میکرودرم ابریژن نوعی روش آرایشی و زیبایی است. در این روش متخصص مراقبت از پوست سعی می کند با دستگاهی کوچک، بالایی ترین لایه سطح پوست را از بین ببرد. در این مقاله از سایت دکتر چک سعی داریم  تا به جزییات روش میکرودرم ابریژن و تاثیراتی که بر پوست می گذارد اشاره کنیم. علاوه بر این، به مواردی همچون نحوه آماده شدن برای درمان، عوارض جانبی احتمالی و تفاوت های میان این روش با روش درمابریژن اشاره می کنیم.


روش میکرودرم ابریژن باعث جوان سازی و شاداب شدن پوست می شود، نشانه های ناشی از بالا رفتن سن را کاهش داده و پوست را صاف و هموار  می کند. هر فردی با هر نوع پوستی، می تواند از این روش بهره مند شود.

معمولا اجرای این روش بر عهده متخصص بهداشت و درمان قرار دارد؛ اما بسته های مخصوص خانگی نیز در برخی فروشگاه ها یافت می شود.

میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن یک روش آرایشی غیر تهاجمی و بی خطر است. در این روش متخصص پوست کریستال های خوب را با اسپری کردن یا مالش دادن با استفاده از دستگاهی کوچک، وارد پوست می کند که این روش به آرامی موجب جوان سازی سطح پوست، از بین رفتن لایه بالایی و شاداب شدن پوست می شود. گفته شده است که هدف از انجام این کار، جوان تر شدن صورت است.

این روش کاملا بدون درد است. آکادمی متخصصین امراض پوستی آمریکا (AAD) تخمین زده است که برای جوان سازی پوست صورت به 30 تا 40 دقیقه و برای پوست گردن به 20 دقیقه زمان نیاز است. پس از آن، برای مدت چند روز، فرد با کمی التهاب یا نشانه هایی مانند: آفتاب سوختگی مواجه خواهد شد.

برای کم کردن نشانه های پیری و جوان سازی پوست، بین 5 تا 16 جلسه درمانی میکرودرم ابریژن زیر نظر پزشک متخصص نیاز است تا اینکه به نتایج دلخواه خود برسید.

حتما بخوانید : میکرونیدلینگ چیست ؟ عوارض ، مزایا و مراقبت های بعد از بازسازی پوست

با توجه به نوع پوست هر فرد و علت استفاده از این روش درمانی، جلسات درمان می تواند هفتگی، هر دو هفته یا ماهانه برگزار شود.

بیشتر افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند تا این روش درمانی را انجام دهند، به دنبال جوان سازی و روشن کردن رنگ پوست و گردن شان هستند. این روش تنها برای همین دو ناحیه موثر نیست؛ بلکه برای تمامی نقاط بدن می توان از میکرودرم ابریژن استفاده کرد. نتایج حاصل از روش میکرودرم ابریژن همیشگی نیست.

موارد استفاده و فواید میکرودرم ابریژن

هدف از روش میکرودرم ابریزن لطیف تر شدن، روشن تر شدن و درخشان تر شدن پوست است.

اغلب افراد برای از بین بردن مشکلات زیر هم از این روش استفاده می کنند:

  • تیرگی های سطح پوست؛
  • ناهماهنگی رنگ پوست؛
  • پوست خراب؛
  • لکه های ناشی از افزایش سن؛
  • لکه های تیره به جا مانده از بهبود آکنه؛
  • ملاسما( مشکلی کاملا معمول که باعث ایجاد لکه یا پینه های تیره در سطح پوست می شود)؛
  • جای زخم یا سوختگی.

همین‌طور متخصصان امراض پوستی با کمک روش میکرودرم ابریژن کاری می کنند که داروهای ضد پیری به عمق پوست نفوذ کنند و باعث درخشان شدن پوست شوند.

مقایسه میکرودرم ابریژن با روش درمابریژن

درصد تهاجمی بودن روش میکرودرم ابریژن در مقایسه با درما ابریژن بسیار کمتر است.

جوان سازی پوست

در روش درمابریژن از روش های پرقدرت بیشتری برای از بین بردن لایه بالایی پوست استفاده می شود. پزشک متخصص امراض پوستی برای درمان جای آکنه، زخم های ناشی از تصادف، عمل های جراحی و پاک کردن تتو، روش درمابریژن را به مراجعه کنندگان پیشنهاد می کند.

روش درمابریژن تنها برای افرادی مناسب است که پوستی خاص دارند؛ در حالی که هر فردی با هر نوع پوستی می تواند از روش میکرودرم ابریژن استفاده کند.

نحوه آماده شدن برای میکرودرم ابریژن

بهتر است قبل از انجام روش میکرودرم ابریژن با پزشک متخصص مشورت کنید. معمولا متخصصان پوستی ابتدا جلسه ای را به مشاوره دادن اختصاص می دهند.

حتما بخوانید : علت زخم دهان و اطراف لب چیست ؟ روش های سریع درمان در خانه

آکادمی متخصصین امراض پوستی آمریکا به افراد توصیه می کند که قبل از انجام هر کاری با پزشکی متخصص مشورت کنند. بهتر است که مراجعه کنندگان این سئوالات را از پزشک خود بپرسند:

  • پس از اجرای روش باید منتظر چه نتایجی باشم؟
  • چند جلسه برای مداوا لازم است؟
  • این روش چه عوارض جانبی بالقوه ای دارد؟
  • این روش چه عوامل خطرناکی دارد؟
  • هزینه درمان با این روش چقدر است؟

علاوه بر این، آن ها می توانند از پزشک بخواهند تا عکس قبل و بعد از کار را به آن ها نشان دهد. توصیه می کنیم که با افرادی که با روش میکرودرم ابریژن توسط متخصصان همان کلینیک درمان شده اند، صحبت کنید.

زمانی که به کلینیک متخصص امراض پوستی مراجعه می کنید، در اولین جلسه که به مشاوره اختصاص دارد، پزشک سعی می کند تا نوع پوست شما را بررسی کند تا مطمئن شود که روش میکرودرم ابریژن برایتان مناسب است یا خیر.

خطرات و عوارض جانبی میکرودرم ابریژن

اشخاصی که در طول شش ماه گذشته داروی درمان آکنه شدید یا همان «ایزوترتینوئین» را مصرف کرده اند، چندین مدت باید منتظر بمانند تا شرایط اجرای میکرودرم ابریژن فراهم شود؛ زیرا این افراد به شدت در معرض خطرات و عواقب بعدی، مثل: بروز جای زخم یا سوختگی، پس از اجرای این روش هستند.

درباره هر گونه لکه یا پینه در حال رشد بر روی سطح پوست، خونریزی یا هر گونه تغییر پوستی، با پزشک متخصص پوست مشورت کنید؛ این حالت ها نشان دهنده سرطان پوست هستند.

این احتمال وجود دارد که چندین روز پس از اجرای روش میکرودرم ابریژن، مراجعه کننده با موارد زیر روبرو شود:

  • التهاب و تورم پوست؛
  • قرمز شدن پوست یا چیزی مثل آفتاب سوختگی؛
  • خون مردگی و کبود شدن پوست؛
  • حس سوزش یا گزیده شدن پوست؛
  • بالا رفتن حساسیت پوست به نور خورشید.

اگر با  روش میکرودرم ابریژن درمان شده اید، باید پس از پایان کار از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. با این کار، نتایج حاصل از این روش بهتر شده و خطر بروز عوارض جانبی هم کمتر می شود. این روش برای دو دسته از مراجعه کنندگان مناسب نیست: افرادی که پوست شان به راحتی زخم می شود و کسانی که تاول تبخالی می زنند.

مدت زمان لازم برای بهبود

افراد مختلفی که از روش میکرودرم ابریژن استفاده می کنند، به زمانی برای بهبودی نیاز ندارند. اگر با عوارض جانبی این روش مواجه شدید، نگرانی ندارد؛ زیرا نشانه ها پس از چند روز خود به خود از بین می روند.

پوست بیشتر مراجعه کنندگان با یک هفته استراحت بهبود می یابد و این افراد می توانند برای جلسات بعدی به کلینیک مراجعه کنند.

هزینه روش میکرودرم ابریژن

با استناد به آمار و ارقامی که توسط انجمن جراحان پلاستیک آمریکا منتشر شده است، متوسط هزینه میکرودرم ابریژن در سال 2017، 137 دلار بوده است.

حتما بخوانید : درمان قطعی خط خنده با چند روش ساده در خانه

چندین عامل در متفاوت بودن هزینه ها نقش دارند که عبارتند از:

  • میزان مهارت و توانایی متخصص پوست؛
  • تعداد جلسات درمانی مراجعه به کلینیک؛
  • نوع میکرودرم ابریژن؛
  • موقعیت مکانی کلینیک، به طور مثال: در پایتخت کشور.

بیمه ای که تحت پوشش آن هستید هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه درمان با میکرودرم ابریژن ندارد.

هزینه روش میکرودرم ابریژن

آیا می توانیم روش میکرودرم ابریژن را در خانه  انجام دهیم؟

بسته های میکرودرم ابریژن زیادی مخصوص درمان در خانه، در مغازه ها یافت می شود. می توانید به صورت آنلاین هم این وسائل را تهیه کنید. مراکز درمانی و بهداشتی و سالن های زیبایی هم به مراجعه کنندگان خدمات رسانی می کنند.

سازمان AAD به مردم توصیه کرده است که قبل از درمان با روش میکرودرم ابریژن در جایی خارج از مطب، با پزشک متخصص پوست خود صحبت کنند.

علت این گفته این است که پزشک باید از نوع پوست مراجعه کننده و مناسب بودن برای اجرای روش میکرودرم ابریژن اطمینان حاصل کند. همین طور باید مطمئن شود که هیچ گونه مشکلاتی برای مراجعه کننده به وجود نخواهد آمد. او اطلاعاتی را درباره هر گونه عوارض جانبی احتمالی که ممکن است بیمار با آن روبرو شود و نحوه مقابله با آن،  در اختیار مراجعه کننده قرار خواهد داد.

خلاصه ای درباره روش میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن نوعی روش آرایشی و زیبایی است. هدف از این کار، یک دست کردن رنگ پوست و هموار کردن رنگ، تار و پود پوستتان است.

همچنین اگر روش میکرودرم ابریژن را برای درمان انتخاب می کنید، باید از قبل با پزشک متخصص امراض پوست مشورت کنید.

همچنین این روش در طی چند جلسه، نتیجه خوبی در پی خواهد داشت. چون در طول این جلسات پزشک متخصص پوست بالا ترین لایه پوستتان را با استفاده از دستگاهی کوچک برمی دارد.

بسیاری از مراجعه کنندگان که از روش میکرودرم ابریژن استفاده می کنند، می خواهند نشانه های پیری را کمتر کنند یا این که لکه های ناشی از آکنه را برطرف سازند.

این روش کاملا غیر تهاجمی و بی خطر است؛ اما نباید از عوارض جانبی احتمالی آن غافل شوید. از جمله عوارض جانبی این روش شامل: سوزش، التهاب و تورم، حس گزندگی و همین طور بالا رفتن حساسیت پوست به نور آفتاب می باشد.

پزشک متخصص امراض پوستی یا متخصص مراقبت های پوستی وظیفه انجام این کار را بر عهده دارند؛ اما بسته های خانگی این روش هم وجود دارد که با تهیه آن ها می توانید خودتان در خانه این روش را انجام دهید. فراموش نکنید که همیشه و قبل از اینکه با این روش در خارج از مطب پزشک درمان شوید، باید با پزشک متخصص مشورت کرده باشید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به روش آرایشی زیبایی میکرودرم ابریژن اشاره کردیم. این روش ممکن است عوارض جانبی احتمالی داشته باشد؛ اما قبل از هر کاری، نخست باید با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

منبع : medicalnewstoday