تقریبا 16 درصد از زنان که بین 15 تا 44 سال دارند، از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند که فوایدی هم دارد. اما آیا از عوارض قرص ال دی ( ضد بارداری ) آگاه هستید؟

قرص های دهانی ال دی ، روشی هورمونی برای پیشگیری از بارداری است که برای درد یا پریودهای سنگین، آندومتریوز، آکنه و سندرم پیش از قائدگی (PMS) موثر می باشد. نحوه عملکرد این قرص ها به این صورت است که اجازه تخمگذاری را نمی دهد و زمانی که تخمک آزاد نشود، اسپرم نمی تواند با آن ادغام شود و در نتیجه بارداری رخ نمی دهد.

بعضی از دختران باکره و مجرد، برای هدف های خاصی، تن به مصرف قرص های ال دی می دهند. 80% این جوانان خبری از مضرات قرص ال دی ندارند. دختران باکره بعد از مصرف این قرص ها دچار حالت تهوع، درد قفسه سینه، افزایش وزن، سر درد و افزایش فشار خون می شوند.

مصرف این قرص ها تاثیری در عدم ابتلا به بیماری های مقاربتی ندارد. تنها استفاده از کاندوم در پیشگیری از ابتلا به این عفونت موثر است.

عوارض قرص ال دی برای مجردها

عوارض قرص ال دی

از جمله شایع ترین عوارض ال دی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. لکه بینی بین قاعدگی؛
  2. حالت تهوع؛
  3. حساسیت قفسه سینه؛
  4. سر درد و میگرن؛
  5. زیاد شدن وزن؛
  6. تغییر خلق و خوی؛
  7. پریود نشدن؛
  8. کم شدن میل جنسی؛
  9. ترشحات واژن؛
  10. تغییر حالت چشم.
  11. مشکلات قلبی عروقی
  12. خطر ابتلا به سرطان

بررسی مشکلات و عوارض ال دی برای زنان و دختران باکره

مصرف ال دی میتواند عوارضی برای خانم ها و دختران داشته باشد. بعضی از زنان برای دوری از عوارض، گذاشتن قرص ال دی در واژن را ترجیح می دهند که کاملا کار غیر منطقی می باشد. در قسمت پایین به عوارض مصرف ال دی پرداخته ایم:

لکه بینی بین قائدگی

مشاهده خونریزی واژن در فاصله میان دو زمان عادت ماهانه مورد انتظار، کاملا معمول است که معمولا تا سه ماه پس از آغاز به مصرف این داروها برطرف می شود.

در طول دوره لکه بینی، تا زمانی که این قرص ها مرتب خورده شود، همچنان تاثیر گذار هستند. اگر با وجود این که قرص ها را مرتب می خورید، همچنان لکه می بینید یا بیش از سه روز خونریزی زیاد دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است علت این خونریزی، تنظیم رحم برای باریک کردن گردنه رحم یا تنظیم بدن برای ترشح میزان متفاوت هورمون ها باشد.

حالت تهوع

برخی از خانم ها و حتی دختران باکره با مصرف اولین قرص کنترل بارداری حالت تهوع دارند؛ اما معمولا پس از مدتی این حالت از بین می رود. این افراد می توانند ال دی را با غذا یا قبل از خواب بخورند. در صورتی که حالت تهوع همچنان بعد از سه ماه ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض قرص اورژانسی

حساسیت پستان ها

از جمله عوارض قرص ال دی در برخی از افراد مخصوصا دختران باکره بزرگ شدن یا حساسیت و درد پستان ها می باشد که به طور طبیعی پس از چند هفته از بین می رود. اگر برآمدگی روی پستانتان یا درد و حساسیت شدید دارید، باید حتما با پزشک مشورت کنید.

با کم کردن میزان کافئین مصرفی، نمک و سوتین مناسب می توان این حساسیت را کم کرد.

سر درد و میگرن

هورمون های موجود در این قرص ها می تواند باعث سر درد یا میگرن شود.

قرص هایی که میزان و انواع هورمون ها در آن ها متفاوت است باعث ایجاد علائم مختلف می شوند.

مصرف قرص هایی با دوز پایین سر درد را کمتر می کند. به طور طبیعی، این علائم با گذشت زمان ظاهر می شوند؛ اما اگر با به محض شروع مصرف، علائمتان هم ظاهر شدند، باید به پزشک مراجعه کنید.

افزایش وزن

مطالعات بالینی نوعی ارتباط قوی میان مصرف قرص های کنترل بارداری و کم و زیاد شدن وزن پیدا کرده اند. البته برخی از نواحی بدن، مخصوصا اطراف پستان و ران ها، ممکن است ورم کنند.

براساس یک مورد از بازبینی ها، در بیشتر مطالعات مشخص شده است که مصرف 6 تا 12 ماهه این قرص ها به طور میانگین باعث زیاد شدن 2 کیلویی وزن می شود.

مصرف برخی از داروهای ضد بارداری با کم شدن توده بدنی فرد رابطه دارند.

تغییر خلق و خوی

مطالعات نشان داده است که مصرف این قرص ها بر خلق و خوی فرد تاثیر می گذارد و خطر افسردگی یا سایر تغییرات عاطفی را به وجود می آورد. هر فردی که در حین مصرف این داروها با این شرایط مواجه شود، باید به پزشک مراجعه کند.

عادت ماهانه نشدن

حتی اگر خانمی قرص ها را به طور مرتب مصرف کند، باز هم امکان عادت ماهانه نشدن او وجود دارد. عواملی مثل: استرس، بیماری، سفر کردن و نابهنجاری های هورمونی یا تیروئیدی می توانند در این روند تاثیر بگذارند.

در صورتی که با مصرف این قرص ها عادت ماهانه نشده یا خونریزی تان بسیار کم باشد، توصیه می شود که قبل از مصرف بسته بعدی، حتما تست بارداری انجام دهید. پریود نشدن کاملا طبیعی است؛ اما می توانید به پزشک مراجعه کنید.

کم شدن میل جنسی

کم شدن میل جنسی هم از عوارض قرص ال دی می باشد . هورمون یا هورمون هایی که در قرص های کنترل بارداری وجود دارد بر میل جنسی فرد تاثیر می گذارد. در صورتی که میل جنسی همچنان کم باشد و فرد را آزار دهد، وی باید به پزشک مراجعه کند.

عوارض قرص ال دی برای دختر باکره

در برخی از موارد مصرف این قرص ها باعث بیشتر شدن میل جنسی می شود؛ مثلا: با برطرف شدن نگرانی درمورد بارداری و کم شدن علائم دردناک چرخه قاعدگی، سندروم پیش قاعدگی، آندومتروزیس و فیبر رحم میل جنسی تان افزایش می یابد.

ترشحات واژن

یکی دیگر از عوارض قرص ال دی ، تغییر در ترشحات واژن است. ممکن است در هنگام مصرف این داروها، ترشحات واژن هم تغییر کنند. ممکن است میزان لزجی واژن کم و زیاد شود یا ماهیت ترشحات تغییر کند. در صورتی که واژن خشک شود، استفاده از ژل های روان کننده رابطه جنسی را راحت تر می کند.

معمولا این تغییرات خطرناک نیستند؛ اما تغییر در رنگ و بو آن، نشان دهنده ابتلا به عفونت است. اگر با این تغییرات مواجه شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

تغییر حالت چشم

مصرف قرص های ضد بارداری منجر به تغییر میزان هورمون ها می شود که این تغییرات با افزایش ضخامت قرنیه رابطه مستقیم دارد. داروهای کنترل بارداری این خطر را ندارند؛ اما ممکن است دیگر لنز به راحتی بر روی چشمتان قرار نگیرد.

اگر از لنز استفاده می کنید و در طول دوره مصرف این قرص ها تغییراتی در بینایی تان احساس کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

خطر مصرف قرص های ضد بارداری

مصرف قرص های ضد بارداری خطر بروز مشکلات قلبی عروقی، مثل: لخته شدن خون، لختگی در ریه، سکته، حمله قلبی یا رگ های واریسی را بیشتر می کنند.

علاوه بر این، مصرف این قرص ها با افزایش فشار خون، تومورهای خوش خیم کبد و برخی از دیگر سرطان ها همراه است.

افراد زیر نباید از قرص های کنترل بارداری استفاده کنند:

  • زنان باردار؛
  • افراد سیگاری که بیش از 35 سال دارند یا افرادی که سال گذشته سیگار کشیدن را ترک کرده اند و بیش از 35 سال دارند؛
  • هر فردی با چاقی مفرط؛
  • هر فردی که داروهای خاصی مصرف می کند؛
  • هر فردی که مشکل قلبی، سکته یا رگ های واریسی داشته است یا دارد؛
  • افرادی که با فردی که قبل از 45 سالگی لخته خون داشته است، در ارتباط باشد؛
  • افرادی که میگرن های شدید دارند؛
  • هر فردی که سرطان سینه یا بیماری کبدی یا لوزالمعده داشته یا دارد؛
  • هر فردی که حداقل 20 سال دیابت دارد.

اگر هر کدام از شرایط زیر برای شما اتفاق افتاد، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شکمی؛
  • درد قفسه سینه، تنگی نفس یا هر دو؛
  • سردردهای شدید؛
  • مشکلات جسمی مثل: تاری دید یا کور شدن؛
  • التهاب یا خارش پا و ران ها؛
  • قرمزی، التهاب یا درد در ران یا ساق پا.

عوارض طولانی مدت ال دی

مشکلات قلبی عروقی

مصرف قرص های ال دی به وضوح خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی، مثل: حملات قلبی، سکته و لخته شدن خون را بیشتر می کند که جان شما را تهدید می کند.

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

هر فردی که فشار خون بالا کنترل نشده یا سابقه خانوادگی لخته شدن خون، حملات قلبی یا سکته دارد، حتما باید به پزشک مراجعه کند.

خطر ابتلا به سرطان

یکی از مهم ترین عوارض قرص ال دی افزایش خطر ابتلا به سرطان می باشد. تصور می شود که هورمون های عادی زنانه، مثل: استروژن، بر زنان در ابتلا به برخی از سرطان ها نقش دارند؛ بنابراین ممکن است که روش های هورمونی کنترل بارداری هم تاثیری مشابه داشته باشند.

سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم: افرادی که این قرص را مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند.

سرطان پستان: افرادی که اخیرا از قرص های ضد بارداری استفاده کرده اند، اگر در طول دوران جوانی شروع به مصرف آن کرده باشند، بسیار در خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند؛ البته پس از 10 سال مصرف این قرص ها هم احتمال همین خطرات وجود دارد.

عوامل دیگری، مثل: سن زن در هنگام بلوغ و یائسگی، اولین بارداری و داشتن یا نداشتن زایمان ، در احتمال ایجاد این خطرات نقش دارند.

سرطان گردنه رحم: مصرف طولانی مدت این قرص ها خطر ابتلا به سرطان گردنه رحم را در مقایسه با افرادی که تاکنون این قرص را مصرف نکرده اند، بیشتر می کند؛ البته بیشتر افرادی که به این سرطان مبتلا می شوند، علت آن ویروس انسانی پاپیلو (HPV)است. تا به امروز ارتباط میان مصرف قرص های کنترل بارداری و HPV تایید نشده است.

سرطان کبد: مصرف قرص های ضد بارداری خطر ایجاد تومورهای خوش خیم کبد را بیشتر می کند؛ اما احتمال سرطانی شدن این تومورها کمتر می شود.

بعضی از مطالعات نشان داده است که مصرف این قرص ها برای مدت حداقل 5 سال، خطر ابتلا به سرطان کبد را بیشتر می کند؛ اما نتایج مطالعات دیگر متفاوت است.

جایگزین قرص های کنترل بارداری

افرادی که نمی توانند یا نمی خواهند از قرص های ضد باردای استفاده کنند یا میخواهند از عوارض قرص ال دی به دور باشند، راه های دیگری هم وجود دارد.

استفاده از کاندوم

در هنگام استفاده از کاندوم، اسپرم نمی تواند خود را به تخمک برساند. کاندوم های مردانه پوشش هایی هستند که روی آلت می گذارند و کاندوم های زنانه، نوعی کیسه کوچک با یک حلقه در دو انتهای آن است که درون واژن قرار می گیرد.

کاندوم ها انواع مختلفی دارند؛ اما اغلب آن ها از لاتکس تهیه می شوند که برخی از افراد به آن آلرژی دارند.

برای هر دو نوع کاندوم، تاثیر عملکرد آن ها در هر سال، 18 درصد یا کمتر است.

دیافراگم

دیافراگم نوعی شی دایره ای کم عمق و به شکل گنبد است که درون واژن قرار می گیرد تا دهانه رحم را مسدود کند. دیافراگم به همراه اسپرم کش استفاده می شود که اجازه ارتباط اسپرم با تخمک ها را نمی دهد.

معایب این روش شامل عفونت های مجرای ادراری و خارش واژن است. این خارش و عفونت ها در واکنش به ماده سازنده دیافراگم یا اسپرم کش ایجاد می شود.

به دلیل خطای انسان، از هر 100 زن که از این روش استفاده می کند، سالیانه 6 و 12 بارداری اتفاق می افتد.

حلقه واژن

نوعی حلقه پلاستیکی است که وارد واژن شده و نوعی هورمون آزاد شده برای سرکوب تخمک گذاری است.

این حلقه را هر ماه برای مدت 3 هفته داخل واژن می کنند و 1 هفته بعد بر می دارند. عملکرد این هورمون ها مشابه مصرف قرص های ضد بارداری است؛ بنابراین ممکن است عوارض جانبی یکسانی، مثل: لکه بینی بین قاعدگی، سر درد و کاهش میل جنسی، رخ دهد.

عوارض قرص ضد بارداری برای دختر باکره

به دلیل خطای انسانی، از هر 100 زن که از این روش استفاده می کند، سالیانه 6 و 12 بارداری اتفاق می افتد.

ابزارهای درون رحمی (IUDs)

این ابزارها از پلاستیک و مس تهیه شده اند که پزشک در مطب آن ها را وارد رحم می کند. این ابزارها ممکن است هورمونی یا غیر هورونی باشد.

نوع هورمونی آن باعث ضخیم کردن موکوس گردنه رحم شده و تخمک گذاری را سرکوب می کند. نوع غیر هورمونی آن، پاسخ التهابی در رحم ایجاد می کند که برای اسپرم سمی است.

این روش تا 10 سال پاسخگوست و احتمال بارداری را به 0 درصد می رساند.

عوارض جانبی این روش شامل لکه بینی بین قاعدگی و نامرتب شدن قاعدگی شود. برخی از آن ها هم باعث بیشتر شدن خون در هنگام عادت ماهانه می شود.

ایمپلنت های کنترل بارداری

در این روش، با عمل جراحی یک میله کوچک چوبی وارد قسمت بالای بازو می شود. این میله تا 3 سال نوعی هورمون برای ضخیم کردن موکوس دهانه رحم و سرکوب تخمک گذاری آزاد می کند.

عوارض جانبی این روش با قرص های ضد بارداری یکسان است که شامل دردهای شکمی، کمر و خطر بروز کیست های غیرسرطانی تخمدان می شود. برخی از زنان گفته اند که چندین ماه پس از این روش، دیگر عادت ماهانه نشده اند.

عقیم کردن

در روش عقیم کردن، مردان تحت عمل جراحی قرار می گیرند تا لوله های حمل کننده اسپرم از بیضه ها به آلت را مسدود کنند یا ببرند. در زنان هم در نتیجه عمل جراحی، لوله فالوپ مسدود می شود.

عواقب احتمالی انجام این کار در مردان شامل: عفونت، غده خونی، کبود شدگی، تولید گرانولوم اسپرم و رشد برآمدگی در بافت احاطه کننده رگ های ترشح کننده اسپرم، می باشد.

تزریق و قرص

تزریق هورمون های کنترل بارداری قابل اطمینان تر از مصرف قرص هاست؛ علت آن هم این است که فرد دفعات استفاده از آن را فراموش نمی کند؛ البته روش های هورمونی هم باعث بروز عوارض جانبی شدیدی می شود.

با تزریق دپو پروورا (dEPO-Provera)، تخمک گذاری سرکوب و موکوس دهانه رحم ضخیم می شود تا امکان رسیدن اسپرم به تخمک کاهش یابد.

فایده تزریق کردن این است که نیازی به مصرف روزانه قرص ندارید؛ اما باید یادتان باشد که سه ماه بعد، دوباره هورمون را تزریق کنید. این کار باید در مطب پزشک انجام شود.

تاثیر این روش بیش از 99 درصد است؛ البته بعضی از خانم ها تزریق بعدی را فراموش می کنند، از هر 100 زن، 6 نفر از آن ها هر ساله باردار می شوند.

برخی از عوارض جانبی تزریق کردن با مصرف قرص یکسان است.

هر خانمی که سرطان پستان دارد، نباید از این روش را انجام دهد!علاوه بر این، تزریق کردن خطر رشد کلامیدیا و HIV را بیشتر می کند.

مصرف قرص های کنترل بارداری با بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارند. برخی از محققان این ارتباط را پیدا کردند؛ در حالی که در سایر تحقیقات این نتیجه به دست نیامده است.

مسئولان کلینیک مایو گفته اند که نباید پزشکان به افراد دارای سابقه بیماری قلبی، دیابت یا سکته، انجام این روش را توصیه کنند!

عوارض جانبی احتمالی این روش که باید آن ها را به پزشک اعلام کنید، شامل:

  • افسردگی؛
  • میگرن؛
  • خونریزی واژن که زیادتر بوده یا مدت بیشتری ادامه داشته باشد؛
  • یرقان؛
  • چرک و درد در اطراف ناحیه تزریق شده.

عوارض جانبی دیگر که احتمالا پس از چند ماه از بین می روند؛ شامل موارد زیر می باشد:

  • درد شکمی و نفخ؛
  • کاهش میل جنسی؛
  • سرگیجه؛
  • عصبانیت؛
  • خستگی و ضعف؛
  • زیاد شدن وزن.

علاوه بر این، مشخص شده است که دپرو پروورا با از بین رفتن حجم مواد معدنی استخوان، خطر پوکی استخوان و ضعف استخوان ها در آینده همراه است.

حتی اگر تزریق به درستی انجام شود، باز هم احتمال بارداری وجود دارد و 10 ماه پس از متوقف کردن این روش، باردار خواهید شد.

امیدواریم که با رعایت موارد بهداشتی فوق از عوارض قرص ال دی به دور باشید.

 

منبع : medicalnewstoday