حتما هنوز هم این راز زیبا، یعنی باردار بودن تان، را به کسی نگفته اید. اینطور نیست؟ حالا که وارد هفته هفتم بارداری شده اید، چیزهای جدیدی را تجربه می کنید که هیچ کس جز خودتان نمی تواند آن تغییرات را ببیند و متوجه شود. این حس عجیب و غریب است! و حتما پیش خود فکر می کنید که همه به زودی متوجه می شوند که یک بچه کوچک در داخل شکم تان در حال رشد است؛ اما فعلا می توانید باز هم این راز را پیش خود نگه دارید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که لازم است درباره هفته هفتم بارداری بدانید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته هفتم بارداری

اندازه جنین در هفته هفتم بارداری

هفته 7 بارداری باید خود را برای تجربه چندین علامت و نشانه جدید آماده کنید. بعضی از این علائم برای تان دردسر درست نمی کنند، در حالی که بعضی دیگر باعث می شوند تا زمان به سختی طی شود. در قسمت پایین به بعضی از نشانه های هفته هفتم بارداری اشاره خواهیم کرد:

حالت تهوع: در این هفته وضعیت حالت تهوع خیلی بدتر و شدیدتر می شود. سعی کنید تا این شرایط را تحت کنترل خود در آورده و راه هایی برای مقابله با آن پیدا کنید. بعضی از مادرها با خوردن زنجبیل، ویتامین B6 و استفاده از دستبندهای طب فشاری، وضعیت معده شان را کنترل می کنند. در سه ماهه دوم بارداری که میزان هورمون ها طبیعی شود، این حالت تهوع کمتر شده یا به طور کلی ناپدید می شود.

خانم هایی که هفته هفتم بارداری شان است و دو قلو باردارند، حالت تهوع بیشتری دارند و استفراغ می کنند؛ زیرا میزان هورمون هایی که باعث بروز این حالت شده اند، بسیار زیاد شده است.

هوس کردن یا بیزار شدن از خوراکی ها: در این هفته خواسته هایتان تغییر می کند  و برای امتحان کردن  غذاهای عجیب و غریب یا حتی خاص مشتاق می شوید.

بالعکس، دل تان می خواهد فقط غذاهای قبلی که از نظرتان خوشمزه بودند را امتحان کنید. بیزار شدن از خوراکی ها  راهی طبیعی برای دور نگه داشتن خود از خوراکی های خطرناک است و به طبع، پیشگیری از بروز حالت تهوع صبحگاهی است. اشکالی ندارد که خوراکی هایی که هوس کرده اید را بخورید؛ اما سعی کنید اشتیاق تان را کنترل کنید و فقط  خوراکی های سالم و مقوی مصرف کنید.

تکرر ادرار: با وجود این که هنوز از نظر ظاهری به نظر باردار نیستید، در حال حاضر اندازه رحم تان دو برابر شده و جریان خون به سمت لگن تان بیشتر شده است.

آکنه: تغییراتی که در میزان هورمون ها در این دوره اتفاق می افتد، باعث بروز اکنه می شود. قبل از استفاده از هر گونه محصولی برای درمان آکنه، اول با پزشک تان مشورت کنید تا از بی خطر بودن این داروها مطمئن شوید.

حتما بخوانید: جوش زدن در بارداری و 10 روش درمان فوری در خانه

زیاد شدن میزان بزاق دهان: این یک نشانه ای است که هرگز تصورش را هم نمی کردید! علت زیاد شدن مقدار بزاق دهان نیز تغییر میزان هورمون هاست و به حالت تهوع مربوط می شود.

تغییر خلق و خوی: علاوه بر این که تغییر میزان هورمون ها می تواند باعث تغییر خلق و خوی شود، از طرفی در این هفته تازه با حقیقت باردار بودن تان روبرو شده اید و احتمال دارد که بیش از حد احساسی رفتار کنید.

گرفتگی عضلات یا لکه بینی: گرفتگی عضلات در روزهای اول بارداری کاملا طبیعی است. به طور کلی، تغییرات زیادی در حال رخ دادن در داخل رحم تان است و با وجود این که چندین هفته باقی مانده است تا تکان خوردن فرزندتان را احساس کنید، در این هفته از بارداری چندین بار، با فشار و گرفتگی عضلات مواجه خواهید شد. علاوه بر این، در این هفته میزان حساسیت رحم تان بیشتر می شود؛ پس ممکن است که بعد از رابطه جنسی چندین لکه خون مشاهده کنید. این دو نشانه از بارداری به نوعی هشدار آمیز هستند؛ اما این نکته را بدانید که در بیشتر موارد، نمی توان این دو نشانه را به بارداری خارج از رحم یا هر نوع سقط جنین ربط داد. اگر در این هفته دردهای شکمی تان بیشتر از دوره عادت ماهانه شد یا خونریزی ای بیشتر از دوره عادت ماهانه تان داشتید، باید نگران باشید و سریعا این شرایط را به پزشک اطلاع دهید.

حتما بخوانید: علت گرفتگی ساق پا در دوران بارداری و روش های درمان خانگی

ممکن است که این هفته اصلا هیچ گونه نشانه ای را مشاهده نکنید که کاملا از خوش شانسی تان است! بعضی از خانم ها باید از این که هفته بارداری شان بدون هیچ نوع نشانه و علامتی در حال سپری شدن است، نگران شوند؛ زیرا نشان دهنده وجود نوعی مشکل است.

بار دیگر این نکته را یادآور می شویم که هر خانمی ممکن است نشانه های متفاوتی را مشاهده کند و همه مثل هم نیستند. اگر مسئله ای ذهن تان را درگیر کرده، آن را با پزشک متخصص زنان یا ماما آن را در میان بگذارید.

در هفته هفتم بارداری باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم؟

فرقی ندارد که این هفته هیچ گونه نشانه جدیدی مشاهده نکرده باشید، ممکن است کمی غمگین شوید. حتی اگر از شوق خبر باردار بودن تان در آسمان ها پرواز کنید، باز هم فکر کردن به بارداری و دوره پیش از تولد نوزاد، خود باعث ناراحتی تان می شود. کاملا عادی ست که این هفته احساس ترس داشته یا دست پاچه شده باشید یا حتی ناراحت باشید. نیازی به نگرانی نیست؛ زیرا زمان زیادی برای تطابق دادن خود با این شرایط دارید.

تغییرات شکم در هفته هفتم بارداری

حتما این هفته جلوی آینه می روید و به شکم تان خیره می شوید. مادران زیادی این کار را انجام می دهند.

مادران زیادی گفته اند که باردار بودن شان در میانه های سه ماهه دوم بارداری وقتی که رحم به سمت خارج از حفره لگن رشد می کند، کم کم مشخص شده است. مادرانی که دوقلو باردار هستند، زودتر شکم شان جلو می آید؛ اما باید بگوییم که این جلو آمدن ناشی از نفخ کردن است و نه چیز دیگری.

اندازه جنین در هفته 7 بارداری چقدر است؟

شکل جنین در هفته هفتم بارداری

اندازه جنین در این هفته برابر با اندازه یک عدد بلوبری و حدود 1.3 سانتی متر  است که از هفته گذشته تا به این هفته، دو برابر شده است. البته این اندازه ها هنوز کاملا دقیق نیستند اما رویان به سرعت در این هفته در حال بزرگ شدن است.

حتما بخوانید: علت سرگیجه در بارداری و راه های درمان بی خطر

هفته 7 حاملگی معادل با ماه چندم می شود؟

هفته هفتم بارداری معادل با یک ماه و حدودا سه هفته باردار بودن است؛ اما به این نکته دقت کنید که مقیاس شمارش پزشکان معمولا هفتگی است و نه ماهانه.

انجام سونوگرافی در هفته هفتم بارداری

رویانی که الان هفت هفته سن دارد، هر دقیقه حدود 100 سلول مغزی جدید تولید می کند. در این مدت فقط مغز نیست که پیچیده تر می شود، بلکه قلب هم بزرگ تر می شود. نکته مهم این است که کلیه ها، دست و مفاصل پا نیز در این هفته در حال شکل گرفتن هستند.

در هفته هفتم بارداری باید خود را برای اولین قرار ملاقات پیش از تولد نوزاد آماده کنید. باید چندین آزمایش از جمله: خون، ادرار و پاپ اسمیر با کمک سلول های گردنی و سونوگرافی را برای تایید فعالیت درست جنین در داخل شکم و زمان تخمین زده شده برای زایمانتان انجام دهید؛ بله! شاید همین الان هم خودتان تاریخ زایمان را بدانید اما پزشک با توجه به چیزهایی که مشاهده می کند، تاریخی برای زایمان مشخص می کند.

انجام آزمایش فراصوت در هفته هفتم بارداری زیاد شایع نیست؛ زیرا این هفته خانم هایی که در زمره موارد کم خطر بارداری قرار می گیرند، به ماماها و پزشکان متخصص مراجعه نمی کنند. باید حدود هفته های هشتم و دهم برای آزمایش فراصوت اقدام کنید که به سابقه سلامتی خودتان و ترجیح پزشک تان بستگی دارد.

در این مدت که چاره ای جز انتظار کشیدن ندارید، ذهن تان بسیار کنجکاو شده، شاید بیش از یک بچه باردار باشید. در هفته هفتم بارداری با کمک آزمایش امواج فراصوت می توان موارد بارداری دوقلو را از روی دو ساک بارداری موجود تشخیص داد. به طور مثال، اگر برای تشخیص بارداری تان آزمایش خون داده باشید، پزشک مقادیر زیاد هورمون hCG را تشخیص خواهد داد. بعضی از مادران زودتر و بعضی ها دیرتر با حالت تهوع، به دلیل ترشح هورمون hCG، روبرو می شوند. بی شک مادرانی که دوقلو باردار هستند، زودتر حالت تهوع خواهند داشت.

در این هفته با کمک تست امواج فراصوت می توان جنین را دید؟

بله، با کمک امواج فراصوت می توان رویان را مشاهده کرد و سنسورهای موجود نیز قابلیت تشخیص ضربان قلب را دارند. البته از آن جایی که ممکن است به زودی ضربان قلب تشخیص داده نشود، بیشتر پزشکان از هفته هشتم این آزمایش را انجام می دهند. اگر هفته هفتم بارداری تان است و می خواهید آزمایش فراصوت را انجام دهید، باید بدانید که آزمایش درون واژنی فراصوت را انجام دهید؛ به این صورت که پزشک یک میله عصا مانند را وارد واژنتان می کند. دقت این نوع از آزمایش، از  سونوگرافی بیشتر است و احتمالا می تواند ضربان قلب را در هفته هفتم تشخیص بدهد.

ظاهر جنین در هفته هفتم بارداری چگونه است؟

در این هفته ظاهر جنین رفته رفته بیشتر به بچه انسان شبیه می شود و پاها و دست ها دیگر حالت پارو مانند ندارند. گوش ها، چشم ها، مجراهای بینی و دهان نوزاد در حال رشد کردن است؛ به نحوی که می توان تمام این قسمت ها را تشخیص داد.

حتما بخوانید: کهیر در بارداری ؛ علت چیست و چگونه درمان می شود؟

علاوه بر این، فرآیند شکل گیری پلک ها، عدسی های چشم و زبان هم صورت می گیرد؛ پس هیچ تعجبی ندارد اگر احساس خستگی کنید!

نکته هایی که در این هفته باید توجه کنید

فعالیت داشته باشید

انجام حرکات ورزشی برای سلامت عمومی بدن ضروری است و حتی به درمان بعضی دیگر از علائم بارداری هم کمک می کند. انجام روزانه 30 دقیقه حرکات ورزشی باعث تقویت انرژی تان می شود؛ البته نباید بدون مشورت با پزشک حرکات سنگین ورزشی را انجام دهید!

میل به غذاهای عجیب و غریب

اگر احساس کردید که به چیزهای غیر خوراکی، مثل خاک یا خاک رس تمایل پیدا کرده اید، با پزشک صحبت کنید. به این شرایط « پیکا (PICA)» گفته می شود که به اجبار در خوردن چیزهایی که خوراکی نیستند و هیچ گونه ارزش غذایی ندارند، گفته می شود. در این شرایط پزشک میزان آهن و زینک موجود در بدن تان را بررسی می کند تا کمبود ویتامین مشخص شود.

با ملایمت با پوست تان برخورد کنید

از این هفته وضعیت پوست تان بد می شود؛ اما این هفته زمان آن نیست که به عادت های پوستی جدید و شدید برای مراقبت از پوست تان روی آورید. حتما دو بار در روز با استفاده از مایع تمیز کننده ملایم صورت تان را بشویید تا مانع از بروز آکنه بشود و از یک مرطوب کننده مناسب برای رفع خشکی استفاده کنید.

اگر لکه های تیره ای روی پوست، عارضه CHLOASMA ظاهر شدند، به طور مرتب از ضد آفتاب SPF 30+ استفاده کنید و حتما موقع بیرون رفتن، کلاه بپوشید.

حتما بخوانید: آیا آب لیمو، شربت و چای لیمو برای زنان باردار مفید است؟

چک لیست هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری باید به این موارد توجه داشته باشید:

  • درباره تست هایی که پیش از تولد نوزاد باید انجام دهید، اطلاعات تان را بالا ببرید.
  • حتما از محصولات آرایشی که خطری برای بارداری ندارند، استفاده کنید.
  • قبل از مصرف داروهای بدون نسخه حتما از بی خطر بودن شان برای بارداری تان مطلع شوید.