در سازمان انتقال خون دو کودک مبتلا به نقص سیستم ایمنی از نوع آدرنولکودیستروفی (ALD) و لنفوهیستیوسیتوز هموفاگوسیتیک  (HLH با کمک واحدهای ذخیره شده خون بند ناف تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفتند و نجات پیدا کردند.

موارد استفاده خون بند ناف

خون بندناف خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی می ماند و در صورتی که جمع آوری نشود، به شکل  یک زباله بیولوژیک در می آید؛ اما با اهدای این خون امکان کمک به بیمارانی که به پیوند سلول های بنیادی نیاز دارند و جانشان در خطر است فراهم می شود که این بیماری ها عبارتند از:

  • بدخیمی های خونی؛
  • کم خونی های مادرزادی مانند تالاسمی و آنمی فانکونی؛
  • بیماری های نقص سیستم ایمنی:
  • بیماری های متابولیک.

سازمان انتقال خون بند ناف

خانم ژاله نخلستانی مدیر بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون در خصوص این مرکز گفته است که این مرکز تنها بانک خون بندناف فعالیت می کند که از تیر سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده است و با برخورداری از فناوری های روز دنیا و استانداردهای جهانی در حدود 4000 واحد خون بندناف را در این مرکز نگه داری می شود.

او ادامه داد: در صورتی که مادران باردار رضایت داشته باشند که در زمان زایمان از خون بندناف نوزادشان نمونه ای برداشته می شود و در این مرکز نگه داری می شود. ما به پردازش سلول های هسته دار منبع سلول های بنیادی خون ساز می پردازیم و آن ها را در دمای منفی 190 ذخیره و حفظ می کنیم که این فرایند در بانک های عمومی خون بند ناف کاملا رایگان است

خانم نخلستانی در خصوص نگه داری این نمونه ها در بانک های خصوصی خون بند ناف افزود: خون بندناف اهدایی این مرکز در دسترس عموم قرار می گیرد و اما در بانک های خصوصی تمام هزینه جمع آوری و نگه داری به عهده خانواده نوزاد است و استفاده آن فقط مختص خانواده اهدا کننده است و در بیشتر موارد فرد اهدا کننده نیازی برای مصرف این خون بند ناف ندارد و این نمونه ها سال ها بدون استفاده باقی می مانند.

مدیر بانک خون اظهار کرده است که بعد از اینکه خانواده نوزاد خون بندناف نوزاد خون خود را اهدا کردند بیمارانی که به پیوند سلول های بنیادی نیاز دارند، شانس بیشتری  برای درمان به دست خواهند آورد و با ذخیره زیاد این نمونه ها، امکان پیدا کردن نمونه های سازگار بیشتر خواهد شد.

نخلستانی تصریح کرد که این شیوه درمانی به بازسازی سلول ها کمک می کند و باعث شروع پژوهش های عظیم با هدف کمک به درمان آسیب های نخاعی و فلج مغزی می شود. او در پایان از تمام همکاران خود در آزمایشگاه ستاد مرکزی سازمان انتقال خون و تمام کارکنان اش تشکر کرد.