شوره سر، پسوریازیس، اگزما و شپش میتوانند از مهمترین علل خارش سر باشند. البته با انجام برخی روش های خانگی می توان به رفع خارش پوست سر کمک کرد.

ویدیو

شما می توانید خارش پوست سرتان را با استفاده از روغن های مخصوص، جو دو سر کلوییدی یا برخی دارو های بدون نسخه که نیاز به تجویز پزشک ندارد، کنترل کنید. البته بعضی افراد هستند که به طور مداوم با خارش پوست سرشان درگیر هستند و هیچکدام از روش های خانگی برایشان مفید نیست؛ پس ناچار به استفاده از شامپو های دارویی می شوند.

در این مقاله از سایت دکتر چک علت خارش سر و همچنین درمان خارش سر در طب اسلامی ( طب سنتی و روش های خانگی ) را بررسی می کنیم.

علت خارش سر چیست؟

شوره سر، پسوریازیس و نوعی اگزمای پوستی به نام درماتیت سبورئیک از شایع ترین دلایل خارش پوست سر هستند.

شوره سر زمانی ایجاد می شود که سلول های پوستی روی سر کنده شده و می ریزند و سریعا سلول های جدیدی جایگزین آن ها شده که باعث ایجاد سلول های مرده روی پوست سر می شود. در نتیجه موها می ریزند و دچار شوره سر و خارش می شوید.

اگر دچار درماتیت سبورئیک شوید، پوست اطراف غدد چربی ملتهب شده و پوسته های چرب و زرد رنگی روی سرتان ایجاد می شود. درماتیت سبورئیک می تواند در هر ناحیه ای از بدن که دارای غدد چربی است ایجاد شود؛ اما معمولا در پوست سر دیده می شود. عواملی مانند: استرس، تغییرات هورمونی و حساسیت های پوستی شرایط را بدتر می کنند.

پسوریازیس از شایع ترین بیماری های پوستی در آمریکاست. در این بیماری سلول های پوست سر، سریع تر از حد معمول رشد کرده و در نتیجه یک لایه پوستی به نام پلاک ایجاد می کنند. این مشکل ممکن است در هر قسمتی از بدن رخ دهد؛ اما معمولا در پوست سر دیده می شود.

دلایل دیگری که باعث خارش سر می شوند :
  • حساسیت به ترکیبات شامپو ها؛
  • کهیر؛
  • شپش سر؛
  • زخم؛
  • عوامل قارچی در پوست سر؛
  • درماتیت آتوپیک؛
  • استرس و مشکلات عصبی؛
  • سرطان پوست.

پسوریازیس

درمان خارش سر با طب سنتی ( در خانه )

علت خارش سر در طب سنتی توسط محققان بررسی شده و درمان های خانگی به شرح زیر توصیه می شود:

1 – روغن زیتون ولرم

استفاده از روغن زیتون گرم روی پوست سر، به نرم شدن و از بین رفتن پوسته ها و فلس های روی سطح پوست که باعث خارش می شوند، کمک می کند.

ابتدا مقداری روغن زیتون را گرم کنید و سپس پوست سرتان را به آرامی با آن ماساژ دهید و بگذارید تا چندین ساعت روی پوست سرتان بماند.

بهتر است قبل از شست‌وشوی سرتان، از شامپو های دارویی مانند: شامپوی کل تار (شامپوی ذغال سنگ) یا شامپوی حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

2 – جو دو سر کلوییدی

بعضی از شامپو های ضد شوره حاوی ماده طبیعی جوی دو سر کلوییدی هستند. بلغور جو دو سر کلوییدی همان جوی دو سر ریز و حل شده در آب است.

وقتی که این محلول را روی پوست سر تان بمالید، با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست، میزان رطوبت پوست را کاهش می دهد و از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر جلوگیری می کند.

این محلول خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و به کاهش سوزش و قرمزی پوست سر نیز کمک می کند.

شما می توانید بلغور جو دو سر کلوییدی را در خانه  درست کنید. برای این کار کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید:

مقداری جو دو سر را در یک پارچه ای از جنس چیت بپیچید.
پارچه را زیر شیر آب گرم بگذارید، به طوری که آب از روی آن بگذرد. این آب را در یک ظرفی مانند کوزه یا لیوان جمع کنید.
سپس این آب را به آرامی روی پوست سر تان بگذارید و ماساژ دهید.
البته می توانید این محلول را در فروشگاه ها و یا به صورت آنلاین نیز خریداری کنید.

3 – سرکه سیب

سرکه سیب حاوی مقدار زیادی استیک اسید می باشد. این اسید خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. به همین دلیل هزاران سال است که افراد برای ضد عفونی کردن زخم ها از سرکه سیب یا محلول استیک اسید استفاده می کنند.

سرکه سیب برای رفع خارش پوست سر ناشی از پسوریازیس بسیار مفید است. شما می توانید سرکه سیب و آب را با نسبت یک به یک، باهم مخلوط کنید و روی  پوست سر تان بمالید و بعد از خشک شدن، سر تان را با آب گرم آبکشی کنید.

اگر پوست سر تان تاول زده و یا حالت پوسته پوسته داشته باشد، استفاده از سرکه سیب باعث سوزش پوست تان می شود.

اگر روی پوست سرتان زخم های باز و تازه دارید، نباید از این روش استفاده کنید. زیرا سرکه سیب می تواند باعث سوختگی شود؛ پس بهتر است برای استفاده از این روش احتیاط کنید!

4 – روغن نعناع

روغن نعناع به طور طبیعی حاوی ماده ای به نام منتول است. منتول اثر خنک کننده دارد و می تواند به رفع خارش ناشی از حساسیت های پوستی کمک کند.

در سال 2012 تحقیقی در این مورد انجام شد و اثر مخلوط روغن نعناع و روغن کنجد را روی پوست زنان باردار بررسی کردند. نتایج این تحقیق نشان داده است که پس از استفاده از این روغن، به صورت دو بار در روز و به مدت دو هفته، خارش سر افراد به شدت کاهش می یابد.

نباید این روغن را به صورت مستقیم روی پوست سر تان بگذارید؛ بلکه باید چند قطره از این روغن را با شامپوی خود تان مخلوط کنید و به سر تان بمالید.

5 – روغن لیمو ترش

از جمله علائم شوره سر، خارش و خشکی پوست سر می باشد. با توجه به تحقیقاتی که در سال 2015 در مورد این موضوع انجام شده، مشخص شده است که روغن لیمو ترش می تواند راهی برای درمان شوره سر باشد.

در طی این تحقیق، 30 نفر از شرکت کنندگان از روغن لیمو ترش برای یک طرف از پوست سرشان و برای طرف دیگر، از یک محلول دارویی دیگر استفاده کردند. بعد از استفاده به مدت دو هفته و دو بار در روز از این روش، در نهایت متوجه شدند که روغن لیمو ترش تاثیر بیشتری در رفع شوره سر داشته است.

شوره سر

6 – روغن درخت چای و نورولیدول

روغن درخت چای ممکن است برای رفع خارش سر ناشی از شپش بسیار مفید باشد. آزمایشی که در سال 2012 در این زمینه انجام شده، نشان داده است که روغن درخت چای با غلظت یک درصد، ظرف مدت 30 دقیقه تمام شپش های سر را از بین می برد.

محققان ماده طبیعی دیگری به نام نورولیدول را نیز  آزمایش کردند. این ماده در بعضی از گیاهان وجود دارد.

آزمایشات نشان داده است که بعد از استفاده از نورولیدول یک درصد، به مدت 4 روز، فقط نیمی از شپش ها زنده مانده و قادر به تخم ریزی هستند.

محققان می گویند، ترکیبی از روغن درخت چای ( با غلظت نیم درصد) و نورولیدول ( با غلظت یک درصد) با نسبت یک به دو، احتمال دارد که در از بین بردن شپش ها و تخم آن ها بسیار موثر باشد.

7 – سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید یک ماده شیمیایی و در عین حال طبیعی است که در گیاهان وجود دارد. این ماده خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و به شل شدگی و افتادن پوسته ها و فلس های پوستی کمک می کند.

این ماده به طور معمول در شامپو های ضد شوره نیز وجود دارد و باعث می شود تا قسمت هایی از پوست سر که ضخیم شده اند به راحتی جدا شوند و بیفتند. این کار به برطرف شدن خارش شوره سر و همچنین سایر مشکلات پوستی کمک می کند.

8 – سلنیوم سولفید

شامپو های ضد شوره حاوی ماده ای به نام سلنیوم سولفید هستند که هم سرعت مرگ سلول های پوست را کند تر کرده و هم از ایجاد لکه های پوستی جلوگیری می کند.

مخمری به نام «مالاسزیا» باعث ایجاد شوره سر، درماتیت سبورئیک و پسوریازیس پوست سر می شود؛ اما سلنیوم سولفید می تواند این مخمر را از بین ببرد و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

اگر می خواهید از شامپوی حاوی سلنیوم سولفید استفاده کنید، بهتر است طبق دستورالعمل روی قوطی عمل کنید. مثلا: ابتدا به مدت دوهفته: هفته ای دو بار و بعد از مدتی هفته ای یک بار از این شامپو استفاده کنید و در صورت لزوم می توانید طبق برنامه ای ثابت عمل کنید.

این ماده می تواند باعث تغییر رنگ پوست سر شود. البته این تغییر رنگ نگران کننده نیست و ضرری ندارد، و اگر مصرف آن را قطع کنید، پس از مدت کوتاهی رنگ پوست سرتان به رنگ اولیه باز می گردد.

9 – زینک پیریتون (روی پیریتون)

روی پیریتون نیز از دیگر ترکیبات شامپو های ضد شوره است که به کاهش مخمر مالاسزیا و شوره سر کمک می کند.

شما می توانید حداقل دو بار در هفته و یا طبق نظر پزشک متخصص از این شامپو استفاده کنید.

10 – شامپوی کتوکونازول

کتوکونازول ماده ای ضد قارچ است که به از بین رفتن مالاسزیای پوست سر کمک می کند.

برای استفاده از این شامپو، بهتر است طبق دستورالعمل روی قوطی عمل کرده و دو بار در هفته از آن استفاده کنید. اگر تا یک ماه پس از استفاده مداوم، شوره سرتان خوب نشد و یا بدتر شد، مصرف شامپو را قطع کنید.

کودکان زیر 12 سال، زنان باردار و شیرده، افرادی که التهاب پوستی دارند یا پوستشان پوسته پوسته شده، نباید از این شامپو استفاده کنند!

علت خارش پوست سر

خلاصه ای از مطالب

خارش پوست سر مشکلی شایع و رایج می باشد که دلایل متعددی دارد. افراد می توانند با استفاده از روش ها و دارو های خانگی این مشکل را برطرف کنند.

همچنین شامپو های مختلف و زیادی برای رفع این مشکل وجود دارند که می توانید آن ها را از داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین بخرید.
در صورتی که به طور دائم احساس خارش می کنید، بهتر است از شامپو هایی استفاده کنید که ترکیبات ضد قارچی داشته باشند.
اگر از روش ها و دارو های خانگی استفاده کردید، اما خارش پوست تان بهتر نشد یا بدتر شد، حتما برای تشخیص علت اصلی آن و تجویز داروهای مخصوص  به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

منبع:

Medicalnewstoday