کبد یکی از ارگان های بسیار حیاتی است که وظایف مهمی در بدن برعهده دارد ، در صورت نابودی این ارگان، طولی نمی کشد که بدن هم نابود می شود. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است تخمین زده می شود که امروزه نزدیک به 5.5 میلیون نفر از مردم کشور از بیماری کبد یا ناخوشی کبد رنج می برند. از این رو باید اطلاعات خود در زمینه نشانه های بیماری کبد را بیشتر کرده تا بتوانید از خطرات بعدی پیشگیری کنید. در مقاله حقایق کلی درباره وظایف کبد ، بیشتر در مورد کبد و وظایفش پرداخته ایم ، اینجا قصد داریم به نشانه های بیماری کبد پرداخته و بیشتر در این مورد بحث کنیم . با دکتر چک همراه باشید…

1. چشم ها یا پوست تان زرد می شود

اگر با هر کدام از این دو مورد برخورد کردید، به احتمال زیاد کبدتان  دچار مشکل بزرگی شده است. نام علمی این شرایط «زردی یا یرقان »است. تجمع رنگدانه های رنگی در سطح پوست، دانه های سفید در چشم ها و موکوس از جمله نشانه های بیماری زردی است.  پوست به این دلیل زرد می شود که تعداد مواد« بیلی روبین »از حد مجاز عبور کرده و مشکل آفرین می شود. مواد بیلی روبین نوعی مواد به رنگ زرد نارنجی هستند که در صفرای کبد وجود دارد.

زمانی که کبد سالم باشد و تمام عملکردهایش را انجام دهد، می تواند به سادگی و بدون هیچ مشکلی مواد بیلی روبین را از بین ببرد ؛ اما اگر کبد از انجام این کار ناتوان شود ،پوستتان به رنگ زرد تغییر رنگ می دهد.

2. احساس خستگی یا بی حالی داشته باشید

منظورمان از احساس خستگی و بی حالی، خستگی معمولی نیست، بلکه چیزی فراتر و پیچیده تر از آن است. در صورتی که انرژی کافی از نظر روحی و جسمانی به بدن نرسد، شدیدا احساس خستگی می کنید. در این شرایط هیچ اشتیاقی برای انجام کارهای تان ندارید. بیشتر صبح ها با این حس روبرو می شوید و جدا شدن از بستر خواب را برایتان سخت می کند. بعضی اوقات هم ممکن است در طول ساعات مختلف شبانه روز  این شرایط را تجربه کنید. برای مبارزه با خستگی ، توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشید.

احساس خستگی یکی از نشانه های بیماری کبد می باشد

3. ممکن است شکم تان متورم شده باشد

تورم شکمی یکی از جمله نشانه های بیماری کبد است که احساس ناخوشایندی را در فرد به وجود می آورد. در صورت جمع شدن مواد مایع در شکم این اتفاق دردناک می افتد ؛ گاهی اوقات آن‌قدر شکم فرد نفخ می کند که شبیه خانم های باردار به نظر میرسد. همانطور که ذکر شد ، این تورم در نتیجه جمع شدن بیش از حد آب اتفاق می کند؛ بنابراین زانوها و پاهای تان هم به شدت ملتهب می شوند.

4. ممکن است اشتهای تان را از دست داده و وزن تان کم شود

از نظر پزشکان معمولا در روند این بیماری باید وزن فرد بیشتر از 10 درصد کم شود. گاهی اوقات از دست دادن اشتها و کاهش وزن همراه با تورم های شکمی در یک زمان اتفاق می افتد. زمانی که تورم شکم بیش از حد معمول شود، اشتهایی برای خوردن غذا نخواهید داشت. آن وقت خوردن غذا بسیار کار سختی می شود ،زیرا با هر لقمه غذا، احساس درد می کنید.

5. دیده شدن غدد عروقی عنکبوتی در سطح پوست

«غدد عروقی عنکبوتی »مانند شبکه ای از مویرگ های کوچک و چند رشته ای که بسیار به سطح پوست نزدیک هستند. اگر با این نشانه در قسمت های بالای قفسه سینه، گردن و صورت مواجه شوید، نشانه ای از ابتلا به بیماری های مهلک کبدی است.

6. خون مردگی و کبودی قسمتی از بدن

با آسیب دیدن کبد فرد، روند تولید پروتئین کند یا به طور کلی متوقف شده و منجر به لخته شدن شدید خون می گردد. دقیقا به همین دلیل  کبودی و خون موردگی در بیماران کبدی بیشتر از افراد سالم به چشم می‌خورد.

7. تیرگی رنگ ادرار

درجه بندی رنگ ادرار ممکن است با هم متفاوت باشد ،اما به طور کلی  ادرار بیماران کبدی تیره تر از افراد سالم است. رنگ ادرار این بیماران به رنگ قهوه ای، نارنجی تیره یا کهربایی در می آید. علت تیره شدن رنگ ادرار هم به ماده بیلی روبین بستگی دارد؛ زیرا این ماده به درستی در بدن بیماران کبدی از بین نمی رود.

احساس خارش

8. احساس خارش

بی شک بدن انسان هر زمانی ممکن است دچار خارش شود! اما وقتی که کبدتان مشکل داشته باشد، خارش بدن بیشتر به صورت عمومی می شود و تمام نقاط بدن را در بر می‌گیرد. دلیل خارش پوست این است که کبد دیگر نمی تواند مواد سمی موجود در بدن را فیلتر کند؛ در نتیجه فرد دچار خارش می‌شود. وقتی که مقدار مواد سمی از میزان مجاز عبور کند، شدیدا بدن به خارش می افتد؛ این خارش در شب ها بیشتر شده و فرد را آزار می دهد!

شما چگونه از کبدتان مراقبت می کنید؟

 


مطالب مرتبط را حتما بخوانید :

10 بیماری کودکان که باید جدی گرفته شوند
تغییر در حالت لب‌ها نشان دهنده چه بیماری هایی است ؟
علائم و نشانه های آلزایمر و روش های درمان

 

منبع