ممکن است وقتی دچار عفونت سینوسی شدید و به پزشک مراجعه کردید، پزشک برای درمان آن برایتان آنتی بیوتیک تجویز کند؛ اما ما در این مقاله از دکتر چک راه های خانگی برای درمان عفونت های سینوسی شما پیشنهاد می دهیم که بدون مصرف آنتی بیوتیک به عفونت سینوسی تان پایان دهید.

درمان عفونت های سینوسی

مطالعات انجام شده نشان داده است که حدود 85 درصد از موارد ابتلا به عفونت سینوس در بزرگسالان، خود به خود و در طول 7 تا 15 روز ابتدایی خوب می شوند. با این حال، تخمین زده شده که پزشکان برای درمان حدود 91 درصد از بیماران مبتلایان به عفونت سینوس، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

بیشتر این عفونت ها ویروسی هستند و در طبیعت یافت می شوند و متاسفانه این داروها هیچ تاثیری روی آن ها ندارد؛ استفاده بی مورد و بدون ضرورت از داروهای آنتی بیوتیک دلیل اصلی مقاوم شدن بدن در برابر قرص های آنتی بیوتیک و پدید آمدن ابر باکتری های خطرناک می شود.

حتما بخوانید: درد و فشار سینوس ها و نحوه ی تسکین آن در خانه

کتابچه های راهنمای پزشکی موجود در این زمینه توصیه کرده که بهتر است برای درمان عفونت های سینوسی، داروهای آنتی بیوتیک تجویز شود؛ اما تنها در صورتی که این بیماران ترشحات بینی ضخیم، سبز یا قهوه ای رنگ یا خونی داشته باشند یا این که روی صورت شان فشار یا درد به مدت حداقل 10 روز احساس کنند.

علاوه بر این، اگر احساس کردید که عفونت تان پیشرفت کرده و وخیم تر شده است، حتی اگر کم تر از مدت 10 روز بود، بایستی داروهای آنتی بیوتیک را مصرف کنید. در ادامه قصد داریم به مراحلی اشاره کنیم که با انجام راهکارهای آن از شر عفونت های سینوس خود خلاص شوید:

درمان های خانگی برای رفع عفونت های سینوسی

درمان های خانگی برای رفع عفونت های سینوسی

  • چندین بار در روز، یک حوله گرم و مرطوب را روی پیشانی تان بگذارید. تا می توانید سعی کنید گرمای بیشتری را تحمل کنید. این کار را هر 15 دقیقه یا 3 یا 4 مرتبه در روز تکرار کنید. بعد از این کار، آبریزش تان قطع می شود و خون رسانی را به سینوس هایتان آسان تر می کند.
  • نوشیدن مایعات فراوان کمک می کند تا موکوس های سینوس تان، شل و مرطوب شوند. یک دستگاه بخور تهیه کنید، بخار هوا را استنشاق کنید؛ بهتر است به آن مقداری روغن آویشن یا روغن پونه کوهی هم اضافه کنید.
  • شستشو دادن بینی هم مفید خواهد بود. یک ترکیب آب نمک تهیه کنید. 1/4 قاشق چای خوری نمک را داخل یک پیمانه آب استریل شده و مقداری آب نمک کف دست تان بریزید، یکی از سوراخ های بینی را با انگشت شست گرفته و از سوراخ دیگر بینی تان نفس بکشید.

همچنین، می توانید از نتی پات (Neti pot) هم استفاده کنید. نتی پات یک ظرف از جنس سرامیک است که شکل آن مثل چراغ علاء الدین است که با کمک نوک آن می توانید مستقیما آب را داخل بینی تان بریزید. مقدار کافی از این محلول را داخل حفره بینی و دهان تان بریزید. حالا محلول را بیرون بریزید و به آرامی از راه بینی نفس بکشید.

وقتی که برای اولین بار قصد انجام این کار را دارید، شاید انجام آن برای تان سخت باشد؛ اما وقتی که بر اوضاع مسلط شدید، از تاثیر آن بر روی بینی و سینوس های تان شگفت زده خواهید شد. برای انجام این کار فقط باید از آب جوشیده شده، استریل یا تمیز استفاده کنید.

  • بعد از تقویت سیستم ایمنی و قوت و نیرو بدن تان می توانید دفعات ابتلا به عفونت های مزمن سینوس را کم تر کنید. توصیه می کنیم که هر روز مولتی ویتامین مصرف کنید، روزانه یک یا دو حبه سیر خام بخورید و مصرف دارو گیاهی آستراگالوس (astragalus) دو بار در روز و هر بار یک کپسول، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کند.
  • سعی کنید از این به بعد کمتر شیر گاو و محصولات تهیه شده از شیر آن را مصرف کنید. نوعی پروتئین موجود در شیر که کازئین نام دارد، سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و میزان تولید موکوس را بیشتر می کند. این شرایط اغلب با مشکلات سینوسی و همین طور بازگشت دوباره عفونت های گوش دوران کودکی، اگزما، برونشیت مزمن و آسم همراه خواهد بود. شاید تا دو ماه طول بکشد تا تاثیرات حذف این محصولات لبنی و شیر گاو از رژیم غذایی روزانه تان را متوجه شوید.
  • بهتر است که طب سوزنی را هم امتحان کنید؛ زیرا تاثیر شگرفی در درمان عفونت های حاد سینوسی دارد. طب سوزنی درد را تسکین می دهد و تنها چند دقیقه بعد از انجام این طب، ترشحات سینوس هایتان بیشتر می شوند.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید، به محیط هایی که در آن جا سیگار می کشند، نروید و اگر در محیط های پر دود زندگی می کنید، از فیلتر HEPA استفاده کنید.

حتما بخوانید: تلخی دهان نشان دهنده چه بیماری هاییست و چگونه درمان میشود؟