شایعاتی وجود دارد که می گوید تتو (خالکوبی) باعث عفونت یا سرطان می شود. آیا فکر می کنید این حرف صحت دارد؟ اگر به فکر داشتن خالکوبی هستید و درباره مضرات جوهر هایی که برای آن استفاده می شوند، اطلاع ندارید. پیشنهاد می کنیم قبل از انجام آن، این مقاله از سایت دکتر چک را بخوانید…

با افزایش محبوبیت خالکوبی در جهان، نگرانی ها درباره ایمن بودن جوهر های مورد استفاده در آن افزایش یافته است. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا همه انواع جوهر ها خطرناک هستند یا فقط برخی از آن ها ضرر دارند؟

گزارشاتی مبنی بر خطرناک بودن جوهر خالکوبی بر روی پوست

در سال 2015، پس از شیوع عفونت های مایکروباکتریایی در افرادی که اخیراً در فلوریدا خال کوبی کرده بودند، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به کسانی که علاقه مند به انجام تتو بودند، هشدار داد که از مصرف برخی از سایه های خاکستری رنگی که توسط بازاریابان و توزیع کنندگان معرفی می شوند، خودداری کنند.

این عفونت ها باعث ایجاد قرمزی، تورم، خارش، لکه های صورتی یا بنفش و درد موضعی شده بود.

FDA اعلام کرد كه در بعضی موارد، بافتی که خالکوبی شده، دچار سپسیس (گند خونی) شده بود. این عارضه یكی از عفونت های خونی است که بسیار خطرناک است و در صورت درمان نکردن می تواند باعث مرگ بیمار شود.

همچنین، زخمی که از این عارضه باقی می ماند، معمولا دائمی است و به راحتی از بین نمی رود.

حتما بخوانید: ملانوما یا سرطان پوست چگونه سرطانی است؟ آیا درمان دارد؟

در سال 2016، گزارشی از مطالعه مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا منتشر شده كه اعلام کرده است: «بیشتر جوهرهای مورد استفاده در اروپا که برای استفاده در خالکوبی یا آرایش دائمی، از ایالات متحده وارد می شوند، به احتمال زیاد حاوی مواد سرطان زا، فلزات سنگین سمی و باکتری هستند.»

محققان به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به سرطان پوست به خاطر خالکوبی ثابت نشده؛ اما ممکن است این احتمال وجود داشته باشد.

تا به حال گزارشی مبنی بر اینکه یک شخص فقط به علت تتو کردن، مبتلا به سرطان شده، وجود نداشته است.

عوارض شناخته شده جوهر خالکوبی بر روی پوست

احتمال عفونت و بیماری های پوستی در نتیجه خالکوبی کردن وجود دارد و از آن جایی که تعداد این گزارش ها به شدت در حال افزایش است، نمی توان اهمیت استفاده از جوهر ها و وسایل تتو استاندارد را نادیده گرفت.

از جمله عوارض پوستی که تتو به همراه دارد،  حساسیت به رنگ جوهر خالکوبی است. پوست برخی افراد به جوهر قرمز حساسیت دارد و ممکن است سال ها پس از خالکوبی کردن، با حل شدن رنگ در بافت، این حساسیت بر روی پوستشان ظاهر شود.

علاوه بر این، در حین انجام تتو یا از بین بردن آن، ممکن است بر روی پوست بافت اسکار یا گره ها یا برآمدگی های کوچکی به نام «گرانولوما» ایجاد شود.

از طرفی دیگر، ممکن است جوهر خال کوبی به سیستم لنفاوی بدن وارد شود؛ اگر چه تا کنون مشخص نشده که وارد شدن جوهر خالکوبی به سیستم لنفاوی، مشکلی برای سلامتی ما ایجاد می کند یا خیر.

سخن پایانی

اگر تصمیم دارید که بر روی پوستتان خالکوبی انجام دهید، قبل از هر چیزی مطمئن شوید که سالن و محلی که در آن جا این کار را انجام می دهید مجوز کار قانونی دارد یا خیر.

علاوه بر این، از کسی که این کار را انجام می دهد درباره جوهر خالکوبی و محل تهیه آن سوال بپرسید.

مطمئن شوید این فرد در حین انجام کار، دستکش یکبار مصرف استریل پوشیده و آن را بعد از هر مشتری دور می اندازد.

کسی که این کار را انجام می دهد، باید از کیت های یکبار مصرف بسته بندی شده، پلمپ و سوزن های یکبار مصرف استفاده کند. سالن و تجهیزات باید کاملا تمیز و استریل شده باشند و اصول بهداشتی در تمام محل رعایت شده باشد.

 

 

منبع