ایده فرزندان دوقلو می تواند وسوسه کننده و جالب باشد! عواملی مثل: شانس، وراثت و درمان دارویی باعث می شوند که یک خانم دوقلو باردار شود. اما برای این کار راهکار صد در صدی وجود ندارد!

در این مقاله به شما می گوییم که چگونه می توانید فرزندان دوقلو داشته باشید و چه عواملی در تولد فرزندان دوقلو نقش دارند.

چگونه دوقلو باردار شویم؟

دو نوع دوقلو وجود دارد: ۱. دوقلوهای یکسان (نابرادر) و ۲. دوقلوهای غیریکسان (برادر).

نزدیک به یک سوم دوقلوها از نوع یکسان هستند که به آنها دوقلوهای «مونزیگوتیک» می گویند. این مسئله به طور اتفاقی است؛ به این صورت که وقتی یک تخمک توسط یک اسپرم بارور می شود و به دو جنین جداگانه تقسیم می گردد، آنها به صورت جداگانه رشد می کنند. این دو جنین جفت مشترک دارند. از طرفی دیگر، اگر یک خانم با کمک دارو باردار شده باشد، ممکن است دوقلوهای او از نوع یکسان باشند.

وقتی که دو تخمک توسط دو اسپرم جداگانه بارور شوند،  دوقلوهای غیریکسان شکل می گیرند. آنها جفت مشترک و ترکیب وراثتی یکسانی ندارند و به همین دلیل، معمولاَ از یک جنس نیستند.

اطلاعاتی درباره دوقلوها

آمارهای قرن بیستم نشان می دهد که احتمال داشتن دوقلو ۳ درصد، یعنی ۳ نفر از میان ۱۰۰ نفر است.

دختران دوقلو

البته، از ابتدای دهه ۱۹۸۰ تقریباَ ۶۱ درصد به تعداد این آمارها اضافه شده است.

چه عواملی احتمال دوقلو زایی را بالا می برند؟

همان طور که قبلاَ گفتیم، دوقلوهای یکسان تنها به صورت اتفاقی به وجود می آیند. اما عواملی وجود دارند که بر آن تأثیر می گذارند:

۱. وراثت

اگر شما در خانواده خود دوقلو یا دوقلوهایی دارید، احتمال اینکه دوقلو باردار شوید، زیاد است. اما اگر همسرتان خواهر یا برادر یک قل دیگر است و یا در خانواده خود دوقلو دارد، تأثیری بر شانس دوقلو داشتن شما نمی گذارد.

۲. قومیت یا نژاد

اصالت و ریشه شما تأثیر بسیار زیادی بر شانس دوقلو داشتن تان می گذارد. آسیایی ها احتمال دوقلوزایی کمتری برای به دنیا آوردن دوقلو دارند. اما این شانس در میان آفریقایی ها و  اروپایی ها زیاد است.

۳. نوع بدن (قد/ وزن)

اگر چه عجیب است! اما گفته می شود که زنان قدبلند بیشتر از زنان کوتاه قد، دوقلو باردار می شوند. همچنین، خانم های چاق نسبت به خانم های لاغر شانس بیشتری در دوقلوزایی دارند.

همچنین، خانم هایی که از رژیم غذایی خوبی پیروی می کنند، به احتمال بیشتری دوقلو باردار می شوند و شانس دوقلوزایی شان نسبت به خانم هایی که رژیم غذایی شان کم چرب است، بیشتر می باشد.

تحققی نشان داده است که افزایش آمار تولدهای چندقلو به خاطر افزایش ابتلا به چاقی و اضافه وزن است.

خانم های چاق بیشتر از خانم های لاغر دوقلو به دنیا می آورند. البته این مسئله فقط برای دوقلوهای یکسان درست صدق می کند.

۴. سن مادر

هر چقدر سن مادر بیشتر باشد، احتمال دوقلوزایی در او افزایش می یابد. زنان بالای ۳۵ سال نسبت به زنان جوان تر FSH (هورمون تحریک کننده فولیکول) بیشتری تولید می کنند.

از طریق این هورمون ها تخمدان تخمک ها را آزاد می کند که تعداد آنها زیاد است. به همین دلیل، جنین های بیشتری در رحم شکل می گیرند.

۵. بارداری های متعدد

اگر قبلاَ چندین بار باردار شده اید، شانس بالاتری برای دوقلوزایی خواهید داشت. احتمال دوقلو به دنیا آوردن با افزایش تعداد زایمان ها بیشتر می شود.

روش هایی برای دوقلو زایی

کسانی که به سراغ درمان باروری می روند، شانس بیشتری برای داشتن دوقلو خواهند داشت. پزشک شما می تواند بهترین پیشنهاد را به شما بدهد:

روش هایی برای دوقلو زایی

۱. لقاح مصنوعی

زنانی که لقاح مصنوعی انجام می دهندْ، احتمالاَ بیش از یک نوزاد به دنیا می آورند. البته، به این بستگی دارد که چند جنین در رحم شما جای بگیرد.

برای اینکه شانس دوقلوزایی شما بیشتر شود، ممکن است بیش از یک جنین در رحم شما کار گذاشته شود. اگر دو جنین با موفقیت در رحم جای بگیرند و بزرگ شوند، به احتمال زیاد شما صاحب دوقلو خواهید شد.

۲. لقاح داخل رحم

در این روش با کمک یک سرنگ، اسپرم ها در داخل رحم تزیرق می شوند. این روش شانس دوقلوزایی شما را بالا نمی برد.

در این شرایط احتمالاَ خانم ها باید داروهای باروری استفاده نمایند تا احتمال بارداری شان بیشتر شود.

۳. گنادوتروپین

این یک داروست که باعث می شود احتمال دوقلو باردار شدن شما بیشتر شود. از این دارو برای سلامت تخمک و بلوغ آن استفاده می شود.

گنادوتروپین ها باعث می شوند که در یک زمان، بیش از یک تخمک آزاد شود. پزشک شما دوز مناسبی از این دارو را برای شما تجویز می کند.

۴. کلومیفن سیترات

با مصرف این دارو حدود ده درصد احتمال دوقلو باردار شدن شما بیشتر می شود. خانم هایی که در حال حاضر شرایط دوقلو باردار شدن را دارند نیز می توانند با مصرف این دارو شانس دوقلوزایی خود را بالاتر ببرند.

احتمالا باید قبل از انجام لقاح، این قرص را مصرف کنید تا تخمک های بیشتری آزاد شوند. این دارو عدم تعادل هورمون ها را نیز در آقایان برطرف می کند که بر کیفیت و تعداد اسپرم ها و تحرک آنها تأثیر می گذارد.

گیاهان مناسب برای دوقلوزایی

اگرچه هیچ دلیل علمی این مسئله را اثبات نمی کند؛ اما طب چینی و آیورودیک، استفاده از گیاهان مناسب را برای دوقلوزایی و بارداری، جایگزین مصرف دارو کرده است.

اما به هر حال، هیچ تحقیقی مستقیماَ ثابت نکرده است که این روش ها می توانند برای باردار شدن مناسب باشند:

  • روغن گل پامچال: بعضی از محققان معتقدند که اگر از روغن گل پامچال استفاده کنید، ممکن است باعث شود که اسپرم برای مدت طولانی تری در تخمدان زنده بماند.
  • لیکوریس: شش گیاه لیکوریس میزان استروژن و تستسترون را کنترل می کند.
  • روغن بذر کتان: این روغن احتمال باروری و دوقلوزایی را افزایش می دهد.
  • کاساوا: کاساوای شیرین باعث افزایش تخمک گذاری می شود و از این طریق، احتمال دوقلو باردار شدن زیاد می شود.
  • کوهوش سیاه: این گیاه احتمال دوقلوزایی را افزایش نمی دهد؛ اما احتمال باردار شدن را بیشتر می کند.
  • ویتکس: این گیاه میزان هورمون ها را کنترل می کند، عملکرد تخمدان را تقویت می کند و احتمالاَ از بروز کیست تخمدان جلوگیری می کند. همه این عوامل باعث می شوند که احتمال باردار شدن به دوقلو بیشتر شود.
  • ریشه ماکا: این گیاه به طور کلی احتمال بارداری را افزایش می دهد و شانس دوقلوزایی را بالا می برد.

اگر چه این گیاهان طبیعی هستند، اما برخی از آنها عوارض جانبی دارند. به همین دلیل، سعی کنید که قبل از استفاده از هر کدام از آنها با یک گیاه شناس حرفه ای مشورت کنید.

روش های طبیعی برای افزایش شانس بارداری فرزندان دوقلو

روش های زیر به شما کمک می کنند تا فرزندان دوقلو داشته باشید. با این حال، این روش ها هیچ پشتوانه علمی ندارند.

۱. محصولات لبنی

خانم هایی که از محصولات لبنی استفاده می کنند، در مقایسه با خانم هایی که این محصولات را مصرف نمی کنند، شانس بالاتری برای داشتن دوقلو دارند. هورمون های رشد موجود در شیر باعث می شود که شما دوقلو باردار شوید.

۲. سیب زمینی وحشی

خوردن سیب زمینی وحشی باعث می شود که تخمدان ها تحریک و تعداد زیادی از آنها آزاد شوند. بنابراین، احتمال دوقلو باردار شدن شما افزایش پیدا می کند. می گویند خانم های آفریقایی شانس بالاتری برای دوقلوزایی دارند؛ چون آنها از این سیب زمینی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند.

۳. داروهای ضد بارداری را کنار بگذارید!

زمانی که مصرف داروهای ضدبارداری را قطع می کنید، مدتی طول می کشد تا بدن شما به حالت طبیعی خود بازگردد. براساس مطالعات، در سال اول قطع داروهای ضدبارداری، احتمال دوقلو باردار شدن بیشتر می شود.

چگونه دوقلو باردار شویم؟

۴. بارداری در هنگام شیردهی

یک مطالعه نشان داده است که اگر در زمان شیردهی باردار شوید، به احتمال زیاد دوقلو به دنیا می آورید.

۵. به همسرتان غذاهای سرشار از زینک بدهید.

زینک باعث می شود که اسپرم ها تقویت شوند. بنابراین، باید از همسرتان بخواهید تا غذاهایی مثل: کدوتنبل، گوشت گوسفند، نخود سبز و ماست که سرشار از روی است، بخورد. با این کار بیش از یک اسپرم تقویت و برای رشد آماده می شود.

۶. فاصله انداختن بین بارداری ها

اگر شما بین بارداری های خود فاصله بیندازید، با احتمال بیشتری، صاحب دوقلو خواهید شد.

آیا بعضی از موقعیت های رابطه جنسی به باردار شدن فرزندان دوقلو کمک می کنند؟

هنوز هیچ مطالعه ای این مسئله را ثابت نکرده است. اما برخی از افراد براساس بعضی از داستان ها و حکایت ها معتقدند که این روش ها به شما کمک می کنند تا دوقلو باردار شوید:

۱. رابطه جنسی پهلو به پهلو

در این حالت سر رحم به اسپرم ها خیلی نزدیک است و باعث می شود که بیشتر از یک اسپرم به رحم وارد شوند.

۲. رابطه جنسی در حالت ایستاده

در این حالت آلت مرد نفوذ بیشتری دارد و بر دوقلوزایی تأثیر بیشتری می گذارد.

۳. حالت وابسته و آویزان

اگر به گونه ای قرار بگیرید که بدن تان از قسمت بالا آویزان باشد، اسپرم ها خیلی راحتتر وارد تخمک می شوند و شانس بارداری دوقلو را افزایش می دهند.

۴ رابطه جنسی از پشت

در این حالت مرد در پشت شما قرار میگیرد و چون سر رحم به اسپرم ها خیلی نزدیک است، احتمال دوقلوزایی هم بیشتر می شود.

همان طور که در بالا گفتیم، این راه ها احتمال باروری دوقلو را در شما افزایش می دهند. ولی در هر حال همیشه مؤثر نیستند.

در حال حاضر هیچ روش قطعی برای دوقلو باردار شدن وجود ندارد؛ اما شما می توانید با امتحان کردن این روش ها شانس دو قلو داشتن تان را افزایش دهید!

 

منبع: momjuncction