طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، این طور به نظر می رسد که مولکول هایی که اخیرا از طلا ساخته شده اند در درمان سرطان ایمن تر و موثر تر از روشهای درمانی به کار رفته با پلاتینیوم (طلای سفید) هستند. برای مطلع شدن از نتیجه این تحقیقات با دکتر چک همراه باشید…

طی چند دهه گذشته، داروی سیس پلاتین که از پلاتین ساخته شده جزو داروهای درمانی برای بسیاری از سرطان ها به کار می رفت. داروی سیس پلاتین در بیش از 90٪  موارد در متوقف کردن سرطان پروستات موثر بوده است.

با این حال سیس پلاتین و سایر داروهای سرطان مبتنی بر فلز به دلیل سمیت، مقاومت آنها در برابر سایر داروهای موجود در بدن بیمار و نداشتن ثبات چندان هم سودمند نیستند.

در حال حاضر یک مطالعه توسط دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا (نتایج این مطالعه در مجله اروپایی Chemistry چاپ شده است) ساخت چهار مولکول زیستی با استفاده از طلا را برای استفاده در درمان سرطان اعلام کرده است.

مولکول طلایی

آزمایشات بالینی نشان داده است که این مولکولها 24 برابر بیشتر از سیس پلاتین در کشتن برخی سلولهای سرطانی مؤثر هستند.

همچنین این داروها در متوقف کردن رشد تومور بهتر عمل می کنند و نسبت به سایر داروها مقاوم تر هستند و به داروهای دیگر اجازه می دهند تا اثرات طولانی تری داشته باشند.

نویسنده این مطالعه خانم ندا میرزاده می گوید: “نتایج ما نشان می دهد که پتانسیل باورنکردنی برای توسعه درمان های جدید در مبارزه با سرطان وجود دارد که می تواند قدرت و دقت طولانی مدتی را در پی داشته باشد.”

استفاده از ترکیبات فلزات به عنوان دارو

در هزاران سال پیش دانشمندان و کیمیاگران از فواید درمانی فلزات مختلف صحبت کرده بودند.

علاوه بر این فلزات عناصر طبیعی هستند که در طیف وسیعی از فعالیتهای سلولی بدن ما نقش دارند و با بدن انسان سازگارند (البته تا حدودی). تخمین دوز ایمن و مناسب فلزات برای بدن همیشه مورد بحث بوده است.

با این وجود، مصریان باستان و چینی ها با موفقیت از طلا و مس برای درمان سفلیس استفاده می کردند. به همین ترتیب، پزشکان یونان کلاسیک شنگرف (سولفید جیوه) را برای معالجه بیماری های چشم، تراکوم و سایر بیماری ها به کار می بردند.

در اواسط دهه 1960، بارنت روزنبرگ (محقق) آزمایشاتی را در مورد باکتری اشریشیا کلی انجام داد. در حین این آزمایش متوجه شد که نیروی الکترودهای پلاتین تقسیم سلولی در نمونه های او را به طور ناگهانی متوقف می کند. جالب است که او پلاتین را فقط برای اثبات بی اثر بودن در این آزمایش به کار برد اما پس از آزمایش متوجه شد نتیجه خلاف آن چیزی بود که تصور می کرده.

او خیلی زود دلیل این اثر را پیدا کرد: ترکیبی به نام سیس پلاتین!

تحقیقات بیشتر روزنبرگ اثر چشمگیر سیس پلاتین در متوقف کردن رشد تومورها در موش ها را نشان داد.

مطالب مفید پزشکی :

آیا مشکلات مالی می تواند تاثیری بر روند پیری داشته باشد؟ چرا و چگونه؟!
آیا باکتری های روده بر پیشرفت و یا درمان سرطان روده تأثیر می گذارند؟

سیس پلاتین پس از اثبات اثر بخشی بر روی انسان در سال 1978، به یک ابزار مهم در مبارزه با سرطان (هم به تنهایی و هم در ترکیب با سایر داروها) تبدیل شده است.

4 مولکول جدید

تیمی که مولکولهای جدید  را ساخته است – ( گروه مهندسی مولکولی RMIT) شیمیدانان ترکیبی و فارماکولوژیست هایی را که چندین دهه تجربه در ساخت مولکول های طلا برای مصارف خاص تجربه دارند و این تجربیات را به اشتراک گذاشته اند را گرد هم آورده است.

در این آزمایش، محققان مولکولهایی طراحی کردند که سلولهای سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلولهای سالم هدف قرار می دهند.

مولکول های جدید طراحی شده

مولکولهای آنها همچنین تولید تیورودوکسین ردوکتاز را مهار می کند. تیورودوکسین ردوکتاز آنزیمی است که با رشد سرطان و مقاومت دارویی ارتباط دارد.

علاوه بر این، این مولکول ها دارای خواص ضد التهابی برای تسکین تورمی هستند که اغلب در اطراف تومور بجوجود می آید. این توانایی ممکن است در درمان ورم مفاصل مفید باشد.

محققان مطالعات آزمایشگاهی بالینی in vivo (در موجود زنده) و in vitro (خارج از محیط طبیعی (در آزمایشگاه)) را انجام داده اند که نشان دهنده اثر سمیت سلولی مولکول های آنها بر سلول های سرطانی پروستات، پستان، دهانه رحم، گردن رحم، ملانوما و روده بزرگ است. همچنین آن ها با استفاده از مولکول های جدید رشد تومور در حیوانات را به میزان 46.9٪ کاهش دادند. نتیجه این درمان خوب بود چرا که کاهش رشد تومور با استفاده از داروی سیس پلاتین تنها  29٪ بود.

سورش بهارگاوا (سرپرست تیم تحقیقاتی) واکنش پذیری طولانی طلا را به عنوان یک عامل درمانی مهم عنوان می کند.

وی می گوید: “ما می دانیم که طلا به راحتی توسط بدن انسان دریافت و پذیرفته می شود و می دانیم که هزاران سال است که در معالجه بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. او همچنین افزود : ” تاثیرات طلا از جهات مختلفی مورد آزمایش قرار گرفته است اما هنوز از نظر علمی اعتباری ندارد. آزمایشات ما در این زمینه به تهیه شواهد کمک می کند. همچنین توانستیم خانواده های جدیدی از مولکول هایی را بسازیم که برای تقویت خاصیت درمانی طبیعی طلا ساخته شده اند.

گروه مهندسی مولکولی اکنون به دنبال تأمین بودجه برای مراحل بعدی خود است: مطالعات بالینی بر روی انسان و اثبات اثر بخشی داروهای جدید.

منبع