شاید تا به حال به این فکر کرده باشید که چرا اکثر مردان از زن ها بلندتر هستند؟ جواب این سوال شما را دانشمندان آمریکایی در طی تحقیقات اخیر پیدا کرده اند که در این مقاله از دکتر چک به آن خواهیم پرداخت.

علت قد بلند بودن مردان نسبت به زنان

محققان دانشگاه رود آیلند آمریکا در طی تحقیقاتی علت بلند قامت تر بودن مردان نسبت به زنان را هورمون استروژن که مسئول رشد استخوان هاست، می دانند. همچنین مقدار زیاد ترشح استروژن در خانم ها خصوصا در دوران بلوغ، باعث جهش و رشد آن ها می شود که در ابتدای بلوغ زودتر از مردان به اوج می رسد. هورمون استروژن در مردان کمتر ترشح می شود و زمانی که به اوج خود می رسد که باعث رشد استخوان های آن ها برای مدت بیشتری و حتی چند سال بعد از بلوغ شان می شود که در خانم ها بالعکس این شرایط رخ می دهد. با اینکه رشد کودکان در هر دو جنس به یک اندازه است؛ اما این پژوهشگران کشف کرده اند که در دختران تخمدان ها در دوران بلوغ افزایش می یابند و اوج می گیرد که باعث تولید استروژن و تحریک رشد استخوان ها می شود؛ به همین دلیل است که برخی از دختران نوجوان از همسالان پسر خود بلندقدتر هستند.

این تحقیق اطلاعات برخی از نوجوانان در ایالات متحده آمریکا از 2 سالگی بررسی می کرد که در طی آن دانشمندان مشاهده کرده اند که قد دختران و پسران در 13 سالگی حدودا به 157.8 سانتی می رسد اما بعد از آن متوسط قد دخترهای نوجوان 162.56 بود که کمتر از متوسط طول قد پسران نوجوان 177 سانتی متر می باشد.

افزایش ترشح استروژن ممکن است باعث تجمع صفحات رشد استخوان ها در کنار یکدیگر شود و به جهش و اوج رشد خاتمه بدهد.