ریزش یا کم پشتی مو ممکن است برای هر کسی به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد و تاثیر زیادی بر اعتماد بنفس و جذابیت او داشته باشد. اما لازم نیست که زانوی غم بغل بگیرید، چرا که خوشبختانه امروزه روش‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد. از روش‌های دارویی گرفته تا مطمئن‌ترین روش که کاشت مو است.

اما قبل از اینکه به فکر انتخاب یک روش درمانی باشید بهتر است دلیل ریزش مو را پیدا کنید. چرا که در بسیاری از مواقع با یک تغییر کوچک در سبک زندگی یا مصرف یک داروی خاص رشد موها ممکن است تغییر چشمگیری بکند. در ادامه این مطلب هم درمان‌های دارویی ریزش مو را بررسی کرده‌ایم و هم نکات مهم در رابطه با کاشت مو را گفتیم. پس اگر قصد کاشت مو دارید در ادامه همراه ما  باشید.

به دنبال دلیل ریزش موی خود باشید

ریزش مو بر اثر دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که در اینجا بررسی می‌کنیم.

سبک زندگی نامتعادل

ریزش مو ممکن است واکنش طبیعی بدن به سبک زندگی ناسالم شما باشد. پس وقتی دچار ریزش مو شدید این یک پیام از طرف بدنتان است که بیشتر حواستان را جمع کنید.

اغلب افرادی که خواب کافی ندارند، غذای سالم نمی‌خورند و از سیگار و الکل استفاده می‌کنند بیشتر با ریزش مو مواجه می‌شوند.

دلایل ژنتیکی

ریزش مو از آن دسته بیماری‌هایی است که می‌تواند پیشینه ژنتیکی داشته باشد. پس اگر در اطرافیان شما کسانی هستند که ریزش مو شدید دارند یا دچار طاسی هستند بیشتر مراقب موهایتان باشید.

سانحه و جراحت

آتش سوزی، تصادف یا یک عمل جراحی ممکن است باعث شود که قسمتی از موهای سر دیگر رشد نکنند یا بریزند. در اینجور مواقع موهای از دست رفته هرگز دوباره رشد نمی‌کنند. اما کاشت مو می‌تواند باعث رشد مو در این مناطق شود.

بارداری

ریزش مو در دوران بارداری و بعد از آن طبیعی است. اما بهتر است با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای مناسب به بدنتان در رشد دوباره موها کمک کنید.

روش های دارو درمانی را امتحان کنید

اکثر روش‌های دارو درمانی برای رفع ریزش مو باید زیر نظر پزشک انجام شوند. تاثیر اکثر این داروها روی هورمون‌های بدن است. در نتیجه ممکن است این داروها تغییراتی در بدن بوجود بیاورند که نتایج خوبی نداشته باشند.

در ادامه دو داروی موثر و تائید شده وزارت بهداشت آمریکا(FDA) را بررسی می‌کنیم.

فیناستراید

فیناستراید یک قرص برای رفع یا کاهش ریزش مو است که بر هورمون‌های بدن اثر می‌کند. در صورتی که دوره درمان آن را کامل کنید ممکن است ریزش مویتان کلا رفع شود یا کاهش یابد. در نتیجه بعد از مدتی موها رشد می‌کنند و حجم موهایتان بیشتر می‌شود.

ماینوکسیدیل

کلینیک صدف درباره استفاده ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو می‌گوید:« ماینوکسیدیل محلولی است که می‌تواند روند ریزش مو را در افرادی که به خاطر آلوپسی آندروژنیک (الگوی طاسی مردانه و زنانه) دچار ریزش موی شدید هستند کنترل کند و در صورت استفاده مداوم از این محلول ریزش مو متوقف خواهد شد.

ماینوکسیدیل بر فولیکول‌های مو تاثیر می‌گذارد و درواقع کانال‌های پتاسیم را در بدن باز می‌کند و انبساط رگ‌های خونی را به دنبال می‌آورد. در نتیجه مواد مغذی، خون و اکسیژن بیش از پیش به فولیکول‌های موی سر می‌رسد.

 

با استفاده از ماینوکسیدیل، فولیکول‌ موهایی که در فاز استراحت به سر می‌برند ریزش پیدا می‌کنند و بعد تارهای ضخیم‌تر مو که در فاز رشد هستند جایگزین آن‌ها می‌شوند.»

اگر تصمیم به کاشت مو گرفته اید باید به نکات زیر توجه کنید

کاشت مو

کاندید مناسب کاشت مو علاوه براینکه باید شرایط مناسب را داشته باشد باید نکات دیگری را هم در نظر بگیرد. در ادامه نکاتی که توسط  hrbr.ie بررسی شده را معرفی می‌کنیم.

  • بهترین سن کاشت مو را انتخاب کنید

قبل از اینکه کاشت مو انجام دهید مهم است که الگوی ریزش موی شما ثابت شده باشد. به همین دلیلی جوانان زیر 25 سال بهتر است از درمان‌های دارویی استفاده کنند.

  • درباره عوارض کاشت مو تحقیق کنید.

کاشت مو روش‌های مختلفی دارد و هر کدام ممکن است عوارض خودشان را داشته باشد. به همین دلیل جست و جو کنید و روشی که عوارض کمتری دارد را انتخاب کنید.

  • بررسی هزینه کاشت مو

هزینه کاشت مو با توجه به وسعت ناحیه کاشت و تعداد گرفت‌های کاشته شده ممکن است متفاوت باشد.

  • بهترین روش کاشت مو را انتخاب کنید.

با توجه به انواع الگوی‌های ریزش مو و اینکه آیا متقاضی کاشت مو از بانک مو مناسبی برخوردار است یا نه روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد. به همین خاطر باید قبل از کاشت مو با پزشک مشورت کنید تا به روش مناسب کاشت مو انجام دهید.

  • بهترین پزشک و کلینیک را انتخاب کنید.

پزشک مجرب و کلینیک متخصص از مهمترین عواملی هستند که در نتیجه کاشت مو شما تاثیر دارند. کاشت مو تقریبا یک جراحی است. به همین دلیل استاندارد و بهداشتی بودن تجهیزات و مهارت پزشک در آن موثر است.

  • مشورت با پزشک درباره انتظارات خود

برای اینکه از کاشت موی خود راضی باشید باید ابتدای کار انتظارات روشنی از کاشت مو داشت باشید. برای مثال انتظارات خود را از مدل مو و تراکم موهای کاشته شده را با پزشک در میان بگذارید و البته واقع بین باشید!

جمع بندی

اگر از انواع روش‌های دارویی و درمان‌های خانگی نتیجه نگرفته‌اید کاشت مو می‌تواند یک راهکار قطعی و مطمئن برای رفع طاسی و ریزش مو باشد. کاشت مو همانقدر که تاثیرات شگفت انگیزی روی ظاهر دارد به دلایل مختلفی یک تصمیم بزرگ و مهم هم  هست. چون کاشت مو غیر اصولی علاوه بر هزینه‌ها، می‌تواند عوارض جانبی خطرناک و جبران ناپذیر روحی و جسمی هم داشته باشد. به همین علت نگران این نباشید که قبل از کاشت مو وقت زیادی را صرف پیدا کردن پزشک متخصص و کلینیک مجهز کنید. چرا که نتایج مطالب آن را خواهید دید!