آیا این باور که حاملگی در سن 35 سالگی به بعد می تواند به تقویت حافظه زن در سنین پیری کمک کند، صحت دارد؟ مصرف قرص های ضد بارداری چه کمکی به حفظ سلامت ذهنی زنان می کند؟

برای خواندن ادامه این مطلب، با سایت دکتر چک همراه باشید.

فواید حاملگی دیر هنگام

در گذشته، با توجه به پیشرفت های پزشکی کم و کمبود امکانات درمانی، مردم معتقد بودند که بهتر است زنان بعد از 35 سالگی باردار نشوند؛ زیرا این بارداری ممکن است برای خود و فرزندشان خطرناک باشد.

اما تحقیقات جدید نشان داده است، زنانی كه بعد از 35 سالگی فرزند خود را به دنیا می آورند یا كسانی كه 10 سال یا بیشتر از آن، از قرص های ضد بارداری استفاده می كنند و بانوانی که شروع عادت ماهیانه شان قبل از 13 سالگی بوده، از نظر سلامت حافظه و روان، در سنین پیری وضعیت بهتری نسبت به زنان دیگر دارند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه Keck، کالیفرنیای جنوبی، بر روی 830 زن که به طور متوسط ​​60 سال داشتند، آزمایش انجام دادند و همچنین، حافظه کلامی، توجه و تمرکز، قدرت برنامه ریزی، درک بصری و حافظه آن ها را بررسی نمودند.

تاثیر حاملگی در هنگام بر روی عملکرد زنان در سنین پیری

این مطالعه نشان داده، کسانی که بعد از  35 سالگی باردار می شوند، از حافظه کلامی بهتری برخوردار هستند.

علاوه بر این، نتایج نشان داده است، زنانی که در 24 سالگی یا بیشتر، اولین بارداری خود را تجربه کرده‌اند، از عملکرد اجرایی، کنترل توجه، کارکرد حافظه، استدلال و حل مسئله بهتری بهره مند هستند.

حتما بخوانید: مصرف زنجبیل در بارداری و نکات مهمی که باید بدانید

محققان این تفاوت ها را ناشی از هورمون های زنانه دانستند و خاطرنشان كردند كه در مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده، تأثیر هورمون استروژن بر شیمی، عملکرد و ساختار مغز بسیار تاثیر گذار بوده است.

از طرف دیگر، هورمون پروژسترون باعث رشد و پیشرفت بافت مغز می شود. یکی از محققان عنوان کرده است: «سن خانم ها در آخرین بارداری مهم است؛ زیرا بارداری باعث افزایش این هورمون ها می شود و هر چه سن مادر بیشتر باشد، تاثیر بیشتری بر روی عملکرد شناختی در سنین کهنسالی می گذارد».

این مطالعه همچنین نشان داده است که هرچه مدت زمان بین اولین دوره قاعدگی و آخرین دوره قاعدگی زن (یائسگی) بیشتر باشد و زن عادت ماهیانه طولانی تری داشته باشد، عملکرد اجرایی وی با بالا رفتن سن اش بهبود می یابد و ساختارهای مغزی اش پیشرفت بهتری خواهد داشت.

علاوه بر این، نتایج این تحقیق نشان داده است که مصرف قرص های ضد بارداری یا استفاده از سایر داروهای ضد بارداری هورمونی حداقل به مدت 10 سال، برای حافظه کلامی و تفکر در سنین پیری مفید است.

حتما بخوانید: آیا کمبود آهن در بارداری می تواند باعث اوتیسم در نوزاد شود؟

این داروها سطح هورمون ها در جریان خون را پایدار نگه می دارند که این ویژگی برای مغز مفید است.

همچنین، این مطالعه نشان داده است، زنانی که دو فرزند به دنیا آورده اند در مقایسه با زنانی که فقط یک بارداری کامل داشته اند، از توانایی شناختی، حافظه کلامی و عملکرد اجرایی بهتری برخوردار هستند.

سخن پایانی

این مطالعه، اولین مطالعه ای است که به بررسی ارتباط بین سن آخرین بارداری و عملکرد شناختی در سنین کهنسالی پرداخته است. با این حال، محققان توصیه می کنند که زنان بر طبق نظر پزشک و شرایطشان، تصمیم به بارداری بگیرند و فقط برای حفظ حافظه شان در سنین پیری، تصمیم به حاملگی دیر هنگام نگیرند!

 

 

منبع