کاملا طبیعی است که بعضی وقت ها سرفه کنید. در حقیقت باید بگوییم که سرفه کردن یک هدف مهم در بدن دارد و آن خلاص کردن ریه ها از موکوس های اضافی آزاردهنده است. همین طور، سرفه کردن برای خارج کردن مواد آلوده از ریه ها و پیشگیری از ابتلا به عفونت موثر است. اما وقتی که این سرفه کردن در شب ها باشد، فرد دیگر نمی تواند استراحت کند و برنامه خوابش را به هم می ریزد. خوشبختانه، راه های متعددی برای خلاصی از سرفه های شبانه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و انجام راهکارهای خانگی اشاره کرد.

دلایل سرفه های شبانه

شرایط و دلایل بسیاری برای سرفه های شبانه وجود دارد که بعضی از آن ها کوتاه مدت هستند و در عرض یک یا دو هفته رفع می شوند. از طرف دیگر، بعضی از سرفه های شبانه برای مدت طولانی همراه فرد خواهند ماند.

شرایط زیر از معمول ترین دلایل سرفه های شبانه هستند:

  • آلرژی؛
  • آسم؛
  • آمفیزم؛
  • برونشیت مزمن؛
  • بیماری رفلاکس اسید معده به مری؛
  • سرما خوردگی معمولی؛
  • آنفولانزا.

راهکارهای خانگی برای درمان سرفه های شبانه

شاید از خودتان بپرسید که برای سرفه شبانه چه کنیم؟ 10 راهکار گفته شده در قسمت پایین به شما کمک می کند تا از  سرفه های شبانه خود خلاص شوید یا حداقل کمتر سرفه کنید:

از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید

خشکی هوا باعث سرفه کردن فرد می شود. استفاده از کولر و پنکه در روزهای گرم سال و استفاده از سیستم های گرم کننده در روزهای سرد زمستان به مرطوب کردن محیط اطراف تان کمک می کند.

حتما بخوانید: علت قرمزی چشم و درمان فوری با روش های خانگ

همین طور، می توانید یک دستگاه مرطوب کننده را شب ها موقع خواب نزدیک خود قرار دهید تا هوا اطراف تان را مرطوب کند. مرطوب کردن محیط اطراف با این شیوه، به آرام شدن گلو و پیشگیری از سرفه کمک می کند.

البته باید به این مورد هم اشاره کنیم که رطوبت بیش از حد باعث رشد قارچ ها می شود. قارچ ها خودشان نقش مواد آلرژی زا را بازی می کنند و باعث بدتر شدن سرفه می شوند.

علت سرفه های شبانه

با کمک ابزار رطوبت سنج می توانید میزان رطوبت در اتاق را بررسی کنید. بهتر است که رطوبت اتاق تقریبا 50 درصد باشد.

با مواد آلرژی زا کمتر تماس داشته باشید

زمانی می گوییم فرد آلرژی دارد که سیستم ایمنی بدن او بیش از حد به مواد بی خطر واکنش نشان دهد. علائمی مثل آبریزش بینی، گرفتگی بینی یا سینوس ها و سرفه کردن، از رایج ترین نشانه های آلرژی هستند.

معمول ترین محرک های آلرژی شامل: قارچ، موی حیوانات خانگی و گرد وغبار می باشد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان ملی خواب، فرد با کمک راهکارهای زیر می تواند سرفه های مربوط به آلرژی را کم کند:

  • استفاده از جارو برقی های مجهز به فیلتر HEPA در اتاق خواب برای پاک کردن گرد و غبار.
  • وسایلی که گرد وغبار روی آن ها می نشیند؛ مثل: روزنامه، کتاب و زیرآلات را بیرون اتاق بگذارید.
  • یک بار در هفته رختخواب و ملافه خود را با آب گرم بشویید.
  • قبل از این که بخوابید، استحمام کنید تا مواد آلرژی زا خارج از فضای خانه، مثل: آلودگی هوا، از بدن تان پاک شوند.

بیماری بازگشت اسید به مری (GERD) را درمان کنید

نوعی اختلال گوارشی است که باعث برگشت مواد موجود در شکم به سمت مری می شود. این بیماری باعث آزار گلو و سرفه کردن مخصوصا در  شب ها هنگام خواب، می شود.

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باید با پزشک خود مشورت کنند تا شرایط را تحت کنترل درآورند.

اجتناب از خوردن غذاهایی که باعث سوزش معده می شوند و فاصله تقریبی 4 ساعت از آخرین وعده غذایی با خواب، به کم کردن این علائم کمک خواهد کرد.

چای عسل را فراموش نکنید

چای به همراه عسل در آرام کردن گلو، کم شدن ناراحتی و آزاد کردن موکوس ها موثر است.

به این نکته توجه کنید که کودکان زیر یک سال هرگز نباید عسل بخورند؛ زیرا خطر بالقوه نوعی مسموم شدگی به نام «بوتولیسم» در آن ها وجود دارد!

مصرف داروهای بدون نسخه

بعضی از افراد شب ها وقتی که سرفه هایشان زیاد می شود و نمی توانند بخوابند، به مصرف قرص های بدون نسخه روی می آورند.

حتما بخوانید: برای از بین بردن افسردگی چه غذا هایی باید مصرف کنیم؟

داروهای مخصوص سرفه معمولا در یکی از دو دسته زیر طبقه بندی می شوند:

  • سرکوب کننده های سرفه: این داروها مانع از بروز عکس العمل سرفه می شوند. نوع تجویزی این داروها هم وجود دارد که تنها با نسخه پزشک قابل تهیه و حاوی کدئین هستند.
  • اکسپکترانت ها: داروهای اکسپکترانت باعث نازک کردن موکوس می شوند که در نهایت خروج آن ها با سرفه کردن را راحت تر می کند؛ از این رو، این دارو به کم کردن مدت زمان سرفه کمک می کند.

ممکن است که داروهای مخصوص سرفه عوارض جانبی ایجاد کنند و با دیگر داروها تداخل داشته باشند؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف آن ها با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

سرتان را تنظیم کنید

معمولا شب ها موقع خواب سرفه کردن بدتر می شود که علت آن هم دراز کشیدن فرد است. در این حالت موکوس ها در قسمت پشت گلو جمع می شوند و باعث سرفه فرد می شوند.

اگر هنگام خواب سرتان را بالاتر قرار دهید، آبریزش های بینی و علائم بیماری رفلاکس اسید معده به مری، که هر دو باعث سرفه های شبانه می شوند، کم تر خواهد شد.

تعدادی بالشت زیر سرتان قرار دهید تا سرفه هایتان کمتر شوند. تغییر موقعیت خواب منجر می شود که موکوس بدون این که باعث سرفه شود، حرکت کند.

قبل از خواب با آب ولرم و نمک، دهانتان را بشویید

آب نمک به بهبود وضعیت گلو درد و همچنین، به خارج شدن موکوس از پشت گلو کمک می کند.

برای کم کردن تعداد دفعات سرفه، یک قاشق غذاخوری نمک را با حدود 0.1 لیتر آب ولرم مخلوط کنید و قبل از خواب چندین بار دهان خود را بشویید. حواستان باشد که آب نمک را نباید قورت دهید!

سیگار را ترک کنید

یکی از رایج ترین دلایلی که باعث سرفه های طولانی مدت می شود، سیگار کشیدن است. باید به این مورد توجه کنید که با ترک کردن سیگار، یک شبه اتفاقی نمی افتد؛ بلکه به مرور زمان، تاثیر خود را نشان می دهد.

انجمن ریه آمریکا به منابع توصیه کرده است، به افرادی که دوست دارند سیگار کشیدن را ترک کنند، کمک کنند.

علاوه بر این، با پزشک خود درباره شروع به انجام راه های ترک سیگار، مثل تکه های نیکوتین، آدامس و مصرف دارو، مشورت کنید.

اسپری آب نمک بینی را فراموش نکنید

اسپری آب نمک بینی به کم کردن خشکی، نازک شدن موکوس و پاک کردن مواد آزار دهنده و آلرژی زا از بینی کمک می کند.

درمان سرفه های شبانه

این اسپری ها حاوی آب و نمک هستند و آبریزش های عقب بینی را کم می کنند.

آسم خود را درمان کنید

آسم یک اختلال طولانی مدت مربوط به ریه هاست که باعث التهاب و باریک شدن مجرای هوایی فرد می شود. معمول ترین علامت آسم، سرفه کردن است که اغلب شب ها بدتر می شود.

مصرف اسپری استنشاق کننده، سرفه های شبانه ناشی از آسم را متوقف می کند. بعضی از این اسپری ها حاوی داروهای تنفسی هستند که مجراهای هوایی را باز کرده و سرفه کردن را  متوقف می سازند و نفس کشیدن را آسان تر می کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اغلب با انجام یکی از راهکارهای اشاره شده، سرفه های شبانه را می توان تا حدودی کم کرد. با وجود این، در شرایط خاصی باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: علت سوزش شبانه معده و روش های درمان دارویی و خانگی

اگر فرد هر کدام از علائم زیر را در خود مشاهده کند، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کند:

  • تب بالاتر از 38.3 درجه سانتی گراد؛
  • سرفه هایش بیشتر از یک هفته ادامه داشته باشند؛
  • خون بالا آوردن؛
  • خس خس سینه؛
  • درد قفسه سینه؛
  • به سختی نفس کشیدن.
بررسی اجمالی سرفه های شبانه

شدت و میزان سرفه های شبانه به علت به وجود آورنده آن ها بستگی دارد. به طور مثال، اگر سرفه های شبانه ناشی از یک سرما خوردگی معمولی باشند، معمولا ظرف مدت یک یا دو هفته از بین می روند.

از طرف دیگر اگر بیماری مزمن ریه عامل آن باشد، به سختی می توان جلوی این سرفه ها را گرفت.

افرادی که آلرژی، آسم یا بیماری رفلاکس اسید معده به مری دارند، با تحت کنترل درآوردن شرایط شان و همکاری با پزشک می توانند وضعیت شان را بهتر کنند. پزشک به آن ها کمک می کند تا راه های درمانی مناسب را که به کم کردن علائم شان کمک می کند، پیدا کنند.

 

منبع: medicalnewstoday