وعده صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است؛ اینطور است یا نه؟ در این مقاله از سایت دکتر چک به این سوال جواب می دهیم که صبحانه بخوریم یا نه؟ اگر آره چرا؟!

ادعا درباره مصرف صبحانه

مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده است مبنی بر این که مصرف وعده صبحانه چگونه بر سلامتی و وزن و همین طور عملکردهای شناختی و توانایی یادگیری در بزرگسالان و کودکان تاثیر می گذارد.

تحقیقات علمی درباره خوردن یا نخوردن وعده صبحانه

به گفته جینجر هالتین، نویسنده کتاب های علمی، چشم پوشی از وعده صبحانه تاثیر بدی بر روی سلامتی انسان دارد.

چندین مطالعه در این زمینه انجام شده است که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

به طور مثال، یک تحلیل متا انجام شد و در طی آن 45 مطالعه مورد بازبینی قرار گرفت و دانشمندان در نتیجه آن متوجه شدند که کوتاهی در مصرف صبحانه با افزایش وزن یا ابتلا به چاقی مفرط همراه است. دلیل آن چیست؟ زمانی که فرد از این وعده چشم پوشی می کند در طول روز در خوردن غذا زیاده روی می کند.

مسلما خوردن یا نخوردن صبحانه تنها بر روی وزن تاثیر ندارد و سلامت متابولیک بدن را نیز دستخوش تغییر می کند. در یک مطالعه مشخص شد که عدم مصرف صبحانه تا 21 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش داده و از فرد در برابر ابتلا به بیماری حمایت می کند.

افرادی که صبحانه نمی خورند از سلامت روانی کمتری برخوردار هستند و بیشتر دچار افسردگی و استرس می شوند.

علاوه بر این، با وجود این که اگر فرد از این وعده غافل شود بعد از حدود دو ماه یک پوند از وزن خود کم کرده است (در مقایسه با وعده ناهار) اما مسلما میزان کلسترول بد خون او افزایش می یابد.

می توان این گونه گفت که صرف نظر کردن از مصرف وعده صبحانه نوعی روزه داری در دنیای مدرن است. به این الگوی غذایی محبوب 16:8 می گویند.

به این صورت که فرد برای مدت 16 ساعت هیچ غذایی نمی خورد و تنها 8 ساعت در روز اجازه غذا خوردن دارد که این زمان معمولا آخر شب ها است. البته باید بگوییم این نوع غذا خوردن برای سلامتی نیز مزایایی دارد مثل بهبود سوخت و ساز در افرادی که دچار چاقی مفرط یا دیابت هستند، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سرطان.

می توان این استدلال را بیان کرد که این شیوه از رژیم باعث می شود تا بدن وارد دوره کتوژنیک شود؛ به عبارت دیگر بدن تشویق می شود تا انرژی خود را با سوزاندن چربی ها تامین کند و میزان قند و فشار خون کم شود. البته باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود و چیزی که مشخص است این است که این شیوه از روزه داری برای همه مناسب نیست.

بگذارید مطالعه دیگری را نیز با هم مرور کنیم. در آپریل سال جاری مطالعه ای در یکی از مجلات چاپ شد که در آن گفته شده بود عدم مصرف وعده صبحانه باعث می شود تا بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را مانند کلسیم، ویتامین D، فولات و آهن، به میزان کمتر دریافت کند. مراجع مرتبط بر این باور هستند که حتی در صورت کوتاهی در مصرف این وعده حتما باید وعده های ناهار، شام و میان وعده به طور منظم مصرف شود.

سخنان پایانی درباره مصرف وعده صبحانه

بلاخره صبحانه بخوریم یا نه؟ در کل توصیه می شود که وعده صبحانه را حتما مصرف کنید اما مسئله ای که مهم تر است، نوع مواد غذایی مصرف شده است. عملا زمان مصرف صبحانه اهمیت چندانی ندارد و می توانید صبر کنید تا زمانی که گشنه شوید و آن زمان صبحانه میل کنید. در کل بیشتر تمرکز خود را بر مصرف خوراکی های کامل، گیاهی و سرشار از فیبر  معطوف کرده و میزان مصرف قندهای افزوده، غلات تصفیه شده و میزان بالای سدیم را محدود کنید. تخم مرغ با سبزیجات و غلات کامل یا اسموتی تهیه شده با میوه هاف سبزیجات (مثل اسفناج)، کره بادام زمینی، شیر بادام و پودر پروتئین یا ماست یونانی از بهترین گزینه ها برای مصرف در وعده صبحانه هستند.