علاوه بر این که زوج ها باید با هم تفاهم داشته باشند، مانند داشتن اهداف مشابه، در موارد دیگری مانند داشتن فرزند نیز هر دو نفر باید نظر یک دیگر را بدانند. بعضی ها میگویند که همسرم بچه نمیخواد چیکار کنم که او را راضی به بچه دار شدن بکنم؟

بیشتر مردم از دوران جوانی به اسامی بچه های خود فکر می کنند اما بعد از این که ازدواج کرده و متوجه می شوند که همسرشان بچه نمی خواهد، با یک کابوس بزرگ مواجه می شوند.

به توصیه متخصصین، باید پیش از ورود به زندگی مشترک در این باره به طور جدی صحبت شود. اگر نظر طرف مقابل متفاوت بود، هرگز نباید امیدوار بود که نظرش را تغییر دهد. علاوه بر این، نظر انسان ها به راحتی تغییر می کند و ممکن است مسئله ای که قبلا یک مشکل نبوده امروزه به مشکل تبدیل شود.

برخلاف نظر بسیاری از مردم، باید در همان روزهای اولیه درباره بارداری و فرزند دار شدن صحبت شود. شرایط و وضعیت فعلی هر چه که می خواهد باشد، کاملا منطقی است که اولویت دوم افراد بچه دار شدن باشد.

اما اگر الان این سئوال برای تان پیش می آید که من می خواهم بچه دار شوم اما همسرم تمایلی ندارد، باید چه کاری انجام دهم، در ادامه به جواب آن خواهیم پرداخت. با دکتر چک همراه باشید…

من می خواهم بچه دار شوم، اما همسرم مخالف است. باید چه کاری انجام دهم؟

با وجود این که از همان روزهای اول رابطه باید در این باره صحبت می شد و الان کمی دیر است، اما هنوز هم فرصت برای صحبت در این باره وجود دارد. به گفته متخصصین، باید هر دو طرفین در آرامش کامل با هم صحبت کرده و افکار و احساسات خود را بیان کنند.

اگر مسئله بچه دار شدن برای طرف مقابل یک خبر جدید است، به او وقت بدهید تا وضعیت فعلی خود را بررسی کند.

اگر در همان روزهای اول نظر هر دو طرف درباره بچه دار شدن یکی نیست، هر دو طرف باید ارزش های خود را بررسی کنند زیرا کمتر پیش می آید که طرف مقابل از فکر بچه دار شدن بیرون بیاید.

به گفته متخصصین، اگر این مسئله برای یکی از طرفین اهمیت زیادی داشته باشد، نمی توانید آن را نادیده بگیرید. اما اگر زمان زیادی می گذرد و همچنان این مسئله برطرف نشده است، باید این روش ها را امتحان کنید.

6 دلیل شایع برای عدم تمایل طرف مقابل به بچه دار شدن همراه با نحوه عکس العمل نشان دادن نسبت به آن ها

“سن من برای بچه دار شدن زیاد است.”

راهکار: به گفته مشاوره رابطه در این زمینه، اول از همه باید مواظب شیوه صحبت کردن خود باشید و به شیوه اتهام یا انتقاد با طرف مقابل صحبت نکنید. سپس با احتیاط فراوان درباره احساسات او سوال بپرسید. سپس با آرامش و بدون قطع کردن صحبت های او، به حرف هایش گوش دهید.

با صحبت کردن، متوجه ترس های او از آینده یا مشکلاتی که در گذشته داشته است می شوید؛ مشکلاتی که حتی به آن ها توجه نکرده بودید. هر کدام از احساسات خود را تنها یک بار به زبان بیاورید. اگر سوالی نداشت، بابت این که به حرف هایتان گوش کرده است از او تشکر کنید.

گاهی اوقات تنها به نظرات خودمان توجه می کنیم و طرف مقابل را نادیده می گیریم اما اگر همسرتان متوجه شود که شما به احساسات و افکار او گوش می دهید، این مشکل برطرف خواهد شد.

دلیل این که همسرتان نمی خواهد بچه دار شود را متوجه شوید. ممکن است در اصل، سن، تنها دلیل موجود نباشد و از مشکلاتی که برای نوزاد به وجودخواهد آمد نگران باشد. دیر بچه دار شدن به معنای پرداخت هزینه های زیاد بابت لقاح آزمایشگاهی است که می تواند روابط زوجین را گسسته کند.

اما اگر به تازگی هزینه های بزرگ کردن بچه ها را پشت سر گذاشته و احساس آزادی می کنید، مشکل است که دوباره این مراحل را طی کنید.

“آماده بچه دار شدن نیستم.”

دعایی برای راضی کردن همسر برای بچه دار شدن

راهکار: بسیار مهم است که لحن صحبت کردن همراه با اتهام نباشد و فقط دلیل آماده نبودن طرف مقابل را متوجه شوید.

ممکن است طرف مقابل از تکرار دوران کودکی خود هراس داشته باشد. با وجود این که آماده نبودن، یک مشکل رایج در میان زوج ها است، اما در واقع نمی توان متوجه شد که طرفین در چه زمینه ای آماده نیستند.

دکتر ها توصیه می کند که از طرف مقابل خود زمان مناسب برای بچه دار شدن را بپرسید. آیا دلیل تاخیر در بچه دار شدن مسائل مالی است یا مسکن یا سبک زندگی؟

اگر زمان گذاشته و با همسر خود صحبت کنید، بهتر از انتظارات او از زندگی مطلع می شوید. شاید به دنبال این هستند که قبل از بچه دار شدن به بعضی از اهداف مد نظر خود برسند یا در کل از پدر و مادر شدن هراس دارند.

اما بدانید که اگر طرفین در حال حاضر تمایلی به بچه دار شدن ندارند، به این معنا نیست که هیچ وقت نمی خواهند بچه دار شوند.

“بسیار برای بچه دار شدن جوان هستم.”

راهکار: در این مورد مسائل دیگر نیز حائز اهمیت هستند؛ علی الخصوص اگر تفاوت سنی نیز وجود داشته باشد. فرصت باقی مانده برای بعضی از خانم ها بسیار کمتر است.

صحبت کردن درباره این مسائل بسیار مهم است؛ حتی اگر راحت نباشد. با صحبت کردن می توان از احساسات و اهداف طرف مقابل اطمینان پیدا کرد. البته گاهی اوقات نتیجه این صحبت ها چیزی به جز جدایی زوجین از هم نیست.

افرادی که فکر می کنند برای بچه دار شدن جوان هستند، با توجه به حق و آزادی خود می توانند این انتخاب را داشته باشند. در این مرحله باید درباره انتظاراتی که از زندگی دارند صحبت شود. نباید فراموش کرد که در روابط نباید به فرد جوان تر فشار وارد کرد زیرا اجبار و فشار منجر به جدایی خواهد شد.

سعی کنید با آرامش و در طول زمان 5 تا 12 ماه همسر خود را برای بچه دار شدن آماده و راضی کنید.

“نظر خود را درباره داشتن بچه تغییر داده ام.”

راهکار: انسان ها در طول دوره زندگی خود نظرشان را درباره مسائل زیادی تغییر می دهند و بچه دار شدن نیز شامل آن ها می شود. در این زمینه باید طرفین به نظر یک دیگر احترام بگذارند؛ چه نظر آن ها اشتباه باشد چه درست. بچه دار شدن یک تصمیم گیری شخصی است و هیچ فردی را نمی توان به بچه دار شدن اجبار کرد.

تصمیم گیری با شما است؛ اگر از ته قلب خواهان بچه دار شدن هستید اما طرف مقابل تان تمایلی ندارد، باید درباره ادامه این رابطه تجدید نظر کنید. باید مشخص کنید که چه چیزی بیشتر باعث خوشحالی تان می شود. فقط لحظه حال را در نظر نگرفته و به بلند مدت فکر کنید.

البته در این بین توصیه می کنیم که حتما با پزشک مشورت کنید تا به این وسیله از تمام نگرانی ها و خواسته های خود مطلع شوید. بهتر است در این باره فکر کنید: می توانم بدون بچه زندگی کنم؟ ( مقاله: چگونه میتوان بدون داشتن فرزند شاد بود؟ ) می توانم بدون وجود همسرم به زندگی ادامه دهم؟

فراموش نکنید که همسرتان دشمن شما نیست؛ پس بدون اتهام زدن با او صحبت کنید. اما اگر همسرتان قبلا تمایلی به بچه دار شدن نداشته اما الان مشتاق داشتن فرزند است، حتما باید این سئوال ها را از او بپرسید: “چرا می خواهی بچه دار شویم و چرا الان؟ به این خاطر است که می خواهی کسی باشد که به او علاقه مند شده یا مورد علاقه او واقع شوی؟ آیا هدف از بچه دار شدن درست کردن رابطه فعلی است؟ او بالغ شده و مسئولیت پذیرتر شده است؟ اگر به این دلایل باشد، این تصمیم گیری اصلا نقطه خوبی برای شروع نیست.

“همین الان هم بچه دارم، دیگر بچه نمی خواهم.”

راهکار: مسلما تمام خانواده ها مشابه هم نیستند و گاهی اوقات یک پدر یا مادر در حال حاضر یک فرزند ناتنی دارند و مسلما می خواهند بچه خودشان را داشته باشند.

در این باره باید به طور جدی صحبت شود اما منتظر نظر منفی طرف مقابل نیز باید باشید. نکته مهم در این گفتگوها، رعایت آرامش و عدم قضاوت یک دیگر است.

اگر همسرتان به دلیل تجربه تلخی که از فرزند سابق خود داشته تمایلی به بچه دار شدن ندارد، می توان در این زمینه صحبت کرد و نظر او را تغییر داد.

“توانایی مالی برای بچه دار شدن ندارم.”

باردارم شوهرم بچه نمیخواد

راهکار: عدم داشتن توانایی مالی برای بچه دار شدن یکی از سخت ترین دلایل است و متاسفانه هیچ راهکار موثری برای آن وجود ندارد زیرا درآمدهای هر خانواده متفاوت است. هزینه های داشتن بچه در اولین سال خیلی زیاد است. بیشتر مردم توانایی پرداخت این هزینه ها را ندارند.

اما به گفته متخصصین، کمی بیشتر هزینه کردن دلیلی قانع کننده برای نداشتن بچه نیست و با کمی برنامه ریزی می توان جلوی هزینه های اضافه را گرفت.

شاید توجه به این توصیه ها مشکل شما را برطرف نکند. بهترین راهکار موجود این است که طرفین بدون سرزنش با یک دیگر صحبت کنند. اما اگر طرف مقابل تمایلی به بچه دار شدن ندارد، باید درباره قدم بعد به خوبی فکر کنید.