خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل طیف گسترده ای از خدمات بهداشتی و درمانی را در برمیگیرد. بسته به نیاز هر فرد ( اعم از سالمند ، کودک و بیمار )  این خدمات میتواند شامل خدمات پزشکی تخصصی و فوق تخصصی، خدمات پرستاری، پاراکلینیکی، خدمات مراقبتی و نظافتی در منزل را در برگیرد.

هدف از خدمات مراقبتی در منزل این بوده که به افراد کمک نماید تا عملکرد و زندگی خود را بدون نیاز به دیگران بهبود بخشیده و بتوانند سطح سلامت خود را نیز ارتقاء دهند.

خدمات مراقبتی در منزل شامل: خدمات پرستاری در منزل ، فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، گفتار درمانی و خدمات پزشکی عمومی می باشد.

خدماتی که در مراکز معتبر کلینیکی  و پاراکلینیکی ارائه می شوند از ویژگی هایی مانند مقرون به صرفه بودن برخور دارند.

در واقع از مهمترین عواملی که در زمان انتخاب یک مرکز خدماتی تاثیر گذار است بحث هزینه است. مبنای استفاده از این خدمات در منزل کاهش هزینه های خانواده و همچنین جامعه است.

مرکز خدمات سلامت اول به گونه ای طراحی شده است که تمامی افراد جامعه با هر توان مالی بتوانند از عهده مراقبت از عزیزان خود در اغوش خانواده برآیند.

در دسترس بودن از دیگر ویژگی های مهم این مراکز به شمار می رود. خانواده ها باید اطمینان خاطر داشته باشند در هر زمانی از شبانه روز می توانند خدمات درمانی و مراقبتی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

استفاده از کادر درمانی و مراقبتی مجرب نیز مهمترین بخش، مربوط به کیفیت خدماتی است که در اختیار خانواده ها قرار می گیرد.

پرستاری از سالمند در منزل

امروزه خدمات پرستار سالمند در منزل به شکل فزاینده ای گسترش یافته است و هر روز به تنوع خدمات و کیفیت آنها افزوده می شود.

استفاده از این خدمات باعث حفظ شان و منزلت سالمند می شود و عزت نفس سالمند را حفظ می کند، به گونه ای که سالمند بتواند سالهای طلایی عمر خود را به راحتی پشت سر بگذارد.

شیوع بیماری های مزمن و ناتوانی های ناشی ازآن، باعث شده است سالمندان نیاز به دریافت خدمات  مراقبتی _ پرستاری بیشتری نسبت به سایر گروه های سنی داشته باشند.

خدماتی که در مرکز مراقبتی- پرستاری سلامت اول به سالمندان عزیز ارائه می شود با توجه به میزان توانمندی سالمندان و نیاز آنان در سطوح مختلف طبقه بندی می شود.

خدمات به وسیله سه گروه از نیروهای مجرب تحت عناوین، مراقبین با تجربه، بهیاران با سابقه و پرستاران ارائه می شود.

مزایای استفاده از خدمات پرستاری از سالمند در منزل

این امکان را به سالمندان می دهد که در خانه ی خود حضور داشته و خدمات مورد نظر را بدون نیاز به  بستری شدن در بیمارستان یا پذیرش طولانی مدت در مراکز مراقبتی دریافت نمایند .

احترام به استقلال بیمار یکی از اساسی ترین ارزش ها در مراقبت از سالمند به شمار می آید. در خدمات مراقبتی در منزل ، به پرستاران پیشنهاد می گردد که با بیماران به گونه ای رفتار کنند که همواره مورد احترام بوده و دچار هیچگونه احساس کمبودی نگردند.

بنابراین در مقایسه با بیمارانی که در بیمارستان ها بستری می باشند بیمارانی که تحت خدمات پرستاری و مراقبتی در منزل بوده حق مداخله بیشتری در امور درمانی و مراقبتی به خود می دهند.

یکی از ویژگی های خدمات مراقبتی و پرستاری  در منزل این بوده که مراکز مراقبتی برای هر بیمار منحصر به فرد خدمات مراقبتی و پرستاری ویژه ای را اختصاص می دهند.

برای بسیاری از سالمندان گذران وقت در خانه خود در الویت قرار دارد. مطالعات نشان داده است سالمندانی که در منزل مورد مراقبت قرار می گیرند از نظر سلامتی وضعیت مناسب تری نسبت به سالمندان ساکن در آسایشگاه سالمندان دارند.

سالمندان به محیط خانه خود آشنا هستند و جای تمامی وسایل را میدانند(در سالمندانی که حافظه خود را ازدست دادند اشنا بودن با محیط اهمیت بیشتری دارد).

در خانه خود احساس امنیت بیشتری میکنند.

خاطرات ارزشمندی از خانوداه و اطرافیان و محیط منزل خود دارند.

ارائه خدمات با کیفیت مراقبتی ـ پرستاری در منزل عملکرد جسمانی سالمندان را افزایش میدهد، اعتماد به نفس آنها را بالا میبرد. استقلال سالمندان را حفظ می کند و سطح سلامتی سالمندان را بهبود می بخشد.

در چه مواردی باید از خدمات مراقبتی ـ پرستاری سالمندان در منزل استفاده کنیم؟

بعد از عمل جراحی و آسیب دیدگی سالمندان جهت انجام کاردرمانی و فیزیوتراپی و… در مواردی که خانواده ترجیح میدهند سالمند در منزل باشد.

استفاده از خدمات تخصصی پرستاری در منزل

نیاز به تجهیزات پزشکی در منزل

سالمندان تنها

سالمندان دچار آلزایمر

در سالمندان دچار محدودیت های حرکتی

برای استراحت اعضای خانواده و تجدید قوا در امر مراقبت

کاهش هزینه ها

صرفه جویی در وقت

شرح وظایف پرستاران سالمند در منزل به صورت زیر است:

اجرای دستورات پزشکی ، تزریق انسولین ، گاواژ و لاواژ، مراقبت از زخم، مراقبت از سوند، تعویض پانسمان ، سرم تراپی ، تزریقات وریدی و عضلانی طبق دستور پزشک ، کنترل درد، پیشگیری از عفونت، مانیتور فشار خون، قند خون، ضربان قلب، دمای بدن و تعداد تنفس ، حفظ ارتباط با پزشک سالمند و گزارش تغییرات سلامتی و تغییرات نسخه دارویی سالمند و اجرای آن

خدمات مراقبتی در منزل

خدمات مراقبتی در منزل سالمندان عموما شامل موارد زیر می باشد :

  • مصاحبت با سالمند
  • کمک به انجام فعالیت بدنی
  • تهیه و طبخ و غذا دادن به سالمند
  • کمک به بهداشت فردی و انجام امور نظافتی سالمند
  • انجام امور سبک منزل

خدمات مراقبتی در منزل

پرستار کودک در منزل

والدینی که به دلیل مشغله کاری فرصت رسیدگی به امور کودک را ندارند، والدینی که به دلیل جدایی و یا مرگ یکی از والدین نیاز به کمک در مراقبت کودک دارند و همچنین والدینی که کودکان دوقلو و یا چند قلو دارند و حتی در مواردی که باید به دو یا چند کودک در سنین مختلف رسیدگی کنند می توانند از خدمات مراکز پرستاری از کودک در منزل استفاده کنند.

داشتن اوقات فراغت از دیگر فواید استفاده از این خدمات است. برخی موارد والدین تمام وقت به نگهداری از کودک خود میپردازند اما ممکن است برای مسافرت کاری و یا رفع خستگی نیاز به کمک فردی قابل اعتماد و آشنا به نیازهای کودک داشته باشند. در این مواقع کمک ساعتی و یا چند روزه موقت نیز میتواند به رفع خستگی مادر و یا رسیدگی به امور معوقه والدین کمک کند.

از فواید مراقبت با کیفیت بالا و مقرون به صرفه ، تاثیر اقتصادی آن است. کمک گرفتن از خدمات پرستار کودک متخصص این امکان را به والدین می دهد که در اجتماع حضور فعال داشته باشند و شغل خود را حفظ کنند، به این ترتیب امنیت شغلی والدین را تضمین میکند.

مراقبت از کودک در مهد کودک ها و مراکز خارج از منزل نیاز به رفت آمد والدین برای تحویل دادن و تحویل گرفتن کودک دارد .

به همین دلیل مزیت دیگر استفاده از خدمات  مرکز پرستاری سلامت اول در منزل صرفه جویی در هزینه و زمان است.

پرستار کودک در منزل کیست؟

مراقب یا پرستار کودک در منزل nanny care in home یک فرد iموزش دیده و متخصص در حیطه کار با کودکان است و محل کار او در منزل کودک است.

پرستار کودک در منزل به خواسته خانواده استخدام میشود و سعی بر رفع نگرانی و توجه به نیاز های خانواده و کودک دارد.

یک پرستار کودک میتواند به صورت تمام وقت یا پاره وقت در کنار کودک باشد. پرستار کودک به عنوان فردی قابل اعتماد همراه و همدم کودک است و تمامی امور شخصی، تربیتی و تغذیه کودک را انجام میدهد.

انواع خدمات پرستار کودک در منزل :

بهترین راه برای مراقبت از کودک در محیط خانواده و به دور از استرس، استفاده از پرستاران و مراقبین کودک است.

در مرکز پرستاری سلامت اول  تعداد زیادی مادر با تجربه با عنوان مادریار، همچنین کودک یاران باتجربه و روانشناسان کودک حضور دارند که میتوانند در امر مراقبت از نوزاد یا کودک به والدین کمک کنند.

طیف متنوعی از خدمات مراقبتی از نوزاد و کودک  توجه به نیاز و شرایط خانواده ارائه میشود. این خدمات شامل مراقبت از کودک، انجام امور شخصی کودک، تغذیه و شست و شو، آموزش و بازی و در موارد تخصصی  بیماری های کودک، مراقبت و کار با  کودک است.

پرستاران و مراقبین کودک همچنین میتوانند نگرانی ها و نیازهای مادر در زمینه رشد و تربیت کودک را شناسایی کنند و به مادران تازه کار آموزش های لازم را ارئه دهند.

هزینه خدمات مراقبتی – پرستاری کودک در منزل

معمولا والدین تمایل دارند بهترین کیفیت خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل را با مناسب ترین هزینه دریافت کنند.

تعرفه های خدمات پرستاری در منزل سالیانه توسط شورای عالی بیمه و خدمات درمانی به مراکز خدمات مراقبتی و پرستاری ابلاغ می شود.

باید به این نکته توجه داشت که شرایط خانواده ها و خدماتی که مد نظر دارند بسیار متفاوت است و میتواند بر هزینه پرداختی تاثیرگذار باشد.

انتخاب یک مرکز خدمات مراقبتی – پرستاری کودک کار بسیار دشواری است.این انتخاب به شرایط محیطی زندگی، نیاز خانواده و ویژگی های کودک بستگی دارد.

موراد زیر بر هزینه استخدام پرستار کودک در منزل تاثیر گذار است

چه  نوع مراقبتی با سن و شرایط فرزند شما مناسب است؟

در چه ساعاتی از شبانه روز به مراقب – پرستار کودک نیاز دارید؟

برای چه مدت به مراقب-پرستار کودک نیاز دارید؟

آیا برای بیش از یک کودک نیاز به مراقب-پرستار کودک دارید؟

توان پرداخت چه میزان هزینه را دارید؟

آیا کودک شما دچار بیماری خاصی است؟

آیا نگرانی و یا فاکتورهای مشخصی برای انتخاب مراقب-پرستار کودک مد نظر دارید؟

مراقبت از بیمار در منزل

مراقبت از بیمار در منزل :

مراقبت از سالمندان وکودکان تنها خدماتی نیست که در این مرکز ارائه می گردد .  همچنین سایر گروه های سنی که به دلیل بیماری، مراقبت های پس از جراحی و یا بازتوانی نیاز به استفاده از خدمات پرستاری و توانبخشی در منزل دارند از دیگر گروه های استفاده کننده از خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل به شمار می روند.

یکی از اهداف اصلی مرکز پرستاری سلامت اول این می باشد که پرستار بیمار می تواند از بروز عوارض ناخواسته و جانبی بیماری همانند زخم بستر در بیماران قطع نخاعی جلوگیری نمایند و موجب بهبود شرایط زندگی و  افزایش امید به زندگی در این نوع بیماران گردد.

حضور یک مراقب و تیم درمانی و توانبخشی مجرب در کنار عزیزان می تواند علاوه بر جلوگیری از افزایش ناتوانی بیماران به ارتقاء استقلال آن ها نیز کمک کند و همچنین سلامت روان خانواده را هم بهبود بخشد.

سایر خدمات تخصصی آماده ارائه در مرکز پرستاری سلامت اول

گفتار درمانی

کارشناسان گفتار درمانی به سالمندان کمک می کنند توانایی برقراری ارتباط واضح و صحبت کردن خود را به دست بیاورند و یا تقویت کنند.

کاردرمانی

یک متخصص کاردرمان به سالمندان دچار ناتوانی های جسمانی، اجتماعی و یا عاطفی کمک میکند تا بتواند فعالت های روزانه خود مانند غذا خوردن، استحمام و لباس پوشیدن و … را انجام دهد.

فیزیوتراپی

بسیاری از سالمندان در انجام فعالیت های روزانه و بهبود عملکرد جسمانی خود پس از یک بیماری یا آسیب دیدگی به کمک نیاز دارند. دراین موارد یک فیزیوتراپ مجرب میتواند سالمند را دربازیابی توانمندی و تقویت ماهیچه ها کمک کند.

خدمات روانپزشکی

در دوران سالمندی به دلیل شیوع بیماری های جسمانی ، اختلالات روانی سالمندان پنهان میماند. از این رو مرکز سلامت اول به درخواست خانواده ها مشاورین روانشناس خود را به منزل سالمند اعزام و خدمات لازم را به آنها ارائه میدهد.

متخصص تغذیه

متخصصان تغذیه با حضور در منزل سالمند و انجام ارزیابی های لازم برنامه غذایی و توصیه های مناسب را به سالمند ارائه میدهد.

مرکز پرستاری سلامت اول با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید وارد سایت https://salamateaval.com  شده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید .