درست است که بارداری یک دوران هیجان انگیز است، در عین حال می تواند به زمان نگرانی یا ابهام نیز تبدیل شود. اگر شاغل هستید کار کردن در بارداری شاید یکی از مهمترین دغدغه های شما باشد، احتمالا از این نگران هستید که خبر باردار بودن خود را به کارفرمای تان اطلاع دهید. حتی ممکن است درباره وظایف خاص خود که سلامت شما و نوزادتان را به خطر می اندازد هم نگران باشید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام نکاتی اشاره می کنیم که در رابطه با ایمن کار کردن در بارداری باید بدانید. علاوه بر این درباره تمام حقوق تان، نکته هایی درباره زمان و چگونگی اطلاع باردار بودن تان به کارفرمای خود، صحبت خواهیم کرد.

آیا کار کردن در بارداری بی خطر است؟

براساس گفته های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری {CDC}، بیشتر خانم ها می توانند به کار کردن بارداری ادامه دهند. این طور گفته می شود که بی خطر بودن شغل به چندین عامل بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به این سه مورد اشاره کرد:

  • کاری که برای زندگی تان انجام می دهید؛
  • وضعیت سلامت عمومی تان؛
  • ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری هایی که همزمان با بارداری اتفاق می افتند.

اگر هر گونه نگرانی در رابطه با شغل تان دارید، یا اگر محیط کار شما را در معرض ریسک های زیر قرار می دهد، حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • مواد شیمیایی، امواج رادیویی یا مواد خطرناک دیگر؛
  • ایستادن برای مدت زمان های طولانی یا بالا رفتن؛
  • بلند کردن یا حمل کردن اجسام سنگین؛
  • وجود صداهای بلند یا لرزش ماشین آلات سنگین؛
  • بیش از حد سرد یا گرم بودن محیط.

علاوه بر این، تعداد ساعات کاری و حتی ساعتی از روز که مشغول به کار هستید، نیز در این مسئله تاثیر می گذارند.

مطالعه ای که در سال 2014 بر روی خانم های ژاپنی انجام شده، مشخص کرده است که خطر سقط جنین و زایمان پیش از موعد، بیشتر خانم هایی را تهدید می کند که هر هفته بیش از 40 ساعت مشغول به کار هستند.

هر چقدر که خانم باردار ساعات بیشتری را مشغول به کار باشد (51 تا 70 ساعت یا بیشتر از 70 ساعت)، این خطرات هم به نسبت بیشتر می شوند. این خطرات در سه ماهه اول بارداری بیشتر نیز هستند.

مطالعه ای که در سال 2019 در کشور دانمارک انجام شده، آشکار کرده است که خانم هایی که هر هفته حداقل دو بار شیفت شب دارند، تا 32 درصد بیشتر از خانم هایی که در طول روز کار می کنند، در خطر سقط جنین هستند.

دلیل این موضوع به ریتم شبانه روزی و نحوه آزاد سازی نوعی هورمون به نام ملاتونین در بدن مربوط می شود. ملاتونین در حفاظت از جفت نقش بسزایی دارد.

رویارویی با علائم بارداری در زمان کار

علائم بارداری در محل کار

اهمیتی ندارد که در کار بی خطری مشغول به کار هستید یا خیر، همه نوع علامتی در خود مشاهده می کنید.

در قسمت بعد به علائمی که در محل کار مشاهده می کنید و همین طور شیوه مقابله با آن ها اشاره می کنیم. اما اگر درد داشتید، گرفتگی عضلات، لکه خون یا هر نوع علامت نگران کننده دیگری در خود مشاهده کردید، حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

حالت تهوع صبحگاهی

حالت تهوع در بارداری و استفراغ از نشانه هایی هستند که روزهای اول بارداری با آن ها مواجه می شوید. اگر احساس ناخوشی می کنید، حتما محرک ها را بشناسید و از آن ها دوری کنید.

مصرف میزان کم از غذاهای سبک در هر وعده غذایی اصلی و میان وعده ها ( نان، بیسکویت و سس سیب) در طول روز به تسکین حالت تهوع صبحگاهی کمک می کند. از نوشیدن چای زنجبیل غافل نشوید.

اگر حالت تهوع صبحگاهی تان بسیار شدید است، توصیه می شود که به کارفرمای خود درباره بارداری تان اطلاع دهید. البته مسئله ضروری ای هم نیست.

اما اگر نمی توانید کارتان را انجام دهید یا این که به طور مرتب باید به دستشویی بروید، بهتر است که به کارفرمای تان اطلاع دهید تا شما را درک کند.

خستگی مفرط

در سه ماهه اول بارداری و زمانی که به روزهای آخر بارداری تان نزدیک می شوید، به شدت احساس خستگی می کنید.

حتما در ساعات بی کاری تان استراحت کنید. به طور مثال، متخصصین معتقدند که خانم های باردار باید هر شب بین 8:30 تا 9:30 استراحت کنند.

حتما بخوانید: ۱۳ غذای مفید و رژیم غذایی سالم در دوران بارداری

هنگام کار کردن در بارداری اگر خسته یا مریض هستید، باید حجم کاری تان را سبک تر کنید. کارهایی مثل: خرید کردن از مغازه، انجام کارهای حیاط و تمیز کردن خانه را به شخص دیگری بسپارید؛ حداقل از خودتان این انتظار را نداشته باشید که وقتی حال تان خوب نیست، تمام این کارها را بتوانید انجام دهید.

نوشیدن آب

در دوران بارداری، بدن به آب و مایعات نیاز بیشتری پیدا می کند. متخصصین توصیه کرده اند که باید هر روز بین 8 تا 12 لیوان مایعات مصرف کنید. توصیه می کنیم که یک بطری بزرگ آب روی میزتان بگذارید تا هر موقع که بدن تان به آب نیاز داشت، در دسترس تان باشد.

تکرر ادرار

همان طور که میزان نیاز بدن به مایعات در دوران بارداری بیشتر می شود، حتما با تکرر ادرار هم مواجه می شوید. اگر کارفرما این اجازه را به شما می دهد، سعی کنید که به طور منظم و به مدت کوتاه استراحت کنید.

نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی می تواند باعث تضعیف مثانه شود و حتی ممکن است به مرور زمان شما به عفونت های مجرای ادراری {UTIs} مبتلا شوید.

احساس درد در قسمت کمر یا لگن

در این دوران بیشتر با بدن درد مواجه می شوید؛ چرا که هورمون ها مدام مشغول شل کردن مفاصل و رباط های بدن تان هستند. به طور خلاصه، با بزرگ شدن شکم، درد کمر و ناحیه لگن تان هم بیشتر می شود.

توصیه می کنیم که به این راهکارها توجه کنید تا احساس ناراحتی ناشی از درد را کاهش دهید:

  • اگر در محل کار باید ساعت ها بر روی پاهای تان باشید یا این که مدام در حال حرکت هستید، کفش های مناسب بپوشید؛ مثل کفش های کتانی.
  • در هنگام بلند کردن اجسام به موقعیت بدن تان توجه کنید و به جای این که تمام فشار را به کمرتان وارد کنید، سعی کنید که قسمت های دیگر بدنتان را به کار وادار کنید.
  • اگر لازم بود، حتما استراحت کنید. اگر برای زمان های طولانی روی پاهای تان هستید، یکی از پاهای تان را روی جعبه یا صندلی قرار دهید تا کمر دردتان برطرف شود. اگر باید ساعت های طولانی بنشینید، تا جایی که برای تان ممکن است حالت صحیح بدن تان را از دست ندهید. همین طور یک بالش کوچک پشت قسمت پایین کمرتان بگذارید تا کمر دردتان برطرف شود.
  • توصیه می کنیم که کمربندهای مخصوص دوران بارداری را ببندید. این کمربندها فشاری که شکم به کمر و ناحیه لگن وارد می کند را کم تر می کنند.
  • از کیسه آب گرم یا آب سرد برای تسکین درد استفاده کنید. البته نباید کیسه آب گرم را روی شکم تان بگذارید. اگر این کار را انجام دادید اما دردتان کمتر نشد، حتما با پزشک خود مشورت کنید. وی راهکارهای بیشتری را به شما پیشنهاد می کند.

حقوق خانم های باردار شاغل

حقوق خانم های باردار شاغل

کار کردن در بارداری یکی از حساس ترین تصمیماتیست که یک مادر میتواند بگیرد. کارفرما می تواند شرایطی را برای تان فراهم کند که محل کار به جایی بی خطرتر برای تان تبدیل شود. و اگر نتوانستید به خاطر بارداری، بیماری یا تولد نوزاد، کارهای خود را به طور مرتب انجام دهید، ممکن است که کارفرما در برابر شما تبعیض قائل نشود.

بلکه شما مستحق این هستید که با شما مثل کارمندی رفتار شود که به طور موقت، کارایی سابق خود را از دست داده است. این به آن معناست که باید وظایف کم، کارهای متفاوت یا حتی مرخصی استعلاجی بیشتر یا مرخصی بدون حقوق به شما داده شود. کارمندان دیگر هم می توانند در هنگام داشتن مشکلات موقتی، از این ویژگی ها برخوردار شوند.

همچین شرایط خاص و متفاوتی برای خانم های بارداری در کشور ما وجود دارد. این خانم ها قبل و بعد از زایمان میتوانند مرخصی با حقوق دریافت کرده و به استراحت و بزرگ کردن نوزاد خود بپردازند. این نکته را به خاطر داشته باشید که سیاست های کاری در هر شهر و محل کاری متفاوت می باشد. اگر درباره حق و حقوق خود در دوران بارداری سوالی دارید، توصیه می شود که از متخصصین اطلاعات لازم را دریافت کنید.

چگونه و چه زمانی، خبر باردار بودن تان را اطلاع دهید؟

اگر به کار کردن در بارداری مشغول هستید، بدانید که هیچ زمان استانداردی برای گفتن خبر بارداری به کارفرما تعیین نشده است.

شاید شما از آن دسته خانم ها باشید که دوست دارید همان ابتدای کار به کارفرمای تان خبر دهید یا این که به دلایل متعدد بخواهید آن را به صورت یک خبر شخصی پیش خود نگه دارید.

اما در این قسمت به چندین مورد در رابطه با اعلام خبر بارداری تان اشاره می کنیم:

  • اگر در محل کارتان باید اجسام سنگین را بلند کنید، با مواد شیمیایی در تماس هستید یا مسائل خطرناک دیگری وجود دارد، شاید بهتر باشد که هر چه زودتر به کارفرمای تان اطلاع دهید.
  • اگر مریض هستید و حال تان خوب نیست یا اینکه به بیماری های دوران بارداری دچار هستید و حتما باید به پزشک مراجعه کنید یا زمان های بیشتری را استراحت کنید، می توانید به کارفرمای تان اطلاع دهید.
  • اگر قرار است که در روزهای آینده به شما ارتقا مقام داده شود و فکر می کنید تاثیری در آینده شغلی تان می گذارد، بهتر است که فعلا خبر بارداری تان را اعلام نکنید.
  • اگر نگران عکس العمل رییس تان هستید، می توانید فعلا دست نگه دارید.

در قانون هیچ هفته مشخصی برای اعلام خبر بارداری به کارفرما تعیین نشده است؛ اما فراموش نکنید که به مرور زمان، بارداری تان مشخص خواهد شد.

اگر به بقیه کارمندان بگویید، دهان به دهان می چرخد و احتمال دارد که به جای این که رییس تان این خبر را از شما بشنود، از طریق رسانه های ارتباطی شخص دیگری از خبرهای موجود مطلع شود.

در این قسمت به چندین نکته در رابطه با اعلام خبر بارداری به کار فرمای تان اشاره می کنیم:

  • قبل از این که خبر بارداری تان را به کارفرمای تان اعلام کنید، اول درباره سیاست های موجود در محل کار درباره بارداری اطلاعاتی به دست آورید. می توانید این اطلاعات را از طریق وب سایت های داخلی شرکت یا کتاب راهنمای کارمندان به دست آورید. اگر نمی توانید این اطلاعات را پیدا کنید، با افراد متخصص مشورت کنید.
  • یک قرار ملاقات با کارفرمای تان تنظیم کنید و در آن خبر بارداری خود را اطلاع دهید. با این کار می توانید سوالات مد نظر خود را بپرسید و راهکارهایی پیدا کنید.
  • اگر کارفرمای تان به پیشنهادهای تان اهمیتی نداد، می توانید این ابتکار عمل ها را به کار ببرید: یک لیست از جابجایی وظایف تهیه کنید و آن ها را با همکاران تان به اشتراک بگذارید تا هم در دوران بارداری و هم در دوران مرخصی زایمان، بتوانید کارهای یک دیگر را پوشش دهید.
  • توضیح دهید که به چه مدت زمان برای استراحت بعد از به دنیا آمدن نوزاد نیاز خواهید داشت. اگر تا به امروز در این باره تصمیم نگرفته اید، با خودتان صادق باشید. حتی توصیه می کنیم که درباره شیوه های مراقبت از نوزادتان نیز از قبل تصمیم گیری کنید.
  • درهر صورت باید روحیه تان را حفظ کنید. از این که باردار هستید، نباید احساس شرمندگی کنید. بارداری یک دوران لذت بخش است. به کارفرمای خود این اطمینان را بدهید که شما بخش با ارزشی از شرکت هستید و درست است که باردارید، اما هیچ مسئله ای نمی تواند این حقیقت را تغییر دهد.
  • کمک بخواهید. اگر احساس می کنید و حدس می زنید که کارفرمای تان از این خبر خوشحال نمی شود، می توانید از متخصص مربوطه بخواهید تا در قرار ملاقات با کارفرمای تان همراهی تان کنند.
  • پس از ملاقات با کارفرمای تان، برنامه مد نظرتان را بنویسید. شاید بخواهید که برنامه ای که توضیح داده اید را بنویسید و به صورت ایمیل یا نامه برای او ارسال کنید. بعد از انجام این کار دیگر با گذشت زمان مشکلی به وجود نخواهد آمد.

چگونه برای داشتن یک برنامه انعطاف پذیر بارداری در محل کار درخواست دهید

شغل هنگام بارداری

همان طور که خودتان هم می دانید، برای قرار ملاقات های پیش از زایمان به مرخصی نیاز خواهید داشت.

مادامی که هفته های بارداری را سپری می کنید، باید بیشتر و به طور منظم در این قرار ملاقات های پیش از زایمان حاضر شوید. حتی اگر بیماری های مرتبط با این دوران را داشته باشید، شاید نیاز شود که آزمایش های بیشتری انجام دهید و به طور مرتب به پزشکتان مراجعه کنید.

حتما بخوانید: رابطه جنسی بعد از زایمان – چند روز بعد از سزارین میتوانید رابطه داشته باشید؟

با کارفرمای خود در این باره صحبت کنید و بگویید که باید حتما در این قرار ملاقات ها حاضر شوید. شاه کلید اصلی برای داشتن یک بارداری سالم، مراجعه منظم به پزشک است.

یکی از این گزینه هایی که پیش روی تان قرار دارد، این است که بخواهید تا یک برنامه کاری انعطاف پذیر برای تان تنظیم کنند.

هنگام کار کردن در بارداری برنامه کاری انعطاف پذیر با توجه به محیط کاری تان متفاوت است؛ اما می تواند شامل این موارد باشد:

  • دیر آمدن به سر کار و ترک کردن دیرتر محل کار؛
  • زودتر آمدن به سر کار و زودتر رفتن از محل کار؛
  • زمان استراحت و ناهارتان  را تغییر دهید، یا دیرتر زمان تان شروع شود یا این که زودتر آن جا را ترک کنید؛
  • بعضی از روزهای هفته را بیشتر کار کنید و یک روز را کامل در خانه بمانید.

اگر داشتن یک برنامه انعطاف پذیر راهکار مناسبی نیست، در این قسمت به چندین نکته برای تنظیم قرار ملاقات های پیش از زایمان اشاره می کنیم که به شما کمک خواهند کرد:

  • وقت ناهار یا روزهای تعطیل را به قرار ملاقات های پیش از زایمان اختصاص دهید. با وجود این که این روش همیشه موثر نیست، برنامه ریزی قرار ملاقات ها زمانی که معمولا در ساعت کاری تان به سر نمی برید، به این معنا است که می توانید مرخصی های همراه با حقوق خود بیشتر برای روزهایی که مریض هستید استفاده کنید.
  • در این باره با پزشک خود صحبت کنید و پیشنهادهای او درباره ساعت های جایگزین را بپرسید. در بعضی از مراکز می توان بعد از ظهرها یا روزهای آخر هفته را برای وقت ملاقات انتخاب کرد تا به این صورت، کارمندان نیز بتوانند به راحتی برنامه خود را تنظیم کنند.
  • تا جایی که می توانید، زودتر به کارفرمای تان درباره تاریخ و زمان قرار ملاقات تان اطلاع دهید. با این کار، در صورت نیاز می توانید کارهایتان را از قبل انجام دهید.
  • همیشه تقویم تان در زمان تنظیم قرار ملاقات ها همراه تان باشد تا این روزها با قرار ملاقات های دیگر یا کارهای دیگه تان تداخل پیدا نکند.
  • از همسرتان بخواهید در قرار ملاقات ها شما را همراهی کند.

مرخصی دوران زایمان

بعد از زایمان و به دنیا آوردن کودک به زمانی برای بهبود وضعیت تان نیاز خواهید داشت. علاوه بر این باید زمان های مشخی را برای شیر دادن به نوزاد و دیگر موارد مهم، مثل ساعت خواب اختصاص دهید.

معمولا تا 6 هفته بعد از زایمان طبیعی و تا 8 هفته بعد از زایمان سزارین می توانید بعد از دریافت حقوق، از دوره مرخصی خود استفاده کنید.

علاوه بر این، اگر شرایط تان خاص باشد و مبتلا به بیماری باشید، می توانید قبل از زایمان نیز از مرخصی استفاده کنید.

البته این را هم فراموش نکنید که ممکن است در محل کارتان قوانین و مقررات ویژه و برنامه های مرخصی دوران زایمان یا مرخصی والدین وجود داشته باشد. حتما درباره موارد زیر اطلاعات لازم را به دست آورید:

  • برنامه ای که برای شما موجود است.
  • چه زمانی باید درخواست مرخصی را ارائه کنید.
  • باید چه مدارک و فرم ها ( یادداشت های پزشک) را تهیه کنید.

به واسطه قانون مرخصی  زایمان می توانید تا چند هفته برای مراقبت از نوزاد مرخصی بگیرید. این مرخصی ممکن است همراه با حقوق یا بدون حقوق باشد که به این بستگی دارد که چندین روز مرخصی بیماری داشته باشید.

برای این که این قانون مشمول حال تان شود، باید برای مدت حداقل یک سال {12 ماه} برای کارفرمای فعلی تان کار کنید تا بتوانید مرخصی بگیرید. علاوه بر این، در محیط کار باید حداقل تعداد 50 کارمند {در بخش خصوصی} مشغول به کار باشند یا این که در ادارات دولتی، مدرسه دولتی یا مدرسه خصوصی مشغول به کار باشید.

از قبل درباره تعداد روزهایی که می خواهید مرخصی بگیرید، فکر کنید و به کارفرمای تان اطلاع دهید. اما این نکته را مد نظر قرار دهید که چندین عامل ممکن است تعداد روزهای مد نظر را برای مرخصی تان تغییر دهد.

در قانون مذکور درباره زمان بازگشت به کار آورده شده است که باید همان شغل قبلی یا موقعیتی معادل با آن به شما پیشنهاد شود که از همان حقوق و مزایا برخوردار شوید.

علائمی که توقف کار را به شما گوشزد می کنند

کار کردن در بارداری در هر شرایطی برای شما واجب نیست! با وجود این که در بهترین برنامه ریزی ها هم تغییراتی به وجود می آید، اگر خطری سلامتی تان را تهدید کند، مثل زایمان زودتر از موعد، پزشک از شما می خواهد که حتما زودتر محل کارتان را رها کنید.

علائم و نشانه های ناشی از زایمان زودتر از موعد عبارت اند از:

  • انقباضات شکمی، احساس درد یا فشار؛
  • ترشحات آبکی، خونی یا ترشحات دیگر از قسمت واژن؛
  • افزایش ترشحات {همه نوع ترشحات}؛
  • احساس درد در قسمت کمر؛
  • انقباض های دردناک یا بدون درد که به طور مرتب اتفاق می افتند؛
  • ترکیدگی کیسه آب.

مسلما، زایمان زودتر از موعد تنها مشکلی نیست که ممکن است برای تان پیش بیاید و بر توانایی کار کردن تان تاثیر بگذارد. علاوه بر شرایط و بیماری های نرمال، ممکن است خواب راحتی نداشته باشید یا این که از نظر جسمانی مشکلاتی داشته باشید، مثل التهاب که کار کردن را برای تان سخت می کند.

علائم و مشکلاتی که با آن ها مواجه می شوید را حتما با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک به شما می گوید که چگونه می توانید در محل کار راحت تر باشید. علاوه بر این، پزشک می تواند نامه ای بنویسد و در آن قید کند که باید به شما کمک شود.

اگر محیط کار برای تان امن نبود، به احتمال زیاد پزشک توصیه می کند که محل کارتان را زودتر ترک کنید و به استراحت بپردازید.

خلاصه مطلب کار کردن در بارداری

می توانید در دوران بارداری و پس از آن به طور ایمن کار خود ادامه دهید. البته این را فراموش نکنید که دوران بارداری و محیط کاری هر خانمی متفاوت است. بهترین کاری که می توانید انجام دهید، انجام تحقیقات لازم و کسب اطلاعات از متخصصین درباره ویژگی های محل کارتان است.

اگر هر گونه نگرانی دیگری درباره وضعیت سلامتی خود یا نوزادتان دارید که به مسئولیت هایتان محل کار مربوط می شود، می توانید با یک پزشک مشورت کنید.