درد شانه از جمله دردهایی است که خیلی از افراد را درگیر خود می‌کند. ازآنجاکه مفصل شانه‌ها از پرحرکت‌ترین مفاصل در بدن به حساب می‌آیند بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. مفاصل شانه از استخوان‌هایی تشکیل شده است که به‌وسیله ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها در جای خود قرار گرفته است. همه این عوامل سبب شده است که شانه به‌صورت آزادانه در جهات مختلف حرکت کند. به دلیل دامنه حرکت زیاد شانه، این منطقه می‌تواند دستخوش آسیب‌های زیادی قرار گیرد.

برای درمان درد شانه راه های مختلفی مانند آرتروسکوپی شانه، فیزیوتراپی، اوزون درمانی و … وجود دارد. همچنین در زیر دلایل و عواملی که می‌تواند منجر به درد شانه‌ها شود معرفی می‌گردد:

تاندونیت ماهیچه‌هایی که نقش گردانندگی شانه را دارند

یکی از عوامل شایع در بروز درد شانه‌ها آسیب‌دیدن عضلاتی است که وظیفه حرکت و گرداندن شانه را در محدوده حرکتی به‌عهده دارند. نتایج یک تحقیق اثبات کرده است که دو ـ سوم افرادی که دارای درد شانه هستند، مشکلات عضلات گرداننده دارند. این عضلات در واقع مجموعه‌ای از تاندون‌ها و ماهیچه‌هایی هستند که با اتصال خود به مفصل شانه، به حرکات چرخشی و بالا و پایین این ناحیه کمک می‌کنند. انجام حرکات مداوم و پرفشار سبب می‌شود که این عضلات متورم شوند یا از بین بروند. در بسیاری از موارد این عارضه با محدودکردن حرکات در این ناحیه بهتر شده و با گرم و یا سرد نگه داشتن به همراه مصرف داروهای ضدالتهابی دردها کاهش خواهد یافت. اما بهتر است با بررسی بیشتر دلیل کشف و درمان گردد.

پارگی عضلات گرداننده

عضلات گرداننده این ناحیه و تاندون‌ها بر اثر حرکات دائمی و پیوسته و یا آسیب‌دیدگی‌هایی مثل ضربه ناگهانی و افتادن، دچار پارگی جزئی یا کامل می‌شود. اگر به‌صورت ناگهانی آسیب‌دیدگی اتفاق بیفتد با درد بسیاری همراه است، ولی اگر به‌صورت مزمن این ضایعه رخ دهد ضعف و سفتی در این ناحیه ایجاد می‌گردد که با گذشت زمان و عدم درمان درست افزایش خواهد یافت.

شانه یخزده

کسانی که به این مشکل دچار می‌شوند حرکت سفتی در ناحیه ماهیچه دارند و در حرکت طبیعی شانه‌ها دچار ناتوانی می‌گردند. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که بافتی که مفصل شانه را پوشانده است به‌صورت ملتهب و ضخیم درمی‌آید. دلیل خاصی هنوز برای این مشکل متصور نشده است، اما بر طبق تحقیقات افرادی که دیابت دارند ۲۰ درصد بیشتر دچار شانه یخ‌زده می‌شوند.

بورسیت شانه

این مشکل به دلیل مشکل التهاب بورسا ایجاد می‌شود. بورسا مانند کیسه مایعی است که سبب کاهش اصطکاک مابین استخوان‌ها و ماهیچه‌ها می‌شود. این کیسه هسته‌ای نرم به‌وجود می‌آورد و حرکت راحت و بی‌دردی را سبب می‌گردد. درد ناشی از این آسیب، بیشتر در ناحیه خارج از شانه احساس می‌شود و زمانی که بازوها بالای سر می‌رود درد شانه افزایش خواهد یافت. این عارضه با استراحت‌کردن و کم‌کردن فعالیت، سرد و گرم کردن ناحیه و مصرف داروهای مسکن قابل رفع است. فیزیوتراپی تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند در برطرف‌شدن این عارضه کمک بزرگی کند. استفاده همزمان از داروهای ضدالتهابی و انجام حرکات ورزشی کنترل‌شده می‌تواند به درمان این ضایعه کمک کند.

پارگی لبروم

در واقع لبروم یک لبه باریک از یک غضروف نرم است که کناره حفره مفصل شانه، توسط آن دربر گرفته شده است. لبروم کمک می‌کند که ثبات شانه‌ها در زمان حرکت حفظ شود. این مشکل در ورزشکاران بیشتر از دیگر افراد دیده می‌شود و امری طبیعی است. با این حال افراد معمولی نیز درگیر این مشکل خواهند شد.

آرتروز شانه

آرتروز شانه

عارضه‌ای پیشرونده است که به دلیل فرسودگی و پارگی در ناحیه مفصل شانه به‌وجود می‌آید. در این بیماری غضروف‌های بین استخوان‌ها تحلیل رفته و از بین می‌رود. در واقع این غضروف‌ها نقشی مانند ضربه‌گیر دارند که سبب می‌شود استخوان‌ها تماس دردناک در زمان حرکت با هم نداشته باشند. با تحلیل غضروف‌های این ناحیه در شانه درد و التهاب به‌وجود می‌آید و دامنه حرکت محدود می‌گردد. تماس دردناک در ناحیه تحلیل رفته، می‌تواند درد شانه بسیاری به‌وجود آورد. در این حالت درمان‌هایی چون استراحت‌کردن، تغییر و محدود کردن نوع فعالیت‌ها، سرد و گرم کردن، مصرف قرص‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی و فیزیوتراپی توصیه ‌می‌شود که می‌تواند ماهیچه‌ها و مفاصل را تقویت کند.

بیثباتی مفصل شانه‌ها

در زمانی که گوی مفصل شانه شل می‌شود عارضه دررفتگی مکرر شانه به‌وجود می‌آید. شانه به گونه‌ای است که حالت ثابتی ندارد و در جهت‌های مختلف قابلیت حرکت دارد. در این عارضه گوی شانه حالتی بی‌ثبات پیدا کرده و زمینه خروج از حالت طبیعی در آن به‌وجود می‌آید. برای ترمیم دررفتگی مکرر شانه استراحت، گرم و سرد کردن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی توصیه می‌شود. این موارد بیشتر کمک به کم‌شدن درد و التهاب است و برای گرفتن نتیجه بهتر فیزیوتراپی امری مهم خواهد بود.

جالب است بدانید که درد شانه می‌تواند عوامل دیگری نیز داشته باشد که با انجام آزمایش‌های دقیق و مراجعه به پزشک تشخیص داده می‌شود. در زیر عوامل شایع بروز درد شانه اشاره می‌گردد:

  •  بروز مشکلات در استخوان‌ها و مفاصل کتف و شانه
  •  ایجاد بیماری عضلانی اسکلتی در ناحیه شانه
  • بروز بیماری‌های قلبی
  •  بیماری‌های ریوی و ایجاد درد در ناحیه شانه
  •  دلایل شکمی و بروز درد شانه
بعضی از علت‌های دیگر در احساس درد در ناحیه شانه عبارتاند از:
  •  زخم معده
  •  مشکلات ریه و سرطان ریه
  •  مشکلات کبدی
  •  بیماری‌های کیسه صفرا
  •  بیرون‌زدگی دیسک
  •  مشکلات در پشت و کمر
  •  حمله قلبی (مخصوصاً در بانوان)

در صورت بروز درد در این ناحیه با آزمایش و نظر پزشک متخصص در کمترین زمان سلامتی را مجدد به خود بازگردانید. دکتر فرشید راعی متخصص آرتروسکوپی در تهران آماده درمان مشکلات استخوانی و مفصلی می‌باشد.

برای مشاوره و هماهنگی بیشتر مطب ونک با شماره ۰۲۱۸۸۷۷۸۰۹۷و یا مطب فتح با شماره ۰۲۱۶۶۲۵۹۱۳۰ در تماس باشید.