متوسط عمر ژاپنی ها بدون ابتلا به هیچ بیماری تا 73 و نرخ امید به زندگی در کشور ژاپن تا 82 سال تخمین زده شده است. ژاپنی ها در مقایسه با کشور های توسعه یافته دیگر، کالری کمتری در طول روز مصرف می کنند و سبک زندگی و تغذیه ای آن ها بر مبنای استفاده از ماهی و سبزیجات بیشتر و گوشت و لبنیات کمتر بنا شده است. در این مقاله از دکتر چک ما به 6 اصل زندگی ژاپنی ها برای عمر بیشتر و سلامتی آن ها می پردازیم…

کار هایی که ژاپنی ها برای حفظ سلامتی انجام می دهند

1- تغذیه بر پایه مواد غذایی سالم

مردم ژاپن علاقه وافری به ماهی ها و آبزیان دارند؛ به طوری که تقریبا 10 درصد مصرف سالانه این منابع متعلق به ژاپنی ها در بین دیگر کشورهاست.  این آمار در صورتی است که فقط دو درصد از جمعیت جهان را ژاپنی ها تشکیل داده اند. آن ها ماهی را سرخ نمی کنند بلکه آن را کاملا کبابی می کند یا در روغن کانولا آن هم در مقدار بسیار اندک می پزند.

تحقیقات مختلف نشان داده است که مردم ژاپن از مردم آمریکا سبزیجات برگ سبز بیشتری مصرف می کنند که این سبزیجات شامل: کلم بروکلی، گل کلم، گلم پیچ و جوانه سبزیجات می شود. آن چه بیشتر از همه اهمیت دارد این است که آن ها سویا را جایگزینی مناسب برای گوشت کرده اند. خواص ضد سرطانی سویا در بسیاری از مطالعات خصوصا سرطان سینه به اثبات رسیده است.

حتما بخوانید: کاهش وزن سریع با رژیم لاغری حذف کربوهیدراتها

یک نکته یا یک اصل مهم در زندگی این مردم شرق آسیا این است که به کودکانشان در مدرسه برنامه های تغذیه و پخت غذاهای سالم را آموزش می دهند که برای آن ها یک مهارت اجتماعی محسوب می شود. کودکان و نوجوانان ژاپنی نیز در این کشور به جای میان وعده های ناسالم از میوه و سبزیجات تازه استفاده می کنند و صرف وعده غذاهای اصلی را در کنار خانواده یک آیین می دانند.

2- انتخاب مواد غذایی با کالری کمتر

آن ها از ظرف های کوچک یا پیاله های ساده استفاده می کنند؛ اما برای همین غذای کم کالری شان تزئین هنرمندانه انجام می دهند. مردم ژاپن باور دارند که وقتی به این تزئینات نگاه می کنند، مغزشان بخشی از دریافت های دیداری را مانند یک دریافت گوارشی پردازش می کند. فرهنگ آن ها در کم خوردن غذاست. آن ها ظرف های خود را لبریز از مواد غذایی نمی کنند؛ اما همین غذای ساده را با تزئینات مختلف صرف می کنند نه با ظرف های لوکس و تزئینات روی میز.
مردم ژاپن هم چنان کودکان خود را به کم خوری تشویق می کنند؛ یعنی وقتی تا 80 درصد احساس سیری کنند باید از خوردن دست بکشند. آن چه در رژیم تغذیه ای مردم ژاپن گنجانده شده، استفاده از میوه و بزیجات کم کالری است.

3- تمرین خویشتن داری

وقتی می گوییم خویشتن داری، به معنی این نیست که مردم ژاپن غذاها را به شکل محدود مصرف می کنند؛ بلکه همواره کودکان خود را تشویق می کنند تا غذاها را به میزان مناسب دریافت کنند. بهتر است این نکته را هم در نظر بگیرید که فقط 3 درصد مردم این سرزمین دچار چاقی هستند.

آن چه باعث این آمار شده، پرهیز از مصرف چیپس و پفک و کلوچه های مختلف یا شکلات است و به جای آن از میوه و سبزیجات به راحتی تا 800 کالری در روز را دریافت می کنند و این هیچ لطمه ای به لذت غذا خوردن آن ها وارد نمی کند. حتی جالت است بدانید که مردم ژاپن 25 درصد از سایر کشورها کالری دریافت می کنند؛ اما فقط از راه خوردن مواد غذایی سالم.

4- مصرف برنج قهوه ای

مصرف سالانه برنج ژاپنی ها بیش از 6 برابر مردم جهان است؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که آن ها از برنج سبوس دار به جای برنج سفیدی که ما می خوریم، استفاده می کنند. آن ها حتی برنج قهوه ای را هم کم نمک و بدون روغن می پزند که به این ترتیب از چربی های ترانس و کلسترول بالا و فشار خون در امان می مانند. سبوس برنج منبع غنی از ویتامین های گروه B است که مصرف این ویتامین ها برای سلامتی بسیار حائز اهمیت است. یک نکته دیگر نیز باید اضافه کنیم که مردم ژاپن اصلا نان مصرف نمی کنند.

5- پیاده روی و تحرک کافی

آمارهای سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که بیش از 98 درصد کودکان ژاپنی از همان مهد کودک یا مدرسه، پیاده روی و دوچرخه سواری را شروع می کنند و سن شروع این نوع فعالیت های فیزیکی در این کشور بسیار پایین است.  کودکان ژاپنی به جای استفاده از سرویس مدرسه تا 30 دقیقه دوچرخه سواری می کنند تا به مدرسه برسند و بعد از مدرسه هم تا زمان رسیدن به خانه همین مسافت را با دوچرخه یا پای پیاده طی می کنند. بیشتر کودکان این سرزمین به صورت روزانه یک ساعت فعالیت بدنی انجام می دهند. و یک نکته مهم دیگر در زندگی کودکان ژاپنی این است که آن ها دستگاه های الکترونیکی خود را دو ساعت قبل از خواب کنار می گذارند و کاملا خاموش می کنند.

6- استفاده کم از دسرها

مردم ژاپن از دسرهای پرچرب و پر از مواد قندی و فرآوری شده استفاده نمی کنند. آن ها به جای کیک و شیرینی های مختلف، پرس های کوچک میوه را به جای میان وعده یا به جای دسر می خورند. اگر هم دسرهای دیگری سرو کنند، در پرس های کوچک و به مقدار کوچک می ریزند.

حتما بخوانید: رژیم غذایی 7 روزه ی ماست برای کاهش وزن