از این هفته به طور رسمی به جمعیت خانم های باردار ملحق شده اید! معمولا خانم ها در هفته پنجم متوجه بارداری خود می شوند؛ چرا که تا الان متوجه قطع شدن عادت ماهانه تان شده اید و باید تست بارداری را انجام دهید. علاوه بر این، در هفته پنجم بارداری میزان هورمون ها به حدی زیاد شده که باعث بروز علائم و نشانه هایی مثل: احساس درد در سینه ها، حالت تهوع و خستگی مفرط می شود که به سختی می توان آن ها را نادیده گرفت. این همان هورمون هایی هستند که مثبت بودن تست بارداری تان را نشان می دهند.

به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید تا تمام اطلاعات لازم درباره هفته پنجم را به دست آورید.

هفته پنجم بارداری برابر با ماه چندم است؟

در هفته پنج حاملگی شما ورود ماه دوم شده اید. بله، در این هفته تازه متوجه بارداری تان شده اید و یک ماه هم از آن گذشته است. زیرا پزشکان همیشه شروع بارداری را از اولین روز آخرین عادت ماهانه تان حساب می کنند.

در این قسمت به این نکته دقت کنید: در حالی که بیشتر افراد فکر می کنند که بارداری 9 ماه دارد، اما در اصل 40 هفته زمان می برد که می شود 10 ماه! دقیقا به همین خاطر است که بیشتر دکترها بارداری را به صورت هفتگی دنبال می کنند و نه به صورت ماهانه.

علائم هفته پنجم بارداری

هفته پنجم حاملگی

علائم و نشانه هایی که در هفته پنجم بارداری با آن ها مواجه می شوید، شروع تغییراتی است که برای بدنتان رخ خواهد داد. از همین الان نگران ادامه بارداری تان باشید: بیشتر مادرها می گویند که سه ماهه اول بارداری، سخت ترین دوره است؛ پس این طور فکر کنید که این روزهای سخت هر چه زودتر تمام می شوند. در حقیقت چیزی که این روزها باید به آن دقت کنید، توجه به وضعیت سلامتی تان، داشتن استراحت کافی و داشتن تغذیه مناسب است و باید راه هایی را پیدا کنید که حال تان را بهتر کند.

علائم هفته 5 حاملگی:

احساس درد در سینه ها: بی شک حالت مریضی صبحگاهی بیشتر توجه تان را به خود جلب می کند؛ اما درد سینه ها هم از شایع ترین علائمی است که در هفته پنجم باید با آن روبرو شوید.

حالت مریضی صبحگاهی: البته اسم این نشانه اصلا با زمان بروز آن هماهنگی ندارد و ممکن است هر ساعتی از شبانه روز، نه فقط صبح ها، دچار حالت تهوع شوید.  متاسفانه بعضی از خانم ها تقریبا تمام روز با این حالت دست و پنجه نرم می کنند. اگر هفته پنج بارداری تان باشد و دوقلو باردار باشید، احتمالا حالت تهوع صبحگاهی را با شدت بیشتری خواهید داشت. تحقیقات و آزمایشات انجام شده در این زمینه در حال پیدا کردن راهکارهایی برای مقابله با این شرایط هستند. با این حال، یکی از کارهای خوبی که می توانید انجام دهید، خوردن غذای کمتر در هر وعده غذایی و زیاد کردن دفعات غذا خوردن است. علاوه بر این، می توانید داروهایی مثل ویتامین B6، کپسول های زنجبیل، قرص های ضد حالت تهوع یا آب نبات چوبی و دستبندهای طب فشاری را هم استفاده کنید.

خستگی مفرط: کاملا طبیعی است در طول هفته پنجم بارداری دل تان بخواهد وسط شام خوردن یا یک قرار ملاقات خسته کننده، بخوابید. یک جنین در حال رشد در بدن تان وجود دارد و از دست شما کاری برنمی آید؛ جز این که مدام استراحت کنید، ورزش های سبک انجام دهید و هر چند ساعت یک بار غذا بخورید.

زیاد شدن تعداد دفعات ادرار: احتمالا خودتان هم متوجه می شوید که این هفته تکرر ادرار پیدا کردید. این نشانه بخشی از فرآیند بارداری است که علت آن بزرگ تر شدن سایز کلیه هاست.

انقباض و گرفتگی عضلات: انقباض و گرفتگی عضلات در حدود هفته های چهارم تا پنجم بارداری نشان می دهد که رویان به خوبی در پوشش رحم قرار گرفته یا نشانه دیگر آن بزرگ شدن رحم و رباط های تان است. چنانچه با گرفتگی های شدید یا دردآور در این هفته روبرو شدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید تا بررسی های لازم را انجام دهد و خیال تان از این راحت شود که این درد هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

حتما بخوانید: علت درد رحم در اوایل بارداری چیست؟

دیدن لکه های خون: دیدن لکه خون در هفته پنجم بارداری به نظر ترسناک می رسد؛ اما دیدن چندین لکه کوچک در لباس زیرتان می توان نشانه فرایند کاشت باشد. ممکن است بعد از داشتن رابطه جنسی هم چندین لکه خون مشاهده کنید؛ علتی که برای مشاهده این لکه ها وجود دارد، حساس تر بودن رحم در این دوره از بارداری است. لکه بینی کاملا طبیعی است؛ اما اگر این هفته بیشتر از چند قطره خون و در حد خونریزی مشاهده کردید، بهتر است با پزشک صحبت کنید.

بعضی از مادرانی که در هفته پنجم بارداری شان به سر می برند، به طور کلی هیچ نشانه ای از بارداری در خود مشاهده نمی کنند یا این که در این هفته، نشانه ها ظاهر شده و سپس ناپدید می شود که هر دو این حالات کاملا طبیعی است. فقط به این خاطر که احساس مریضی یا درد ندارید به این معنا نیست که مشکلی در بارداری تان پیش آمده، روی دیگر سکه را ببینید، این از خوش شانسی تان است!

تغییرات شکم در هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم بارداری به نظر شکم تان هیچ تغییری نکرده یا این که ممکن است احساس کنید کمی نفخ کرده یا این که وزن تان زیاد شده است. با وجود این، ممکن است به حدی احساس مریضی کنید که در نتیجه نخوردن غذا، وزن تان هم کم شود. هر دو این حالات کاملا طبیعی هستند. وضعیت تمام خانم های باردار با هم یکی نیست و تغییراتی که در بدن شان در این دوره اتفاق می افتد، با هم کاملا متفاوت است.

کم کم از زیاد شدن وزن تان تعجب خواهید کرد؛ اما هنوز دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. پزشکان توصیه می کنند که در سه ماهه اول بارداری که تا هفته سیزدم بارداری ادامه دارد، فقط 450 گرم تا 2.2 کیلوگرم وزن اضافه کنید. بدون این که نگران این موضوع باشید، وزن تان به مرور زمان به اندازه کافی زیاد خواهد شد.

توصیه هایی که پزشک در رابطه با اضافه کردن وزن به خانم ها می کند، با هم متفاوت است؛ زیرا این مسئله کاملا به بدن فرد بستگی دارد. در قسمت زیر به توصیه کالج پزشک زنان و ماماها درباره اضافه شدن وزن اشاره کرده ایم:

اگر دچار کمبود وزن هستید (شاخص توده بدنی پایین تر از 18.5):

  • توصیه می شود که در طول بارداری کلا بین 12 تا 18 کیلو گرم وزن تان زیاد شود.
  • در سه ماهه اول و دوم بارداری باید هر هفته حدود 450 گرم تا 590 گرم وز تان زیاد شود.

اگر اضافه وزن ندارید (شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 24.9):

  • توصیه می شود که در طول بارداری بین 11 تا 15 کیلو گرم وزن تان زیاد شود.
  • در سه ماهه دوم و سوم بارداری باید هر هفته حدود 362 تا 450 گرم وزن تان زیاد شود.

اگر دچار چاقی مفرط هستید:

  • توصیه می شود که در طول بارداری بین 5 تا 9 کیلوگرم وزن تان زیاد شود.
  • در سه ماهه دوم و سوم بارداری باید هر هفته حدود 181 تا 272 گرم وزن تان زیاد شود.

اگر دو قلو باردار هستید و هفته پنجم بارداری تان است (و شاخص توده بدنی تان طبیعی است):

  • توصیه می شود که در طول بارداری بین 16.5 تا 24 کیلوگرم وزن تان زیاد شود.
  • در نیمه اول بارداری باید حدود 450 گرم و در نیمه دوم باید هر هفته کمی بیش از 450 گرم وزن تان بیشتر شود.

اگر هفته پنجم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید، احتمالا خودتان هنوز نمی دانید، زیرا همان طور که در قسمت های بالا هم اشاره کردیم، بعضی از مادرانی که دو قلو باردار بودند می گفتند که حالت تهوع بیشتری داشتند. علاوه بر این، این خانم ها زودتر وزن شان بالا می رود و زودتر از خانم هایی که یک نوزاد باردار هستند، بارداری شان زودتر مشخص می شود.

هفته پنجم بارداری زمان خوبی است تا از همسرتان بخواهید شما را ماساژ دهد. در این هفته بدن به سرعت در حال فعالیت است تا جنین رشد کند.

در هفته پنجم بارداری باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

مسائل و نشانه هایی که خانم ها در این هفته تجربه می کنند با هم دیگر متفاوت است. پس بهترین کاری که می توانید بکنید این است که برای همه چیز آماده باشید. اگر هیچ نشانه دیگری مشاهده نکردید، پس احتمالا بیش از حد معمول احساس خستگی می کنید که این نشان می دهد که رویان به تازگی رشد خود را شروع کرده است. اگر علائم  شدید بودند، بهتر است که با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید: خوردن ماهی در بارداری ضرر دارد یا نه؟

آیا ضروری است که در هفته 5 حاملگی به پزشک مراجعه کنیم؟

تا وقتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و به چیزی شک نداشته باشید، نیازی نیست که در هفته پنجم بارداری به پزشک مراجعه کنید. معمولا حدود هفته های هشتم یا نهم باید اولین قرار ملاقات پیش از تولد نوزاد را تنظیم کنید.

اگر می خواهید باردار بودن تان به طور رسمی تایید شود، می توانید در این هفته یک وقت ملاقات تنظیم کنید و سونوگرافی انجام دهید. وقتی که با پزشک صحبت می کنید، تمام نگرانی های خود را با او در میان بگذارید.

در هفته پنجم بارداری اندازه جنین چقدر شده است؟

اندازه جنین در هفته پنجم بارداری

اندازه جنین در هفته پنجم بارداری اندازه یک هسته سیب است. بله، در این هفته می توان اندازه رویان را بررسی کرد. یک هفته بعد، اندازه جنین دو برابر خواهد شد؛ چرا که رویان در حال رشد است.

انجام آزمایش فراصوت (سونوگرافی) در هفته 5 حاملگی

در این هفته اندازه جنین بیشتر از یک بچه قورباغه نیست؛ اما از این هفته روند شکل گیری و ساخت اندام های اصلی (قلب، شکم، کبد و کلیه ها) و سیستم های (گوارش، گردش خون و عصبی) شروع شده است.

تنها در صورتی نیاز است در هفته پنجم بارداری آزمایش فراصوت انجام دهید که سابقه پزشکی داشته باشید و داشتن بیماری یا هر گونه مشکل، خطر بروز عواقب ناشی از بارداری را در شما بیشتر کند. اگر مشکلی وجود ندارد، باید تا هفته هشتم یا نهم بارداری منتظر بمانید.

حتما بخوانید: رابطه جنسی در بارداری ؛ آیا نزدیکی در بارداری بی خطر است؟

وقتی که برای اولین بار آزمایش فراصوت را انجام می دهید، پزشک یا تکنسین از نوک سر تا باسنتان را اندازه گیری می کند و براساس سایز جنین  (ممکن است چند هفته باردار بودن را تغییر دهد) قادر خواهد بود تا زمان زایمان را مشخص کند. در این هفته باید چندین آزمایش ادرار و خون انجام دهید تا سلامت شما و فرزندتان تایید شود.

آیا در هفته پنجم بارداری، جنین ضربان قلب دارد؟

بین هفته های پنجم و ششم می توان ضربان قلب جنین را تشخیص داد؛ اما نه همیشه؛ زیرا بیشتر پزشکان اولین آزمایش فراصوت را حداقل از هفته هشتم بارداری انجام می دهند؛ مگر این که از قبل بیمار باشید تا درباره باروری تان نگرانی هایی وجود داشته باشد.

نکته های مربوط به هفته پنجم بارداری

خوردن یک سری از خوراکی ها را فراموش کنید

حالا که این هفته متوجه بارداری خود شده اید، وقت آن رسیده که یک سری از خوراکی ها را ترک کنید. بعضی از خوراکی ها سلامت شما و جنین را به خطر می اندازند. تا وقتی که نوزاد به دنیا نیامده، نباید مشروبات الکلی، خمیر خام، گوشت خام یا نپخته، ساندویچ هات داگ و کالباس، دیگر خوراکی های یخچالی تهیه شده از گوشت، غذاهای دریایی خام و نپخته و تخم مرغ  (زرده تخم مرغ نپخته) و فیله ماهی( به خاطر بالا بودن میزان جیوه) سبزی و میوه های نشسته، لوبیا خام و هر نوع پنیر، شیر یا آبمیوه که پاستوریزه نیست را بخورید.

با عادت خوردن قهوه مبارزه کنید

تاثیری که خوردن زیاد کافئین بر روی نوزاد دارد، امروزه هنوز مشخص نشده است؛ پس بهتر است که قهوه خوردن را به کلی فراموش کنید. از آن جایی که این روزها خیلی خسته هستید، روزانه فقط 200 میلی گرم کافئین یا حدود 2 فنجان کوچک یا کمتر قهوه بنوشید. اگر از طرفداران پر و پا قرص چای هستید، آن نیز اثرات کافئین را بر جای می گذارد.

سیگار کشیدن را ترک کنید

اگر سیگار می کشید، باید همین الان این عادت را کنار بگذارید زیرا نوزادتان آسیب می بیند. اگر اطراف تان آدم های سیگاری هستند، از آن ها بخواهید که موقع سیگار کشیدن فاصله شان را با شما حفظ کنند تا دود سیگار وارد بدن تان نشود؛ البته بوی دود سیگار باعث حالت تهوع نمی شود.

از شخص دیگری بخواهید تا سطل زباله را خالی کند

از این هفته به بعد، دیگر وظیفه خالی کردن سطل زباله به عهده شما نیست؛ زیرا امکان دارد به نوعی عفونت به نام توکسوپلاسموسیس مبتلا شوید که به جنین آسیب می زند. این وظیفه را به شخص دیگری واگذار کنید. نباید بدون داشتن دستکش به خاک دست بزنید و باغبانی کنید؛ زیرا خاک و شن های بیرون از خانه حاوی فضولات گربه ها هستند.

چک لیست هفته پنجم بارداری

مواردی که در این هفته باید به آن ها توجه کنید:

  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  • از دوره بارداری تان لذت ببرید.
  • یک برنامه منظم برای مراقبت از جنین تان تهیه کنید.

حتما بخوانید: مصرف زنجبیل در بارداری چگونه میتواند خطر آفرین باشد؟!