یک واژن سالم بویی شبیه به بوهای متفاوت دارد. کافی است یک سر به داروخانه اطرافتان بزنید. خواهید دید که یک طبقه را از داروهایی پر کرده اند که برای خوشبو کردن واژن استفاده می شوند. جامعه پزشکی بر خطرناک بودن این داروها  به طور گسترده تاکید کرده است؛ زیرا محیط طبیعی واژن را به هم ریخته و  زمینه را برای رشد باکتری های واژن فراهم می کند. آنها معتقد اند که در بیشتر موارد بوی بد واژن خطرناک نبوده و جای نگرانی ندارد.

حقیقت این است که واژن خانه میلیاردها باکتری است و مقدار این باکتری ها به طور روزانه (گاهی اوقات حتی هر ساعت) تغییر می کند.

این تغییرات عادی است که در نتیجه چرخه قائدگی و عادت های بهداشتی اتفاق می افتد.

علاوه بر این، به این مورد توجه کنید که کشاله ران هم شامل مجموعه ای از غده های عرقی است و جای تعجب دارد اگر واژن بی بو باشد!

انواع بوی بد واژن و علت های آن

در این قسمت قصد داریم تا یک راهنمای صحیح پزشکی برای بوهای واژن در اختیارتان قرار دهیم…

1. بویی تند یا مخمر مانند واژن

بسیار معمول است که واژن بویی تند داشته باشد. بعضی افراد آن را با بوی خوراکی های ترش شده مقایسه می کنند؛ مانند: ماست، نان ترش شده . حتی برخی از شراب ها نوعی باکتری خوب دارند که در بیشتر باکتری های خوب واژن وجود دارد؛ مانند: باکتری لاکتوباسیلی.

بویی تند یا مخمر مانند واژن

اگر بو واژن تان با بوی این غذاها شباهت دارند، نگران نباشید.

علت بو مخمر مانند : خاصیت اسیدی

زمانی که وضعیت واژن سالم باشد، PH آن در حالت اسیدی، بین 3.8 تا 4.5 قرار دارد. لاکتوباسیلی باعث اسیدی شدن واژن می شود و همین امر اجازه رشد باکتری های بد را نمی دهد.

2. بویی مشابه مس یا فلز واژن

بیشتر خانم ها می گویند که واژن شان بو مسی یا آهن دارد که جای نگرانی ندارد و فقط در موارد نادر، نشان دهنده مشکلات جدی است.

علت بو مشابه مس: خون و رابطه جنسی

خون: خون دارای آهن است که آهن هم بوی فلز مانند دارد. شایع ترین علت وجود خون چرخه قائدگی است. در طول این دوره، خون و بافت ها از لوله های رحم آزاد می شوند و تا کانال واژن می روند.

حتما بخوانید : باد واژن ؛ علت چیست و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟

رابطه جنسی: وجود خون روشن بعد از رابطه جنسی عادی است که علت آن هم خشکی واژن است که بهتر است از روغن روان کننده استفاده کنید.

بویی مشابه با مس نیز ممکن است به دلیل مشکلی مهم، اما نادر از خونریزی واژن باشد. بوی شبیه به فلز مدت کوتاهی بعد از عادت ماهیانه از بین می رود. در صورتی که منی با واژن تان تماس داشته باشد هم ممکن است PH را تغییر داده و بویی شبیه به فلز ایجاد کند.

در مواردی که خونریزی به عادت ماهیانه ارتباطی ندارد یا بوی فلز مانند آن، با خارش و ترشحات همراه باشد، بهتر است که با پزشکتان مشورت کنید.

3. بویی شیرین شبیه به شیره واژن

وقتی که می گوییم بویی شیرین منظورمان بو شیرینی پخته شده نیست؛ اما نگران نباشید، مقداری شیرین بودن واژن جایی برای نگرانی نیست.

علت بوی شیرین واژن

باکتری ها: بله اینجا هم پای باکتری ها در میان است! PH واژن تان همواره در حال تغییر است و این بدان معناست که ممکن است کمی بوی شیرین هم به خود بگیرد.

4. بویی شیمیایی مثل حمام تازه نظافت شده

باید به بوی بد واژن توجه کنید! این بو ها شاید شبیه به مواد شیمیایی یا آمونیاک باید؛ این بو میتواند خطرناک باشد زیرا ممکن است دلایل متفاوتی داشته، که لازم است به پزشک مراجعه کنید.

علت بو شیمیایی واژن

ادرار: نوعی فراورده فرعی در ادرار وجود دارد که به آن «اوره» گفته می شود. زمانی که ادرار در لباس زیر یا بخش خارجی دستگاه تولید مثل تان جمع شود، ممکن است بویی شبیه به مواد شیمیایی داشته باشد. به یاد داشته باشید که بو شیمیایی شدید ادرار یکی از نشانه های از دست رفتن آب بدن است.

باکتری واژن: باکتری یا عفونت واژن یکی دیگر از علائم بو شبیه به آمونیاک در واژن است.

حتما بخوانید: درمان عفونت واژن با مترونیدازول

باکتری واژن یکی از عفونت های بسیار رایج است که علائم آن شامل:

  • بویی نامطبوع یا شبیه به ماهی؛
  • ترشحات خاکستری، سفید یا سبز رنگ؛
  • خارش واژن؛
  • سوزش در هنگام دفع ادرار.

5. بوی تعفن مشابه سیگار و خاک واژن

نه! تنها شما نیستید که این بو را احساس می کنید. بسیاری از خانم ها احساس می کنند که بوی بدن شان به بو خاکستر سیگار شبیه است. متاسفانه دلیل علمی برای این بو وجود ندارد؛ اما به علت غده های تعریق در واژن، حداقل می دانیم که چرا بو بدن و واژن تا این حد به هم شباهت دارند.

بو گندیده مشابه با لاشه پوسیده شده واژن

دلایل بو تعفن واژن

استرس احساسی: در بدن تان دو نوع غده عرقی به نام های «آپوکرینی» و «اکرینی» وجود درد. غده اکرینی با فعالیت خود سعی می کند تا بدن را خنک کرده و در طرف دیگر، غده آپوکرینی تنها در نواحی مشخصی از بدن وجود دارد که این نواحی شامل: قسمت های زیر بغل و بخش های خارجی آلت تناسلی می شود .

حتما بخوانید : ترشحات قهوه ای رنگ واژن چه معنایی دارند؟ ( دلایل و درمان )

زمانی که استرس دارید، غده آپوکرینی نوعی مایع شیر مانند تولید می کند که به خودی خود بی بو است؛ اما زمانی که با باکتری های مجرای ورودی دستگاه تناسلی در تماس باشد، بویی تند تولید می کند.

6. بوی ماهی واژن

حتما درباره بو غیر طبیعی واژن که شبیه به ماهی است شنیده اید. مقایسه کردن این بو با ماهی فاسد شده بیشتر صدق می کند. «تری متیل آمین» نوعی ترکیب شیمیایی است که در بوی بد واژن و ماهی فاسد شده نقش دارد.

دلایل بو ماهی مرده واژن

باکتری واژن: زمانی که باکتری های بی هوازی در محیط واژن بیش از حد رشد کنند، فرد به باکتری واژن مبتلا می شود که این باکتری ها بد بو هستند.

تریکومونیاسیس: تریکومونیاسیس در حقیقت علاج پذیرترین غفونت مقاربتی است که با مصرف آنتی بیوتیک به راحتی درمان می شود و بویی شبیه به ماهی دارد.

در موارد بسیار نادر، شاهد این هستیم که بو مشابه با ماهی گندیده گویای شرایط پزشکی جدی تر است.

7. بو گندیده مشابه با لاشه پوسیده شده

مسلما بویی که بینی را اذیت کند و باعث شود صورت تان را آن طرف کنید، اصلا طبیعی نیست. در صورتی که بو متعفن باشد مثل: بو لاشه مرده، در اینصورت مشکل به واژن مربوط نمی شود؛ بلکه به چیزی در درون واژن مربوط می شود.

دلایل این بو

فراموش کردن نوار بهداشتی: در صورتی که چندین روز و حتی ماه ها نوار بهداشتی را تعویض نکنید، اتفاقاتی بیش از آن چه تصورش را کنید، در داخل واژن رخ می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی به راحتی می توان بو بد واژن را تشخیص داد. زمانی که بعضی از بوها به مشام تان می خورد، صورت تان را در هم می پیچید.

حتما بخوانید : علت جوش روی سینه زنان چیست؟ چگونه درمان می شود؟

در صورتی که شرایط خطرناک دیگری درگیر باشند، علاوه بر بو، علائم دیگری هم ظاهر می شوند.

در صورتی که علاوه بر بو تعفن، چنین مشکلاتی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • خارش یا سوزش؛
  • درد؛
  • درد در حین رابطه جنسی؛
  • ترشحات زیاد و پنیری مانند؛
  • خونریزی واژن که به عادت ماهانه مربوط نباشد.

تغییرات کوچک که جای نگرانی ندارند

بو واژن گاهی اوقات تغییر می کند که کاملا طبیعی است. به یاد داشته باشید که بو واژن با PH آن در ارتباط است و عوامل بسیاری بر PH آن تاثیر می گذارند.

میزان PH منی بالاست؛ بنابراین کاملا طبیعی است که پس از رابطه جنسی  بوی متفاوتی احساس کنید. نگران نباشید؛ زیرا موقت است.

بوی ماهی واژن

یائسگی هم در میزان PH  واژن تاثیر دارد. یکی از پزشکان معتقد است :« از آن جایی که در بدن زنان در دوران یائسگی دیگر استروژن  وجود ندارد، غشاء مخاطی واژن کمتر می شوند. غشاء مخاط، واژن را رشته بندی می کند و باعث رشد باکتری های لاکتوباسیلی می شود؛ بنابراین در صورتی که این سلول ها وجود نداشته باشند، PH این قسمت بسیار افزایش می یابد».

توصیه ما به شما این است که بهتر است شرایط واژن خود را به دقت زیر نظر داشته باشید. هر چقدر که بیشتر بوی بد واژن تان را زیر نظر بگیرید، زمانی که مشکلی پیش آمد، راحت تر می توانید آن را تشخیص دهید.

منبع : healthline