گشاد شدن یا شل بودن واژن در واقع یک تعبیر کاملا نادرست و بی معنی است. گشاد شدن واژن به طور ناگهانی ایجاد نمی شود اما یک اتفاق کاملا طبیعی است. روش هایی طبیعی و ایمن وجود دارند که با استفاده از آنها می توان عضلات واژن را منقبض کرد. با ما همراه باشید تا شما را با این روش ها آشنا کنیم.

گشاد شدن واژن، تصوری اشتباه

بسیاری از مردم بر این باورند که داشتن رابطه های جنسی زیاد می تواند واژن را گشاد کند، اما این موضوع واقعیت ندارد. عضلات واژن بسیار قابل ارتجاع هستند و بعد از رابطه جنسی، بدون اینکه انعطاف پذیری خود را از دست بدهند، شکل و اندازه طبیعی خود را حفظ می کنند و اهمیتی ندارد که تعداد رابطه های جنسی کم یا زیاد باشد.

فقط دو عامل می تواند بر قابلیت ارتجاعی واژن تأثیر بگذارد. این دو عامل عبارت اند از: سن و زایمان. داشتن روابط جنسی مکرر و یا نداشتن آن، باعث از بین رفتن قابلیت ارتجاعی واژن و شل شدن آن نمی شود.

با گذشت زمان، واژن دچار تغییراتی می شود. زایمان های متعدد و بالا رفتن سن می تواند باعث شل شدن جزئی و طبیعی واژن شود. زنانی که بیشتر از یک بار زایمان طبیعی داشته اند، به احتمال زیاد عضلات واژن ضعیفی دارند. اما به هر حال، بالا رفتن سن تا حدودی باعث تضعیف عضلات واژن می شود، صرف نظر از اینکه فرد تجربه زایمان طبیعی داشته یا خیر.

سن

شروع تغییرات در انعطاف پذیری عضلات واژن ممکن است از سن 40 سالگی ایجاد شود. زیرا با ورود به دوران یائسگی، سطح استروژن در بدن کاهش پیدا می کند. به دنبال کاهش استروژن، بافت واژن نازک تر و خشک تر می شود. همچنین اسیدی بودن محیط واژن کمتر شده و قابلیت ارتجاعی یا انعطاف آن نیز کاهش می یابد. این تغییرات با رسیدن به سن یائسگی کامل، چشمگیر تر نیز می شوند.

زایمان

طبیعی است که واژن بعد از زایمان طبیعی دچار تغییراتی شود. چرا که هنگام زایمان، عضلات واژن کشیده می شود تا جنین بتواند از کانال زایمان عبور کرده و از دهانه واژن خارج شود.

پس از تولد نوزاد، ممکن است واژن کمی شل تر از حد معمول خود احساس شود که این موضوع کاملا طبیعی است. چند روز پس از زایمان، واژن شروع به جمع شدن و برگشتن به حالت قبل می کند، اگرچه ممکن است کاملا به شکل اولیه خود باز نگردد.

در افرادی که چندین بار زایمان طبیعی داشته اند، به احتمال زیاد عضلات واژن تا حدی قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. برای برطرف کردن این وضعیت، با انجام دادن تمریناتی پیش از بارداری، در دوران حاملگی و همچنین بعد از آن، می توان عضلات کف لگن را تقویت و به کاهش شل بودن واژن کمک کرد.

همچنین می توان با استفاده از انواع ژل تنگ کننده واژن مانند ژل ایموشن قرمز، به صورت موقت میزان گشادی واژن را کاهش داد. استفاده از این مواد بی خطر و راحت بوده و برای کسانی که نتیجه سریع تری می خواهند، مناسب است.

چگونه می توان عضلات کف لگن را تقویت کرد؟

چگونه می توان عضلات کف لگن را تقویت کرد؟

انجام دادن برخی تمرینات ورزشی مخصوص لگن یک راهکار موثر برای تقویت عضلات کف لگن می باشد. این عضلات بخشی از ماهیچه های ناحیه مرکزی بدن هستند و بر عملکرد صحیح مثانه، راست روده، روده کوچک و رحم نیز تاثیر می گذارند. ضعیف شدن و شل شدن عضلات کف لگن در اثر بالا رفتن سن یا زایمان، ممکن است منجر به مشکلات زیر شود:

  • بی اختیاری یا نشت ادرار و یا خروج باد
  • احساس نیاز به دفع ادرار به طور مداوم
  • درد در ناحیه لگن
  • احساس درد هنگام برقراری رابطه جنسی

اگرچه تمرینات کف لگن می تواند به درمان بی اختیاری ادرار خفیف کمک کند، اما در درمان موارد شدید تر بی اختیاری ادرار موثر نمی باشد. پزشک می تواند با دادن یک برنامه درمانی موثر و متناسب با مشکلات بیمار، به حل مشکلات او کمک کند. برای تقویت عضلات کف لگن، تمریناتی وجود دارد که می توانید انجام دهید:

تمرینات کگل برای تنگ شدن واژن

برای انجام دادن این تمرینات، ابتدا باید عضلات کف لگن را شناسایی کنید. برای این کار، زمانی که در حال ادرار کردن هستید، جریان ادرار را قطع کنید. عضلات منقبض شده، همان ماهیچه های کف لگن هستند که در حرکت کگل باید آن ها منقبض کرده و به حالت استراحت در آورید. پس از تشخیص عضلات درست، مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا پوزیشن مناسبی را برای انجام دادن تمرینات انتخاب کنید. بیشتر افراد موقعیت دراز کشیده را برای کگل ترجیح می دهند اما می توانید در حالت نشسته یا ایستاده نیز این تمرینات را انجام دهید.
  • عضلات کف لگن را به مدت 5 ثانیه منقبض کرده و سپس 5 ثانیه رها کنید.
  • این کار را حداقل 5 بار پشت سر هم انجام دهید.

به مرور زمان و با تقویت شدن عضلات کف لگن، این مدت زمان را به 10 ثانیه افزایش دهید. سعی کنید در طول کگل، عضلات ران، شکم یا باسن خود را منقبض نکنید و فقط روی عضلات کف لگن تمرکز کنید.

برای گرفتن بهترین نتیجه، تمرینات کگل را 5 الی 10 بار در روز انجام دهید. با این کار، در عرض چند هفته عضلات کف لگن تقویت شده و در نتیجه واژن تنگ تر خواهد شد.

انجام حرکت پل

حرکت پل یکی از تمریناتی است که به تقویت عضلات پشت و لگن کمک می کند. برای انجام دادن این حرکت باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا به پشت روی زمین دراز بکشید و شانه ها، باسن و کف پاهای خود را بر روی زمین قرار داده و زانو ها را خم کنید.
  • سپس کمر و لگن خود را به سمت بالا بکشید. وقتی این کار را انجام می دهید، زانو ها و کمر باید در یک راستا قرار بگیرند.
  • به مدت 4 ثانیه در این وضعیت باقی مانده و سپس به آرامی کمر و باسن خود را بر روی زمین قرار دهید.
  • این حرکت را 5 تا 10 بار در روز انجام دهید.

تنگ کردن واژن با تحریک الکتریکی عصبی عضلانی

تنگ کردن واژن با تحریک الکتریکی عصبی عضلانی (NMES)

این روش از طریق فرستادن جریان الکتریکی از کف لگن با استفاده از یک پروب، به تقویت عضلات لگن کمک می کند. تحریک الکتریکی باعث انقباض و شل شدن عضلات کف لگن می شود. این کار توسط پزشک انجام شده و هر جلسه معمولا 20 دقیقه طول می کشد. جلسات درمانی هر 4 روز یکبار بوده و به مدت چند هفته طول می کشد.

افسانه های تنگ کردن واژن با روش های خانگی

برخی افراد ادعا می کنند روش های خانگی وجود دارد که واژن را تنگ می کند. این روش ها اغلب شامل استفاده از گرما، مواد شیمیایی و یا برخی مواد غذایی است که می تواند منجر به سوختگی و یا عفونت شود.

لازم به ذکر است که استفاده از موارد زیر در تنگ شدن واژن و رفع سردی جنسی بانوان موثر نمی باشد.

  • آب داغ
  • بخار آب
  • سرکه سیب
  • گال بلوط
  • لانه زنبور
  • ترکیبات گیاهی
  • ژل آلوئه ورا
  • دوش واژینال
  • خمیر دندان
  • پماد منتول (ماده ای که از جوهر نعناع تهیه می شود)

فروشگاه تجهیزات پزشکی فانی: faanistore.com

آدرس: تهران – میدان امام خمینی – خیابان ناصرخسرو – کوچه خراسانی‌ها – پلاک ۱۵

شماره تماس پشتیبانی: 09044848841