در کل گودی و فرورفتگی چیز بدی نیست ، تا اینکه در سطح پوست کپل ،شکم و ران ظاهر شود. بله درست حدس زدید ؛ما درباره ی سلولیت یا به اصطلاح ” ورم فیبروسلولیت ” (عفونت بافتی) حرف میزنیم. با دکتر چک همراه باشید…

سلولیت زمانی ایجاد میشود که ،چربی زیر پوست بر بافت پیوندی فشار اورد ،به همین دلیل پوست بالای ان به صورت گودی به نظر میرسد. سلولیت بیشتر در زنان دیده میشود اما در تعداد کمی از مردان و کودکان نیز مشاهده شده است. جنسیت ،ژنتیک ،هورمون ،میزان چربی بدن ،شلی پوست ،التهاب و… همگی در بوجود امدن سلولیت نقش دارند.

خب ممکن است بپرسید راه حل چیست؟ بسیاری از پزشکان به این سوال اینگونه پاسخ میدهند: درمان کلی وجود ندارد ؛اما راه کار هایی برای کاهش موقت سلولیت وجود دارد. لازم به ذکر است این برجستگی ها و فرورفتگی ها ،لزوما به معنای وجود مشکلی در بدن یا غیر طبیعی بودن آن نیست و تا به حال گزارشی در این مورد به ثبت نرسیده است.

درمان سلولیت

محصولات ضد سلولیت.کرم ها ی حاوی کافئین به وسیله دهیدراته کردن سلول های پوستی میتواند تاثیر خفیف و موقتی بر روی سلول های سلولیتی گذارد. اما مصرف رتینوئید به تدریج میتواند اثر بهتری بر روی ان ها داشته باشد. برنزه کردن نیز در کاهش سلولیت میتواند موثر باشد ، در این روش با کاهش درجه رنگ پوست  میتوان باعث کمتر دیده شدن ظاهر پوست شدشد.

جراحی. سابسیژن ،یک روش دیگرجراحی ست که درآن بافت فیبری توسط سوزن و یا ابزار های نوک تیز دیگربریده میشود و با ازاد کردن سلول های چربی حبس شده باعث کاهش سلولیت میشود. طی مطالعه ای که در25 ،اکتبر ، سال 2018 ،مجله جراحی پزشکی امریکا بر روی زنانی که از نوعی روش سابسیژن به نام “سلفینا” استفاده کرده بودند داشت حدود95.6 %   انها ازنتیجه ی کار،رضایت داشتند(3ماه بعد از درمان). تا به حال گزارشی در مورد عوارض جانبی این روش به ثبت نرسیده است ،اما با این حال از عوارض جانبی ان به کبودی ،تورم ،درد ،عفونت میتوان اشاره کرد. البته لازم به ذکر است این روش درمانی ،موثر تر و اثری طولانی تر(حدود 3سال)دارد.

سابسیژنسابسیژن

 

انرژی درمانی. از انواع انرژی ها برای کاهش سلولیت میتوان استفاده کرد ؛مثل امواج آگواستیک (سلولیت درجه 1تا3) ،لیزر- از طریق ضخیم کردن پوست ،باعث شکسته شدن گره های سلولیتی میشود- و یا استفاده از روش هایی که در ان از اشعه ی مادون قرمز برای درمان استفاده میشود مثل: رادیوفرکوئنسی ، از طریق گرما باعث از بین رفتن چربی ها میشود ،والاشیپ- با استفاده از مکش های پی در پی و اشعه مادون قرمز به کاهش سلولیت میپردازد. البته همه ی این روش ها اثری موقت دارند و ممکن است مثل سایر روش ها دارای خطر هایی باشد ،پس باید تحت نطر پزشک معتمد و کاربلد صورت گیرد .

استفاده از روش لیزر درمانی

استفاده از روش لیزر درمانی

درمان های دیگر. کربن دی اکسید تراپی ،در این روش گاز کربن دی اکسید مسقیم به زیر پوست تزریق میشود و با گشاد کردن رگ های خونی و اختلال درگلبول های قرمز باعث کاهش سلولیت میشود. انرومولژی ،نیز نوعی درمان است که با استفاده ازماساژ و دستگاه مکش میتواند کار امد باشد –تحقیقات زیادی این روش را مورد تایید قرار دادند- به گفته ی برخی از پزشکان ،استفاده از مکمل ها ،آیروترمیک(اتصال جریان خفیف برق به سلول های سلولیتی) ،مزوتراپی (تزریقات انزیم ،هورمون و مواد دیگر) در درمان سلولیت زیاد کارامد نیستند. کرایوتراپی یا سرما درمانی و لیپوساکشن ،نیز در درمان سلولیت استفاده میشود اما کارایی چندانی ندارند ؛حتی در موادری لیپوساکشن باعث بدتر شدن سلولیت میشود.

سلولیتروش کربن دی اکسید تراپی

ورزش. سلولیت حتی در افراد لاغر و با وزن مناسب نیز دیده میشود. افرادی که تمرینات ورزشی ؛ قدرتی و چربی سوزی انجام میدهند ،کمتر در معرض سلولیت هستند ، اما با این وجود ممکن است باز دچار سلولیت شوند

ورزش کردن