بعد از ضربه به سر و آسیب مغزی، در کنار درمان پزشکی و دارویی، یک رژیم غذایی عالی میتواند به ریکاوری و درمان سریع عوارض کمک کند. بنابراین مهم است که بدانید بعد از ضربه مغزی و آسیب به سر چه باید بخورید. در این مقاله از سایت دکتر چک ما بر اساس تحقیقات بالینی به چندین غذای مفید جهت بهبود آسیب مغزی اشاره کرده ایم. حتما این موارد را بعد از ضربه به سر در رژیم غذایی خود بگنجانید.

بعد از ضربه به سر چه بخوریم؟

هنگامی که ضربه مغزی می شوید و سرتان آسیب می بیند، بهترین رژیم غذایی برای شما غذا هایی هستند که مغز را تغذیه کنند. مغز برای ریکاوری خود به سطوح قابل توجهی از انرژی نیاز دارد، بنابراین رژیم شما باید سرشار از پروتئین و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم و روی باشد.

برخی از بهترین انواع غذاهایی که این کار را انجام می دهند ، غذاهایی هستند که حاوی مقادیر زیادی ترکیبات به نام فلاونوئیدها هستند. فلاونوئیدها برای بیماران بعد از آسیب دیدگی سر بسیار مفید هستند زیرا حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند ، یعنی مولکول های ناپایدار که باعث التهاب بافت مغز و تغییر در جریان خون مغزی می شوند.

1 – شکلات تلخ

با توجه به اینکه شکلات تلخ حاوی میزان بالای منیزیم و آنتی اکسیدان است، یک تغذیه مناسب و ضروری برای ریکاوری مغز محسوب می شود. اما این به این معنی نیست که شما هر روز شکلات تلخ بخورید! تنها قرار دادن مقداری از آن در رژیم غذایی تان کافیست.

2 – ماهی چرب

با توجه به اینکه مغز تقریبا 60% چربی دارد و بیش از نیمی از این چربی ها امگا 3 هستند، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در انواع خاصی از ماهی ها بهترین غذاها برای بهبود آسیب مغزی به شمار می آیند.

امگا 3 نقش بسیار مهمی در حفظ پلاستیسیته مغز دارد و از آنجایی که بخش بزرگی از توانبخشی TBI حول محور نروپلاستی برای ترمیم مغز میچرخد، این اسید های چرب یک انتخاب عالی جهت بهبود سر بعد از ضربه محسوب می شوند.

3 – روغن دانه کتان

اگر به غذا های دریایی علاقه چندانی ندارید، بسیاری از دیگر موارد از جمله روغن دانه کتان سرشار از امگا 3 می باشد.

4 – سبزیجات تیره

یکی دیگر از غذا های عالی برای بیماران آسیب مغزی، سبزیجات تیره از جمله کلم پیچ و اسفناج هستند. این سبزیجات دارای مقادیر زیادی ویتامین B ، امگا 3 هستد. ویتامین های گروه B ارتباط بین نورون ها را بهبود می بخشند و ترمیم عصبی را پس از ضربه به سر تقویت می کنند.

5 – گردو و تخمه کدو تنبل

بعد از ضربه به سر حتما گردو بخورید!! انواع خاصی از دانه ها مانند گردو و تخم کدو نیز منابع غنی امگا 3 هستند. به عنوان مثال ، گردو حاوی حدود 2500 میلی گرم امگا 3 در هر وعده است.

علاوه بر این ، پوست گردو مملو از آنتی اکسیدان است که التهاب را کاهش داده و باعث بهبودی مغز می شود. دانه های کدو تنبل حاوی مقادیر خوبی از امگا 3 هستند ، اما دارای اسیدهای چرب امگا 6 نیز هستند. تحقیقات نشان می دهد که بیش از حد امگا 6 در واقع می تواند التهاب را افزایش دهد ، چیزی که افراد باید در دوران نقاهت ناشی از آسیب مغزی از آن اجتناب کنند. بنابراین ، دانه کدو تنبل را کم مصرف کنید.

6 – انواع توت ها

از آنجایی که آنتی اکسیدان ها در ترمیم آسیب مغزی و کاهش التهاب بسیار مفید هستند، باید بدانید که توت ها سرشار از این مواد هستند و میتوانند نقش بسیار سازنده ای در بهبود ضربه مغزی ایفا کنند. همه اینها باعث می شود انواع توت ها ، به ویژه بلوبری و زغال اخته بهترین غذاها برای بهبود آسیب مغزی باشند.

7 – تخم مرغ (و آووکادو)

تخم مرغ برای بیماران آسیب مغزی مهم است زیرا منبع خوبی از کولین هستند. کولین یک ماده مغذی است که برای ایجاد انتقال دهنده عصبی استیل کولین استفاده می شود ، که به خلق و خو و حافظه کمک می کند.

همچنین نشان داده شده است که مصرف بیشتر کولین منجر به عملکرد شناختی بهتر می شود. برای مزایای سلامتی بیشتر ، تخم مرغ را داخل آووکادو پر کنید. آووکادو سرشار از اسید اولئیک است که مغز شما از آن برای پردازش سریعتر اطلاعات استفاده می کند. بنابراین ، ترکیب تخم مرغ با آووکادو می تواند مغز شما را در یک وعده غذایی کوچک تقویت شناختی کند.

8 – گوشت

یکی از مواد مغذی که بعد از ضربه به سر تخلیه می شود، روی است. گوشت منبع بسیار خوبی از روی است. از آنجا که روی نقش مهمی در سیستم ایمنی و شکل گیری خاطرات ایفا می کند ، ضروری است که بیماران پس از آسیب مغزی راهی برای پر کردن آن پیدا کنند.

9 – حبوبات

اگر سابقه بیماری قلبی دارید، یا گوشت نمی خورید، حبوبات بهترین گزینه برای مصرف به جای گوشت می باشد. به عنوان مثال نخود و عدس می تواند مقدار بسیار خوبی از روی را در بدن شما تامین کند. علاوه بر این ، دانه هایی مانند تخم کدو و تخم کتان نیز کلسترول و فشار خون را کاهش می دهند. این باعث می شود آنها یک غذای عالی برای برنامه غذایی شما برای آسیب به سر باشند.

10 – ریشه یا پودر زردچوبه

در نهایت ، یکی از بهترین غذاها برای بهبود آسیب مغزی ، ادویه است. زردچوبه ادویه ای است که در بسیاری از غذاها استفاده می شود و منبع غنی کورکومین میباشد و فواید زیادی برای بیماران TBI دارد.

کورکومین نه تنها یک آنتی اکسیدان قوی است ، بلکه تولید یک فاکتور رشد ضروری در مغز ، به نام BDNF را نیز تحریک می کند. همانطور که در بالا ذکر شد ، BDNF به مغز شما اجازه می دهد تا باعث ایجاد نوروژنز شود.

غذا هایی که بعد از ضربه به سر باید از خوردن آنها اجتناب کنید

در کل شما باید از غذاهای حاوی چربی اشباع شده و شکر فرآوری شده اجتناب کنید. این غذاها می توانند BDNF و پلاستیسیته عصبی را مختل کنند ، همان مواردی که می خواهید در رژیم غذایی مناسب برای آسیب به سر تجویز کنید.

برخی از غذاهای سرشار از چربی اشباع و قند عبارتند از:

  • محصولات لبنی (کره ، خامه ، شیر ، پنیر و…)
  • گوشت های چرب مانند استیک ریبی یا گوشت بره
  • گوشت فرآوری شده (سالامی یا سوسیس)
  • نوشیدنی های شیرین.

همچنین برای تسریع در درمان ضربه مغزی و آسیب به سر حتما با یک جراح مغز و اعصاب گفتگو کنید تا با دارو ها و آزمایشات وضعیت شما را کنترل کرده و در روند درمان به شما مشاوره ها و توصیه های لازم را ارائه دهد.