یکی از اصلی ترین و متداول ترین دلایل زوال عقل همان بیماری آلزایمر است. دلیل ۶۰ تا ۷۰ درصد از بیماری های زوال عقل به الزایمر برمی گردد. در این مقاله از سایت دکتر چک بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت ، با ما همراه باشید

روند شروع این بیماری مزمن وابسته به نورون های مغز به نسبت آرام بوده و به ندرت بدتر نیز می شود. به طور مثال، از دست دادن حافظه و مشکل در فکر کردن، از جمله نشانه های این بیماری به حساب می آید.

مادامی که بیماری پیشرفت می کند نشانه های بیشتری هم کم کم خود را نشان می دهند. مثلا مشکلات زبانی، تغییر ۱۸۰ درجه ای روحیات فرد، وزن کم کردن، اهمیت ندادن به مراقبت شخصی و مشکلات رفتاری، از جمله نشانه های بیماری است.

دلیل اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر نامشخص است. البته این را هم باید بگوییم که با بررسی ۷۰ نوع موجود، به این نتیجه رسیدیم که ریشه های مرتبط به ژنتیک در این بیماری وجود ندارد. عوامل خطرناک دیگری هم هستند که به این وضعیت دامن می زنند، عواملی مانند ضربه وارد شدن به سر فرد، استرس و اضطراب و فشار خون.

اگر به مرحله ای رسیده اید که الزایمر بسیار خطرناک شده است، رژیم های غذایی بسیار کمک می کنند. در حقیقت غذاهای متنوعی وجود دارند که سلامت و تندرستی شناختی فرد را تقویت کرده و خطر رشد شرایط خطرناک را کاهش می دهد.

در این قسمت به ۱۰ غذا اشاره می کنیم که با مصرف ان ها خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کم می شود.

١. بلوبری

میوه بلوبری از آنتی اکسیدان های فعال تشکیل شده است که این مواد از مغز انسان در برابر اشعه های ازاد محافظت می کند. علاوه بر این، میوه بلوبری با دارا بودن موادی، از بدن در برابر ترکیبات آهنی که منجر به بیماری های فرساینده مانند آلزایمر، پارکینگسون، و سفت شدگی بافت ها می شود، محافظت می کند.

همچنین بلوبری موادی مانند فیتو شیمی، آنتی سیانین و پرونتوسیانیدینز را در خود جای داده است که از جمله فواید این مواد محافظت از سیستم مغزی و نورون ها است.

در سال ۲۰۱۰ در روزنامه کشاورزی و شیمی غذایی مقاله ای به چاپ رسید که می گفت مصرف بلوبری در مدت زمان متوسط، مزیت هایی برای سیستم شناختی عصبی و نورون ها دارد و همین امر باعث شد تا انسان ها تلاش بسیار و جامع به منظور انجام تحقیقات بالقوه درباره مکانیسم نورون انجام دهند.

بعدها در سال ۲۰۱۶، محققان دانشگاه سین سیناتی به این نتیجه رسیدند که در بلوبری ماده ای وجود دارد که سلاح اصلی مبارزه با بیماری آلزایمر است. با انجام تحقیقات مشخص شد که آنتی اکسیدن های موجود در میوه بلوبری توانایی این را دارند که از تاثیرات مخرب و فراوان این نوع از سال خوردگی و فرسایش سن جلوگیری کند.

می توانید به صورت روزانه میوه های بلوبری را به عنوان میان وعده مصرف کنید. بلوبری را به صورت جدا یا در گرانولا ( یک نوع صبحانه که ترکیبی از انواع مغزها، دانه ها و حبوبات است) ، سالادهای میوه ای، اسموتی و گیاهان غله ای نوش جان کنید.

۲. گل کلم و دیگر سبزیجات برگ دار

گل کلم و دیگر سبزیجات برگ دار به افزایش هوشیاری کمک کرده، مانع کاهش شناختی می شود و خطر ابتلا به بیماری الزایمر را تاحد قابل توجهی کاهش می دهد.

گل کلم یک منبع غنی از ویتامین b12 است که وجود این آن برای سلامت شناختی مهم است.

در سال ۲۰۱۳ مقاله ای در قسمت چکیده آکادمی ملی علوم چاپ شد که ثابت می کرد، اگر ویتامین b12 به مقدار کافی جذب بدن شود، چه تاثیر قابل توجهی بر جلوگیری از زوال عقل و در یک کلام ، در جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر بازی می کند.

حتی باید به وجود ویتامین k در گل کلم و سایر سبزیجات برگ دار هم اشاره کنیم که بر بهبود سلامت ذهنی افراد نقش دارد.

در سال ۲۰۱۲ مقاله ای از جانب دانشگاه پزشکی مرکزی تحقیقاتی روسیه منتشر شد که نشان می داد هر چقدر میزان گل کلم، اسفناج، برگ چغندر و برگ خردل موجود در رژیم غذایی بیشتر باشد، از کاهش شناختی در فرد جلوگیری می کند. در این تحقیق تمامی مواد مغذی موثر در بیماری بررسی شدند و مشخص شد، در واقع همان ویتامین k است که جلوی روند کاهش شناختی را می گیرد.

اگر به طور متوسط در هر روز دوبار از گل کلم و دیگر سبزیجات برگ دار استفاده کنید، به طور کلی آلزایمر را ریشه کن می کنید.

۳.چای سبز

هر وقت که حرف از خوراکی های غنی از اکسیدان به میان می اید که قدرت ذهنی افراد را تقویت می کنند، حتما باید نام چای سبز هم اورد.

وجود منابع غنی از آنتی اکسیدان از رگ های خونی موجود در مغز محافظت کرده و باعث کارکرد صحیح آن می شود. با مصرف چای سبز جلوی رشد عوامل بیماری زا در مغز گرفته می شود که با توقف رشد عوامل بیماری زا درواقع جلوی ابتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینگسون، دو بیماری نورونی شایع، گرفته می شود.

سال ۲۰۱۱ در روزنامه بیماری های آلزایمر مقاله ای چاپ شد. طبق این مقاله وجود اسید فنیک های چندگانه در چای سبز جلوی بیماری های مربوط به به کهن سالی و نورونی (دستگاه عصبی) را می گیرد. درحقیقت در چای سبز کاتچین وجود دارد. کاتچین به عنوان تلفیق دهنده علامت دهی و متابولیسم بافت درون سلولی نورون، ژن های نابودی / بقا سلول، و کارکرد میتوکندریال است.

تمامی این عوامل در محافظت از پیری مغز دست به دست هم می دهند و تاثیرات بیماری آلزایمر و فرسودگی مغز را کم می کنند.

در سال ۲۰۱۲ در روزنامه اروپایی مواد غذایی بالینی مقاله ای دیگر چاپ شد که تاثیرات عصبی چای سبز بر قشر جانبی پیش پیشانی را نشان میداد. این مورد بر کارکرد صحیح مغز انسان تاثیر دارد.

اگر می خواهید سلامت حافظه طولانی مدت خود را تضمین کنید، روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز بنوشید.

۴. دارچین

دارچین ادویه ای محبوب در میان مردم است که از ایجاد بیماری های مغزی جلوگیری کرده و جلوی التهاب مغز را می گیرد.

به همان اندازه که مصرف دارچین جلوی آلزایمر را می گیرد، در دیر موقع ظاهر شدن نشانه ها هم تاثیر دارد. دارچین باعث جریان بهتر خون به مغز می شود.

حتی با استنشاق رایحه دارچین، پروسه شناخت بهتر انجام شده و تمامی وظایف مغز در ارتباط با حواس، حافظه شناختی تصویری، حافظه کاری و سرعت موتپر تصویری فرد تقویت می شود.

در سال ۲۰۱۱ در مجله plus one مقاله ای در این باره چاپ شد که نشان می داد با استخراج عصاره دارچین، اولیگومر شدن بتا امیلویید کم می شود و نقصان شناختی مربوط به مدل های انسانی را کم می کند. با این وجود باز هم باید تحقیقاتی در حوزه انسانی انجام شود.

یا می توانید یک فنجان دارچین بخورید یا پودر ان را بر روی تست، دانه غلات، شوردباری آرد جوی دوسر، مواد پخته شده، سالاد میوه و اسموتی بپاشید.

۵.ماهی سالمون

ماهیان اب سردی مانند سالمون در محافظت و جوان نگه داشتن مغز کمک می کنند و خطرات مغزی مربوط یه بالا رفتن سن را کم می کنند.

در ماهی سالمون نوعی روغن اسیدی امگا ۳ وجود داره که در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و دیگر بیماری های افزایش سن، نقش اساسی دارد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۰۷ تحقیقی انجام دادند که وجود اسید دوکوساهکشینگ (DHA) در ماهی سالمون مشخص شد. این اسید نوعی اسید چرب امگا ۳ است که جلوی رشد آلزایمر را می گیرد. همین طور جلوی رشد دو ضاعده مغزی را که نشانه های این بیماری هستند را می گیرد.

اسید DHA جلوی تراکم تو (TAU) رو می گیرد. تو نوعی پروتئین است که وظیفه رشد نورو فیبرهای درهم و برهم را دارد. این اسید نقش دیگری هم دارد و ان کم کردن اندازه پروتئین بتا آمیلویید است که جلوی رشد ضایده های مغزی را می گیرد. تمامی این آزمایشات بر موش های تغییر یافته از نظر ژنتیکی انجام شد.

همین طور، درباره تاثیرات تکمیل اسید امگا ۳ بر شناخت و الزایمر در نمونه های حیوانی تحقیقات شد و نتیجه به دست امده، نوعی رابطه مثبت میان دریافت امینو اسید امگا ۳ و کاهش ابتلا به بیماری را نشان می داد. مقاله مذکور در روزنامه بیماری های آلزایمر در سال ۲۰۱۲ چاپ شد.

همین چند وقت پیش بود که در روزنامه انجم پزشکی امریکا مقاله ای به چاپ رسید که نشان می داد، هر چقذر مصرف محصولات غذایی دریایی بیشتر باشد، اسیب های نورون هم کمتر می شود. البته این هم باید بگیم که اگه میزان جیوه در ماهی زیاد باشد کاملا نتیجه ای عکس دارد.

اگر واقعا می خواهید جلوی ابتلا به بیماری الزایمر را بگیرید، همان مصرف هفتگی ماهی کفایت می کند.

۶. زنجبیل

در زنجبیل ماده ای ترکیبی به نام ماده رنگی زردچوبه وجود دارد که دارای انتی کسیدان و انتی بیماری است که به سلامت مغز کمک می کند.

وجود ترکیبات ضد بیماری از بیماری های مغزی جلوگیری می کند. گفته می شود که بیماری های مغزی علت اصلی بیماری هایی مانند الزایمر است.

علاوه بر این، وجود خواص انتی اکسیدان موجب می شود که بر سلامت مغز تاثیر مثبت داشته باشد که احتمال وجود ضائه های مغزی را کم کرده و موجب بیشتر شدن خون رسانی به مغز می شود. از این رو به کم کردن سرعت الزایمر یا به طور کلی، جلوگیری از ان کمک می کند.

در سال ۲۰۰۸ در سالنامه آکادمی نورولوژی هند گزارشی چاپ شد که نشان می داد، ماده رنگی زردچوبه توانایی ورود به مغز، ناقص کردن و نابود کردن ضائده های بتا امیلویید و کاهش سمی بودن که در بیماری الزایمر نقش دارند را برعهده دارد.

در سال ۲۰۱۲ تحقیق دیگری نیز در این زمینه انجام شد که تاثیرات زنجبیل بر افراد دارای آلزایمر که بیماری های شدید شناختی و مشکلات و نشانه های رفتاری و روان شناسی بیماری فرسودگی مغز داشتند، انجام شد. با انجام این آزمایش مشخص شد که با افزایش مصرف زنجبیل، بهبود نشانه های رفتاری هم مشاهده شد. مصرف زنجبیل نوعی روش درمانی است.

بهتر است علاوه بر این که شیرهای حاوی زنجبیل را می خورید، پودر ان را نیز به غذا اضافه کنید تا مغزتان را سال به سال تقویت کنید.

۷.روغن زیتون

روغن زیتون نوعی ترکیب چند پلیمری به نام اولئوکان را در خود دارد که به تقویت تولید پروتئین های اساسی و انزیم های موثر در نابودی ضائده های کمک زیادی می کند. در حقیقت به صورت نوعی مکانیسم پروتئینی در مقابل بیماری عمل می کند.

مقاله ای دیگر در سال ۲۰۱۲ در روزنامه بیماری های دیابت به چاپ رسید که از نقش روغن زیتون بر یادگیری و حافظه و اسیب وارد نشدن به مغز می گفت.

این ازمایش بر روی موش ها انجام شد.

در سال ۲۰۱۳ تحقیقات دیگری بر روی موش ها انجام شد که مشخص شد، اولئوکانتال موجود در روغن زیتون باعث افزایش شدت رشد دو پروتئین و انزیم اساسی می شود که پروتئین بتا آمیلویید را از مغز نابود می کند.

مصرف روغن زیتون به جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر بیماری های مربوط به عصب کمک می کند.

در غذای روزانه خود از روغن زیتون استفاده کنید. می توانید به عنوان ماده اصلی یا پاشیدن روی غذاهای دیگر مصرف کنید تا مغز و حافظه تان را به شدت تقویت کنید.

۸.روغن نارگیل

درست مانند روغن زیتون، روغن نارگیل هم در کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری های مربوط به افزایش سن تاثیر زیادی دارد.

وجود تری گلیسیردهای زنجیره ای در روغن نارگیل، منجر به بیشتر شدن سطح اجسام کتونی خون می شود. این اجسام کتونی به عنوان سوخت تکمیلی مغز عمل می کنند. روغن زیتون به بالا بردن سطح شناختی کمک می کند.

مقاله ای دیگر در روزنامه آلزایمر به چاپ رسید که می گفت با مصرف روغن زیتون، تاثیرات بتا آمیلویید بر نورون های غشایی کم می شود. وجود پپتیدهای بتا امیلویید به معنای افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است.

اگر فقط یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را به صورت روزانه مصرف کنید، کارکرد شناختی و حافظه در افراد تمام سنین، حتی سالمندان، را بسیار بالا می برد.

۹.کلم بروکلی

کلم بروکلی

جالب است که بگوییم این گیاه صلیب دار منبع غنی از فولات و آنتی اکسیدان ویتامین C است که هر دو فعالیت درست مغز نقشی حیاتی دارند.

در سال ۲۰۱۲ مقاله ای دیگر راجع به بیماری های آلزایمر مشاهده شد که نشان می داد، وجود سطح کافی ویتامین C نقشی محافظتی در برابر بیماری های مربوط به افزایش سن و آلزایمر بازی می کند.

کارادنوئید و فولات موجود در کلم بروکلی، سطح هموسستئید ، نوعی آمینو اسید که مربوط به مشکلات شناختی می شود، را کم می کنند.

علاوه بر موارد مذکور در بالا، ویتامین های B متعددی در این سبزی وجود دارد که نقشی حیاتی در ارتقای بنیه ذهنی و حافظه ای در فرد دارد. این را هم باید بگوییم که کلم بروکلی می تواند تاثیرات حاصل از استرس و اضطراب را کاهش دهد.

۱۰.گردو

از انجایی که خواص آنتی اکسیدان و ضد بیماری در این ماده وجود دارد، خطر را کم کرده، هجوم بیماری را به تاخیر انداخته، سرعت رشد بیماری را کم کرده یا حتی مشاهده شده است که از بروز نشانه های آلزایمر هم جلوگیری کرده.

با مصرف گردو از مغز در برابر بتا امیلوئیدها محافظت می کند. اغلب اوقات این نوع پروتئین در مغز افراد آلزایمری مشاهده می شود.

از این گذشته، گردو مقدار زیادی زینک دارد. زینک از برخورد امواج ازاد به دیواره های مغز جلوگیری می کند.

در سال ۲۰۱۴ مقاله ای در روزنامه بیمار های دیابت چاپ شد که نشان از انجام تحقیقات بر روی حیوانات بود. در این مقاله مزایای رژیم های غذایی که از گردو برخوردار بودند، نشان داده شد. محققان گفتند که گردو بر کاهش خطر، حمله بیماری، کند کردن روند پیشرفت یا به طور کلی جلوگیری از بیماری الزایمر نقش دارد.