اگر روده شما وضعیت خوبی نداشته باشد شما هم احساس خوبی نخواهید داشت. اگر ضعف در سلامت روده داشته باشد، ممکن است مشکلاتی مانند گرفتگی شکم یا هضم را تجربه کنید.

بله ، مقابله با آن بسیار ناراحت کننده و دشوار است ، به خصوص اگر مزمن باشد. با این حال ، ضعف در سلامت روده می تواند نواحی دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد و مشکلاتی مانند درد معده ، اسهال ، گاز معده ، نفخ یا یبوست ایجاد کند.

متأسفانه نکته دیگر این است که نشانه های عارضه روده که به هضم غذا مربوط نیست می تواند خطرساز باشد ، زیرا این نشانه ها اغلب توسط عوامل دیگری نیز ایجاد می شود. با این وجود ، اگر به هر یک از موارد که در ادامه آورده خواهد شد، مبتلا شدید می توانید به یک پزشک عمومی یا متخصص گوارش مراجعه کنید تا روند درمان روده سریعتر آغاز شود.

خستگی

اگر در اکثر مواقع خسته هستید ، ممکن است از روده شما باشد. سام پرشیچ ، متخصص تغذیه، می گوید: “بیشتر سروتونین بدن، هورمونی که بر خلق و خوی و خواب تأثیر می گذارد، در روده تولید می شود. هنگامی که روده مریضی دارید ، ممکن است شما سروتونین کافی نداشته باشید ، یا ممکن است استفاده از آن در بدنتان مختل شده باشد.

بیماری روده می تواند منجر به مشکلات خواب نیز شود، مانند بی خوابی یا خواب های منقطع در طول شب. کمبود ساعات خواب حاصل از بی خوابی یا خواب ناکافی باعث ایجاد خستگی در روز بعد خواهد شد

سلامت روده و مشکلات پوستی

رابطه ی میان روده و پوست همیشه برای کارشناسان مجهول بوده است و دنبال جوابی برای این سوال که آیا سلامت روده ما روی پوست ما اثر می گذارد یا خیر، بوده اند. مطالعه ای نشان داده که بین سلامت روده و شرایط التهابی پوستی مانند اگزما و پسوریازیس رابطه وجود دارد. پرشیچ می گوید:”شرایط پوستی اغلب از روده نشات می گیرد. التهاب ناشی از انتخاب نامناسب مواد غذایی یا عدم تحمل مواد غذایی می تواند به نشتی روده منجر شود ، به این معنی که پروتئین ها قادر به عبور از دستگاه گوارش و بدن خواهند بود.” این پروتئین های نشت یافته می توانند پوست را تحریک کنند و باعث ایجاد مسائلی مانند بثورات پوستی ، خشکی و موارد دیگر شوند.

اضطراب و افسردگی

درست مثل خستگی ، سروتونین بر خلق و خوی نیز تأثیر می گذارد ، بنابراین اگر از سلامت روده به اندازه کافی برخوردار نیستید ، ممکن است دچار افسردگی حاد شوید. پرشیچ می گوید: ” بهداشت و ضعف روده تنها یکی از دلایل اضطراب و افسردگی است ، اما مهم ترین آنها نیز هست.”

بهبود سلامت روده می تواند عامل تقویت روحیه شما شده و باعث درمان اضطراب و استرس شود ، زیرا در این حالت بدن شما قادر به تولید و استفاده از سروتونین خواهد بود. به این ترتیب احساس شادی بیشتری خواهید کرد ( روده شما نیز همینطور خواهد بود). برای معالجه افسردگی یا اضطراب با پزشکتان صحبت کنید زیرا ممکن است برای درمان، مشکلات روده ایی شما را نیز لحاظ کند و برای آن نیز دارویی تجویز کند.

بیماری خودایمنی

پرشیچ می افزاید: “براساس مطالعات ، روده و سیستم ایمنی بدن ارتباط نزدیكی با یکدیگر دارند و روده ای كه نشتی دارد یا به درستی كار نمی كند ، می تواند التهاب را افزایش داده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تغییر دهد.” در برخی موارد این نشتی منجر به شرایط خود ایمنی می شود، جایی که بدن به جای مهاجمان به بافت های خود حمله می کند.

حساسیت غذایی

عدم تعادل باکتری ها در روده نیز ممکن است منجر به حساسیت به مواد غذایی یا مشکل در هضم آنها شود. پرشیچ می گوید: “اگر بعد از خوردن غذاهای خاص علائمی مانند نفخ ، اسهال یا گاز معده را مشاهده کردید ، ممکن است حساسیت داشته باشید.”
با این وجود ، به خاطر داشته باشید که احتمال وجود مشکلات بزرگتری نیز در روده است ، مانند رشد باکتری های کوچک روده (SIBO) ، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، رشد بیش از حد کاندیدا(نوعی قارچ) یا چیزهای دیگری. در صورت بروز این موارد ، پزشک می تواند نکات خوبی را برای مدیریت یا بهبود این شرایط به شما ارائه دهد.

پرشیچ ادامه می دهدکه: “گرچه تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است ، اما برخی از مطالعات نشان می دهد كه بین سلامت روده و حساسیت های غذایی رابطه ای وجود دارد.” وی می افزاید: “هنگامی که شرایط زیربنایی را از طریق آزمایش روده رد کردید ، می توانید با از بین بردن قند اضافی ، خوردن غذاهای سرشار از فیبر (مانند طیف وسیعی از سبزیجات!) ، خوردن آبگوشت دارای استخوان و غذاهای سرشار از پروبیوتیک مانند کلم ترش،کیمچی، کامبوچا و کلا سبزیجات ترش، تعادل باکتری روده خود را بهبود بخشید. وی می گوید ، همه مواد ذکر شده باید روده شما را به حالت عادی برگردانند و هر گونه ناراحتی را بعد از خوردن غذاهای خاص برطرف سازند.


مطالب مرتبط :

آیا باکتری های روده بر پیشرفت و یا درمان سرطان روده تأثیر می گذارند؟
بررسی انواع مختلف فیبر در رژیم غذایی و تاثیر آن ها بر روی میکروبیوم روده

 

منبع :  eatingwell