زندگی و خانواده

تعیین محل هزینه های عمده

1. الگوهای هزینه ای خود را طبقه بندی کنید.

بیشتر هزینه های افراد شامل: مسکن، آب و برق، سرگرمی، پوشاک، غذا، مسافرت و مراقبت های پزشکی است. با بررسی چک های نوشته شده و صورت حساب کارت اعتباری خود در چند ماه گذشته شروع کنید. آنچه را که در دسته های فوق هزینه کرده اید و سایر مواردی که مخصوص شما هستند را اضافه کنید.

  • بانک های آنلاین خدماتی شامل خلاصه هزینه های شما در یک دوره زمانی مشخص، بر اساس نام مشاغلی که در آن زمینه هزینه کرده اید را به شما ارائه می دهند.
  • اگر از کارت های بدهی یا اعتباری استفاده نمی کنید، حساب دقیق هزینه های ماهیانه خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، هزینه های غذایی خود را چه در فروشگاه مواد غذایی و چه در رستوران پرداخت کرده اید، پیگیری کنید.

2. پرداخت های خود را تحلیل کنید.

بعد از اینکه این اطلاعات را جمع آوری کردید، هزینه های نهایی هر دسته را با هم مقایسه کنید. آیا این خرج ها، به ویژه به عنوان درصدی از حقوق ماهیانه تان، منطقی به نظر می رسند؟

3.  یک بودجه ایجاد کنید.

یک هدف ماهیانه تعیین کنید برای اینکه چه مقدار پول باید برای هر مجموعه اختصاص دهید.

  • برای بازنشستگی تان پس انداز کنید؛ حتی اگر برای شروع بسیار کم باشد. با پس انداز کردن حداقل یک درصد از درآمد ماهیانه خود برای بازنشستگی، شروع کنید. با گذر زمان به تدریج این درصد را افزایش دهید. در نهایت، متوجه خواهید شد که به تدریج با این مقدار تخصیص درآمد برای بازنشستگی، تطبیق پیدا خواهید کرد. هر چه بیشتر برای بازنشستگی پس انداز کنید، سال های آینده شما بهتر خواهند بود.
  • به طور کلی کارشناسان مالی توصیه می کنند کمتر از سی درصد از درآمد ماهانه خود را به مسکن اختصاص دهید. در برخی از مکان ها، این ممکن است واقع بینانه نباشد. در چنین شرایطی، ممکن است لازم باشد محل زندگی خود را تغییر دهید!
  • علاوه بر پس انداز برای بازنشستگی، یک حساب پس انداز به عنوان هزینه های ضروری ایجاد کنید. در صورت از دست دادن شغل خود یا ناتوانی در انجام کار، حدود شش ماه هزینه زندگی خود را کنار بگذارید.

4.  به دنبال راه هایی برای پس انداز بگردید.

زمانی که بودجه خود را تعیین کرده اید، متوجه خواهید شد نیاز دارید در برخی زمینه ها هزینه های خود را کاهش دهید. راههای پیدا کنید که بتوانید در آن مجموعه ها پس انداز کنید. ابتدا به بیشترین هزینه های خود رسیدگی کنید.

حتما بخوانید: چگونه پول پس انداز کنیم؟ 22 روش موثر برای پس انداز پول

  • برای مثال، اگر اجاره ماهانه تان 2,000,000 تومان است و ماهانه 1,000,000 تومان برای خوراک صرف میکنید، می توانید خانه ای پیدا کنید که اجاره ارزان تری دارد. اگر وام مسکن دارید، به فکر باز پرداخت سرمایه با نرخ بهره کمتری باشید. در همین حال، به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه های زندگی و خوراکتان باشید. در رستوران غذا نخورید. دستورالعمل هایی با استفاده از مواد مغذی ارزان قیمت تر، پیدا کنید.

کمتر پول صرف خوراکتان کنید

5. مواد غذایی را خودتان بپزید.

پختن غذا در خانه یک راه خوب برای کاهش هزیه هزینه های زندگی است. بعضی از افراد، حتی وقتی در خانه آشپزی می کنند از غذاهای نیمه آماده استفاده می کنند. این وعده های غذایی راحت؛ ولی نسبتا گران قیمت هستند. مواد غذایی را بخرید و خودتان آن را تهیه کنید.

  • به جای استفاده از وعده های غذایی نیمه آماده، مواد غذایی اصلی را بخرید. شما قادر خواهید بود با پرداخت هزینه کمتر مقدار غذای بیشتری تهیه کنید؛ به عنوان مثال، با خرید یک کیسه برنج نپخته نسبت به خرید کیسه های برنج مایکروویو پول کمتری می پردازید.
  • اگر مقدار زیادی غذا می خورید، کمی کاهش غذا می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند. سعی کنید بخشی از غذا را برای بعد ذخیره کنید. اگر بلافاصله آن را نخوردید، می توانید باقی مانده غذا را فریز کنید.
  • طعم ها و ادویه های جدید را امتحان کنید. یک فیله ماهی یا سینه مرغ با یک سس یا چاشنی تازه می تواند به غذای مهیج تری تبدیل شود.

6. با لیست خرید به فروشگاه بروید.

از مواد غذایی که به آنها احتیاج دارید یک فهرست تهیه کنید. اما فقط مواد داخل لیست را بخرید. در صورت خرید غیرضروری یا خرید چیزهایی که واقعا به آنها نیازی ندارید، صورت حساب مواد غذایی شما می تواند دو یا سه برابر شود.

نوشتن لیست خرید

  • زمانی که گرسنه هستید به خرید نروید.
  • اگر یک برنامه غذایی هفتگی دارید، از آن برای تهیه لیست خرید خود استفاده کنید. در طول هفته طبق برنامه غذایی خود، آشپزی کنید.
  • از فروشگاه هایی که تخفیف دارند، خرید کنید. یک روش عالی برای پس انداز این است که فروشگاه های زنجیره ای را پیدا کنید که معمولا تخفیف ماهانه دارند.

7. غذاهایی که حجم غذا را اضافه می کنند بخرید.

غذاهای سالم و ارزان خاص، حجم یک وعده غذایی کوچک را بیشتر خواهند کرد. برای مثال اضافه کردن سیب زمینی بیشتر به خورشت گوشت باعث تغذیه افراد بیشتری خواهد شد. نمونه های دیگر شامل نان، برنج، ماکارونی و … است.

8. خوردن غذا در بیرون از منزل را به حداقل برسانید.

غذای رستوران معمولا بسیار گران تر از غذای خانگی است. نهارتان را خودتان درست کنید و وعده های غذایی کمتری را بیرون از خانه بخورید، این باعث می شود پول بیشتری صرفه جویی کنید. در مورد قهوه هم به همین شکل است. به جای رفتن به کافی شاپ و یا استفاده از ماشین های فروش قهوه، خودتان آن را دم کنید.

حتما بخوانید: چگونه میلیاردر شویم ؟ راهکار های طلائی و اصولی میلیاردر شدن

  • قبل از رفتن برای صرف شام منو را مشاهده کنید. در غیر این صورت، اگر قیمت ها گران تر از آنچه پیش بینی می کنید باشد، ممکن است احساس کنید در وضعیت دشواری قرار گرفته اید.
  • غذای اضافه خود را به خانه بیاورید و یک وعده غذایی را به دو وعده تبدیل کنید.
  • به دنبال موارد ویژه در رستوران ها باشید. بعضی از مکان ها وعده های غذایی رایگان و یا تخفیف هایی را برای بچه ها ارائه می دهند. بعضی از رستوران ها ممکن است تخفیف های روزانه برای پلیس، شهروندان سالخورده و یا پرسنل فعال ارتش داشته باشند.
  • نوشیدنی ها، به ویژه نوشیدنی های الکلی، می توانند گران ترین قسمت یک وعده غذایی باشند، این نوشیدنی ها را کاهش دهید؛ در نتیجه در هزینه رستوران خود صرفه جویی خواهید کرد و به جای آن آب بنوشید.

9. کمتر گوشت بخورید.

یک رژیم گیاهخوار می تواند ارزان تر از یک رژیم گوشتخوار باشد. سعی کنید هفته ای 2 یا 3 بار از مواد غذایی گیاهی در نهار و شام تان استفاده کنید.

  • مکمل های خود را مصرف کنید یا اینکه از عدم ابتلا به بیماری های کمبود مواد غذایی مطمئن شوید.

10. عمده خرید کنید.

خرید عمده کالاهای غیر فاسد شدنی راهی عالی برای صرفه جویی و کاهش هزینه های زندگی است. این مواد شامل: ماکارونی، مواد کنسرو شده، کالاهای خشک جعبه ای، ادویه های معمول، روغن های پخت و پز، غذاهای منجمد و وسایل خانه مانند دستمال توالت و حوله های کاغذی است.

11. محصولات خودتان را پرورش دهید.

پرورش سبزیجات

موثرترین راه در صرفه جویی در هزینه مواد غذایی این است که اگر زمان کافی برای انجام این کار دارید، خودتان بعضی از مواد غذایی را پرورش دهید. محصولات زراعی ساده مانند: کاهو و سایر سبزیجات برگ دار را می توان با کمی تلاش در داخل منزل تنها توسط نور یک پنجره پرورش داد.

حتما بخوانید: کسب درآمد از طریق پرورش سبزیجات؛ کاشت، برداشت و فروش موفق

با سرمایه گذاری روی گیاهان چند ساله که چندین سال متوالی محصول می دهند، حتی می توانید پول بیشتری پس انداز کنید. به عنوان مثال، می توان به میوه، گیاهان و انواع صیفی جات اشاره کرد.

صرفه جویی در هزینه های مسکن

12.  در یک محله ارزان تر سکونت کنید.

این می تواند ناراحت کننده باشد؛ ولی جابه جایی حتی چند محله پایین تر گاهی اوقات می تواند باعث صرفه جویی زیادی شود. اگر این فرصت را دارید که به حومه یک شهر بزرگ و یا حتی به یک منطقه ارزان تر از کشور بروید، می توانید پس انداز قابل توجهی انجام دهید.

کاهش هزینه های زندگی و خانواده

  • به محل کار خود نزدیک تر شوید. این مسئله می تواند هزینه های مسکن و حمل و نقل شما را کم کند.
  • قیمت های مناطق مختلف را از اینترنت پیدا کنید. در حالی که این کار را انجام می دهید، قیمت های محله ای هم که در آن زندگی میکنید را نگاه کنید، ممکن است متوجه شوید که برای جایی که زندگی می کنید مقدار زیادی هزینه می کنید.

13. یک هم خانه پیدا کنید.

اجاره خانه خود را با یک یا چند شخص دیگر حتی برای چند سال تقسیم کنید. این کار می تواند پس انداز بزرگی برای شما محسوب شود.

تصور کنید اجاره خانه شما نصف یا بیشتر از نصف شود! از دوستان یا خانواده خود بپرسید که آیا دوست، همکار یا خانواده مسئولیت پذیری سراغ دارند که به دنبال اتاق باشد.

14. با صاحب خانه خود گفتگو کنید.

اگر شما در پرداخت اجاره پیشینه خوبی دارید و یک همسایه خوب هستید، صاحب خانه شما ممکن است در زمانی که شما به دلیل هزینه اجاره مجبور به ترک خانه هستید، با شما همکاری کند.

  • به صاحب خانه تان پیشنهاد امضای اجاره نامه تمدید شده را با یک قیمت تخفیف خورده بدهید.

15. برای مالکیت خانه پس انداز کنید.

وام مسکن می تواند بزرگترین هزینه ماهانه شما باشد. یافتن راه هایی برای کاهش این هزینه ممکن است چشم انداز مالی شما را به شدت بهبود ببخشد.

  • یک ملک متعلق به بانک خریداری کنید. این خانه ها معمولا توقیف شده اند و بانک نمی خواهد آن ها را نگه دارد، بنابراین ممکن است آن ها را با ارزشی کمتر از قیمت بازار حراج کند.
  • اگر چندین سال است که در حال بازپرداخت وام مسکن خود هستید، در نظر بگیرید که ممکن است بتوانید وامی با نرخ بهره پایین تر پیدا کنید. برای پایین آوردن هزینه های بلند مدت، تاریخ باز پرداخت اصلی وام را حفظ کنید؛ اما نرخ سود پایین باعث کاهش پرداخت ماهانه شما می شود.
  • یک خانه کوچک را در نظر بگیرید. فضای این خانه ها کم است؛ اما باعث صرفه جویی زیادی در هزینه های شما می شود.

کاهش هزینه خانواده با صرفه جویی از طریق قبوض

16. صرفه جویی از طریق قبض تلفن همراه.

تلفن های همراه یکی از مکنده های پول هستند، اما اگر تصمیم بگیرید که پولی را برای پس انداز اختصاص دهید، گزینه های کم هزینه زیادی وجود دارد.

بسیاری از شرکت ها برنامه های پرداخت همزمان را ارائه می دهند که هزینه آن ها خیلی کمتر از برنامه های قراردادی است و حتی اگر با یک شرکت دیگر قرارداد دارید، برخی از شرکت ها در صورتی که قرارداد خود را به آنها تغییر دهید، هزینه فسخ قرارداد قبلی شما را پرداخت خواهند کرد. اگر به اندازه کافی تحقیق کنید، می توانید مبلغی را که هر ماه برای تلفن همراه خود پرداخت می کنید، کاهش دهید.

17. خانه یا آپارتمان خود را عایق بندی کنید.

صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از مهم ترین اقدامات برای کاهش هزینه های زندگی است. اگر در یک منطقه سردسیر زندگی می کنید، از آن مقداری که باید برای گرمایش خانه بپردازید، ممکن است بیشتر هزینه کنید. با عایق بندی صحیح خانه خود، پول زیادی را صرفه جویی خواهید کرد؛ در حالی که خانه خود را گرم نگه می دارید و آب داغ فراهم می کنید.

  • آویختن پرده های ضخیم برای نگه داشتن گرما داخل خانه در طول شبانه روز، درز گرفتن شکاف پنجره ها و قرار دادن یک پتو در مقابل شکاف زیر درب خارجی در هزینه های گرمایش صرفه جویی می کند.
  • کوره ها، بخاری ها، لوازم خانگی، پنجره ها، درها، عایق ها و سایر قسمت های خانه خود را با گزینه های کم مصرف جایگزین کنید. این سرمایه گذاری ها در ابتدا می توانند گران باشند؛ اما با گذشت زمان نتیجه می دهند.

18. از برق کمتری در لوازم خانگی استفاده کنید.

وسایل اصلی مانند: ماشین لباس شویی، خشک کن، ماشین ظرف شویی، یخچال و تهویه هوا همه انرژی زیادی مصرف می کنند و احتمالا قسمت عمده ای از قبض ماهیانه شما را تشکیل می دهند. از این لوازم تا حد ممکن استفاده بهینه کنید و به این ترتیب، تاثیر آن را در صورت حساب ماهانه خود مشاهده خواهید کرد.

حتما بخوانید: چگونه در جوانی پولدار شویم؟ صفر تا صد کارهایی که باید بکنید

  • درهای یخچال را هرگز باز نگذارید یا از ماشین ظرفشویی کمتر از ظرفیت کامل استفاده نکنید. از ماشین لباس شویی تنها زمانی که کاملا پر است استفاده کنید و برای شستن مقدار کمی لباس آن را روشن نکنید. حتی این موارد کوچک هم، بازده انرژی شما را افزایش می دهند.
  • تعویض وسایل خانه با لوازم کارآمدتر می تواند هزینه های شما را در طول زمان بیشتر کاهش دهد.

19. استفاده از اقلام اصلی الکترونیکی را محدود کنید.

اگر شما زمان زیادی را به تماشای تلویزیون با یک صفحه نمایش بزرگ و یا استفاده از وسایل الکترونیکی بزرگ اختصاص می دهید، با استفاده کمتر از آن ها می توانید پول زیادی را صرفه جویی کنید.

  • در یک زمان تنها از یک وسیله برقی استفاده کنید. زمانی که در حال استفاده از کامپیوتر هستید، تلویزیون خود را روشن نگذارید.

20. منبع انرژی خود را تغییر دهید.

اگر برخی از شیوه های زندگی را روی تامین برق توسط خودتان تنظیم کنید، می توانید به طور کلی از پرداخت قبض های سنتی خداحافظی کنید. پنل های خورشیدی، آسیاب های بادی و چرخ های آب همه برای استفاده شخصی در دسترس و نسبت به قبل ارزان تر هستند.

  • ممکن است بتوانید فراهم کنندگان انرژی را تغییر دهید و نرخ کمتری پرداخت کنید. این گزینه تنها در بازارهای تنظیم نشده موجود است.

کاهش هزینه های زندگی با فراهم کردن سرگرمی های ارزان

21. از منابع رایگان جامعه استفاده کنید.

رویدادهای ارزان، تخفیف خورده یا رایگان حمایت شده توسط شهر خود را پیدا کنید. ممکن است بیش از آنچه که تصور می کنید از این رویدادها وجود داشته باشند. برای فعالیت هایی که ممکن است برای شما و دوستانتان سرگرم کننده باشد، با بخش تفریحی شهر خود مشورت کنید.

  • به عنوان مثال، ممکن است دریابید که مرکز اجتماعات یک فیلم محبوب را جمعه شب ها نمایش می دهد یا اینکه آخر هفته آینده جشنواره موسیقی رایگان در پارک برگزار می شود. بسیاری از شهرها سالانه یک یا دو بار از نمایشگاه های هنری رایگان، حمایت مالی می کنند. موزه ها ممکن است هر از چند گاهی پذیرای رایگان باشند.

22. روی بازی سرمایه گذاری کنید.

بازی های رومیزی یک روش عالی برای سرگرمی است در حالی که کمترین مقدار هزینه ممکن را پرداخت می کنید. پس از خرید اولیه، یک سرگرمی رایگان برای همیشه است! شما می توانید در خانه غذا یا نوشیدنی بخورید، با دوستانتان بازی کنید و به اندازه بیرون رفتن در یک قرار ملاقات گران قیمت سرگرم شوید.

  • بازی های کلاسیک یا جدید را امتحان کنید. شما و دوستانتان می توانید هفتگی یک شب بازی کنید و آن را هر هفته در خانه یک نفر برگزار کنید.

23. بیشتر مطالعه کنید.

مطالعه سرگرم کننده، ارزان (یا رایگان) و یک راه بسیار عالی برای گذراندن وقت خود به روشی عملی است.

مطالعه

  • اگر مدتی از دنیای ادبیات دور شده اید، با کتاب های کلاسیک آسان شروع به مطالعه کنید.
  • یک کارت کتابخانه بگیرید. کتاب ها را به طور رایگان قرض بگیرید. با استفاده از دستگاه خواندن مناسب، می توانید کتاب های الکترونیکی را نیز به صورت رایگان قرض بگیرید.
  • کتاب های ارزان و دست دوم به صورت آنلاین و در بسیاری از کتابفروشی ها موجود است.
  • علاوه بر این، بسیاری از کتاب های قدیمی در زمینه عمومی به صورت رایگان در دسترس هستند که می توانید آن ها را به صورت آنلاین بخوانید یا الکترونیکی دانلود کنید.

24. در خانه سینما بسازید.

به جای خرید فیلم های گران قیمت، در اتاق نشیمن خود برای دوستان یا خانواده خود یک سالن سینما کوچک راه اندازی کنید. هر کسی را مجبور کنید کمی کمک کند و سپس یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و آن را با فیلم، ذرت بو داده و بازی کامل کنید. شما صاحب یک فیلم رایگان یا ارزان می شوید و با دوستانتان سرگرم خواهید شد.

25. ارزان سفر کنید.

سفر در سطح ملی یا بین المللی لزوما هزینه بر نیست. روش های زیادی برای کاهش هزینه ها وجود دارد که باعث می شود سفر ارزان تر از آن باشد که فکر می کردید.

  • با دقت محل اقامت خود را انتخاب کنید. برای صرفه جویی در هزینه محل سکونت مسافرخانه ها، کلاس های مدرسه و اردوگاه ها را بررسی کنید.
  • برای صرفه جویی در هزینه تورها، از قبل سفر خود را برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی از قبل باعث لذت بیشتر سفر می شود و هنگام رسیدن به آنجا در مورد موقعیت مکانی آگاهی بیشتری کسب خواهید کرد.
  • در خارج فصل که پروازها بسیار ارزان هستند، سفر کنید. شما می توانید در مورد بلیط های خود تحقیق کنید، معاملات خوبی را پیدا کنید و بلیط خود را حداقل شش هفته قبل از سفر بخرید تا حتی اگر در فصل شلوغ عازم سفر هستید، کمتر از قیمت معمول تهیه کنید.

26. به مسیرهایی بروید که افراد کمی به آنجا میروند.

مناطق توریستی معمولا گران هستند، اما در مناطق کم طرفدار می توانید با هزینه کمتری سفر کنید. این نوع سفر ماجراجویی و تجربه بیشتری نسبت به رفتن از یک مکان توریستی به جای دیگر ارائه می دهد.

ایجاد سایر تغییرات در سبک زندگی

27. ابتدا در فروشگاههای دست دوم فروشی خرید کنید.

لازم نیست که همه چیز را از« دیوار »بخرید، اما قبل از خرید کالاهای گرانبها، فروشگاه های دست دوم فروشی را بررسی کنید. غالبا می توانید اجناس جدید یا مشکل دار را با قیمت  کمتر از نیمی از آنچه به طور معمول به فروش می رسانند، پیدا کنید.

  • به دنبال موارد ویژه ای مانند «همه کت ها در روز سه شنبه نصف قیمت» یا «همه اجناس با برچسب صورتی 50% تخفیف» و … باشید.

به یاد داشته باشید هر چیزی که در حراج خریداری می کنید فقط در صورتی که قصد خرید آن را داشته باشید، مقرون به صرفه است.

  • قبل از خرید، همیشه درباره گزینه ای خود به صورت آنلاین تحقیق کنید تا مطمئن شوید که معامله خوبی انجام می دهید.

28. روش های ارزانتر حمل و نقل را پیدا کنید.

ماشین های سواری پرهزینه هستند. برای کاهش هزینه های زندگی با تغییر نحوه زندگی، می توانید پس انداز زیادی در هزینه های خود انجام دهید. اگر در یک منطقه روستایی زندگی می کنید، این راه حل ممکن است برای شما سخت باشد، اما با وجود این، باید گزینه هایی برای استفاده کمتر از اتومبیل در نظر بگیرید؛ حتی اگر نتوانید به طور کامل استفاده از آن را کنار بگذارید.

حتما بخوانید: چطور ثروتمند باقی بمانیم ؟ راه های افزایش ثروت

  • با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا به مقصد برسید، اما می توانید از این زمان برای نوشیدن قهوه، خواندن اخبار، بررسی ایمیل خود یا صحبت تلفنی استفاده کنید. هزینه ماهانه استفاده از اتوبوس معمولا ارزانتر از یک باک بنزین است و در مقابل اقساط اتومبیل، ثبت، بیمه، نگهداری و تعمیرات اتومبیل بسیار کم است.
  • از دوچرخه و یا استفاده از ترکیب دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی را امتحان کنید. بسیاری از اتوبوس ها و قطارهای مدرن به شما این امکان را می دهند که دوچرخه خود را حمل کنید، بنابراین میتوانید با ترکیب این دو وسیله حمل و نقل سریع ترین راه ممکن را بیابید. دوچرخه این امکان را به شما می دهد که علاوه بر اینکه ورزش می کنید، در هزینه های بنزین هم صرفه جویی کنید.
  • گزینه استفاده از ماشین کم مصرف تر را در نظر بگیرید یا اتومبیل خود را با یک اتومبیل کوچکتر تعویض کنید و یا اینکه ماشینی بخرید که بتوانید هزینه آن را به طور نقد پرداخت کنید. هر یک از این گزینه ها می توانند در هزینه شما صرفه جویی کنند.

29. یک کار جانبی پیدا کنید.

و در آخر برای کاهش هزینه های زندگی و درآمد بیشتر به فکر یک کار دوم باشید. راه های زیادی برای کسب درآمد بیشتر وجود دارد، حتی اگر هم اکنون یک کار تمام وقت دارید. برخی از افراد توانایی تبدیل سرگرمی به یک کار نیمه وقت را دارند از قبیل: نویسندگی آزاد، فروش صنایع دستی یا خرید و فروش وسایل در منزل. این درآمد اضافی را می توانید به عنوان پس انداز کنار بگذارید یا از آن برای تامین هزینه های زندگی تان استفاده کنید.

 

 

منبع