در جامعه امروز با بالا رفتن آمار سرطان ها، شناسایی مواردی که باعث ایجاد یا پیشرفت سرطان می شوند برای همه ما مهم است. باید این موارد را بشناسیم و در صورت امکان آن ها را کنترل کنیم. با این حال پیش بینی اینکه یک فرد احتمال دارد به نوع خاصی از سرطان دچار شود و یا این که سرطان در او پیشرفت می کند یا خیر ممکن نیست. تا کنون محققان توانسته اند برخی ارتباطات بین عوامل خاص و سرطان های مختلف را پیدا کنند. به عنوان مثال همه ما می دانیم که با استعمال دخانیات شانس ابتلا به سرطان ریه چندین برابر می شود. برای مطلع شدن ازین تحقیقات با دکتر چک همراه باشید…

چندین مطالعه نشان دادند که باکتری های موجود در روده می توانند بروز سرطان روده را پیش بینی کنند. به عبارتی وجود باکتری های خاصی در روده افراد باعث بالا بردن ریسک ابتلا به سرطان روده می شود.

سرطان روده سومین سرطان شایع در دنیاست. همچنین در کشور خودمان آمار بالایی از ابتلا به این نوع سرطان وجود دارد.

همچنین این سرطان به عنوان سرطان کولورکتال شناخته می شود. به دلیل سهل انگاری و درمان دیر هنگام این سرطان آمار بالایی در میزان مرگ و میر دیده می شود. در اغلب اوقات بیماران علائم این سرطان را جدی تلقی نمی کنند و یا به دلیل شرم به پزشک خود نمی گویند دچار یبوست مزمن و… شده اند. همین امر باعث می شود با تشخیص دیرهنگام، سرطان پیشرفت کند و درمان آن سخت تر شود.

با این حال تشخیص عواملی که ریسک ابتلا به سرطان را بالا می برند خیلی هم ساده نیست. آرایش میکروبیوم روده (که به تریلیون ها میکروب که در روده ساکن هستند مربوط می شود) از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است.

مطالعات بیشماری به بررسی این موضوع پرداخته اند که آیا نوع یا ترکیب خاص میکروب ها می تواند منجر به سرطان روده شود یا پیشرفت آن را بدتر کند یا خیر. محققان دانشگاه فدرال وایكوزا در برزیل بررسی این مطالعات را انجام داده اند تا ببینند آیا می توانند برای سرطان روده روند یا الگوی خاصی را پیدا کنند یا خیر.

چگونه میکروب ها بر رشد سرطان تأثیر می گذارند؟

سرطان روده

بر طبق مقاله نوشته شده در مجله میکروبیولوژی پزشکی، تجزیه و تحلیل این تیم سه روش اصلی را پیدا کرد که با استفاده از آن ها توانستند ثابت کنند که میکروب های روده می توانند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهند.

دکتر ساندرا دوس ریس نویسنده ارشد این مطالعه، امیدوار است که از این روش ها برای ایجاد ابزارهای جدید در تشخیص زودهنگام سرطان روده استفاده کنند. وی در ادامه گفت : “با استفاده از میکروبیوتای روده می توان پیشگیری و درمان برخی بیماری ها را انجام داد، چرا که فرمول این میکروبیوت توسط تعدادی از عوامل مانند رژیم غذایی، استفاده از پروبیوتیک ها، پریبیوتیک ها و ضد میکروب ها تغییر می کند.”

اولین یافته آنها مربوط به بیماری التهاب روده است. محققان دریافتند که برخی باکتریهای موجود در روده قادر به ایجاد بیماری التهابی هستند و می توانند باعث پیشرفت سرطان شوند.

بنابراین آنها ثابت کردند که افرادی که مبتلا به التهاب مزمن روده هستند بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستند.

علاوه بر این دانشمندان می گویند که باکتری هایی که سموم و مواد سرطان زا تولید می کنند می توانند محرک سرطان باشند. برخی باکتریها از جمله اشریشیا کلی، مولکولهایی را آزاد می کنند که بر روی تقسیم سلولی و رفتار سلولهایی که روده بزرگ را می پوشانند تأثیر می گذارد. این اثر می تواند تقسیم غیرقابل کنترل سلول ها را در پی داشته باشد که به طور بالقوه منجر به سرطان می شود.

اشریشیا کلی به همراه B. fragilis و Clostridium به عنوان باکتری های تولید کننده مواد سرطان زا شناخته می شوند. این نوع میکروبها می توانند مولکولی را ایجاد کنند که باعث ایجاد سرطان می شود و تومورهای خوش خیم را به سرطان تبدیل می کنند.

در یک مطالعه دیگر به بررسی نوع خاصی از تومور خوش خیم به نام آدنوما پرداختند. در این بررسی مشخص شد که مقادیر بالای باکتری به نام فوزوباکتریوم باعث شده است که فردی که یک تومور آدنوما در کولون داشته 3.5 برابر پیشرفت سرطان داشته باشد. آدنوما در صورت عدم درمان می تواند به سرطان تبدیل شود.

نویسندگان در این مطالعه خاطر نشان كردند كه بعید است كه فوزوباكتریوم در یک روده سالم حضور داشته باشد.

اهمیت باکتریهای خوب در روده

دکتر دوس ریس و تیم او همچنین متوجه شدند که برخی میکروب ها می توانند احتمال ابتلا به سرطان در روده تحتانی را کاهش دهند و حتی رشد تومور را متوقف کنند و آن را کوچکتر کنند.

او می گوید باکتری هایی که اسید بوتیریک تولید می کنند برای سلامت بدن مهم هستند.

او همچنین خاطر نشان کرد : “اسید بوتیریک ممکن است از طریق مکانیسم های مختلف قادر به مهار رشد تومور باشد. بنابراین اگر باکتریهای تولید کننده اسید بوتیریک در میکروبیوتای روده وجود داشته باشد، می توانند در برابر سرطان روده بزرگ اثر محافظتی داشته باشند.”

پروبیوتیک ها یا “باکتری های خوب” نیز می توانند به سلامت روده کمک کنند. دکتر دوس ریس توضیح می دهد: : این میکروارگانیسم ها با تعامل با میزبان و سایر میکروارگانیسم های موجود در میکروبیوتای روده، عملکرد کل ارگانیسم را از طریق مکانیسم های مختلف تعدیل می کنند و به سلامت روده و عملکرد آن کمک می کنند.”

وی می افزاید: “با توجه به اهمیتی كه روده برای حفظ سلامتی ما دارد، مصرف منظم پروبیوتیك ها می تواند بر سلامتی تأثیر مثبت بگذارد.” ماست، ترشی و برخی از انواع پنیر غذاهای سالمی هستند که حاوی پروبیوتیک هستند.

محققان در حال تحقیق کامل و جامعی بر روی انواع میکروب ها و ارتباط آن ها با سرطان های شناخته شده هستند تا ازین طریق به پیشگیری و درمان آن ها کمک کنند. امیدواریم به زودی با کشف درمان های جدید، سرطان به بیماری کم خطری تبدیل شود. به امید دنیایی بدون سرطان…

منبع