بعضی از افراد برای ترمیم بینی خود بعد از آسیب دیدگی، اصلاح مشکلات تنفسی یا به علت نقصی به وجود آمده در هنگام تولد یا به دلیل اینکه از ظاهر بینی خود ناراضی هستند، جراحی بینی را انجام می دهند. جراحی زیبایی بینی، یکی از رایج ترین انواع جراحی های پلاستیک در ایران به شمار می رود؛ به همین دلیل در این مقاله از سایت دکتر چک به روند کامل این جراحی و اقدامات لازم پس از جراحی و خطرات ناشی از انجام آن می پردازیم.

جراحی زیبایی بینی یا راینوپلاستی، که غالبا با نام« nose job »شناخته می شود، نوعی جراحی است که پس از اصلاح استخوان یا غضروف، شکل بینی تان تغییر پیدا می کند.

به چه دلایلی جراحی بینی انجام می شود؟

تغییرات احتمالی که جراح شما در حین عمل جراحی زیبایی بینی، به بینی شما وارد می کند، شامل موارد زیر می باشد:

  • تغییر زاویه؛
  • صاف کردن برآمدگی بینی؛
  • تغییر شکل نوک؛
  • تنگ کردن سوراخ های بینی؛
  • تغییر اندازه ی بینی.

اگر می خواهید برای زیبایی و خوش قیافه شدن صورتتان بینی خود را عمل کنید، باید صبر کنید تا استخوانهای بینی شما به طور کامل رشد کند. برای دختران، در 15 سالگی و در پسران، در سن بالاتر این فرآیند شکل می گیرد ؛ زیرا بینی هنوز روند رشد را طی می کند. اگر به دلیل اختلال در تنفس قصد انجام جراحی بینی را دارید، عمل زیبایی بینی در سنین پایین تر انجام می شود.

عمل زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی چه خطراتی را در پی دارد؟

همه جراحی ها ممکن است خطرات زیادی داشته باشند، از جمله: عفونت، خون ریزی یا یک واکنش بد به بیهوشی. همچنین جراحی زیبایی بینی می تواند خطر مبتلا شدن شما به این موارد را افزایش دهد:

  • مشکلات تنفسی؛
  • خون دماغ شدن؛
  • بی حس شدن بینی؛
  • بینی نامتقارن؛
  • زخم یا جای زخم .
حتما بخوانید : علت تب چیست و کی خطرناک است؟ راه های درمان خانگی تب

گاهی اوقات، بیماران از روند جراحی خود راضی نیستند. اگر می خواهید برای بار دوم عمل جراحی کنید، باید صبر کرده تا بینی شما قبل از عمل مجدد، به طور کامل بهبود پیدا کند. این بهبودی ممکن است، یک سال طول بکشد.

آماده شدن برای جراحی زیبایی بینی

ابتدا باید جراحتان را ملاقات کنید تا در مورد این صحبت کنید که آیا شما انتخاب مناسبی برای جراحی زیبایی بینی دارید یا خیر. همچنین در مورد اینکه چرا می خواهید عمل جراحی انجام دهید و از این عمل چه انتظاری دارید، صحبت خواهید کرد.

جراح سوابق پزشکی شما را بررسی می کند و از شما درمورد هرگونه دارویی که هم اکنون مصرف می کنید و سایر وضعیت های پزشکی سؤال می کند. اگر به هموفیلی،(اختلالی که باعث خونریزی بیش از حد می شود) دچار هستید، احتمالاً جراح شما با هر نوع عمل جراحی اختیاری مخالفت خواهد کرد.

جراح با دقت پوست داخل و خارج بینی شما را معاینه می کند تا مشخص کند که چه نوع تغییراتی را می تواند ایجاد کند. جراح آزمایش خون یا سایر تست های آزمایشگاهی را تجویز می کند.

همچنین جراح زیبایی بینی در نظر خواهد گرفت که آیا جراحی اضافه ای را باید همزمان انجام دهد یا خیر. به عنوان مثال: برخی از افراد همزمان با این عمل، عمل اصلاح چانه (روشی برای خوش فرم شدن چانه ها) را نیز انجام می دهند.

علاوه بر موارد گفته شده این مشاوره، شامل: عکس گرفتن از بینی شما از زوایای مختلف نیز می باشد. از این عکس ها برای ارزیابی نتایج طولانی مدت عمل جراحی زیبایی بینی استفاده شده و ممکن است در طول عمل جراحی نیز به آن ها رجوع شود.

مطمئن شوید که از پس هزینه های جراحی بینی بر می آیید. اگر این جراحی، برای زیبایی باشد، احتمالاً خیلی کمتر تحت پوشش بیمه قرار می گیرد یا اصلا شرکت های بیمه هزینه های آن را نمی پردازند.

اقدامات قبل از این عمل جراحی

باید دو هفته قبل و بعد از عمل جراحی تان، از مصرف مسکن هایی شامل: ایبوپروفن، آسپیرین و موارد مشابه خودداری نمایید! این داروها روند لخته شدن خون را کُند می کنند و می توانند باعث خونریزی بیشتر شوند. به جراح خود اطلاع دهید که چه داروها و مکمل هایی را مصرف می کنید تا شما را راهنمایی کند که مصرف آن ها را می توانید ادامه دهید یا خیر.

مدت زمان بهبودی در افراد سیگاری بیشتر به طول می انجامد؛ زیرا سیگار روند بهبودی را کُند می کند. نیکوتین رگ های خونی شما را منقبض می کند، در نتیجه اکسیژن و خون کمتری به بافت های در حال ترمیم می رسد. ترک سیگار قبل و بعد از عمل جراحی به روند بهبودی کمک می کند.

 جراحی زیبایی بینی چگونه انجام می شود؟

جراحی زیبایی بینی را می توان در بیمارستان، مطب پزشک یا یک مرکز جراحی به صورت سرپایی انجام داد. پزشک شما از بی حسی موضعی یا عمومی استفاده خواهد کرد. اگر روش جراحی شما ساده است، بی حسی موضعی در بینی شما تزریق خواهد شد که صورت شما را نیز بی حس می کند. همچنین ممکن است  که شما از طریق مسیر داخل وریدی، دارویی دریافت کنید که باعث سستی شما شود، اما هنوز هوشیار خواهید بود.

حتما بخوانید : علت فشار پشت چشم چیست و چگونه آرام می شود ؟

با روش بیهوشی عمومی، یا از طریق وریدی شما دارویی را استنشاق یا دریافت خواهید کرد که شما را بیهوش می کند. معمولاً به کودکان روش بیهوشی عمومی پیشنهاد داده می شود.

عوارض عمل بینی

همین که شما بی حس یا بیهوش شدید، جراح شما بین سوراخ های بینی یا داخل سوراخ های بینی شما را برش داده و شکاف ایجاد می کند. پزشک پوستتان را از غضروف یا استخوان جدا می کند و سپس تغییر شکل را شروع می کنند. اگر بینی جدید شما به مقدار کمی غضروف اضافی احتیاج داشته باشد، پزشک شما ممکن است مقداری از گوش یا عمق داخل بینی تان را جدا کند. در صورت نیاز، ممکن است یک ایمپلنت (بینی مصنوعی) بگذارد یا پیوند استخوان انجام دهد. پیوند استخوان، استخوانی اضافی است که به استخوان داخل بینی شما اضافه می شود.

این عمل معمولاً بین یک تا دو ساعت طول می کشد. اگر جراحی پیچیده باشد، مدت زمان بیشتری ادامه خواهد داشت.

پس از جراحی زیبایی بینی روند بهبودی چگونه است؟

بعد از عمل جراحی، پزشک ممکن است یک اسپلینت یا تراشه ی پلاستیکی یا فلزی را روی بینی شما قرار دهد. اسپلینت به بینی شما کمک می کند تا هنگام بهبودی، شکل جدید خود را حفظ کند. همچنین ممکن است پک های بینی یا اسپلینت ها را درون سوراخ های بینی شما قرار دهد تا قسمتی از بینی تان که بین سوراخ های بینی واقع شده است، ثابت شود. به این ناحیه «سپتوم» یا «تیغه ی وسط بینی» گفته می شود.

حداقل چند ساعت بعد از عمل جراحی، در اتاق ریکاوری تحت مراقبت قرار خواهید گرفت. اگر وضعیت کلی شما خوب باشد، همان روز مرخص خواهید شد. به شخصی احتیاج دارید تا شما را به خانه برساند؛ زیرا بیهوشی همچنان روی شما تأثیر می گذارد. اگر جراحی شما پیچیده بوده است ، ممکن است یک یا دو روز در بیمارستان بمانید.

برای کاهش خونریزی و تورم، باید در حالتی که سرتان در ارتفاعی بالاتر از قفسه ی سینه قرار بگیرد، استراحت کنید. اگر بینی شما متورم یا پر از پنبه باشد، ممکن است احساس خفگی کنید. معمولاً افراد مجبورند که بیش از یک هفته پس از عمل جراحی، تراشه ها و پانسمان های موجود در محل را خارج کنند. ممکن است بخیه هایتان قابل جذب باشند، یعنی این بخیه ها جذب پوست می شوند و نیازی به برداشتن و یا کندن آنها نیست. اگر بخیه ها قابل جذب نیستند، لازم است یک هفته بعد از عمل جراحی مجدداً به پزشک خود مراجعه کنید تا بخیه هایتان را بکشد.

 عوارض کوتاه مدت پس از انجام جراحی بینی کدامند؟

افت حافظه، اختلال در قضاوت و واکنش بسیار آرام، از عوارض متداول داروهای جراحی محسوب می شود. در صورت امکان، در شب اول پس از جراحی، لازم است که کسی  همراه شما بماند.

در مدت زمان چند روز پس از عمل جراحی، شما ممکن است تخلیه ی ترشحات و خون ریزی را مشاهده کنید. یک دریپ پد، (یک تکه گازیست که در زیر بینی شما با نوار چسب می چسبد) می تواند خون و مخاط را جذب کند. پزشک به شما خواهد گفت که هر چند وقت یک بار، دریپ پد خود را عوض کنید و همچنین داروهای ضد درد را تجویز کند. ممکن است دچار سردرد شوید و حتی صورت شما پف کند.

همچنین ممکن است که پزشکتان شما را از انجام بعضی کارها منع کند شامل :
  • دویدن و سایر فعالیت های بدنی شدید؛
  • شنا کردن؛
  • فین کردن ( خالی کردن ترشحات بینی )؛
  • جویدن بیش از حد؛
  • خندیدن، لبخند زدن یا سایر حالت های صورت که نیاز به حرکت زیادی دارد؛
  • از سر پوشیدن لباس؛
  • قرار دادن عینک روی بینی؛
  •  مسواک زدن شدید.

در نواحی آفتابی قرار نگیرید. قرار گرفتنِ بیش از حد در معرض آفتاب، می تواند به طور دائم پوست اطراف بینی شما را دچار تغییر رنگ کند. شما باید بتوانید طی مدت زمان یک هفته به محل کار یا مدرسه ی خود برگردید.

حتما بخوانید : درد سمت راست سر نشانه چیست ؟ علت ها و بیماری ها

جراحی بینی می تواند در ناحیه اطراف چشم شما تأثیراتی را بر جای بگذارد، و ممکن است شما برای چند هفته دچار بی حسی موقت، تورم یا تغییر رنگ در اطراف پلک های خود شوید. در موارد نادر، این عوارض به مدت شش ماه ادامه داشته باشد و حتی ممکن است تورم جزئی در مدت زمان طولانی تری باقی بماند. برای کاهش تغییر رنگ و تورم می توانید از کمپرس سرد یا بسته های یخ استفاده کنید.

جراحی زیبایی بینی

مراقبت های پس از جراحی زیبایی بینی عامل مهمی است. حتماً قرار ملاقاتی با پزشک خود داشته باشید و دستورالعمل های پزشک را انجام دهید.

نتایج نهایی جراحی زیبایی بینی

گرچه جراحی زیبایی بینی روشی نسبتاً ایمن و آسان است، روند بهبودی پس از عمل جراحی ممکن است به مدت طولانی ادامه داشته باشد. نوک بینی شما بسیار حساس است و می تواند ماه ها بی حس و متورم باقی بماند.

ممکن است طی چند هفته به طور کامل بهبود پیدا کنید؛ اما برخی از اثرات جراحی  برای ماه ها تداوم داشته باشد. فراموش نکیند که به طور کلی یک سال طول می کشد تا بتوانید از نتیجه ی نهایی جراحی خود احساس رضایت کنید.

منبع : healthline