چروک و خطوط پنجه کلاغی، چروک‌هایی در گوشه چشم‌ها هستند. این چروک‌ها که به دلیل حرکات مکرر عضلات ایجاد می‌شوند، هنگام لبخند زدن یا خندیدن، بطور دائم قابل مشاهده هستند. تقریباً تمامی افراد سرانجام دچار چروک دور چشم می‌شوند، اما بسیاری از افراد احساس می‌کنند که این خطوط باعث پیرتر نشان دادن چهره و ایجاد حس خستگی‌، بیشتر از چیزی که هستند، می‌شود. روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که می‌توان انجام داد که شامل تزریقات زیبایی است. خطوط و چین و چروک‌ها در اطراف چشم‌ها را می‌توان بلافاصله با تزریقات کوچک برطرف کرد. هنگامی که این درمان‌ها توسط یک متخصص زیبایی ماهر انجام می‌شود، این خطوط بطور چشمگیری کاهش یافته یا بطور کامل از بین می‌رود. تاثیر این درمان موقتی است اما می‌توان انتظار داشت که پیش از توصیه به درمان بیشتر ، نتایج آن 3 تا 4 ماه دوام داشته باشد.

علت چروک دور چشم چیست؟

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به چروک دور چشم ( پنجه کلاغی) شود. همچنان که سن افزایش می‌یابد، انقباض مکرر عضلات در طول حرکات صورت مانند لبخند زدن، باعث خطوط عمیق و قابل توجه در اطراف چشم، حتی در زمان حالت آرام صورت می‌شود. ژنتیک، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کاهش کلاژن و الاستین به دلیل پیری پوست، همگی منجر به تشکیل خطوط ظریف در صورت می‌شود.‌

خطوط دور چشم از چه سنی ظاهر می‌شود؟

اکثر افراد در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 زندگی، اولین خطوط و چروک دور چشم آنها ظاهر می‌شود. همچنان که سن افزایش می‌یابد، تولید کلاژن و الاستین کمتر می‌شود و پوست کشسانی خود را از دست می‌دهد. این مسئله در پوست‌های ظریف در نواحی اطراف چشم‌ها، تقریباً قابل مشاهده است. به دلیل انقباض و حرکات تکراری عضلات، نواحی اطراف چشم جزو اولین نقاطی است که خطوط ظریف ایجاد می‌شود. خطوط اطراف چشم هنگامی ایجاد می‌شود که عضلات صورت جهت لبخند زدن منقبض می‌‌شوند، اما این چروک با گذشت زمان ایجاد می‌شود و حتی هنگامی که حالت صورت خنثی باشد، قابل مشاهده است.

آیا می‌توان از چین و چروک دور چشم رهایی پیدا کرد؟

تزریقات ضدچروک یکی از متداول‌ترین درمان‌های زیبایی هستند که جهت رفع چین و چروک دور چشم بکار می‌رود. این درمان انقباض عضله اطراف چشم را که باعث ایجاد چروک پنجه کلاغی می‌شود، هدف قرار می‌دهد. بطور کلی، نتیجه درمان به مدت 3 تا 4 ماه دوام دارد و معمولاً پس از هر درمان، به دلیل کوچک شدن عضله، دوام درمان بیشتر می‌شود. موفقیت‌آمیزترین و سریع‌ترین راه خلاصی از چین و چروک اطراف چشم، تزریقات ضدچروک است که شامل مقداری سم بوتولینوم شل‌کننده عضله است.

بر اساس شدت چین و چروک پنجه کلاغی، پزشک ممکن است درمان زیبایی بیشتری توصیه کند تا نتایج مورد نظر بدست آید.

از ترکیب درما فیلر و مزوژل در تزریق ضد چروک استفاده می‌شود تا این نواحی برجسته شده و ظاهر خطوط ظریف و چروک‌ها کاهش ‌یابد. ژل هیالورونیک اسید، یک درمان با طیف گسترده است که می‌تواند حجم لایه‌های عمیق پوست را بازیابی کرده و تولید کلاژن را در پوست اطراف چشم و نواحی دیگر صورت افزایش دهد.

درمان لیزر فرکشنال و لیزر لایه‌بردار می‌تواند بطور مؤثر چروک‌ها را هدف قرار داده و تولید کلاژن را در لایه‌های عمیق پوست در چین و چروک‌های سرسخت اطراف چشم و مشکلات پوست بهبود ببخشد.

تزریق بوتاکس و ژل

درمان چروک اطراف چشم با شل‌کننده عضله

رفع چروک دور چشم با استفاده از شل کننده عضله، خطوط اطراف چشم موجود را برطرف می‌کند. این روش همچنین با پیشگیری از حرکات مکرر عضله که منجر به ایجاد چین و چروک می‌شود، از ایجاد چروک‌های جدید جلوگیری می‌کند.

بیشتر مراجعه‌کنندگان با انجام این درمان غیرجراحی، مشاهده خواهند کرد که ناحیه خارجی چشم، جوانتر و باطراوت می‌شود.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای این درمان هستند؟

کاندیدای مناسب جهت درمان چروک دور چشم، افرادی هستند از وجود چروک در اطراف چشم‌ها راضی نیستند.

مراجعینی که تحت این درمان قرار می‌گیرند، معمولاً احساس می‌کنند که چروک دور چشم، آنها را خسته یا پیرتر از سن واقعی خود، نشان می‌دهد. کاندیداها افرادی در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 زندگی هستند که نشانه‌های پیری در صورت آنها بروز کرده، گرچه این درمان‌ها در بزرگسالان در هر سنی انجام می‌شود.

درمان زیبایی برای بزرگسالانی که سلامت عمومی خوبی دارند مناسب است.

آیا تزریقات درد دارد؟

هر درمانی که شامل تزریق باشد، ممکن است کمی احساس ناراحتی ایجاد کند، اما تزریقات ضد چروک از یک سوزن بسیار نازک و کوچک استفاده می‌کند. در بیشتر افراد، این درمان زیبایی درد بسیار خفیفی دارد. ممکن است در طول درمان احساس فشار آرام را تجربه کنید، اما روند درمان بسیار سریع و معمولاً بدون درد است.

اگر آستانه تحمل درد بیمار پایین باشد، قبل از شروع درمان جهت کاهش احساس ناراحتی، از یک ماده بی‌حسی موضعی روی پوست استفاده می‌شود.

آیا درمان دوران بهبودی نیاز دارد؟

دوران بهبودی مرتبط با تزریقات ضد چروک برای چروک دور چشم وجود ندارد. تکمیل این درمان غیرتهاجمی در کلینیک، کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد و می‌توان بلافاصله فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.  پوست اطراف نواحی تزریق، حساس و دردناک می‌شود، اما چند ساعت پس از درمان برطرف می‌شود.

خطرات و عوارض احتمالی

پس از درمان چروک دور چشم، عوارض جانبی مانند قرمزی پوست، ورم و حساس شدن خفیف پوست، شایع است. کبودی نیز ممکن است در محل تزریق ایجاد شود. این عوارض جانبی معمولاً پس از چند روز رفع شده و با استفاده از مواد آرایشی می‌توان آن را پنهان کرد.

تا 4 ساعت پس از درمان، دراز نکشید و نواحی درمان و پوست اطراف چشم را به مدت 12 ساعت پس از تزریق، لمس نکرده و مالش ندهید. انجام هرکدام از این کارها می‌تواند باعث شود که ماده شل کننده تزریق شده، عضلات اطراف را نیز تحت تاثیر قرار دهد. عوارض جدی به ندرت رخ می‌دهد اما می‌تواند شامل عفونت و بی‌حسی طولانی مدت یا حس سوزن سوزن شدن در ناحیه درمان باشد.

هزینه تزریق چروک دور چشم چقدر است؟

هزینه درمان شل‌کننده عضله به مقدار ماده شل کننده مورد نیاز بستگی دارد. درمان چروک دور چشم معمولاً به یک واحد شل‌کننده عضله نیاز دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه درمان شل کننده عضله، می‌توانید از دکتر الناز احمدی پزشک زیبایی در تهران، مشاوره دریافت کنید.

چروک پنجه کلاغی؛ هزینه تزریقات بوتاکس و ژل

چگونه می‌توان از ایجاد چروک دور چشم جلوگیری کرد؟

چروک دور چشم بخشی از روند طبیعی بالا رفتن سن است، اما می‌توان کارهای خاصی انجام داد تا از ایجاد خطوط ظریف جلوگیری کرد و مدت طولانی‌تری چهره جوان خود را حفظ کرد.

تزریق ضدچروک را می‌توان به عنوان یک درمان پیشگیرانه جهت توقف بروز خطوط و چروک دور چشم انجام داد. هر تزریق کوچک از تعدیل‌کننده عصبی می‌تواند عضلات با فعالیت زیاد را که باعث ایجاد چروک دور چشم می‌شوند، شل کند و از عمیق‌تر و مشهود شدن خطوط و چروک جلوگیری کند.

انتخاب سبک زندگی خاص می‌تواند به پیشگیری از پیری پوست کمک کند و سلامت عمومی شخص را بهبود ببخشد. سعی کنید که ورزش کافی داشته باشید، رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات مفید مصرف کنید تا از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کند و از مصرف بیش از حد نوشیدنی الکلی و سیگار خودداری کنید.

از ضدآفتاب با SPF  بالا استفاده کنید تا از آسیب نور خورشید به پوست جلوگیری شود، عینک آفتابی بزنید تا هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید چشمان خود را چروک نکنید. اشعه‌های UV  قدرتمند خورشید، به کلاژن و الاستین موجود در بافت پوست صدمه زده و آنها را از بین می‌برد و روند پیری پوست را تسریع می‌کند.

یک برنامه مراقبتی پوست می‌تواند به بهبود مشکلات پوست اطراف چشم کمک کند. کرم دور چشم و مرطوب کننده حاوی ویتامین سی، می‌تواند با آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست مقابله کند. همچنین می‌توانید از کرم و سرم‌های زیبایی حاوی کلاژن به عنوان بخشی از روند روزانه پوست خود استفاده کنید.