بیماری ویروس ابولا یک بیماری بسیاری جدی و خطرناک است که منشا آن به قاره آفریقا برمی گردد, جایی که بر اثر شیوع این بیماری در سال ۲۰۱۴ _٢۰۱۵ فاجعه به وجود آمد. در ماه جون سال ۲۰۱۶ این بیماری به طور رسمی اعلام شد.

به طور عمده ویروس ابولا در سال ۲۰۱۴ _ ٢۰١۵ سه کشور در غرب آفریقا را تحت تاثیر قرار داد: گینه نو, لیبریا و سیرا لئون. گزارش هایی از قسمت مرکزی آفریقا نیز اعلام شد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی, ۲۸.۰۰۰ مورد ابتلا به ویروس ابولا گزارش داده شد و ۱۱.۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. این مورد بزرگ ترین گزارش ابولا به شمار می اید. با دکتر چک همراه باشید…

آیا ویروس ابولا همچنان یک خطر جدی ست؟

با گذشت سال ها همچنان امکان برگشت این ویروس وجود دارد زیرا وجود ویروس در تعدادی از کشورها گزارش شده است. اما خطری بازدیدکنندگان از قاره آفریقا را تهدید نمی کند.

سازمان کشورهای مشترک المنفعت و خارجی هیچ توصیه درباره عدم سفر به این قاره اعلام نکرده است اما سفر به مناطق الوده قبلی خطرناک است.

افرادی که بیش از سایرین در معرض ویروس ابولا قرار دارند, همان افرادی هستند که از بیماران الوده مراقبت کرده یا با خون و مایع بدن این افراد, مانند کارمندان بیمارستانی, اعضای خانواده افراد و کارمندان ازمایشگاه, تماس داشته اند.

خطر شیوع ویروس ابولا در کشور انگلستان بسیار ناچیز است.

نشانه های ویروس ابولا

فردی که به ویروس ابولا آلوده شده باشد در وی علایم زیر وجود دارد:

  • دمای بالای بدن (تب)
  • سردرد
  • درد در ناحیه مفصل ها و ماهیچه ها
  • گلودرد
  • احساس ضعف ماهیچه ها به کرات

پس از الوده شدن به ویروس, بین ۲ تا ۲۱ روز زمان می برد تا نشانه های بیماری خود را نشان دهند.

پس از ان امکان بروز نشانه های اسهال, استفراغ, جوش, درد شکم و کاهش فعالیت کلیه ها و کبد وجود دارد. سپس فرد خونریزی داخلی کرده و امکان خونریزی از گوش, چشم, دهان و بینی نیز وجود دارد.

درصورت بیمار شدن چه کنیم؟

اگر در هنگام مسافرت به بیماری مبتلا شدید, در سریع ترین زمام ممکن به بیمارستان مراجعه کنید. اگر پس از بازگشت از سفر بیمار شدید, با NH111 یا پزشک عمومی تان تماس بگیرید.

امکان مبتلا به ویروس ابولا بسیار کم است, اما شاید به بیماری های مالاریا یا وبا دچار شده باشید. پس بهترین کار ممکن مراجعه به پزشک و انجام ازمایش های مربوطه و قرار گرفتن تحت درمان است. به این مورد توجه کنید که همیشه باید اتفاقات پیش امده در سفر را برای پزشک بگویید. زیرا ممکن به شناسایی مشکل کمک کند.

گاهی اوقات دکتر درخواست بررسی جواب آزمایش خون, ادرار, یا مدفوع می کند . چرا که این آزمایش ها برای تمامی عفونت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

درمان ویروس ابولا

نحوه انتشار ویروس ابولا

ویروس ابولا از طریق جریان خون, مایع بدن یا عفونت های ایجاد شده در تمامی قسمت های بدن, منتشر می شود. به طور مثال, از طرق زیر منتشر می شود:

  • تماس مستقیم با بدن فردی که نشانه های ویروس ابولا را دارد یا ویروس در بدنش کشته شده است _ ویروس ابولا توانایی زنده ماندن در محیط بیرون بدن تا چند روز را دارد.
  • پاک کردن مواد بدن (خون, مدفوع, ادرار, استفراغ) یا تماس با لباس های خشک شده افراد دارای ویروس.
  • در دست گرفتن سوزن یا تجهیزات پزشکی ضد عفونی نشده که در مراقبت از فرد بیمار استفاده شده اند.
  • برقراری رابطه جنسی با فرد بیمار بدون استفاده از کاندوم _ تحقیقات نشان داده اند که ویروس ابولا تا چندین ماه پس از بهبود فرد بیمار در منی او باقی می مانند.

درمان ابولا

انتشار ابولا به واسطه برقراری ارتباط اجتمایی, مانند دست دادن با افرادی که سالم هستند, امکان پذیر نمی باشد.

امروزه هیچ راه درمان معتبری برای درمان ویروس ابولا وجود ندارد. البته آزمایش های جدید در حال انجام است و داروهای جدیدی تولید می شوند.

هر مکانی که تحت تاثیر شیوع ابولا قرار گرفته است باید سریعا قرنطینه شود. علاوه بر آن, افرادی که مبتلا شده اند باید سریعا به طور قرنطینه تحت درمان های گسترده قرار بگیرند.

اب زدایی یک روش معمول است, پس اب بدن خارج می شود. سطح اکسیژن خون و فشار خون باید در حالت درست تنظیم شود. از ارگان های بدن در هنگام مبارزه با بیماری باید محافظت شود.

کارمندان بخش سلامت بایستی از تماس با مواد مایع بدن فرد مبتلا شده جلوگیری کنند. باید اصول ابتدایی کار به ملی اجرا شود, مانند پوشیدن دستکش و لباس های مخصوص کار.

گاهی اوقات ویروس ابولا کشنده است. هر چه سریع تر فرد تحت درمان قرار گیرد, شانس زنده ماندن او افزایش می یابد.

پیشگیری از ابتلا به ویروس ابولا

اما اگر از یکی از مناطق آلوده بازدید می کنید, بهتر است اصول پیشگیری از بیماری را رعایت کنید تا خطر ابتلا بع عفونت های جدی تر از بین برود:

امروزه شیوع ویروس ابولا در غرب قاره آفریقا به پایان رسیده است. خطر ابتلا به بیماری در هنگام سفر بسیار اندک است.

  • به طور مرتب دست تان را با آب و صابون بشویید _ هنگامی که به صابون دسترسی ندارید, از کاغذهای اغشته به الکل استفاده کنید.
  • از شستشوی صحیح میوه و سبزیجات مطمئن شوید. میوه های رسیده را برای خوردن انتخاب کنید.
  • از برقراری ارتباط جسمی با فردی که به نشانه های بیماری مبتلا است, جلوگیری کنید.
  • گوشت حیوانات مرده یا گوشت نپخته حیوانات کشته شده را لمس نکنید.

درمورد بیماری های زیر بیشتر بدانید :

همه چیز در مورد مننژیت باکتریایی ( علائم ، پیشگیری ، درمان )
بیماری صرع و اوتیسم ؛ چه رابطه ای میان این دو بیماری است؟