چین و چروک یکی از نشانه های طبیعی افزایش سن به شمار می رود؛ اما برخی از افراد با تکرار برخی از عادت های غلط، کاری می کنند تا این چین و چروک ها زودتر روی پوست شان ظاهر شوند. این عادت ها ساده هستند که شما ناخواسته آن ها را انجام می دهید یا بارها تکرار می کنید اما این عادت ها به پیری پوست تان دامن می زند و باعث ایجاد چین و چروک بر روی پوستتان می شود. در این مقاله از دکتر چک به بررسی برخی از عادت های غلط که باعث چین و چروک پوستتان می شود، اشاره می کنیم…

عادات غلطی که باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می شوند

عدم استفاده از ضد آفتاب

اشعه فرابنفش خورشید از اصلی ترین علل صدمه به پوست و پیری زودرس است؛ برای همین بهتر است همیشه در هنگام با مواجهه با این اشعه مضر خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

مالیدن چشم ‌ها

پوست اطراف چشم بسیار نازک است و با کوچکترین محرکی آسیب می بیند. مالیدن پوست اطراف چشم باعث می شود تا پوست کش بیاید، به کلاژن و الاستین پوست نیز آسیب وارد می کند که همه این عوامل مستعد چروک شدن دور چشم هستند. هر چه در طی روز این عادت غلط را تکرار کنید، شرایط بدتر می شود. حتی بالاکشیدن پلک ها برای کشیدن خط چشم در خانم ها هم حرکت درستی نیست و این کار تاثیرات بدی بر روی پوست می گذارد.

حتما بخوانید: رفع چین و چروک دور چشم ، صورت و پیشانی

استفاده نکردن از عینک آفتابی

وقتی که چشم هایتان در مقابل نور خورشید تنگ می کنید، سبب اعمال فشار به ماهیچه های بین ابرو و دور چشم تان می شود که این کار ماهیچه را منقبض و این ناحیه پوست را چروک می کند. و در صورت تکرار این عادت غلط و با گذشت زمان این چروک ها بیشتر از قبل می شود. بهترین راه حل استفاده از عینک آفتابی استاندارد و مناسب است.

استفاده از لنز‌های چشمی

خود لنزهای چشمی چروک ایجاد نمی کند؛ بلکه این عادت غلط شما در هنگام گذاشتن در چشم هایتان مسبب این چین و چروک ها می شود. پس به نحوه قرار دادن لنز روی چشم هایتان دقت کنید. زمانی که این کار را انجام می دهید، ابروهای خود را به سمت بالا می کشید که این عادت غلط باعث به وجود آمدن خطوط روی پیشانی می شود و در این ناحیه چروک ایجاد می کند.

مصرف بیش از اندازه‌ مواد قندی

استفاده زیاد از مواد قندی در بدن باعث به وجود آمدن گلیکاسیون می شود که به کلاژن و الاستین پوست آسیب وارد می کند و باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود.

کمبود خواب

بهترین زمان ترمیم و بازسازی پوست در شب ها هنگام خواب اتفاق می افتد. پس اگر خواب کافی نداشته باشید پوست شما بازسازی نمی شود و باعث کاهش تغییرات سلولی می شود که بعدها پوست را کدر می کند و چین و چروک به وجود می آورد.

خوابیدن روی شکم

وقتی که روی شکم تان می خوابید، صورتتان توسط بالش فشرده می شود و در نهایت در پوست شما چین و چروک ایجاد می کند. علاوه بر این، در حالت خوابیدن روی شکم، دور چشم تان بیش از حد پوف می کند؛ چون در چنین موقعیتی خروج مایعات از چشم سخت می شود. پس بهتر است این عادت غلط خود را ترک کنید.

استفاده‌ مداوم از وسایل الکترونیکی

اگر از آن دسته افراد هستید که تمام روز به موبایل، تبلیت یا وسایل الکترونیکی دیگر خیره می شوید و گردن تان را مرتب خم می کنید. این کارتان خطوط چین و چروک روی گردتان را به وجود می آورد. بهتر است استفاده از این وسایل الکترونیکی را محدود کنید.

حتما بخوانید: 8 ماده تمیز کننده پوست صورت ( طبیعی و بسیار موثر )

استفاده از نی

درست است که برخی از دندان پزشکان برای جلوگیری از لک شدن دندان ها توصیه کرده اند که نوشیدنی های خود را با نی بخورید. اما متخصصان پوست بالعکس آن را توصیه کردند و با این کار مخالف هستند. وقتی با نی چای یا نوشیدنی می خورید، لب هایتان جمع می شود. جمع شدن لب ها به مرور روی پوست صورت تان تغییراتی به وجود می آورد که تکرار آن، باعث ایجاد چین و چروک اطراف لب می شود.

تکیه دادن صورت به دست‌ ها

در ظاهر این حرکت ساده و عادی است؛ اما این عادت غلط است که می تواند در پوست صورت شما چین و چروک ایجاد کند؛ چون به صورت تان چین می اندازید که در صورت تکرار این حرکت تان، این چین ها به شکل چروک خود را نشان می دهند.

قرار گرفتن در معرض هوای آلوده

مجاورت در معرض دود غلیظ دود سیگار، قلیان و اگزوز ماشین به پوست تان آسیب جدی وارد می کند. که یکی از این آسیب ها تنش اکسیداتیو است که منجر به پیری زود رس پوست تان می شود. بنابراین بهتر است وقتی در معرض این گونه دودها قرار می گیرد، حتما صورت خود را با مواد شوینده مناسب به خوبی بشویید.