به هر بیمارستان یا موسسه بهداشتی و درمانی بروید، آثار هنری را پیدا می کنید. ممکن است این آثار، نمایشگاهی از نقاشی ها، عکاسی، مجسمه سازی یا یک پیانو که در سالن انتظار باشد یا فقط یک شعر انگیزه بخش که روی دیوار نصب شده است.

بهبود بیماری با نقاشی

بسیاری از کارشناسان باور دارند که هنر، قدرت بهبود و شفابخشی دارد و هنگامی که در این زمینه استفاده می شود، اغلب به عنوان «هنر شفابخش» شناخته می شود.

هنرهای شفابخش، شامل طیف گسترده ای از کارهای هنری مانند: هنرهای تجسمی، موسیقی، حرکات موزون، نویسندگی و حتی درام است. استفاده از هنر نه تنها به ما کمک می کند احساس بهتری داشته باشیم، بلکه می تواند باعث کاهش درد هم شود.

بیایید نحوه ی استفاده از هنرهای شفابخش را با دو رویکرد اساسی بررسی کنیم که به آنها مشارکت غیرفعال یا فعال می گویند.

مشارکت غیرفعال شامل توجه به هنری است که توسط دیگران ایجاد یا تولید شده است. گوش دادن به موسیقی، نگاه کردن به یک نقاشی یا خواندن شعر، همه روش های ساده و قابل دسترسی هستند. تحقیقات نشان داده است که تعامل با هنر می تواند به تسکین درد، استرس و اضطراب کمک کند.

شاید بهترین مثال، گوش دادن به موسیقی باشد، جایی که می توانید از حواس پرتی به عنوان ابزاری برای تسکین دردتان استفاده کنید.

حتما بخوانید: از کجا و چگونه بفهمیم افسرده ایم ؟

این روش تحریک شنوایی، علائم درد ذهنی را کاهش می دهد و به آرامش سیستم عصبی کمک می کند. موسیقی درمانی به صورت گسترده در درمان سرطان بررسی شده که نشان داده است، باعث کاهش درد، افزایش احساس خود کنترلی، افزایش روند بهبودی، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و کاهش اضطراب می شود.

تحریک بصری نقش مهمی در زمینه ی تغییر رفتارمان ایفا می کند. تعدادی از مطالعات طی این سالها، تأثیر محیط روی بیماران بستری شده را نشان داده اند.

بهبود بیماری با نقاشی

منظره ی طبیعت می تواند میزان درد را کاهش دهد و به مدیریت مقابله با روش های دردناک، مانند: عوض کردن پانسمان کمک کند.

هنگامی که اتاق بیماران منظره ی زیبایی داشته باشد، سریعتر بهبود پیدا می کنند. به نظر می رسد که نقاشی های معلق در بیمارستانها، باعث بهبود رضایتمندی بیمار و کاهش مدت زمان بستری می شوند.  گوش دادن به موسیقی به مدت چند دقیقه یا نگاه کردن به چند نقاشی یا عکس، می تواند به تسکین فوری درد و استرس کمک کند.

اما پرداختن به زمینه ی هنرهای شفابخش، به شیوه ای فعال تر مانند: نقاشی، روزنامه نگاری، رنگ آمیزی و حرکات موزون ممکن است روشی قدرتمند و شفابخش باشد. این نوع فعالیت ها می توانند به روش های مختلفی به تسکین درد کمک کنند.

انجام یک فرآیند خلاقانه ممکن است به عنوان ابزاری مفید برای رفع حواس پرتی استفاده شود، مخصوصاً هنگامی که درد احساس می کنید و واقعاً به استراحت نیاز دارید.

مشارکت فعال در انجام کارهای هنری می تواند منجر به پردازش عمیق تر و بهبودی از نظر احساسی شود که باعث کاهش درد و ناراحتی می شود.

تحقیقات نشان داده که وقتی بیماران بستری در بیمارستان با هنرها تعامل داشته باشند، مدت زمان بستری شدن آنها در بیمارستان و هورمون های استرس در آن ها کاهش پیدا کرده، بهتر می خوابند، علائم حیاتی بهتری دارند و به داروهای کمتری نیاز دارند.

حتما بخوانید: تفکر منفی چه تاثیری بر روی آلزایمر دارد؟

مشارکت خلاقانه باعث افزایش فعالیت بخشی از مغز به نام «بخش خاکستری مغز یا PAG» می شود که در تسکین درد نقش مهمی دارد. به نظر می رسد که خلاقیت با شرایطی مانند: مشکلات حافظه، نوسانات خلقی و انزوای اجتماعی، مقابله می کند.

همراه بودن در انجام هنرهای درمانی به این معنی نیست که شما باید که یک نقاش، موسیقی دان یا نویسنده ی باهوش باشید. هر فردی می تواند یک اثر هنری زیبا را تحسین کند، از موسیقی آرامش بخش لذت ببرد یا بدون قضاوت دیگران یک نقاشی را رنگ آمیزی کند.

روزنامه نگاری، نقاشی یا حتی خط خطی کردن می تواند خصوصی یا اجتماعی باشد. نکته ی مهم این است که این کارها به تسکین دردتان کمک می کند.

 

منبع: webmd