خروپف کردن در بارداری مسئله جدیدی نیست؛ خصوصا در سه ماه سوم بارداری. در این مقاله از سایت دکتر چک به شما می گوییم علت خروپف کردن در دوران بارداری چیست و آیا باید بابت آن نگران بود یا خیر؟

در یکی از مطالعات بر روی 1673 خانم، خروپف های همیشگی شان بررسی شد. در نهایت مشخص شد که 35 درصد از آن ها هر روز یا سه یا چهار بار در هفته، خروپف می کنند. از این بین، 26 درصد آن ها خروپف کردن با بارداری شان ارتباط داشت و 9 درصد باقیمانده خروپف مزمن داشتند.

آیا خروپف کردن در دوران حاملگی امری رایج است؟

مطالعات صورت گرفته نشان داده است که خروپف کردن های همیشگی ( هفته ای سه یا چهار بار) در سه ماهه اول بارداری از 7 درصد به 11 درصد و در سه ماهه سوم هم از 16 درصد به 25 درصد افزایش می یابد.

اغلب خروپف کردن هیچ ضرری ندارد؛ اما در بعضی از موارد ممکن است نشان دهنده یک بیماری اصلی باشد که ممکن است بر مادر و جنین تاثیر بگذارد.

برای اینکه خروپف کردن را تحت کنترل درآورید، ابتدا باید دلایل آن را بدانید.

علت خروپف کردن در بارداری

گرفتگی بینی: از آن جایی که در دوران حاملگی سطح هورمون استروژن افزایش می یابد، باعث التهاب غشاء موکوس در مسیرهای بینی می شود که در نهایت میزان تولید موکوس افزایش یافته و مجرا بینی مسدود می گردد و فرد خروپف می کند.

حتما بخوانید: مصرف امگا3 در بارداری چه فواید و خطراتی دارد؟

علاوه بر این، زیاد شدن میزان خون باعث بزرگ شدن رگ های خونی و التهاب غشاء بینی می شود. همین دلیل، تنفس فرد را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه خروپف ایجاد می کند.

خستگی مفرط: در دوران بارداری احساس می کنید که به شدت خسته هستید. عمیقا چرت می زنید و احتمالا دیگر هیچ کنترلی روی موکوس های گلو نخواهید داشت.

همچنین، ماهیچه ها مجرای هوایی را مسدود می کنند و همان طور که نفس می کشید، لرزش و خروپف ایجاد می کنند.

اضافه شدن وزن: زیاد شدن وزن در این دوران، چربی افزوده ای را به گردن و همین طور مناطق گلو وارد می کند. درنتیجه، مجراهای هوایی فشرده می شوند و تنفس را سخت تر می کنند و باعث ایجاد خروپف می شوند.

آپنه خواب: یکی از نشانه های آپنه خواب انسدادی (OSA) خروپف های بلند است. در آپنه خواب انسدادی نفس کشیدن به طور ناگهانی متوقف می شود که علت آن هم مسدود شدن مجراهای هوایی است.

از دیگر علائم و نشانه های این عارضه می توان بریده بریده نفس کشیدن و خواب آلودگی در طول روز اشاره کرد.

سرما خوردگی و آلرژی: هنگام سرما خوردگی، آنفولانزا یا آلرژی، مجرای بینی مسدود می شود که در نهایت نفس کشیدن را با مشکل مواجه می کند؛ پس این عوامل،  باعث خروپف کردن می شوند.

خروپف کردن در دوران بارداری یک حالت موقت و گذراست که تغییرات ایجاد شده در بدن عامل آن می باشد؛ اما همیشه هم اینطور نیست.

آیا خروپف کردن تاثیری بر بارداری می گذارد؟

اگر قبل از حاملگی خروپف می کردید، اصلا نگران نشوید. اما اگر بعد از بارداری به آن دچار شده اید، باید بتوانید آن را شناسایی کرده و به دنبال درمانش باشید.

یکی از مطالعات صورت گرفته بر روی 189 خانم باردار که در مدرسه پزشکی فینبرگ دانشگاه نورت وسترن انجام شد، نشان داده که خروپف کردن ممکن است نوعی خطر برای مادر و جنین او محسوب شود که دلایل زیر را برای اثبات ادعا خود آورده اند:

  • خروپف های همیشگی، نتیجه ای نامناسب برای مادر و جنین او در بر دارد که می توان به خطر سزارین و کم بودن وزن جنین در هنگام تولد، اشاره کرد.
  • یکی دیگر از عواقب موجود، احتمال محدودیت رشد درون رحمی (IUGR) است که باعث به دنیا آمدن جنین های نارس با تاخیر در رشد می شود.

خستگی در بارداری

اگر بیماری های اساسی در خروپف کردن نقش داشته باشند، با راهکارهای درمانی می توانید از آن جلوگیری کنید؛ اما اگر ناشی از تغییرات بدنی در دوران بارداری باشد، می توانید راهکارهایی که در قسمت بعد می گوییم را انجام دهید.

 آیا می توان از خروپف کردن در دوران حاملگی جلوگیری کرد؟

با انجام راهکارهای ساده زیر می توان خروپف کردن را تا حدی کنترل کرد:

  • چسب یا اسپری بینی که می توان از داروخانه تهیه کرد، راه حلی مناسب و بدون نیاز به داروست که برای درمان خروپف به کار برده می شود.

این دو محصول گرفتگی مجراهای بینی را برطرف کرده و مانع از خروپف کردن می شود.

  • قرار دادن دستگاه مرطوب کننده هوا در اتاق خواب به رفع گرفتگی بینی کمک کرده و شما را از شر خروپف رها می کند.

دستگاهی را انتخاب کنید که قابلیت کار کردن برای 8 ساعت یا بیشتر را داشته باشد تا برنامه خواب تان را بر هم نزد.

  • روی پهلوی چپ تان بخوابید تا گردش خونتان بهبود یافته و خروپف نکنید.
  • با کمک حداقل دو بالشت سرتان را تنظیم کنید و بگذارید هوا آزادانه در جریان باشد.

این کار به بهبود نفس کشیدن و کم کردن خروپف کمک می کند.

  • بهتر است که عادت های غذایی تان را بررسی کنید تا بیشتر از مقدار مورد نیاز کالری در بدن خود انباشته نکنید؛ زیرا یکی از دلایل خروپف، اضافه وزن است.

پس هر چیزی که می خورید را به دقت زیر نظر گرفته و مصرف خوراکی هایی با ارزش غذایی صفر را برای خود قدغن کنید!

حتما بخوانید: مهم ترین علائم حاملگی مولار چیست و چگونه درمان می شود؟

  • از سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و قرص های خواب پرهیز کنید؛ زیرا همه این عوامل، دست به دست هم داده و مجراهای هوایی را مسدود می کنند که نتیجه آن، خروپف کردن می شود.

البته باید با این دید هم به قضیه نگاه کنید که این کارها همگی برای شما و جنین تان خطرناک است!

اگر تمام این روش ها را امتحان کردید و هیچ نتیجه ای نگرفتید، به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی خروپف کردن برطرف می شود؟

احتمالا بعد از وضع حمل و به دنیا آوردن کودک مسئله خروپف کردن برطرف می شود؛ اگر به سرعت اتفاق نیفتد، حتما برطرف می شود؛ چرا که دیگر از فشار وزن کودک خبری نیست.

آیا خانم های باردار بیشتر از دیگر افراد خروپف می کنند؟

احتمال خروپف کردن در خانم های باردار بیشتر از خانم های غیرباردار است؛ زیرا سطح هورمون استروژن و همین طور گردش خون شان بیشتر و شکم شان هم بزرگتر است.

خانم هایی که قبل از بارداری خروپف نمی کردند، احتمالا بعد از بارداری این مسئله را تجربه می کنند.

خبر خوب این است که تا آخر عمرتان خروپف نمی کنید؛ بلکه به محض به دنیا آمدن نوزادتان، خروپف کردن هم متوقف می شود.

 

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/effective-remedies-to-get-relief-from-snoring-during-pregnancy_00106078/