نوروم آکوستیک چیست؟

تومور عصب شنوایی که نوریوم آکوستیک یا شوانومای وستیبولار نیز نامیده می‌شود، یک تومور خوش خیم است که بر روی عصب هشت مغزی(حلزونی-وستیبولار) که از گوش داخلی به مغز می‌رسد، ایجاد می‌شود. شاخه‌های این عصب مستقیما بر تعادل و شنوایی تاثیر می‌گذارند و فشار یک تومور عصب شنوایی می‌تواند موجب ناشنوایی، صدای زنگ در گوش، و سرگیجه و عدم تعادل شود.

نوروم های آکوستیک معمولاً از سلولهای شوان که این عصب را پوشانده اند ایجاد شده به آرامی رشد می کند. به ندرت اتفاق می افتد که یک نوروم آکوستیک به سرعت رشد کند ، یا اندازه آن افزایش یابد ، که مغز تحت فشار قرار دهد و عملکردهای حیاتی را مختل می کند.

درمان های نوروم آکوستیک یا نوروم صوتی شامل پرتو درمانی و برداشتن تومور از طریق جراحی است.

انواع نوروم آکوستیک:

نوروم های آکوستیک یک طرفه : این نوع فقط روی یک گوش تأثیر می گذارد و شایع ترین نوع نوروم آکوستیک است. این تومور ممکن است در هر سنی ایجاد شود ولی غالباً در سنین 30 تا 60 سالگی اتفاق می افتد. نوروم آکوستیک ممکن است نتیجه آسیب عصبی ناشی از عوامل محیطی باشد.

نوروم های آکوستیک دو طرفه : این نوع هر دو گوش را تحت تأثیر قرار می دهد به دلیل عوامل وراثتی ایجاد می شود ومهمترین علت آن یک مشکل ژنتیکی به نام نوروفیبروماتوز است.

تومور سی پی انگل یا نوروم آکوستیک در کودکان

تومور سی پی انگل غیر سرطانی است که وقتی بر اعصاب گوش داخلی فشار می آورد ، بر شنوایی تاثیر می گذارد. این یک تومور نادر است که کودکان را نیز درگیر می کند.

همانطور که در بالا گفته شد نوروم آکوستیک یک تومور غیرسرطانی نادر است. از تولید بیش از حد سلول های شوان به آرامی رشد می کند و به آن شوانوم دهلیزی نیز می گویند. سپس تومور به شنوایی فشار آورده و اعصاب گوش داخلی را متعادل می کند. سلول های شوان به طور معمول به اطراف میپیچند و از رشته های عصبی پشتیبانی می کنند. یک تومور بزرگ می تواند بر روی عصب یا ساختارهای مغزی فشار وارد کند.

دلایل نوروم آکوستیک در کودکان چیست؟

نوروم آکوستیک در کودکان نادرتر از بزرگسالان است و اغلب با نوروفیبروماتوز همراه است. تنها عامل تأیید شده برای نوروم آکوستیک ، داشتن پدر و مادر با اختلال نادر ژنتیکی نوروفیبروماتوز است.

دلایل نوروم آکوستیک در کودکان

علائم نوروم آکوستیک در کودکان چیست؟

شایع ترین علائم نوروم آکوستیک در کودکان عبارتند از:

  • از دست دادن شنوایی در گوش آسیب دیده (صدا های با فرکانس بالا را نمی شنود)
  • صدای وزوز یا زنگ (وزوز گوش)
  • سرگیجه
  • ناپایدار روی پاهایشان

چگونه نوروم آکوستیک در کودکان تشخیص داده می شود؟

از آنجا که علائم این تومورها به سایر موارد گوش میانی و داخلی شباهت دارد ، تشخیص آنها در کودکان  بسیار دشوار است. اقدامات تشخیصی اولیه شامل معاینه گوش و آزمایش شنوایی است. که بوسیله تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) به تعیین محل و اندازه تومور کمک می کند. تشخیص به موقع بهترین فرصت را برای درمان موفقیت آمیز ارائه می دهد.

راه های تشخیص نوروم آکوستیک در کودکان

نوروم آکوستیک در کودکان نادر است. گرچه می توان آنها را قبل از بزرگ شدن تشخیص داد ، اما تشخیص آنها دشوار است ، زیرا علائم می توانند در اثر سایر شرایط ایجاد شوند. اگر  فرزند شما مشکوک به نوروم آکوستیک باشد ، ممکن است یک یا همه آزمایشات زیر را انجام دهد:

شنوایی کودک بررسی می شود تا مشخص شود مربوط به عصب است یا نه

با استفاده ازاسکن MRI  از داخل سر کودک مشخص می شود

تشخیص شامل موارد زیر است:

تست شنوایی (شنوایی سنجی):

تست شنوایی کودکان از لحاظ عملکرد شنوایی ، که میزان شنیدن صدا و گفتار توسط بیمار را اندازه گیری می کند ، معمولاً اولین آزمایشی است که برای تشخیص نوروم آکوستیک انجام می شود. بیمار هنگام استفاده از گوشی متصل به دستگاهی که پاسخ ها را ضبط می کند و عملکرد شنوایی را اندازه گیری می کند ، به صداها و گفتار گوش می دهد. شنوایی سنجی ممکن است افزایش “میانگین لحن خالص” (PTA) ، افزایش “آستانه دریافت گفتار” (SRT) و “تبعیض گفتاری” (SD) را کاهش دهد.

پاسخ برانگیخته شنوایی ساقه مغز (BAEP):

این آزمایش در برخی بیماران انجام می شود تا اطلاعات مربوط به فعالیت امواج مغزی را به عنوان پاسخ به کلیک ها یا زنگ ها ارائه دهد. بیمار در حالی که الکترودهایی را روی پوست سر و لاله های گوش و گوش های خود قرار میدهد ، به این صداها گوش می دهد. الکترودها پاسخ مغز به این صوت ها را می گیرند و ضبط می کنند.

اسکن سر:

اگر آزمایش های دیگر نشان دهد بیمار ممکن است به نوروم آکوستیک مبتلا باشد ، برای تأیید تشخیص از تصویربرداری مغناطیسی (MRI) استفاده می شود. MRI به جای اشعه ایکس و رایانه ها از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی و رایانه ها برای ایجاد تصاویر دقیق از مغز استفاده می کند. این “برش های” تصویری مغز را نشان می دهد که می تواند با هم ترکیب شود و یک تصویر سه بعدی از تومور ایجاد کند. یک ماده حاجب به بیمار تزریق می شود. اگر نوروم آکوستیک وجود داشته باشد ، و به وضوح در اسکن ظاهر می شود.

نوروم آکوستیک

راه های درمان نوروم آکوستیک  کودکان

بسته به موقعیت و اندازه نوروم آکوستیک ، سرعت رشد تومور و سلامت عمومی کودک شما ، گزینه های

اصلی درمان عبارتند از:

این تومورها به راحتی  با جراحی از بین می روند . با این حال ، بسیاری از آنها بسیار کوچک هستند که ممکن است نیازی به درمان فوری نداشته باشند.

برای درمان نورومای آکوستیک به اندازه تومور و سن بیمار ، سلامت عمومی و ترجیحات او بستگی دارد و ممکن است شامل جراحی ، ودر برخی موارد جراحی رادیوس باشد .

پرتو درمانی نیز یکی از راه های درمان نوروم آکوستیک می باشد که بدون نیاز به جراحی بوده و با استفاده از پرتو های گاما  بدون اینکه آسیبی به بافت های اطراف برسد تومور را از بین می برد.

در موارد جدی تر از روش های دیگر استفاده می شود که عبارت اند از:

سمعک متصل به استخوان (Baha) یک سمعک است که پزشکان با جراحی در زیر پوست نزدیک گوش کاشته می شوند. این دستگاه به استخوان جمجمه متصل می شود و باعث انتقال طبیعی صدا به استخوان می شود. پردازنده گفتاری Baha ارتعاشات صوتی را در داخل جمجمه و گوش داخلی منتقل می کند که باعث تحریک اعصاب گوش داخلی می شود و بیمار را قادر به شنیدن می کند.

بیماران مبتلا به نوروفیبروماتوز 2 اغلب در هر دو گوش دچار نوروم آکوستیک می شوند. این امر منجر به مشکلات شدید شنوایی یا ناشنوایی در هر دو گوش می شود. کاشت حلزون می تواند به ایجاد حس صدا در این بیماران کمک کرده و به آنها در درک گفتار کمک کند. این دستگاه از یک گوش خارجی و دستگاهی تشکیل شده است که پزشکان با جراحی زیر پوست نزدیک گوش آن را قرار می دهند.

کاشت حلزون با دور زدن قسمت های آسیب دیده گوش و تحریک مستقیم عصب شنوایی کار می کند. آنها سیگنال هایی از عصب شنوایی به مغز تولید می کنند که سیگنال ها را به عنوان صدا تشخیص می دهد.

مشاوره آنلاین و کسب اطلاعات بیشتر کلینک گوش تهران:

https://maps.app.goo.gl/WvmNYGYvLY3NBAJCA