بیشتر مردم با بالا رفتن سن خود شاهد ظهور چین و چروک‌هایی بر روی پوست‌ صورت خود هستند. بسیاری از افراد در سراسر جهان برآنند که پوست صورتشان را همواره جوان نگه دارند. تزریق چربی یکی از راه‌حل‌های تأثیرگذار برای رفع چین و چروک پوست است که سال‌هاست مورد توجه قرار گرفته است. از این روش برای از بین بردن چین و چروک و فرم‌دهی لب و گونه‌ها و اجزای دیگر صورت استفاده می‌شود. تزریق چربی به صورت، یکی از روش‌های ایمن برای جوان‌سازی صورت شناخته می‌شود. هرساله هزاران نفر تحت این عمل قرار می‌گیرند و از نتایج آن راضی هستند. در ادامه در مورد عوامل مختلفی از جمله نحوه‌ی انجام عمل، هزینه تزریق چربی، مزایا و معایب و ملاحظات آن صحبت شده است.

تزریق چربی به صورت چگونه باعث رفع چین وچروک می‌شود؟

چربی بدن ماده پرکننده‌ای بسیار عالی برای بافت نرم است. در تزریق چربی، چربی را از یک قسمت بدن به قسمت دیگر آن منتقل می‌کنند. در واقع با انتقال چربی از قسمتی از بدن به صورت، می‌توان خطوط اخم، چین‌های اطراف بینی، چانه و سایر قسمت‌های صورت را از بین برد. همچنین از چربی تزریق شده به صورت، برای حجم‌دهی به لب‌ها، برجسته‌کردن گونه‌ها و چانه و محو کردن زخم‌ها و چاله‌های جوش و آکنه نیز استفاده می‌شود.

عمل تزریق چربی معمولا با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. برای تزریق، ناحیه‌ای که قرار است چربی از آن گرفته شود، مشخص شده (مانند شکم یا باسن) و سلول های چربی از طریق یک سوزن کوچک برداشته می‌شوند. چربی معمولا از قسمت‌هایی از بدن که دارای چربی زیادی هستند، مانند ران و پهلو، برداشته می‌شود. سپس چربی برداشته شده شسته و پاك می شود و با کمک سوزن‌های مخصوص به قسمت‌هایی از صورت كه نیاز به تقویت دارند دوباره تزریق می‌شود. ممکن است لازم باشد چندین بار روش تزریق چربی به صورت تکرار شود تا نتیجه مطلوب  به دست آید. در مجموع می‌توان عمل تزریق چربی را به عنوان یک فرآیند سه مرحله‌ای توضیح داد: 1) برداشت چربی، 2) خالص سازی چربی، 3) قرار دادن چربی در ناحیه‌ی مورد نظر.

همچنین ممکن است در ابتدا به نظر آید که چربی زیادی بر صورت قرار گرفته است. این اتفاق طبیعی است. دلیل پر کردن بیش از حد چربی، جذب چربی در هفته‌های پس از عمل است.

مزایای تزریق چربی:

  • طبیعی بودن ظاهر پس از انجام عمل
  • عمل به روش سرپایی است که عموماً زیر یک ساعت طول می کشد.
  • از آنجایی که چربی از بدن خود بیمار است، هیچ آزمایش قبلی لازم نیست و چربی‌ها نیز نمی‌توانند از بین بروند.
  • در صورت حساسیت بیمار به کلاژن گاو، این روش جایگزین مناسبی است.
  • چربی به سرعت جذب نواحی تزریق‌شده می‌گردد.
  • مقرون‌‌به‌صرفه ‌بودن عمل
  • ماندگاری طولانی مدت
  • عدم نیاز بدن به ماده خارجی دیگر (فقط از چربی طبیعی بدن بیمار استفاده می‌شود).

معایب تزریق چربی:

  • همه مناطق برای تزریق مناسب نیستند. به عنوان مثال تزریق چربی در پستان، تشخیص سرطان از طریق ماموگرافی را دشوار می‌کند و به همین جهت مناسب نیست.
  • کبودی برای حدود 48 ساعت
  • امکان واکنش‌ آلرژیک پس از انجام عمل وجود دارد.
  • در بعضی از افراد ممکن است جای زخم باقی بماند.
  • در مواردی امکان صدمه به بافت اصلی بدن وجود دارد.

ماندگاری تزریق چربی چقدر است؟

این عمل دائمی نیست و نیاز به یک برنامه نگهداری دارد. بین 50 تا 70 درصد چربی منتقل شده در دراز مدت حفظ می‌شود و درست مانند چربی طبیعی دوام خواهد داشت. حتی با افزایش وزن، رشد می‌کند و با گذشت زمان، در کنار دیگر ذخایر چربی از بین می رود. اما در مجموع برخی از عواملی که در ماندگاری تزریق چربی تأثیر می گذارند عبارتند از:

  1. مهارت جراح: نحوه برداشت و خالص شدن چربی، چگونگی و محل تزریق آن از عواملی است که به مهارت جراح بستگی دارد. برای انجام عملی موفقیت آمیز، نیاز به یک جراح با مهارت‌های بسیار پیشرفته و مبتنی بر تجربه، دانش و تکنیک است.
  2. تکنیک به کار رفته: تکنیکی که در انجام عمل صورت گرفته است عامل مهم دیگر در تعیین ماندگاری تزریق چربی است.
  3. سازگاری بدن: داشتن تغذیه مناسب یکی از عوامل اصلی است که باید رعایت شود. عوامل دیگری از سبک زندگی بیمار مانند سیگار کشیدن نیز می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد.
  4. میزان توجه بیمار به توصیه‌های پزشک: توجه بیمار به تمام توصیه‌های پزشک معالج و انجام درست مراقبت‌های لازم، میزان ماندگاری را افزایش خواهد داد. همچنین برای حفظ سلامت و ماندگاری نتایج عمل، ارتباط بیمار با پزشک نباید قطع گردد.

نحوه تزریق چربی به صورت

عوارض پس از عمل تزریق چربی:

خوشبختانه بروز عوارض قابل توجه‌ از این عمل، بسیار نادر اتفاق می‌افتد. این عمل معمولاً بدون هیچ مشکل اساسی انجام می‌شود. اما با این وجود بهتر است در مورد خطرات و عوارض احتمالی جراحی با پزشک موردنظر، مشاوره شود. برخی از عوارض احتمالی  جراحی عبارتند از:

  • در صورت انجام عمل با بی‌هوشی، ممکن است واکنش بدن بیمار نسبت به بی‌هوشی نامطلوب باشد.
  • هماتوم یا سروما (لخته شدن خون و تجمع مایع در زیر پوست که قابل درمان است)
  • بروز عفونت
  • ایجاد زخم بر پوست
  • آسیب به بافت‌های زیرین

چه مدت برای مشاهده‌ی نتیجه‌ی نهایی عمل زمان لازم است؟

اولین نشانه‌های نتایج تزریق چربی معمولاً چند هفته بعد از عمل قابل مشاهده خواهند بود. با گذشت زمان و دستیابی به بهبودی بیشتر، نتایج واضح‌تر خواهد بود. برای این مرحله حدود 3 تا 6 ماه زمان پس از عمل لازم است. مشاوره با جراح  و عمل به راهنمایی های پزشک می‌تواند در این زمینه  مفید باشد.

بیمار قبل از عمل چه مراقبت‌هایی را باید انجام دهد؟

درست است که عمل تزریق چربی، عملی ساده و با درد کم است؛ اما نیازمند یک سری ملاحظات قبل از عمل نیز است. به عنوان مثال مصرف دخانیات باعث افزایش دوره‌ی نقاهت شده و زمان بهبودی بیمار پس از جراحی را طولانی می‌کند. همچنین مصرف بعضی از داروها مانند اسپرین نیز باید قبل از انجام عمل قطع شود. بیمار برای دانستن این مراقبت‌ها حتما باید با پزشک خود مشورت کند.

هزینه تزریق چربی چقدر است؟

هزینه‌ی تزریق چربی متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال هرچه حجم چربی تزریق شده بیشتر باشد، هزینه تزریق چربی نیز بیشتر خواهد بود. البته به دلیل اینکه چربی از بدن خود فرد برداشته می‌شود، برای آن هزینه‌ای تعلق نمی‌گیرد. در کل ممکن است هزینه‌ این عمل مقداری بالا باشد که اگر جراحی به صورتی درست و توسط جراح ماهر صورت گرفته و بیمار نیز مراقبت‌های لازم را انجام دهد، با توجه به زمان طولانی ماندگاری، نتایج مقرون به صرفه خواهد بود.

تزریق چربی به صورت

کلینیک تخصصی پوست و مو خانه سفید

در این مقاله سعی شد تا به موارد مهم در مورد تزریق چربی اشاره شود. برای اطلاع از جزئیات مربوط به این جراحی، باید از متخصصین این زمینه مشورت گرفته شود. کلینیک‌های مختلفی در این زمینه آماده‌ی خدمت به بیماران می‌باشند. اعتبار کلینیک و سابقه‌ی آن و مجرب بودن متخصصان و جراحان از عواملی است که حتما باید در نظر گرفته شود.

یکی از کلینیک‌های معتبر فعال در این زمینه، کلینیک تخصصی پوست و موی خانه سفید است که سابقه‌‌ای 15 ساله دارد. این کلینیک تمامی گزینه‌های اعتبار، کادر مجرب و متخصصین حرفه‌ای را داشته و پاسخ بسیاری از سوالات بیماران در این زمینه را با کمک دانش متخصصین خود فراهم کرده است. همچنین امکان درخواست مشاوره‌ی رایگان از متخصصین به صورت آنلاین و یا حضوری که توسط این کلینیک فراهم شده است، فرصتی مناسب برای دانستن تمامی موارد مورد نیاز بیمار راجع به عمل و تصمیم‌گیری درست در این زمینه است.

برای دریافت مشاوره و مطالعه توضیحات کامل در مورد تزریق چربی به صورت و هزینه‌ تزریق چربی، می‌توانید به سایت اینترنتی کلینیک تخصصی پوست و موی خانه سفید مراجعه کنید.

آدرس وب سایت : www.whcl.ir