امروزه با ظهور اینترنت و شبکه های مجازی و رواج آنها بین ما ایرانیان تب برندسازی شخصی از طریق این شبکات اجتماعی بسیار بیشتر از گذشته است . برندسازی شخصی در موفقیت شما نقش اساسی دارد. چه متوجه باشید یا نه، هرکسی از برند یا تصویر شخصی برخوردار است که بر نحوه تفکر یا تصور دیگران از شما تاثیر میگذارد.
به همین دلیل است که برند و تصویر شخصی شما در تعیین موفقیتتان در زندگی اهمیت زیادی دارد.پس با ما در دکتر چک همراه باشید تا اطلاعات بیشتری راجع به نحوه برندسازی شخصی کسب کنید.

برندسازی شخصی چیست؟

اجازه دهید اول با تعریف برندسازی شخصی شروع کنیم . برند اساسا یک وعده است. وقتی که برندی دارید، در واقع وعده ای است که به کسی میدهید و باید به آن عمل کنید.  عمل کردن به آن (وفای به عهد)  شما را در نظر آن شخص معروف خواهد کرد.
انسان ها به طور عاطفی تصمیم میگیرند و منطقی توجیه می‌شوند.
اگر برند شخصی خوبی داشته باشید، افراد مایل خواهند بود که مبلغ بیشتری را برای محصولات و خدمات شما بپردازند و کمتر بحث کنند.

برندسازی کردن چه معنایی دارد؟

برندسازی کردن خود ،یعنی« توسعه دادن هویت حرفه ای خود برای همسو کردن آن با ارزش های خود». عبارت برند شخصی همیشه با ارزش های شما شروع میشود. اگر واقعا میخواهید یک رهبر فکری و مقام موفقی در حوزه کاری خود باشید، باید به چیزی اعتقاد داشته و آن را حمایت کنید.
کیفیت؟ تعالی؟ پاسخگویی؟ کار گروهی؟ نوآوری؟ رهبری؟
سپس با شروع اصل صداقت، یک برند شخصی شگفت انگیز میسازید.
هیچ شهرتی بهتر از این وجود ندارد که افراد بگویند وقتی که با شما تجارت میکنند، همیشه به وعده های خود عمل میکنید.
جواب موفقیت این است که کاری را که برایش استخدام شده اید را انجام دهید و تمام کنید. این شامل تعامل شما با دیگران در هر زمینه ای می شود.
قانون اصلی این است:
«همه ی کار های شما مهم است ؛ هر کاری که انجام میدهید، یا برند شما را میسازد و تقویت میکند و یا آن را ضعیف و نابود میکند».

8 نکته برای ساختن برند شخصی

1- تمرکز و تخصص در یک حوزه

به این معنی است که شما باید برند خود را روی یک حوزه موفقیت متمرکز کنید. شما نمی توانید « از این شاخه به آن شاخه بپرید !»  میتوانید تخصص خود را در زمینه کار ، محصول ، شرکت یا صنعت خود، رسانه ها، جامعه خود و غیره انتخاب کنید.
اما باید به دقت روی یک چیز متمرکز شوید.

2- تبدیل به یک رهبر فکری در حوزه خود شوید

شما باید به عنوان یکی از باهوش ترین، محترم ترین و ماهر ترین افراد حوزه ی خود شناخته شوید. این نوع اشخاص از خصوصیات رهبری عالی برخوردار هستند.
بنابراین یکی از چیزهایی که از خود می‌پرسید این است « در حوزه خود، باید کجا رهبری کنم ؟»

3- برند شما، شخصیت شما

برند شما باید پیرامون شخصیت شما، و تمام جنبه های آن از جمله نقایص ، ساخته شود.
حال یک سوال وجود دارد: بهترین شخصیت برای برند شما چه خواهد بود؟
اگر میخواستید مردم شما را به روشی خاص توصیف کنند، چه راهی مناسب توصیف شماست؟

4- ایجاد یک برند خاص

وقتی برند شخصی خود را ایجاد کردید، باید آن را به روشی منحصر به فرد بیان کنید.
به عنوان مثال: من خانمی را میشناختم که یک کارت تشکر را با گلی خشک در آن می‌فرستاد.
وقتی آن کارت را باز میکردید، گل خشک بیرون میافتد. این کار کوچک چیزی است باعث شد مردم تا ماه ها و سالها بعد او را به یاد آورند.
شاید شما باید نام خود را به روشی خاص امضا کنید یا به روشی خاص لباس بپوشید.
من شخص دیگری را میشناسم که همیشه لباس رنگ قرمز میپوشد. شما چگونه میتوانید متمایز باشید؟

5- در معرض دید باشید

برای ماثر بودن، باید برند شخصی شما بارها و بارها دیده شود.
وقتی برندی میسازید، به نحوی وارد حرفه ی نمایش میشوید.
اگر با مردم صحبت نکنید، شبکه سازی نکنید یا با دیگران ارتباط برقرار نکنید، هیچ فایده ای ندارد.
در جامعه باشید، جایی که همیشه مردم شما را می‌بینند. بیشتر اوقات افراد شما را استخدام می‌کنند ، از شما خرید می‌کنند، شما را به دیگران پیشنهاد می کنند، فقط به دلیل اینکه شما را زیاد دیده اند.

6- ثابت قدم باشید

رفتار شما در دنیای واقعی باید با برند عمومی شما مطابقت داشته باشد.
فهمیدن اینکه شخصی دور از دید دیگران با مردم بدرفتاری میکند، کاملا برای برند آن شخص مخرب است.
یکی از بزرگترین عنوان های برندی که میتوانید به دست آورید، این است که مردم بگویند« ظاهر و باطن شما یکی است».

7- مصر باشید

وقتی که برند شخصی خود را ساختید، به آن فرصت پیشرفت دهید. دست از برند خود نکشید و به مد، گرایش ها و تغییرات توجه نکنید.
به عبارت دیگر، همیشه مصر باشید.

8-  برای دیگران اراده نیک بسازید

هرچه بیشتر به عنوان شخصی با نیت خوب و متضمن آرمانهای ارزشمند شناخته شوید، برندتان تاثیرگذارتر خواهد بود.
ما به این، فکر  “بازگشت از آینده” می گوییم.
از خود این سوال را بپرسید:
«اگر 3 سال دیگر کسی خواست در مورد من تحقیق کند و گزارشی از اینکه من چگونه شخصی بودم، مثلا :نحوه رفتارم با مردم، نحوه صحبت مردم در مورد من، شهرت و جایگاهم در قلب و ذهن مردم تهیه کند، دوست دارم از چه کلماتی استفاده کند؟ از بین تمام کلمات، کدام کلمه بیشتر از هر چیز دیگری در حوزه فعالیتم به من کمک خواهد کرد؟»
انتخاب یک کلمه که ویژگی بارز شماست، واقعا کار خارق العاده ای است.

برندسازی شخصی برای شما چه معنایی دارد؟

از خود این سوال را بپرسید:
«مردم برای توصیف برند عالی من باید از چه کلمه ای استفاده کنند؟»
قدم بعدی این است که از خود بپرسید: « از حالا به بعد چه کاری متفاوتی میتوانم انجام دهم تا مردم همیشه این چنین در موردم فکر کنند؟»
به یاد داشته باشید که برند وعده ای است که میدهید. برند شما میگوید: «اگر با من تعامل و برخورد داشته باشید، از من چیزی بخرید، به من چیزی بفروشید، با من بیرون بروید و غیره، این نوع شخصی است که شما دریافت میکنید.»
اکنون، آیا ایجاد شهرت اینکه همیشه به چیزی که گفته اید عمل میکنید، سخت است؟
جواب بله است.
اما چه تفاوتی در زندگی شما ایجاد میکند؟
کسانی که برند شخصی مثبتی دارند، نسبت به کسانی که ندارند، راحت تر کار پیدا میکنند، سریعتر استخدام میشوند، پول بیشتری میگیرند، سریعتر ارتقا پیدا می‌کنند ؛ زیرا اولین کاری که افراد انجام میدهند شهرت و اعتبار که همان برند شخصی شماست را بررسی می‌کنند.


مطالب مرتبط :

4 عادت اشخاص بسیار موفق که باید بدانید
چگونه تجارت بین المللی و فروش محصولات خود را با بازاریابی جهانی تطبیق دهیم
6 ویژگی بهترین رهبران تجارت و بزرگترین کار آفرینان

 

منبع: briantracy