یکی از بهترین ویژگی های یک رهبری خوب ایجاد عزت نفس، اعتماد به نفس و احترام به خود و دیگران است. به عنوان یک رهبر، انتخاب و اشتباهات شما روی کل گروه تأثیر میگذارد.
اگر چه، همه ی ما تجربه داشتن رئیس بدی را داشتیم که دقیقا برعکس این کار را انجام میداد!

امروز می خواهیم 3 تا از بزرگترین خطاهایی رهبری را مشخص کنیم و راه حلی برایشان ارائه دهیم.
شاید بعضی از شما هم در گذشته خطاهایی داشتید؛ خبر خوب این است که همه ما میتوانیم با عبرت از گام های اشتباه ، خود را تصحیح کنیم و دریابیم که چه عواملی ما را به یک رهبر خوب تبدیل می کند.
با تمرکز بر ایجاد عزت نفس، می توانید به گروه خود کمک کرده تا به اوج عملکرد برسند.
هر شخص از استعداد بالقوه ی نامحدود برخوردار است و می تواند به محض اینکه از آن ها استفاده کرد، در محیط مناسب شکوفا شوند. افراد دارای ذخایر عظیمی از خلاقیت هستند که می توانند برای حل مشکلات، غلبه بر موانع و دستیابی به اهداف تجاری از آن بهره ببرند.
این شامل شما هم می شود!

عزت نفس گروه خود را بالا ببرید

رهبر مهمترین شخص در هر سازمان است.او با نحوه ی حرف زدن، رفتار کردن و جواب دادن به دیگران طرز برخوردش را نشان میدهد و بر مبنای  رفتار روزانه با دیگران برخورد میکند.
مردم تمایل دارند “از رهبر خود پیروی کنند” با این روش که آنها از رفتار رهبرشان ،نسبت به سایرین ،تقلید میکنند. وقتی که به عنوان سرمشق دیگران را رهبری کنید و با احترام و خوش رفتار باشید، دیگر اعضای گروه هم از شما پیروی خواهند کرد.
یک کلمه ی محبت آمیز از طرف شما به یکی از کارکنانتان می تواند او را تمام روز خوشحال و یک کلمه ی خشمناک می تواند باعث شود بقیه روز را احساس خستگی، ترس و ناامنی کند. پس باید مواظب رفتار خود باشید.
رفتارهای خاصی وجود دارد که میتوانید هر روز در هر تعامل، تمرین کنید تا عزت نفس گروه خود را بالا ببرید.
وقتی به عمد برای ایجاد عزت نفس در دیگران وقت میگذارید، همزمان ترسی را که باعث جلوگیری این افراد از انجام دادن بهترین هاست از بین میبرید. یک محیط کار با اوج عملکرد، مانند گل های بهاری، به طور طبیعی در اطراف شما شکوفا خواهد شد.

3 اشتباه که رهبران مرتکب میشوند

1- دیگران را مورد انتقاد قرار میدهند

اولین اشتباهی که مدیران میکنند، انتقاد از دیگران است.
از هر شخصی ،به هر دلیلی ،انتقاد نکنید . وقتی کسی اشتباه میکند، به به جای تمرکز بر اینکه چه کسی مقصر است.روی پیدا کردن راه حل تمرکز کنید.
این نشانه ی یک رهبر خوب با سوالات قابل تحسین رهبری است.
همه ما میدانیم که انتقاد مخرب، مضر است. همه ما از اینکه دریافت کننده ی انتقاد مخرب باشیم متنفریم. این میتواند باعث خشمگین شدن ما برای روزها و حتی سال ها ،شود.
انتقاد مخرب به عزت نفسمان حمله میکند، به تصور شخصی ما آسیب می رساند و ما را خشمگین و تدافعی کرده و از رسیدن به اوج عملکردمان باز می دارد.
اگر انقدر برای ما نفرت انگیز است، چرا باید اینکار را با دیگران کنیم؟

2- شکایت میکنند

دومین اشتباه رهبری  این است که به هر دلیلی شکایت میکنند.
افراد شاکی همیشه به دنبال چیزی یا کسی برای شکایت کردن میگردند.
شکایت برای آنها به یک روش طبیعی زندگی تبدیل میشود. آن ها تمایل دارند با افراد شاکی دیگر معاشرت کنند. در محل کار با یگدیگر صحبت کرده و برای ناهار یا قهوه خوردن با هم بیرون میروند؛حتی بعد از کار با هم وقت میگذرانند.
اما یک مشکل بزرگ در رابطه با انتقاد و شکایت وجود دارد. در هر دو موقعیت، خود را به عنوان قربانی قرار میدهید. وقتی شکایت میکنید در واقع ضعف خود را نشان می دهید.
وقتی در مورد هر چیزی به دیگران شکایت کنید، سطح عزت نفس و احترام به خودتان کاهش خواهد یافت و شما دچار حس فرومایگی ،خشم و بی میلی و عدم اطمینان میشوید.
به عنوان مدیر اگر از چیزی راضی نیستید، حق دارید که آن را مورد توجه شخص مقابل قرار دهید.
شما مسئول مطرح کردن آن موضوع و بحث در مورد آن هستید. اینها خصوصیات رهبری قابل تحسین است که باید آنها را یاد بگیرید تا بتوانید پیشرفت کنید.
اگر از رفتاری یا نتیجه ای راضی نیستید، برای اصلاح اوضاع ، باید دخالت داشته باشید. شما میتوانید این کار را با بی طرف بودن در مورد تفاوت بین آن چه که انتظار داشتید و آن چه که واقعا اتفاق افتاده است، انجام دهید.
سپس در مورد اینکه چگونه شما و شخص یا اشخاص مقابل، می توانید مشکل را حل کنید و شرایط را بهبود ببخشید ، اقدام کنید. اما هیچوقت شکایت نکنید.

3- آنها دیگران را در گروه خود محکوم میکنند

سومین اشتباه رهبری این است که به هر دلیلی هرکسی را داخل یا بیرون از شرکت محکوم میکنند.
وقتی که دیگران را ملامت کنید، روحیه شنونده تخریب شده و عزت نفس آن ها به شدت پایین خواهد آمد.
وقتی دیگران را بیرون از شرکت سرزنش کنید، بالاخره شخصی حرف شما را به گوش آن فرد خواهد رساند و معمولا -مدل تحریف شده حرفتان به آن شخص گفته میشود- و شما را به دردسر خواهد انداخت.
به نظر میرسد که این قانون طبیعت است و کاملا اجتناب ناپذیر می باشد.
وقتی در مورد رقبا یا مشتریان در بازار کار ،صحبت میکنید، این توصیه ها به همان اندازه اهمیت دارند. هرگز از رقبای خود انتقاد نکنید.
اگر رقبای شما در بعضی حوزه ها از شما موفق ترند، هرگز از آن ها انتقاد نکنید، بلکه تحسین شان کنید. سپس به دنبال راه هایی باشید که محصولات و خدمات بهتری ارائه داده و آنها را موثرتر بفروشید.
هرگز در مورد دیگران و مشکلات، بیرون از شرکت شکایت نکنید. به جای آن، از همان مقدار انرژی فکری برای پیدا کردن راه حل استفاده کنید و مشکلاتی که در وهله ی اول منجر به شکایات شده است را حل نمایید.

بهترین رهبران محیط کاری مثبت ایجاد میکنند

هنگامی که ویژگی های مثبت رهبری را ایجاد کنید، طرز برخورد کلی شما مانند نور تابنده ای ، همه جا را روشن کرده و همه محل کار را پر میکند.
شما محیطی را ایجاد میکنید که در آن عزت نفس افراد بالا رفته و همه آسوده هستند و احساس آرامش به خود و کارشان دارند.


مطالب مرتبط :

6 نکته برای ساخت یک برند موفق و فروش خوب در سطح بین المللی
3 عادت خوبی که زندگیتان را تغییر می دهد – مصاحبه های متختصصان

 

منبع: briantracy