کلمات «ثروتمند» و «پولدار» معمولا به جای هم استفاده می شوند؛ اما در واقع این کلمه ها دو مفهوم جداگانه دارند. دارایی به مقدار پولی که در بانک دارید و امنیت دارایی هایتان بستگی دارد. ثروتمند بودن و ثروتمند باقی ماندن بیشتر نوعی رویکرد است، یک حالت ذهنی که لزوما مربوط به دارایی هایتان نیست، بلکه مربوط به کیفیت زندگیتان است. اما اگر میخواهید چک حقوقی تان یا دارایی های دیگرتان (سهام, ملک, میراث و غیره) را به پولی با دوام تبدیل کنید( به عبارت دیگر ثروتمند باقی بمانید) باید روش مدیریت پول هایتان را یاد بگیرید و بادقت تصمیم گیری کنید تا مطمئن شوید که در مواقع سخت، دارایی هایتان را از دست نمی دهید. البته وقتی می میرید نمی توانید پول ها را با خود به گور ببرید، اما میتوانید اقداماتی را انجام دهید تا ثروتتان تا آخر زندگیتان باقی بماند.

چطور ثروتمند باقی بمانیم ؟

قسمت اول: سازماندهی اموال

1- اموالتان را در بخش های مختلف زندگی پخش کنید: این کار نه تنها ثروتتان را زیاد می‌کند، بلکه آنها را حفظ میکند. مطمئن شوید که پولتان در طیف گسترده ای از طبقه های سرمایه گذاری مانند: سهام، اوراق قرضه، صندوق های سرمایه گذاری، املاک و پول نقد تقسیم میشوند. حوزه های مختلف بازار به یک اتفاق واکنش های متفاوتی نشان میدهند؛ مثلا: اگر در سهام و اوراق قرضه سرمایه گذاری کرده باشید،  ممکن است سهامتان با نوسانات بازار افت کند؛ اما ممکن است بتوانید خسارات را با حرکت مثبتی در بازار اوراق بهادار جبران کنید.

به یاد داشته باشید که ممکن است هدف از ریسک کردنتان، با زمانی که قصد زیاد کردن دارایی هایتان را داشتید، متفاوت باشد. اکنون ممکن است حفظ سرمایه برایتان مهم تر از ریسک کردن برای سرمایه گذاری های پرخطر باشد.

– قاعده ریسک: سود را درک کنید. بر اساس این قاعده هرچه ریسک شما در یک سرمایه گذاری بیشتر باشد، سود احتمالی بیشتر خواهد بود. مقدار ریسک پذیری خود را تعیین کنید ( اگر سرمایه گذاریتان با شکست مواجه شود، چقدر ضرر را میتوانید متحمل شوید و برای جبران ضرر احتمالی چقدر زمان دارید) و در مورد چگونگی توازن سرمایه تان، به طوری که مقداری سود بدست آورده را مدیریت کرده و در عین حال دچار ورشکستگی نشوید، با مشاور مالیتان مشورت کنید.

راز های کسب ثروت

– نقدینگی را به یاد داشته باشید. نقدینگی یعنی یک دارایی یا اوراق قرضه چقدر سریع و راحت میتواند به نوع دیگری از دارایی تبدیل شود. وجه نقد دارای نقدینگی بسیاری است؛ درحالی که املاک این چنین نیستند. با اینکه میتوانید از خرید و فروش املاک پول زیادی «روی کاغذ» به دست آورید، فروش املاکتان و تبدیل آنها به وجه نقد وقت زیادی می برد. اگر فکر میکنید زمانی ممکن است به پول نقد نیاز داشته باشید، بهتر است مقدار زیادی از آن پول را با خرید ملک نگه ندارید.

2- در فرصت های جدید سرمایه گذاری کنید: فقط به خاطر اینکه ثروتمند هستید، نباید از زیاد کردن اموالتان دست بردارید. برخی از ثروتمندترین افراد جهان هنوز هم سرمایه گذاری میکنند. زمان آن رسیده است که به جای کار کردن برای پول، پول برای شما کار کند. فرصت های تجاری را بیابید که در آن سرمایه گذاری کرده تا دارایی هایتان را افزایش دهید.

– فرشته سرمایه گذار شوید: در شرکت های نوپا سرمایه گذاری کنید. از این راه میتوانید در راه اندازی کارهای آینده شریک شوید.

–   سرمایه گذاری در شرکت های خاصی که به رونق گرفتن آنها باور دارید و می توانید از آن ها پشتیبانی کنید، راهی مناسب برای سرمایه گذاری بر اساس ارزش های خودتان است.

3- کاری کنید که پولتان ماندگار شود: با درآمدتان زندگی را بگذرانید، نه با نقدینه سازی دارایی هایتان! برای مخارجتان محدوده امنی تعیین کنید. بسیاری از متخصصان پیشنهاد میکنند که مخارجتان را زیر 4 تا 6 درصد از ارزش خالص نقدینگی خود نگه دارید.

– از نقد کردن دارایی هایتان فقط برای خرید کالاهای گران قیمت دوری کنید! در غیر این صورت مصرف کننده ای خواهید بود که پولش را از دست می دهد، نه سرمایه گذاری که پول بدست می آورد. خرج کردن پول برای چیزهایی که هیچ ارزشی ندارند، راه خوبی برای نگه داشتن پولتان نیست.

4- بودجه ای برای خود تعیین کنید: بله! حتی اگر ثروتمند هستید، نیاز خواهید داشت که با بودجه مشخصی زندگی کنید. برای این کار دو دلیل وجود دارد:

– همان قدر که بودجه برای افرادی که پول کمتری دارند مهم است، برای شما که ثروتمند هستید نیز اهمیت دارد؛ زیرا به راحتی ممکن است قربانی طرز تفکر «گودال بی انتها» شوید. این اتفاق زمانی می افتد که فکر کنید که مقدار نامحدودی پول دارید. در نتیجه، احتمال اینکه پول هایتان را به باد بدهید، زیاد است. اگر بودجه ای تعیین کنید، بهتر میتوانید ثروتتان را حفظ کنید.

راه های افزایش ثروت

– بودجه برای همه ایده خوبی است. بودجه شما را مجبور می کند مخارجتان را جز به جز بنویسید و نظم را با پولی که به سختی به دست آوردید، تمرین کنید.

5- از خرج کردن آشکار خودداری کنید: اگر کالاهای گرانقیمت می خرید، بهتر است به این فکر کنید که آیا برای این کار  دلیل خوبی دارید یا اینکه فقط میخواهید خود را به رخ دیگران بکشید! با خرج نکردن پولتان در این راه بهتر میتوانید ثروتتان را نگه دارید و احساس رضایت کنید.

6- پول خود را به تراست واگذار کنید: اگر میخواهید اموالتان را برای نسل های بعدی حفظ کنید، برپا کردن یک تراست مالی را در نظر بگیرید. این کار از ولخرجی نوادگان تان و  بر باد دادن پولی که میخواهید به آنها بدهید، جلوگیری می‌کند.

– انتونی فیتیزی (Anthony Fittizzi)، مدیر عامل و استراتژیست اموال در شرکت یو اس تراست (U.S. Trust)، به مشتری هایش می گوید:« تراست همچون حفاظی دور چگونگی دسترسی و خرج کردن پول توسط ذی‌نفع می‌کشد».

– همچنین زمانی که پولتان را به تراست واگذار میکنید، می توانید مشخص کنید که چگونه پولتان را در آینده خرج کنید . این راه عالی است برای اینکه مطمئن شوید که نسل های آینده اموالتان را حفظ می کنند. برای مثال: میتوانید شرط کنید پولی که به تراست واگذار میکنید فقط میتواند برای اهداف تحصیلی استفاده شود یا اینکه پول به صورت مقادیر سالانه یا ماهانه توزیع شود.

– آگاه باشید زمانی که دارایی هایتان را به تراست واگذار می کنید، دیگر دارایی های شما محسوب نمی شود.

قسمت دوم: دریافت مشاوره مناسب

1- برای مدیریت اموالتان به دنبال راهنمایی و پشتیبانی باشید. مخصوصا اگر تازه یا به سرعت به ثروتی رسیده باشید، این کار خیلی مهم است؛ زیرا معمولا این تغییر ناگهانی مایه نگرانی یا چالش است و استرس ناشی از امور مالی را از بین نمی برد. بنابراین با این متخصصان صحبت کنید تا راه درست را به شما نشان بدهند.

2- با مشاور مالی مشورت کنید:  مشاوران مالی کسانی هستند که در مورد اینکه چگونه پولتان را مدیریت کنید تا ثروتی که به سختی بدست آورده اید را حفظ کنید، اطلاعات زیادی به شما می دهند. مشاوران مالی در ساختن برنامه ای مالی و مدیریت سرمایه تان به شما کمک می‌کنند. آنها کمک میکنند تا اهدافی برای خود تعیین کنید و پولتان را در راه هایی خرج کنید که برایتان رضایت به ارمغان بیاورد. مشاور رویکرد کلی نگری را در پیش میگیرد تا به شما در رسیدن به هر آنچه مربوط به زندگی مالیتان می شود، کمک کند. مشاور مالیتان می تواند به شما در پیدا کردن مشاوران دیگر (مشاور امور مالیاتی، وکیل امور ملکی و غیره) کمک کند و کارفرمای آنها باشد.

3-  مشاور امور مالیاتی استخدام کنید: ممکن است فکر کنید که همه  قوانین و مقررات مالیات را می دانید؛ اما حقیقت این است که این قوانین و مقررات حدود ده ها هزار صفحه هستند و ممکن نیست بتوانید همه پیچیدگی های آن را درک کنید. کار کردن با یک مشاور امور مالیاتی نه تنها به شما در حفظ وضعیت مالیاتی تان کمک می کند، بلکه می تواند با راهکار های مداوم، سالانه به کاهش صورتحساب مالیاتی شما کمک کند.

4- یک وکیل امور ملکی استخدام کنید: این شخص میتواند در وضع کردن وصیت، امانت و همچنین اسناد مهم دیگر به شما کمک کند. برنامه ریزی صحیح املاک باعث می شود که به آرزوهایتان در طول زندگی دست یابید و همچنین مالیات ملکتان را پس انداز کنید.

قسمت سوم: پرورش ذهنیت درست

1- احساسات خود را از امور حفظ اموال جدا کنید: بسیاری از کسانی که ثروت زیادی دارند، از این می ترسند که به خاطر مشکلات اقتصادی یا اتفاقات ناگوار دیگر، قرار است ناگهان همه چیز را از دست بدهند. به یاد داشته باشید زمانی که گزینه های سرمایه گذاری را بررسی میکنید، فریب تبلیغات زیاد و غلو آمیز را نخورید و همیشه با دیدگاه مالی به فرصت ها نگاه کنید.

– هرکاری که اکثر افراد انجام می دهند، انجام ندهید. فقط به علت اینکه همه روی طلا یا سهام شرکت های الف، ب، پ سرمایه گذاری می کنند، دلیل نمی شود که آنها سرمایه گذاری های مناسبی باشند!

کسب ثروت

– وقتی در حال ارزیابی قراردادی کاری هستید، فقط به شخصیت فردی که قرارداد را پیشنهاد داده است، نگاه نکنید، بلکه با سختگیری و نکته سنجی فایده این قرارداد را از دیدگاه مالی بررسی کنید. ممکن است به راحتی از شخصیت فردی خوشتان بیاید؛ ولی این برای شما پول نمیشود!

– بر روی چیزی که در زندگی اهمیت دارد تمرکز کنید. وقت بیشتری را با خانواده یا دوستان خود بگذارنید؛ زیرا این کار به شما در داشتن نگرش مثبت و آرامش ذهنی کمک می کند. زمانی که پولدار باشید حرف قدیمی ها که می گویند: «پول خوشبختی نمیاورد» را متوجه می شوید.  برای اینکه ثروتمندی واقعی شوید، فقط به ذخایر زیادی از دارایی نیاز ندارید، بلکه به دوستان، خانواده و یک زندگی با کیفیت خوب نیاز خواهید داشت.

2- مقداری از پولتان را به امور خیریه ببخشید: اکنون که پول دارید، با مقداری از پولتان کار خیری انجام دهید و ببینید که چگونه انجام این کارها به نفع شما خواهند بود. از بهترین راه های حفظ اموالتان سخاوتمند بودن است.

– خانواده های ثروتمند معمولا موسسه هایی از آن خود دارند؛ به این دلیل که آنها اهمیت ««بخشش»را می دانند.

منبع : wikihow