همسرتان نمی تواند حرف هایی را که در هنگام عصبانیت میزنید، نشنیده بگیرد، حتی اگر عذرخواهی کنید. این حرف های آزار دهنده می تواند در ذهن و قلب همسرتان رخنه کند و باعث بی اعتمادی و شک شود. تلاش برای رفع مشکل ممکن است ناموفق باشد و این مشاجرات مکرر باعث ایجاد فاصله بین شما شود.

در حالی که توجه به هر کلمه ای که می گویید، راهی برای برقراری یک رابطه مشتاقانه و دلسوزانه نیست، از گفتن این 5 جمله اِجتناب کنید که باعث آسیب رساندن به روابط تان می شود:

من طلاق می خواهم: اگر واقعاً می خواهید طلاق بگیرید، باز هم این حرف را نزنید! گفتن این کلمات باعث می شود ارتباط بین شما کم شود. حتی اگر به تعهدتان نسبت به یکدیگر عمل کنید؛ به احتمال زیاد باز هم با اختلافاتی مواجه می شوید.

در عوض، آنچه را که احساس می کنید، در نظر بگیرید و آن را بیان کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است بگویید که احساس خشم، عصبانیت، آسیب، بی اعتمادی یا خیانت می کنید. بیان کردن این احساسات، این را نشان می دهد که چه احساسی نسبت به زندگی مشترکتان دارید.

حتما بخوانید: از کجا و چگونه بفهمیم افسرده ایم ؟

ازت متنفرم: این عبارت می تواند نشان دهنده ی این باشد که نسبت به همسرتان احساس خوبی ندارید. آیا واقعاً از همسرتان متنفر یا بیزار هستید؟ اگر اینطور است، پس شاید وقت آن رسیده که واقعاً طلاق بگیرید.

اگر اینطور نیست، پس این حرف را نزنید! چند عبارت متفاوت عبارتند از: «من هرگز تو را دوست نداشتم.» و «من هرگز نباید با تو ازدواج می کردم. » این جملات ممکن است باعث شود که همسرتان بعد از احساس خصومت نسبت به شما، دچار شک و تردید هم شود.

درعوض، به عواطف خود در کنار آنچه باعث بروز احساسات تان می شود، توجه کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است از همسرتان عصبانی یا حتی خشمگین باشید؛ به طور مثال: وقتی با دوستان تان بیرون هستید، جواب تماس و پیام همسرتان را ندهید.

اگر از کلمه ی تنفر استفاده می کنید، حتماً سعی کنید رفتار همسرتان را تغییر دهید. شما ممکن است که این حرف را بزنید، «من از اینکه وقتی دارم باهات صحبت می کنم، از اتاق بیرون می روی، متنفرم!»

تو… هستی (صفت شخصیتی منفی): وقتی به همسرتان برچسب می زنید و به شخصیت همسرتان حمله می کنید، اجازه نمی دهید که تغییر کند.

به عنوان مثال، در مورد این فکر کنید که همسرتان را احمق، بی احساس یا بی ارزش می دانید. اگر همسرتان واقعاً بی ارزش است، برای شما و رابطه ی تان ارزش قائل نمی شود.

درعوض، درباره رفتارهایی اعتراض کنید که شما را آزار می دهند؛ مثلاً بگویید: « وقتی هیچ یک از کارهای خانه را انجام نمی دهی، خیلی به من فشار وارد می شود و اذیت می شوم.» این حرف باعث می شود که همسرتان رفتارش را تغییر دهد.

تو هرگز…: هنگامی که می گویید همسرتان هرگز رفتار خاصی را انجام نمی دهد، احتمالاً زمانی که او واقعاً این رفتار را انجام داده، با مشکل مواجه شدید. این حرف باعث می شود که او در وضعیت بدی قرار بگیرد و با شما مشاجره کند. این روش خوبی برای تشویق آنها به تغییر نیست!

به طور مشابه، گفتن این جمله که تو همیشه من رو نادیده گرفتی(انتقاد)، مشکل ساز خواهد بود.

در عوض، از مشکل و تغییری که می خواهید ایجاد کنید و در مورد احساسات خود، اطلاع داشته باشید.

به همسرتان بگویید: «وقتی هر شب رو صرف بازی کردن با گوشی ات می کنی، و به سختی متوجه حضور من می شوی، احساس می کنم که  واقعاً قلبم جریحه دار شده و دوستم نداری، برای همین از تو ناراحت شدم. اگر حداقل دو شب در هفته، با من صحبت می کردی یا با هم فیلم می دیدیم، احساس می کردم که من رو دوست داشتی و از این بابت عصبانی نمی شدم».

حتما بخوانید: تفکر منفی چه تاثیری بر روی آلزایمر دارد؟

اگر تشخیص دادید که استفاده از عبارات بالا، در رفتار همسرتان موثر است؛ پس سعی کنید تغییرات پیشنهادی را ایجاد کنید؛ در این صورت، احتمالاً همسرتان حرف های شما را می شنود. این گونه شانس بیشتری برای گفتگوی سازنده و در نهایت احساس خوشبختی در کنار یکدیگر خواهید داشت.

 

منبع: webmd