ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که آیا ارتباطی بین مصرف داروهای پیشگیری از بارداری و سرطان سینه وجود دارد یا خیر؟ از آنجایی که کنترل بارداری یک اصل مهم در روابط زناشویی به حساب می آید، لازم است که درباره خطرات و مزایای آن اطلاعات کافی داشته باشید.

طبق تحقیقات و آزمایش های مختلف، ثابت شده که استفاده از داروهای هورمونی پیشگیری بارداری، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کمی افزایش دهد. میزان خطر، با توجه به نوع روش پیشگیری از بارداری، متفاوت است.

با این وجود، هنوز هم استفاده از روش های کنترل بارداری مزایای بیشتری نسبت به خطراتش دارد! برخی از این مزایا عبارتند از جلوگیری از بارداری ناخواسته و محافظت در برابر ابتلا به برخی از سرطان ها.

احتمالا دلیل خطر کمی که داروهای هورمونی دارند، تحریک بیش از حد سلول های پستان و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه باشد.

با این حال، روش های کنترل بارداری غیر هورمونی زیادی وجود دارد که می توانید بدون بالا بردن ریسک سرطان سینه، از آن ها استفاده کنید. اما نباید این نکته را فراموش کنید که استفاده از روش های کنترل بارداری هورمونی، خطر ابتلا به کیست تخمدان و برخی از سرطان ها را کاهش می دهد. حتی برخی از پزشکان، برای درمان کیست تخمدان، مصرف داروهای کنترل بارداری هورمونی را تجویز می کنند.

در این مقاله از سایت دکتر چک، می خواهیم به بررسی ارتباط بین روش های کنترل بارداری و سرطان سینه بپردازیم. همچنین می خواهیم مزایای استفاده از روش های پیشگیری از بارداری هورمونی را شرح داده و برای آن دسته از افرادی که نگران ابتلا به سرطان سینه هستند، روش های جایگزین کنترل بارداری هورمونی را معرفی کنیم. در ادامه، به بررسی عوامل خطری که ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد، می پردازیم. با ما همراه باشید…

پیشگیری از بارداری و سرطان سینه

سرطان سینه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، تحقیقات نشان داده که استفاده از روش های کنترل بارداری، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را، تا حد کمی افزایش دهد.

در این تحقیقات، 1.8 میلیون زن دانمارکی که بین 15 تا 49 سال سن داشتند، شرکت کردند. این زنان مبتلا به سرطان سینه نبوده و تا به حال تحت درمان باروری قرار نگرفته بودند.

نتایج مشخص کرد افرادی که از روش های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می کردند، نسبت به افرادی که از این روش ها استفاده نمی کردند، کمی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند. به عبارتی، از هر 7690 شرکت کننده، 1 نفر به سرطان سینه دچار شده بود.

با این حال، ممکن است دلیل ابتلای این افراد به سرطان سینه، عواملی نظیر بالا رفتن سن و … بوده باشد.

علاوه بر این، مشخص شد که خطر ابتلا به سرطان سینه در افراد زیر 35 سال کمتر است. در طول 1 سال آزمایش، از میان زنانی که از روش های کنترل بارداری هورمونی استفاده می کردند، از هر 50،000 نفر شرکت کننده، 1 نفر به سرطان سینه مبتلا شد.

به نظر می رسد زمانی که فرد مصرف قرص های ضد بارداری هورمونی را متوقف کند، احتمال ابتلا به سرطان سینه پس از 5 سال به حالت عادی باز می گردد.

در کل، ریسک ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در حال استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی هستند یا کمتر از 5 سال پیش از این دارو ها استفاده کرده اند، بیشتر از کسانی است که هیچوقت از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده نکردند.

با استفاده طولانی مدت داروهای ضدبارداری هورمونی، این خطر افزایش می یابد. اما در حالت کلی، میزان این خطر بسیار کم است.

قرص سه مرحله ای

قرص های سه مرحله ای، نوعی قرص چند فازی محسوب می شوند. دوز هورمون مصرفی، با توجه به چرخه فرد تغییر می کند. در قرص های تک مرحله ای، همان مقدار دوز برای کل چرخه، به بدن فرد وارد می شود.

تحقیقات نشان داده که استفاده از قرص های سه مرحله ای، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را اندکی افزایش دهد.

قرص های سه مرحله ای هنوز در دسترس هستند، اما در طی سال های اخیر، تقاضا و فروش آن ها کاهش داشته است. در صورتی که از این قرص ها استفاده می کنید و درباره ابتلا به سرطان سینه نگران هستید، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.

آیا افرادی که به سرطان سینه مبتلا هستند، می توانند از روش های کنترل بارداری هورمونی استفاده کنند؟

از آن جایی که هورمون های موجود در این قرص ها، می توانند بر روی رشد تومور های سرطانی و به خصوص سرطلان سینه تاثیر بگذارند، پزشک به بیماران توصیه می کند که به جای استفاده از قرص های هورمونی، از روش های غیر هورمونی یا روش کنترل بارداری داخل رحمی IUD استفاده کنند.

گزینه های جایگزین روش کنترل بارداری هورمونی

قرص ال دی و سرطان سینه

در صورتی که به سرطان سینه مبتلا بوده و یا نگران ابتلا به آن هستید، می توانید از روش های زیر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید:

روش های مانع: روش های مانع، شامل موارد زیر هستند:

  • کاندوم؛
  • دیافراگم؛
  • مواد اسپرم کش؛

IUD های غیر هورمونی: با استفاده از IUD غیر هورمونی، می توانید بدون بالا بردن خطر ابتلا به سرطان سینه، از بارداری ناخواسته جلوگیری کنید.

جراحی پیشگیری از بارداری دائمی: در صورتی که فرد مطمئن است که نمی خواهد بچه دار شود، می تواند از گزینه های دائمی تری استفاده کند. به طور مثال، مردان می توانند عمل وازکتومی را انجام دهند.

چرا باید از روش های کنترل بارداری استفاده کنیم؟

متخصصان مراقبت های بهداشتی، خاطر نشان می کنند که استفاده از روش های کنترل بارداری، بهتر از استفاده نکردن از آن ها است. در ادامه، به بررسی برخی از مزایای استفاده از روش های کنترل بارداری می پردازیم…

بارداری می تواند باعث بروز آسیب های دائمی به فرد و حتی مرگ شود

شاید در حال حاضر، ابتلا به سرطان پستان بزرگترین دغده شما باشد، اما به این فکر کنید که قبل از بدنیا آوردن فرزند، باید از سلامت اجتماعی و توانایی تامین نیاز های او آگاه باشید. در کنار آن، پس از تولد نوزاد، بدن شما باید در سلامت باشد تا بتوانید از نوزادتان مراقبت کنید.

به طور متوسط، در کشورهای جهان اول، از هر 100000 زن 26.4 نفر در حین زایمان جان خودشان را از دست می دهند. در کشور های جهان دوم و سوم، این آمار بالاتر است. این میزان مرگ و میر، تقریبا 2 برابر آمار مرگ و میر در اثر ابتلا به سرطان سینه است.

در صورتی که به دلیل بارداری یا زایمان، سلامت فیزیکی شما در معرض خطر قرار می گیرد، به هیچ وجه نباید باردار شوید. حتی در صورت زنده ماندن و ابتلا به عارضه خاص نیز، شما و کودکتان در معرض پیامد های روانی آن قرار خواهید گرفت.

خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش می دهد

زنان می توانند با استفاده از برخی از روش های کنترل بارداری، خطر ابتلا به بعضی از سرطان ها را کاهش دهند. چند نمونه از این سرطان ها عبارتند از:

مشاهده می کنید که با اینکه ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه کمی زیاد شود، اما از طرف دیگر، خطر ابتلا به برخی از سرطان ها، تا حد قابل توجهی کمتر می شود.

سایر مزایای استفاده از روش های کنترل بارداری برای سلامتی

برخی مواقع، پزشک برای علائم و مشکلات زنان، مصرف دارو های کنترل بارداری خوراکی را پیشنهاد می کند. برخی از مزایای استفاده روش های کنترل بارداری عبارتند از:

  • منظم شدن چرخه قاعدگی؛
  • کاهش قابل توجه علائم سندرم پیش از قاعدگی؛
  • کاهش علائم اندومتریوز؛
  • کاهش علائم یائسگی؛
  • کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدان؛
  • بهبود آکنه (در مواردی که به دلیل چرخه قاعدگی و تولید بیش از حد هورمون ها باشد)؛

عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند

عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند

سرطان سینه، دومین سرطان شایع در زنان است. همان طور که اشاره کردیم، ارتباطی بین استفاده از روش های کنترل بارداری و سرطان سینه وجود دارد اما احتمال ابتلا به این بیماری به دلیل استفاده از قرص های هورمونی، بسیار کم است. برخی از عوامل دیگری که می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند، عبارتند از:

وراثت: سابقه خانوادگی و جهش در ژن های BRCA1 یا BRCA2 می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

بالا رفتن سن: عامل اصلی ابتلا به سرطان سینه، بالا رفتن سن است.

سابقه ابتلا به سرطان سینه و درمان آن در گذشته: در صورتی که فرد قبلا به یکی از بیماری های زیر دچار شده باشد، با احتمال بیشتری در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارد:

  • سرطان تهاجمی سینه؛
  • سرطان کارسینوما داکتال؛
  • سرطان کارسینوما لبولار؛
  • بیماری (تومور) خوش خیم پستان؛
  • سابقه پرتودرمانی قفسه سینه یا سینه.

داروهای مصرفی در یائسگی: در صورتی که فرد برای از بین بردن علائم یائسگی از داروهای هورمونی استفاده می کند، ممکن است در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار بگیرد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

در صورتی که درباره ابتلا به سرطان سینه نگران هستید، با انجام کارهای زیر، می توانید ریسک ابتلا به آن را کمتر کنید:

  • ترک سیگار؛
  • متعادل نگه داشتن وزن بدن؛
  • ورزش کردن به طور منظم و روزانه؛
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم.

سخن پایانی

ارتباط بسیار ضعیفی بین مصرف داروهای هورمونی کنترل بارداری و سرطان سینه وجود دارد.

افرادی که سن بالا، سابقه خانوادگی سرطان سینه یا سابقه شخصی ابتلا به سرطان سینه و یا سابقه استفاده از داروهای یائسگی را دارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

با اینکه احتمال ابتلا به سرطان سینه در صورت مصرف داروهای کنترل و پیشگری بارداری وجود دارد، اما این داروها از برخی جهات، می توانند برای سلامتی فیزیکی و روانی فرد مفید باشند و حتی برخی از بیماری ها و مشکلات مانند کیست تخمدان را درمان کنند.

افرادی که بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند و کسانی که به سرطان سینه مبتلا هستند و یا قبلا به آن مبتلا بوده و در حال حاضر درمان شده اند، نباید داروهای هورمونی کنترل بارداری را مصرف کنند. این افراد، در عوض می توانند از روش های دیگر کنترل بارداری استفاده کنند.