اگر قصد ندارید دستمزدها را افزایش دهید یا نمی خواهید ساعت کاری را کاهش دهید، روش های دیگری نیز وجود دارد که می توانید با انجام آن ها به بهبود سلامت روان و عملکرد کارکنانتان کمک کنید. یکی ازین روش ها مهربانی و همدردی است! برای اطلاع بیشتر در مورد این روش ها با دکتر چک همراه باشید.

یک مطالعه از دانشگاه ایالتی پن در کالج ایالتی  پنسیلوانیا نشان داد که یک حرکت ساده از روی مهربانی از طرف کارفرمایان میتواند در کمترین زمان ممکن روحیه و سلامت روان کارمندان را تقویت کند. می توانید یک میوه در وعده غذایی کارمندان قرار دهید و یا در کنار کتری چای یک بسته شیرینی بگذارید.

محققان یافته های خود را در ژورنال بین المللی ایمنی شغلی و ارگونومی منتشر کرده اند.

بو ژونگ (دانشیار روزنامه نگاری در ایالت پن و نویسنده ارشد این مقاله) می گوید: “راه حل نهایی برای بهبود عملکرد و سلامتی کارگران می تواند افزایش دستمزد یا کاهش ساعت کاری باشد، اما طبق تحقیقات انجام شده دریافتیم که در اکثر مواقع مهربانی و همدردی کارفرما نتایج بهتری نسبت به اضافه کردن دستمزد بر روی کارمندان دارد.”

یک حرکت ساده فواید بزرگی در پی دارد

برای انجام این مطالعه یک تیم بین المللی از محققان تصمیم گرفتند که روی رانندگان اتوبوس در چین تمرکز کنند. شغل این افراد از نظر روحی و جسمی بسیار استرس زا است. ساعات کار نامنظم، وعده های غذایی نامنظم، لرزش مداوم تمام بدن و همچنین بی تحرکی در طول کار از دلایل ایجاد استرس در این رانندگان است.

به عنوان بخشی از این آزمایش کارفرمایان به ظرف ناهار 86 شرکت کننده در این آزمایش یک عدد میوه تازه اضافه کردند.

افزایش هزینه میوه (سیب یا موز) در هر ناهار معادل 73 سنت در هر وعده بود.

این کار باعث کاهش افسردگی رانندگان شد و استرس آن ها را کمتر کرد

محققان برای تعیین چگونگی تأثیر این میوه بر سلامت روان رانندگان، به هر راننده اتوبوس یک فرم نظرسنجی دادند.

اولین نظرسنجی ها 1 هفته قبل از شروع آزمایش انجام شد. محققان دور دوم نظرسنجی ها را در اواسط این آزمایش 3 هفته ای و دور آخر را 1 هفته پس از پایان آزمایش توزیع کردند.

محققان برای یافتن اینکه چگونه این میوه رانندگان اتوبوس را تحت تأثیر قرار داده است افسردگی آن ها را با پرسشنامه ای که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) تهیه شده بود ارزیابی کردند.

آنها همچنین با استفاده از مقیاس خودکارآمدی عمومی، اعتماد به نفس شرکت کنندگان را در انجام وظایف و رسیدن به اهداف خاصی ارزیابی کردند.

پس از پایان نظرسنجی محققان دریافتند كه افسردگی رانندگان نسبت به شروع آزمایش بهبود یافته است. همچنین نظرسنجی ها نشان می داد که خودکارآمدی در اواسط دوره مطالعه نسبت به پایان دوره کمی بالاتر بود.

تاثیر مهربانی و همدردی بر استرس ناشی از کار

استرس ناشی از کار می تواند تأثیر زیادی بر سلامت روانی و جسمی داشته باشد. اثرات کوتاه مدت استرس می تواند شامل سردرد، تنفس کم عمق، مشکلات خواب، اضطراب و ناراحتی معده و درد شکم باشد.

اگر این استرس برای مدت طولانی تری ادامه داشته باشد می تواند مزمن شود و منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی از جمله بیماری های قلبی، کمردرد، افسردگی، دردهای عضلانی و سایر دردهایی شود که از بین نمی روند و باعث ضعیف تر شدن سیستم ایمنی بدن می شود.

علاوه بر این استرس می تواند تأثیر منفی بر روی تمرکز بگذارد و احتمال بروز اشتباه را افزایش دهد. همچنین می تواند احساسات و رفتار فرد را مختل کند.

استرس ناشی از کار می تواند تأثیر زیادی بر سلامت روانی و جسمی داشته باشد

روش های زیادی برای مدیریت استرس در محل کار وجود دارد اما این روش ها بسته به ماهیت شغل شخص متفاوتند و در مواردی که شفل فرد حساس باشد یا کارفرمای بد اخلاقی داشته باشد انجام و تاثیر پذیری این روش ها بسیار دشوار است.

زمانی که کارکنان مجبورند وظایف خود را در مدت زمان کوتاهی انجام دهند یا کنترل خاصی بر کار خود نداشته باشند، تنش در محیط کار افزایش می یابد. به همین دلیل استرس و خستگی افراد بالا تر می رود و بر روی سلامتی و راندمان کاری تاثیر منفی می گذارد.

نویسنده ارشد این تحقیق می گوید که گرچه این حرکات کوچک در تحقیقات ممکن است ناچیز به نظر برسد اما نشان دادن مهربانی از طرف کارفرما به مقابله با برخی از فشارهای مداومی که بر روی کارمندان است کمک می کند.

بو ژونگ  خاطر نشان کرده : “این تحقیق نشان می دهد كه كارمندان می توانند نسبت به هرگونه پیشرفتی در محل كار خود حساس باشند. قبل از رسیدن به راه حل نهایی (افزایش حقوق و …) بهتر است کمی مهربانی را امتحان کنید! مطمئن باشید هزینه زیادی برایتان ندارد!”

منبع